Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruwvoer verspilling stal/slowfeeder

 
Profiel   

Mijn pony staat op vlas en heeft de speciale gave om een bende te maken van haar box.

Ze krijgt het ruwvoer momenteel uit een bak met daarin een slowfeeder maas 3x3.

Ze trekt het ruwvoer uit het hooinet en een gedeelte eet ze op en het andere gedeelte valt op de grond (want de pluk die ze eruit trekt is te groot) en dat wat op de grond valt. Tsja daar is ze te goed voor.
Dat eet ze niet en mengt met haar vlas.

De staleigenaresse is daar terecht niet blij mee want haar vlasverbruik is hoger en de verspilling van ruwvoer is groter. Alles beland op de mesthoop.

Ik hoop dat iemand voor ons de perfecte tip of oplossing heeft om dit probleem te verhelpen of minimaliseren.

Het enige verschil is dat alle paarden hooi gevoerd krijgen. Mijn pony krijgt voordroog ivm astma. Ze gaat compleet in de benauwdheid op hooi.

Huidige situatie met dader in kwestie:

[ img ]



Dit werkt niet;

[ img ]

Dit is hoe alle andere paarden het aangeboden krijgen. Zonder problemen.
[ img ]

De ravage.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:58 



 
Profiel   

Wat gebeurt er als jij het zonder net in de bak doet?

Ik ben ook gestopt met alle hooi eruit vissen. Hooi ligt ook zacht dus als het op de grond geknoeid wordt maak ik er gewoon bodembedekking van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:05 



 
Profiel   

Verveelt ze zich misschien? Je kan een bezem, alleen het borsteldeel, tegen de wand schroeven, of een bal in de stal leggen. Of misschien overdag meer mentale uitdagingen bieden. Staat ze uberhaupt de hele dag buiten samen met anderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:07 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Wat gebeurt er als jij het zonder net in de bak doet?

Ik ben ook gestopt met alle hooi eruit vissen. Hooi ligt ook zacht dus als het op de grond geknoeid wordt maak ik er gewoon bodembedekking van.



[ img ]

Dan krijgen we een ontploffing :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:11 



 
Profiel   

Rubs schreef
Verveelt ze zich misschien? Je kan een bezem, alleen het borsteldeel, tegen de wand schroeven, of een bal in de stal leggen. Of misschien overdag meer mentale uitdagingen bieden. Staat ze uberhaupt de hele dag buiten samen met anderen?


Ik mag helaas niks tegen de stal bevestigen, of in de stal schroeven. Ik kan hooguit iets aan de tralies hangen. Er hangt een speelwortel :+

Ze staat momenteel van 7.30 tot 17.30 op de paddock in een kudde met een ruif met onbeperkt ruwvoer.

Vanaf half april gaat ze het weiland weer op van zonsopgang tot zonsondergang.


Het lijkt me geen verveling. Ze eet gewoon heel rustig. Maar gooit dus de helft tijdens het eten uit haar mond.
Ze heeft geen moeite met eten en knoeit van nature niet met muesli of wortels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:13 



 
Profiel   

Hoe groot is de ruimte die ze bedekt met hooi? Zou het kunnen helpen om er iets onder te leggen, zeg maar het idee van zo’n bak die je onder de wasmachine plaatst om water te vangen bij lekkage?
(Alleen dan van ander materiaal, dat plastic is zo kapot)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:35 



 
Profiel   

Krijgt ze te veel?

Mijn paard gaat knoeien wanneer ik haar net overvul. Wanneer ik er gewoon voldoende in stop, blijft haar stal schoon maar wanneer ik denk dat ze te weinig heeft, loopt ze alles door de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:44 



 
Profiel   

eenitraM schreef
Krijgt ze te veel?

Mijn paard gaat knoeien wanneer ik haar net overvul. Wanneer ik er gewoon voldoende in stop, blijft haar stal schoon maar wanneer ik denk dat ze te weinig heeft, loopt ze alles door de stal.


Dat zou kunnen.
Ik prop eigenlijk altijd het hooinet helemaal vol. Ik let niet perse op kilo’s.

Ik kan kijken wat er gebeurd als ik minder voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:54 



 
Profiel   

Hilary schreef
Hoe groot is de ruimte die ze bedekt met hooi? Zou het kunnen helpen om er iets onder te leggen, zeg maar het idee van zo’n bak die je onder de wasmachine plaatst om water te vangen bij lekkage?
(Alleen dan van ander materiaal, dat plastic is zo kapot)


Dat zal niet helpen helaas en vind ik onveilig.
Ze is van nature nogal suicidaal :+

Meestal ligt het overal maar met name 1/3 vd stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:55 



 
Profiel   

Onder de voerbak/ruif geen vlas gooien is in ieder geval een tegemoetkoming naar de stalhouder als het gaat om vlasverspilling. En mogelijk eet je paard wel hooi van een kale vloer.
Verder gewoon niet méér voordroog voeren omdat ze een deel verknoeit, dan is er ook geen argument van hooiverspilling voor je stalhouder. Of het nou rechtstreeks op de mesthoop belandt of via je paard maakt in feite niet uit voor de kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:58 



 
Profiel   

Ik zou gewoon eens een stuk minder voeren. Als ze haar net leeg heeft en dan nog honger, dan gaat ze vanzelf van de grond nog wel scharrelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:59 



 
Profiel   

Saaams schreef
Hilary schreef
Hoe groot is de ruimte die ze bedekt met hooi? Zou het kunnen helpen om er iets onder te leggen, zeg maar het idee van zo’n bak die je onder de wasmachine plaatst om water te vangen bij lekkage?
(Alleen dan van ander materiaal, dat plastic is zo kapot)


Dat zal niet helpen helaas en vind ik onveilig.
Ze is van nature nogal suicidaal :+

Meestal ligt het overal maar met name 1/3 vd stal.

Nee, dan maar niet doen inderdaad :+ bovendien heeft het bij ‘overal’ of bij 1/3 ook weinig nut :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:01 



 
Profiel   

Het vlas proberen we inderdaad daar al weg te halen zoveel mogelijk.

Ik zal morgen minder ruwvoer in de slowfeeder gooien.

Maar er bestaat geen speciale ruif, feeder of hooinet die dit kan voorkomen? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:08 



 
Profiel   

Hoe je ook voert, ieder paard knoeit met hooi. Er zit altijd wel een sprietje tussen die niet lekker is, of toevallig dwars in de mond terecht komt. Of paardlief hoort iets en laat spontaan alles uit de mond vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:09 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Verder gewoon niet méér voordroog voeren omdat ze een deel verknoeit, dan is er ook geen argument van hooiverspilling voor je stalhouder. Of het nou rechtstreeks op de mesthoop belandt of via je paard maakt in feite niet uit voor de kosten.

Precies dit. Ik zou in ieder geval niet minder gaan voeren.

Waarschijnlijk zal een (veel) grotere stal je probleem wel verminderen, maar ik snap dat dat niet kan. Ik zou hierbij denken 'het is wat is'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:16 



 
Profiel   

Een grotere / hogere bak tov het hooinet zou wellicht kunnen helpen. Bij ons knoeien ze minder uit de hogere bakken dan uit de lagere.
Te hoog / smal werkt trouwens ook niet, dan zien ze de omgeving niet meer en doen ze juist hun hoofd omhoog en eruit om rond te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:17 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Ibbel schreef
Verder gewoon niet méér voordroog voeren omdat ze een deel verknoeit, dan is er ook geen argument van hooiverspilling voor je stalhouder. Of het nou rechtstreeks op de mesthoop belandt of via je paard maakt in feite niet uit voor de kosten.

Precies dit. Ik zou in ieder geval niet minder gaan voeren.

Waarschijnlijk zal een (veel) grotere stal je probleem wel verminderen, maar ik snap dat dat niet kan. Ik zou hierbij denken 'het is wat is'.


Waarom een veel grotere stal?
De pony in kwestie is 1.48 en haar box is 3,5 x 3.5


Bedankt tot nu toe voor het meedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:18 



 
Profiel   

Omdat je dan de slaapplek (met vlas) en voerplek beter kunt scheiden en er minder door elkaar gemengd gaat worden. Maar dan heb ik het over een stal van bv 5x5 meter, ik snap dat dat niet haalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:21 



 
Profiel   

Ik snap het.

Nee i wish. :+
Deze box is al extra bijgebouwd zodat ze bij de buitendeur staat en op vlas kan.
Dat kon in de vorige box niet ivm gaten in de vloer voor afloop urine en vanwege de astma is ook stro een ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:22 



 
Profiel   

Ik heb geen tips maar ben wel benieuwd welke ruif dit is en hoeveel kilo er in kan.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:23 



 
Profiel   

Een andere denkpiste: vindt ze haar hooi (voordroog) wel lekker? Ik merk dat de mijne de restjes op de grond laat liggen als ze het hooi niet zo lekker vindt. In het andere geval eet ze het allemaal op. En kan idd ook zijn dat ze teveel krijgt, dus idd eens proberen met minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:25 



 
Profiel   

Een kleinere maas? Ik heb in 1 bak een 2cm maas hooinet en in een zelfde bak een 3cm maas hooinet. Paarden hebben geen voorkeur uit welke ze eten, maar die 2cm bak knoeien ze beduidend minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:25 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Ik heb geen tips maar ben wel benieuwd welke ruif dit is en hoeveel kilo er in kan.. :)


Het is deze ruif;
https://www.nedlandic.nl/hooiruif-paard ... JlEALw_wcB

Alle boxen bij ons op stal hebben er eentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:28 



 
Profiel   

Daannvd92 schreef
Een kleinere maas? Ik heb in 1 bak een 2cm maas hooinet en in een zelfde bak een 3cm maas hooinet. Paarden hebben geen voorkeur uit welke ze eten, maar die 2cm bak knoeien ze beduidend minder.


Dat zou als voordeel hebben dat ze er minder in 1 hap uit kan trekken, dan is de kans er dat er minder naast valt.
Kan ik zeker overwegen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:29 



 
Profiel   

Mss kun je het hooi net wat hoger hangen zodat het geknoeide hooi in de bak valt. Maar hier ook hoor als ze echt te veel krijgen knoeien ze veel meer en eten dat niet meer op. Dan beland hier ook meer op de mesthoop.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen