Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 48  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Van wei naar equihabitat

 
Profiel   

Kan iemand de kraan boven uitzetten? Het is zelfs hier weer een natte boel, niet normaal.
Voorlopig voer ik maar weer alleen bij stal, zodat ze niet teveel rondlopen. Maar dat is nu net niet de bedoeling natuurlijk :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:06 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:50 



 
Profiel   

Er is ook zo ongelofelijk veel gevallen..
Het cruciale gaat nu zijn hoe snel het weer droogt...

Maar zandgrond toch?
Dus zal dan best snel weer goed zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:21 



 
Profiel   

Ja zandgrond. Na 1 droge dag is het al veel beter. De slechte plekken hebben wel een paar dagen nodig. Maar als het dan regent is het ook wel weer snel nat. De grond is gewoon verzadigd volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:29 



 
Profiel   

Hier hetzelfde hoor... de sloot naast het weiland, waar normaal gesproken eigenlijk bijna nooit wat staat, staat nu al een hele tijd vol. De grond is echt verzadigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 16:05 



 
Profiel   

En let op, in de zomer is het landelijk weer te droog omdat er kennelijk toch meer regen had moeten vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:16 



 
Profiel   

Ja het weer wordt steeds extremer. Als in: herfst/winter/lente natter en zomer heter. Je zou eigenlijk het water van nu op moeten slaan voor van de zomer. Het grondwater is in ieder geval wel weer aangevuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:17 



 
Profiel   

Snadrem schreef
En let op, in de zomer is het landelijk weer te droog omdat er kennelijk toch meer regen had moeten vallen.

Of teveel is weggepompt/te weinig is opgeslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 08:37 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ja het weer wordt steeds extremer. Als in: herfst/winter/lente natter en zomer heter. Je zou eigenlijk het water van nu op moeten slaan voor van de zomer. Het grondwater is in ieder geval wel weer aangevuld.


exact wat ik altijd zeg. We kunnen zoveel. Waarom kunnen we niet extra water op slaan? Nou is ons land wel klein natuurlijk, maar iedere druppel telt dus beter iets dan niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 09:48 



 
Profiel   

Ja goeie vraag :j
Iets voor de waterschappen denk ik…

Hier was het vandaag heerlijk. De grond was nog wel soppig, maar het zakt gelukkig snel weg.

Kijk eens wat er al in het zaaibed tevoorschijn komt <3
[ img ]

Op het pad groeit van alles. Dus vandaag weer eens een snacknetje gevuld met smalle weegbree, gras, wilgentwijgjes, paarse dovenetel en paardenbloem. Dat vonden ze wel wat :9

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:44 



 
Profiel   

Gister was alles droog. Vandaag was het weer zeiknat. Gadver. Ik ben er zo klaar mee.
Maar goed, als het goed is nog 1 dag en vanaf zondag wordt het droog. Eindelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 16:34 



 
Profiel   

Pfff ja ik ben die regen ook echt beu

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:06 



 
Profiel   

Ja echt hoor. Ik wil van de zomer niemand horen over een te laag grondwaterpeil en te weinig water :+

Als het droog is ga ik de heuvel helemaal inzaaien. Hopelijk wordt hij dan wat steviger en kunnen ze er van de zomer overheen. Ximo stond van de week weer in de wei en had er blijkbaar overheen gelopen. En is best wel weggezakt. Dus ik wil niet weten wat het met die 2 grote lummels doet :+
[ img ]
[ img ]

En die sukkel laat zichzelf wel binnen, maar kan er dan niet meer uit :+
[ img ]

Vandaag weer een snacknetje gevuld. Of nou ja, mijn verzorgster heeft dat gedaan. Met paardenbloem, paarse dovenetel en brandnetel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:14 



 
Profiel   

Kan je ze niet beter nu al over die heuvel laten lopen. Dan zakt die ook sneller in. Uiteindelijk doet die dat toch wel alleen zonder paarden ben je jaren verder. En dan nog als ze erover lopen krijg je Putten. En als ze de ruimte hebben redden ze zich wel met zo’n bultje

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:19 



 
Profiel   

Ik ben bang dat ze er zover in zakken dat het vast zuigt zeg maar. En als ze dan weg rennen, ze nog vast zitten met alle gevolgen van dien. Jim en Ximo vertrouw ik wel. Maar Noura is zo’n onbenul wat dat soort dingen betreft :=
Vandaar dat ik dacht: inzaaien, dan wordt het steviger en kunnen ze er daarna op. Eten ze het wel kaal, maar heeft het door de wortels wel de stevigheid.


Laatst bijgewerkt door Daihyo op 31-03-23 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:20 



 
Profiel   

Oh, ik snap je helemaal. Dat zou ik ook eng vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:21 



 
Profiel   

Trilplaat huren en aantrillen? Zal vermoed ik de boel een flink stuk lager maken, maar dan moet het wel een stuk beter begaanbaar zijn. En anders daarna iets van paddockplaten er op om te voorkomen dat ze er een terug tot het gras holle weg paadje in lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 18:23 



 
Profiel   

Ik ga de potstal binnenkort weer leeg laten halen en daar een heuveltje van maken, daar bovenop wat grond die vrijkomt van het uitgraven van een wadi/greppel. De loonwerker duwt het gelijk aan en rijdt er dan met het kraantje een paar keer overheen. Alsnog gooi ik er paddockplaten op want ik weet uit ervaring dat het heul heul heul lang duurt voordat een heuvel is ingeklonken :=

Daar is de regen dan wel weer heel erg goed voor. Beter nog dan paardenhoeven en rupsbanden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:04 



 
Profiel   

Ja, dit gaat ook wel lang duren. Trilplaat is nog wel een optie. Over een paar weken maar eens kijken.

Wat is het leven mooier als de zon schijnt hè <3
En bizar hoe snel het water hier weg zakt. Gisteren hadden we alleen nog de 3 bekende slechte plekken en was de rest gewoon weer goed. Geen modder meer niks, gewoon harde bodem.

De wei die ik vooraan voor de winter open had is vanaf gisteren dicht. Die mag bijkomen en groeien. Vandaag even uitmesten en ik denk wat lavameel er op voor een kleine boost. Kan dat morgen mooi wat inregenen, ze geven een bui op.
Om de paarden een beetje te compenseren heb ik de achterste wei opgesplitst in 2 kleine delen waar ze de komende tijd even mogen snacken. Uurtje per dag, gewoon omdat het kan.
Genieten zo :+:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 07:08 



 
Profiel   

Grondwater werd inderdaad goed aangevuld in maart. vorig jaar was maart al droog. Dus aan de ene kant bent ik blij met een normaal voorjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 10:48 



 
Profiel   

Ja, maar iets droger had wel gemogen :+
Of iets meer verspreid ofzo.

Gister en vandaag een rondje met het gespuis gewandeld. Heerlijk in het zonnetje.
Noura zag de ezels. Alsof dat voor het eerst was :wow: _O-
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 11:19 



 
Profiel   

Ik schreef het in het andere topic ook al, maar wij hebben ze nu 3x over een nieuwe heuvel laten lopen en die zijn binnen no time stevig steeds.

De grote had eerst 4 op-en afgangen. Dat toen wel snel afgezet, omdat ze van alle kanten erop gingen. Die is nu meer een banaan vorm en aan zijkanten veel te steil, dus die ook afgezet en pad was zo stevig.

De andere was een bult grond en stond eerst wel veel onkruid op, die gemaaid en ze overheen laten lopen.

Allen zwarte grond. Als ze wel vanaf de zijkant gingen of het te zwaar was, hadden ze dat wel snel door.

Bij de grote heuvel ga ik wel iets over het pad doen voor als het wat nat en glad is. De kleine heuvel weten we nog niet. Zou verplaatst, maar ze hebben er ontzettend veel lol mee en gaan er van alle kanten op en spelen er veel. Maar laag en niet steil.

Ze zijn niet ingezakt of lager geworden, hooguit enkele cm's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 13:15 



 
Profiel   

Ja hij is daar eigenlijk te stijl voor. Misschien dat ik ‘m nog wat af kan toppen verder, dat hij wat lager wordt. Ik puzzel gewoon nog even verder :D
Vandaag de winterwei uitgemest en bemest. Die kan weer groeien.
Van een bokker nog wat slowfeeders over kunnen nemen. En zo’n hooibal, leuk ding. En een haybag. Ook leuk spul.
Vandaag de haybag opgehangen.
[ img ]

En ik moest al een tijdje wat met de keien. En ik wilde heel graag wat rubberen tegels neerleggen, zodat ik af en toe wat kruiden kan geven, of mentale spelletjes op kan leggen.
Van de week uit gedacht en vandaag gemaakt. Ik hoef niet meer naar de sportschool haha.

[ img ]

Er achter staan de rozen. Als dat wat groeit ziet het er super leuk uit.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 12:34 



 
Profiel   

Ja, ze waren hier ook steil. Die met 4 opgangen vond ik echt TE steil. Nu is hij langer, dus loopt iets rustiger af, maar voel het wel als ik er tegenop loop zeg maar.

De kleine heuvel heb ik wat in vorm gemaakt, maar die is niet zo hoog.

Leuk zo met de plantjes. Heerlijk als straks alles groeit en bloeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 15:47 



 
Profiel   

Ze lopen de heuvel zelf ook wel wat uit is mijn ervaring. Dus zo steil als het eerst is blijft het niet
Daar zou ik me geen zorgen over maken bij die v jou daihyo. Het is niet heel hoog hè dus zijn maar paar stappen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 16:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 48  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen