Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bio-Waldboden als bodembedekking inloopstal

 
Profiel   

Hi!

Is er hier iemand die bekend is met Bio-Waldboden als bodembedekking voor een inloopstal?
Onze paarden gebruiken hun huidige inloopstal (aan hun paddock paradise) met stro als bodembedekking voornamelijk als toilet. Erg veel werk dus. Nu las ik over Bio-Waldboden, en dat lijkt interessant omdat je dan alleen de mest eruit hoeft te scheppen. Het is echter nogal een investering en daarom ben ik eerst benieuwd naar ervaringen van anderen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:53 



 
Profiel   

Is inderdaad interessante bodembedekking, ik ben me ook aan het inlezen. Op dit filmpje (wel in het Duits) iemand die het al een jaar gebruikt in een inloopstal: https://www.youtube.com/watch?v=4NUV5yg97Ks

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:05 



 
Profiel   

Ik volg, lijkt mij ook erg interessant! Mijn planning is nu om gewoon zand in de schuilstal te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:09 



 
Profiel   

Hey, ik heb er net 10 dagen geleden mijn inloopstal mee ingestrooid. Tot nu toe heel tevreden, mooi dik ligbed en scheelt idd een hoop dat alleen de mest eruit gehaald moet worden. Blijft ook netjes droog tot nu toe. Als het toch ergens nat is meng ik dat wat met het droge eromheen, maar is niet zo vaak nodig tot nu toe. Nog even afwachten of het inderdaad zo lang goed blijft als ze beloven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:29 



 
Profiel   

ik volg ook even. Ik lees dat je 3.2 kubiek nodig hebt voor een stal van 4*4. Een big bag zou 2 kubiek zijn, dus anderhalve bigbag om 1 stal te starten? dit lijkt me behoorlijk veel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 14:50 



 
Profiel   

In hoeverre is dat verschillend met een compostbodem? Daar ken ik wel goede ervaringen mee, maar in NL heb ik dat nog nooit gezien.
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat dit ook niet zomaar mag (compost-> stikstof) maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 15:00 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd of hier inmiddels meer ervaringen mee zijn? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:09 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ik volg ook even. Ik lees dat je 3.2 kubiek nodig hebt voor een stal van 4*4. Een big bag zou 2 kubiek zijn, dus anderhalve bigbag om 1 stal te starten? dit lijkt me behoorlijk veel?


maar dat kost al 300,- per stal hoelang doe je er dan mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:15 



 
Profiel   

Ben ook benieuwd naar de ervaringen, hoeveel je nodig hebt en hoe lang je ermee doet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 10:47 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen, wil het ook graag in mijn loopstal proberen. Het schijnt wel zuinig in gebruik te zijn. Ik ben vooral ook benieuwd of er ervaringen zijn dat paarden ervan eten, en in hoeverre ze het in de hoeven mee naar buiten lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-23 12:06 



 
Profiel   

Ik overweeg dit om te gebruiken in een gewone stal. Mijn paard loopt zijn hooi nu heel erg door zijn vlas heen en ben bang dat je het er met dit spul lastig uit krijgt. Ervaringen mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 19:13 



 
Profiel   

Als het goed is hoef je een stal maximaal eens per jaar leeg te scheppen en kan dit dan als compost en bodemverbeteraar op de weide.

Het is een mengsel van compost, bast en andere kleine plantaardige elementen.

Een laag van 20cm lijkt heel veel, maar werkt heel fijn. Wij hebben zelf houtvezel-stallen met een dergelijk dikke bodem en het maakt een wereld van verschil qua verbruik ten opzichte van een dunne laag (idem dito trouwens met vlas, waar we dit ook mee gedaan hebben). Ook het ligcomfort met een dergelijk dikke laag is veel beter dan wat er vaak in de stallen ligt.

Omdat ons houtvezel prima bevalt, hebben wij gekozen om niet over te stappen. Wat ik wel kan zeggen is dat zelfs in houtvezelstallen de bodem bij het grote uitmestwerk (eens per half jaar tot eens per jaar vaak) het natte strooisel niet naar ammoniak ruikt maar naar bosgrond doordat de bacteriën in die onverstoorde bodem de stikstof vastgezet hebben. Wij halen dan de droge bovenlaag en vochtige middenlaag weg, scheppen de natte onderlaag eruit en moeten dan vaak zo'n 5cm aanvullen, wat bij houtvezel neerkomt op 3 pakken in een 3x5 stal.

We denken er voor in de inloopstal nog wel over na, maar daar zitten voor ons nog wat extra haken en ogen aan (o.a. dat we liever niet hebben dat ze daar gaan liggen i.v.m. de grootte van de paarden en de hooibak die erin staat, gecombineerd met het feit dat ze bij ons 12/7 op stal staan in de eerder beschreven boxen) en we hebben de switch vanaf zand dus nog niet gemaakt. Ik sluit niet uit dat we dat niet alsnog gaan doen, want het lijkt ons voor een inloopstal juist ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 19:26 



 
Profiel   

Ik had dit topic helaas niet gevonden en heb er net zelf 1 geopend -O- Was benieuwd naar ervaringen.
Maar in onze loopstal moeten denk ik wel 6 big bags dus behoorlijke investering en dan plassen er 4 paarden in. Vind het wel een beetje spannend. Of dat echt droog blijft. Gebruik nu vlas. Echt alleen een plas plek en schep dat elke week weg.
Kiep dan 1 zak leeg en halverwege de werk nog een zak erop.
Er plassen 4 pony's op. Word alleen als toilet gebruikt. Als ik het er niet neer leg dan plassen ze op de rubberen matten en dat word 1 vieze bende.

Maar heb niet het idee dat ik van dit spul alleen een plas plek kan maken. Dan word het denk ik ook veel te nat en moet ik het er uit scheppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 16:34 



 
Profiel   

Ik schop even dit topic omhoog, zijn er inmiddels meer ervaringen?

@mizora, jij start dus met een basislaag van 20 cm houtvezel? Wat doe jij met de natte plekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 22:16 



 
Profiel   

Bij mij ligt het er intussen een half jaar in. Ik heb een beetje gepuzzeld maar intussen zo ingedeeld: ongeveer de helft van de inloopstal ingestrooid (ongeveer 8 bij 4, dus daar zijn wel een paar bigbags in gegaan!) en de andere helft is kaal (rubber matten). In principe kunnen ze met zijn allen liggen in het ingestrooide deel.

Ervaring is positief met een paar “maren”.
-de laag moet echt dik genoeg zijn. Ook tussendoor moet je regelmatig bijstrooien (wat meer dan ik verwacht had, op de Zwitserse site van waldboden staat dat duidelijker beschreven)

-periodes slapen ze er veel in (vooral toen het zoveel regende in het voorjaar), maar bij mooi weer slapen ze liever in de zandpaddock maar komen wel heerlijk plassen en mesten in de stal -O-
Toen ik nog houtkrullen gebruikte liet ik in die periode de stal gewoon leeg. De waldboden dit haal ik er natuurlijk niet uit om dan in het najaar opnieuw te moeten vullen. Tijdens de zomer iets meer werk met mestruimen dus (een kale stal schept lekker snel).
-ze lopen het inderdaad uit, en bij de open kant van de stal krijg je dus een dunne laag die daardoor wel te nat wordt. Ik heb een “dammetje” gemaakt van stevig hout, dat werkt goed om alles op zijn plek te houden.

-een belangrijke: je moet het goed schoonhouden van bvb hooiresten, anders zou het wel een ammoniak geur kunnen krijgen. Dit vertelden ze me bij venhorst. Ik zou het dus zeker niet gebruiken om een hooiruif of zo, heb expres mijn voerplaatsen verder weg gemaakt.

De onderlaag is na een tijdje vochtig en stevig aangestampt, maar als je de laag 20cm dik houdt volgens de instructies en regelmatig wat bijstrooit, houd je bovenaan een los en mooi droog laagje van een cm of 5. Urine zakt erdoorheen en wordt dan opgenomen in de onderlaag. Ik heb nog maar een 2-3 keer een natte plek moeten “uitgraven” waar ze het meest plassen en eigenlijk was mijn totale laag toen te dun.
Wat me ook erg meeviel, ik heb dus de stal na een paar maand anders ingedeeld en kon de waldboden gewoon verplaatsen en blijven gebruiken zonder dat het een vieze boel werd! Inderdaad geen stank zelfs bij omspitten.

Samengevat: niet goedkoop (denk elke 2m een bigbag erbij, dus denk vergelijkbaar met houtkrullen) en je moet een beetje wennen hoe het te gebruiken.?Maar wel een heel mooi fijn bed voor de paarden, ze liggen er graag in en slapen zeker meer in de stal dan hiervoor. En veel minder mest dan met krullen of stro.
Heel verhaal geworden :o hopelijk hebben jullie er wat aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 23:28 



 
Profiel   

monsera schreef
Ik had dit topic helaas niet gevonden en heb er net zelf 1 geopend -O- Was benieuwd naar ervaringen.
Maar in onze loopstal moeten denk ik wel 6 big bags dus behoorlijke investering en dan plassen er 4 paarden in. Vind het wel een beetje spannend. Of dat echt droog blijft. Gebruik nu vlas. Echt alleen een plas plek en schep dat elke week weg.
Kiep dan 1 zak leeg en halverwege de werk nog een zak erop.
Er plassen 4 pony's op. Word alleen als toilet gebruikt. Als ik het er niet neer leg dan plassen ze op de rubberen matten en dat word 1 vieze bende.

Maar heb niet het idee dat ik van dit spul alleen een plas plek kan maken. Dan word het denk ik ook veel te nat en moet ik het er uit scheppen.


Als plasplek zou ik het idd niet aanraden. Alleen als je echt een slaapplek er mee kan creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 23:33 



 
Profiel   

Weer een schop omhoog.

Ik zit erover na te denken om aan te schaffen. Mijn paard heeft een stal van 4,5x3 ongeveer en de pony 3x3. Ze staan er alleen in de winter in, de zomer 24/7 buiten.
In de winter staan we van 9 tot 16 ongeveer buiten.

Mijn paard heeft snel natte hoeven en dus wat rotting erin, zijn er mensen met ervaring met deze bodem? We hebben nu vlas, bevalt goed maar een iets meer bedachtig idee zou mooi zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-23 16:46 



 
Profiel   

Hoi hoi,

Wij zijn ook aan het nadenken om de Bio-Waldboden te gaan gebruiken.

Ik heb twee uitloopstallen van 4x3 wat uitkomt in een stenen paddock en vandaaruit lopen ze de PP in met zand. In de zomer staan ze 24/7 buiten maar kunnen natuurlijk altijd zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan liggen. Ze komen wel altijd binnen plassen :). Mesten doen ze overal. Ik gebruik hennepstrooijsel met eucalyptus (10,00 per baal). Ik gebruik 3 balen per week om het fris te houden. De nadelen zijn: prijzig en mogen het onder geen enkele voorwaarde eten! Helaas kan ik geen andere bodem gebruiken door koliek en hoesten (stro, vlas of gehakseld stro). Mijn opties zijn dus rubberen matten of de Bio-Waldboden of blijven gebruiken wat ik nu gebruik. Wat ik het voordeel vind van die Bio boden is het niet meer wekelijks hoeven mesten.

Mijn vraag is : mogen ze van de Bio-Waldboden eten? Kan dit kwaad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 16:25 



 
Profiel   

Geheel off topic maar waar / welk merk hennepbalen koop jij voor 10 euro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 17:25 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Geheel off topic maar waar / welk merk hennepbalen koop jij voor 10 euro?


Hempbed met eucalyptus en ik koop deze bij of Welfare Stoeterij of Souman Agro. Dat zijn ook naar mijn weten ook de enige leveranciers die ik kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 17:42 



 
Profiel   

Goeie tip! Dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 19:40 



 
Profiel   

Ik ben onlangs een experiment gestart met 20 cm houtkrul in de stal, een stuk voordeliger dan bio waldboden. Tot op heden werkt het met urine goed. Mest gaat er uiteraard iedere dag uit. Pony's staan alleen de nachten binnen.
Heel benieuwd hoe het gaat houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 20:40 



 
Profiel   

Een kennis van mij haalde gewoon goede compost bij een compostbedrijf voor haar loopstal. Misschien dat eens vergelijken kwa prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 20:55 



 
Profiel   

Die compostpplossimg kende ik inderdaad ook uit Duitsland. Ben benieuwd waar je dat in Nederland zou kunnen krijgen en voor welke prijs.
Je wilt er geen troep in hebben natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 21:10 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik ben onlangs een experiment gestart met 20 cm houtkrul in de stal, een stuk voordeliger dan bio waldboden. Tot op heden werkt het met urine goed. Mest gaat er uiteraard iedere dag uit. Pony's staan alleen de nachten binnen.
Heel benieuwd hoe het gaat houden!


Stinkt het niet? En stof? Breekt die houtkrul ook de urine af? Wat betaal jij voor Houtkrul?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-23 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen