Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe kom ik toch aan eiwitrijk hooi?

 
Profiel   

Voor mijn paard zoek ik kleine baaltjes hooi die hoog zitten in eiwit. Dit zodat ik mijn paard zelf bij kan voeren gezien het hooi wat hij krijgt erg laag in eiwit en suiker zit en hij hier op invalt. Nergens in mijn omgeving (Noord holland) kan ik kleine onverpakte baaltjes vinden. Ik haal ze nu bij onze hooileverancier, maar hier zijn ze 9 euro per baal. Dat vind ik toch erg prijzig en de voorraad is bijna op.

Ik hoor graag of jullie tips hebben waar ik dit kan vinden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:19 



 
Profiel   

Heb je gedacht aan lucerne bijvoeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:22 



 
Profiel   

Daar reageert mijn paard gevoelig op helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:24 



 
Profiel   

Afgelopen jaar is het meeste hooi eiwit arm.
Is sojaschroot of erwten eiwit geen oplossing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:27 



 
Profiel   

Prijs jezelf gelukkig met dergelijk hooi!
Een tekort kun je makkelijk aanvullen met bijvoeren. Een overschot in je ruwvoer is juist erg lastig, want je wilt niet minderen op de ruwvoergift.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:29 



 
Profiel   

Je zult dan moeten kijken naar wat zachter korter hooi dat vooral blad bevat en minder stengel.
Dat is vaak 2e snee of eerste vroege snee.
Dit hooi wordt meestal verkocht als hooi voor schapen, geiten, alpaca’s.

Kun je dit niet vinden kun je eiwit bijgeven in de vorm van erwten - of rijsteiwitisolaat, gemicroniseerd lijnzaad, grasbrok, lucerne, etc…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 17:01 



 
Profiel   

Product wat voor bijna 50% uit eiwit bestaat is soja schroot. Kost bijna niets en vult dus heel precies aan wat je mist. Ik bestel bij https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... g?sqr=Soja

Voer ongeveer 100-150 gram per dag voor een grote Haflinger van 550 kilo.

Ik zou je gewone hooi daar dus mee aanvullen. Werkte hier perfect en kost zo’n €0,15 per dag dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 17:51 



 
Profiel   

Puur eiwitten voeren? Ik voer vaak het erwteneiwit isolaat o.a. te koop bij Bulk.com. Ca. 70 gram per dag is genoeg; kan je door het gewone voer dan maar dan wel wat nat maken. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html

Pas op met soja ( schroot) het is letterlijk een afvalproduct en GMO en niet zo gezond als men doet voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:35 



 
Profiel   

En gewoon een brok bij geven?
Musclefit van metazoa b.v
Kan je prachtig mee aanvullen.


Laatst bijgewerkt door roosa op 25-03-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:14 



 
Profiel   

Pavo heeft eiwit korrels in een grote witte vierkante bak

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:16 



 
Profiel   

lovelucydan schreef
Pavo heeft eiwit korrels in een grote witte vierkante bak


en dan 64,- voor 7 kg aftikken.................... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:34 



 
Profiel   

Idd gewoon een eiwitrijk supplement of brok bijvoederen.

Ik geef mijn draver Bodybuilder van hippalgo bij. En hij is er al mooi van bijgekomen. Hij krijgt ook een emmer per dag luzerne maar ik lees dat jouw paard het niet verdraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 20:32 



 
Profiel   

kijk of je anders grasbrok van Hartog kunt bijvoeren?
bevat 16% ruw eiwit

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 21:26 



 
Profiel   

ellepel schreef
kijk of je anders grasbrok van Hartog kunt bijvoeren?
bevat 16% ruw eiwit

Daar zit helaas ook heel veel suiker in

Suikers 10.00 %
Suikers & zetmeel 13.00 %

Edit, verbaasd me wel dat er in alle voer van Hartog veel suiker zit. Zelfs de grasmix bevat 11% suiker en 11% suikers en zetmeel.
De Luzernemix bevat het minste suiker, maar met 6% suiker per kg vind ik het toch nog best veel. Zet me toch aan het nadenken omdat ik er een 2x per dag volle emmer van geef naast hooi en 2x daags brok waar ook al suiker in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 21:36 



 
Profiel   

Dieeten die laag in suikers moeten zijn zijn onder de 15%, gras bevat suiker, dat is immers de energiebron waarvan het zelf groeit. Die grasbrok zit met 10-13% lager dan bijna elke zak voer die te koop is, ook als die laag in suikers/zetmeel heten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 21:50 



 
Profiel   

ja ik dacht ook dat 10% suiker inderdaad wel normaal is en wel kan?
toevallig eergister een zaak pavo 18 plus gehaald,daar zit 6% suiker in (zetmeel 16,5) en 15,5 %eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:00 



 
Profiel   

ElCid schreef
lovelucydan schreef
Pavo heeft eiwit korrels in een grote witte vierkante bak


en dan 64,- voor 7 kg aftikken.................... _O-


En de hoofdingrediënten zijn luzerne en sojaschroot. Wij voeren losse sojaschroot bij, veel goedkoper. Bijna al het hooi vorig jaar was laag in eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:05 



 
Profiel   

roosa schreef
En gewoon een brok bij geven?
Musclefit van metazoa b.v
Kan je prachtig mee aanvullen.



Ik ga ook mee in de muscle fit, zeer goede ervaring mee. Ik geef een halve dosering aan mijn 4 jarige die wat inviel

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:21 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
ellepel schreef
kijk of je anders grasbrok van Hartog kunt bijvoeren?
bevat 16% ruw eiwit

Daar zit helaas ook heel veel suiker in

Suikers 10.00 %
Suikers & zetmeel 13.00 %

Edit, verbaasd me wel dat er in alle voer van Hartog veel suiker zit. Zelfs de grasmix bevat 11% suiker en 11% suikers en zetmeel.
De Luzernemix bevat het minste suiker, maar met 6% suiker per kg vind ik het toch nog best veel. Zet me toch aan het nadenken omdat ik er een 2x per dag volle emmer van geef naast hooi en 2x daags brok waar ook al suiker in zit.


Hoeveel suiker denk je dat er in hooi en vers gras zit?

Koolhydraatvrij voeren kan niet tenzij je enkel olie geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:24 



 
Profiel   

In hooi geen idee van suikers.

Maar gras weet ik wel vandaar dat ik fructraanindex ook bekijk. :)

Maar er is echt wel voer waar minder suiker (max 5%) in zit dan die grasmix van Hartog.
Maar alles wat ik voer per dag geef ik bijna 50% suiker aan mijn paard. Dat lijkt me wel veel. Hoewel hij geen explosief dier is nu ik van voer veranderd ben en er blijkbaar meer suiker in het voer zit.
Ik dacht namelijk dat ze heter werden van teveel suikers :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:34 



 
Profiel   

Er is zeker voer of een balancer met veel minder suiker dan Hartog.
Die noemde ik al.
Ze krijgen zat suikers binnen via hun hooi en gras.
Toch mooi en meegenomen als je er verder geen suiker meer instopt.
Hebben ze niet nodig ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 22:48 



 
Profiel   

Waar je ruwvoer vandaan kunt halen heb ik helaas totaal geen verstand van, maar ik wil wel graag inhaken op bovenstaande adviezen.

Bijvoeren met brok is leuk tot een bepaald niveau. Ik blijf van mening dat ruwvoer de basis en dat dit moet passen bij je paard. Er gaan immers kilo's in per dag en dat is met een kilo brok bij lange na niet bij te voeren. Een klein verschil overigens wel natuurlijk.

Heb je de analyses van het hooi? Op basis daarvan zou je een geschatte berekening kunnen maken van wat je paard nodig heeft volgens de veevoeder richtlijnen qua energie per dag. Als je maar iets afwijkt dan is extra brok of sojaschroot met olie een goede optie, maar anders is een ander type ruwvoer wellicht toch wel hetgeen waar je aan moet denken.

Ik heb het zelf gehad met graszaadhooi. Hij at zich helemaal vol ervan maar bleef afvallen. Voor sommige paarden zal dit hooi fijn zijn, maar duidelijk niet voor de mijne want ondanks de kilo's muesli, fibrebeet, olie en sojaschroot bleef hij mager. Heb maanden aangemodderd met hem en hij kwam wel iets aan van het vele bijvoeren, maar hij kreeg ook enorme buikpijn. Uiteindelijk na verhuizing was hij binnen een paar weken op gewicht toen hij op een rijker type ruwvoer stond. Nu voer ik hem amper nog bij. Enorm verschil dus en als er dus grote tekorten zijn voor jouw paard dan zou bijvoeren van brok wellicht niet voldoende kunnen doen. Maar gelukkig in de meeste gevallen kun je aardig wat aanvullen.

Voor de energie is olie heel goed, echt een flinke scheut per dag. En voor de eiwitten iets van sojaschroot. Daar hoef je niet enorm veel van te geven omdat het enorm hoog is in eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 02:57 



 
Profiel   

[ img ]
Hierbij de analyse van het hooi.

Misschien nog goed om er bij te vermelden is dat hij laatst nog gewogen was en prima op gewicht zat. Hij kan de hele dag (7.00-21.00 in de winter) buiten spelen met andere paarden en doet daarnaast 1 a 2x in de week wat aan grondwerk.

Het ding met balancers is vaak dat hij zijn neus er voor op haalt. De balancer van Vitalstyle eet hij wel, omdat dit erg kruidig is. Maar de brokjes van Metazoa laat hij staan. Brokken van Pavo vind hij wel erg lekker door alle suikers, maar dat wil ik hem om die reden dan weer niet geven. Ook zie ik de ingrediëntenlijst het liefst met zo min mogelijk toevoegingen. Gewoon natuurlijke producten. Ik zoek dus echt iets wat laag in suiker is, hoog in eiwit, geen luzerne bevat en wat lekker ruikt/wat hij wilt eten.

Ik dacht het in het hooi te zoeken, omdat ik dit gedurende de nacht aan hem kan aanbieden en hij het in kleine beetjes kan eten en niet in een grote portie krachtvoer naar binnen werkt.

Ik ga eens kijken naar de sojaschroot. Lees wel dat daar de meningen over verdeeld zijn of het gezond is of niet.

Nouvel: bedankt voor de tip. Ik ga er eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:23 



 
Profiel   

Pavo heeft ook brokken en muesli’s met weinig suikers. Dat geldt voor alle merken; voor ieder wat wils.

Als je echt specifiek eiwitten bij wil voeren, zou ik voor een eiwit supplement gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:36 



 
Profiel   

Een balancer gaat je niet voldoende helpen qua eiwit.
Overigens bevat Pavo Vital heel weinig suiker, minder dan Oerbalans, dus als hij die wel eet is dat prima.


Ik gestaan mijn paard om eiwit aan te vullen een mengsel van Vitalbix fibermix en lijnzaadschroot Lijnzaad is eiwitrijk en bevat gezonde vetten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen