Camera breed beeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Camera breed beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 10:13

Mijn wildcamera filmt niet breed genoeg.
Heeft iemand advies welke camera breed filmt aub?
Is om omhoog te hangen.

Alvast bedankt

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Camera breed beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:25

Wat is niet breed genoeg?
Heb je nu een camera met een beeldhoek van 42 graden, of eentje met een beeldhoek van 105?
De breedste hebben een beeldhoek van 120 graden. Het daadwerkelijke plaatje wordt daar niet mooier van, want je krijgt enorme vertekening aan de randen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 17:54

Ibbel schreef:
Wat is niet breed genoeg?
Heb je nu een camera met een beeldhoek van 42 graden, of eentje met een beeldhoek van 105?
De breedste hebben een beeldhoek van 120 graden. Het daadwerkelijke plaatje wordt daar niet mooier van, want je krijgt enorme vertekening aan de randen.

Dankuwel!!! Dat is al een richtlijn!
Ik ben een beetje een dummy wat betreft zo'n dingen.
Weet niet eens hoe ik moet instellen om continu te filmen met een wildcamera.
Ga morgen iets gaan kopen, dus kiezen tussen 45 en 105 graden?
Heb je een hint naar wat ik moet zoeken om 2 uur nonstop te filmen aub?

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:31

Wildcamera's filmen nooit nonstop. Meeste maken 15 seconden filmpjes, soms zijn ze wat langer in te stellen. Maar nonstop filmen doe je met een bewakingscamera, niet met een wildcamera. Wildcamera's zijn bedoeld om maandenlang in een bos te zetten zonder dat je batterijen moet wisselen. Dat staat haaks op continu filmen want dat vreet batterijen.

45 graden of boven de honderd is nogal een verschil. Wat ik zei, de meeste hebben ergens rond de 45 graden, dat geeft een beperkt zichtveld, maar geen vertekening. Wil je breder, dan kies je voor een grotere beeldhoek.

Overigens heb je ook nog detectiehoek, dat is de hoek waaronder de camera iets ziet, zodat-ie aan gaat. Detectiehoek is bijna altijd groter dan de beeldhoek (en in ieder geval niet kleiner), omdat de camera altijd even tijd nodig heeft om aan te gaan.
Dat geeft dus soms ook loze opnames, als een beest om het hoekje kijkt, camera denkt: oh, ik moet aan, en beest draait zich om. Camera gaat dan wel filmen, maar beest loopt niet door de beeldhoek, dus je 'vangt' niets.