Paard blijft vastzitten in slowfeedernet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Paard blijft vastzitten in slowfeedernet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 08:10

Mijn paard blijft af en toe met zijn hoektand in het slowfeedernet vastzitten. Met als gevolg dat hij in paniek de hele hooibak optilt en elders weer deponeert op het moment dat het net loslaat. Dat kan wel een aantal meter verderop zijn. Ik heb dikke netten van 3x3 mazen. Heeft iemand wellicht een oplossing voor dit probleem? Of herkent iemand dit? Zonder slowfeedernetten voeren is eigenlijk geen optie omdat ze dan teveel knoeien en ik er eentje bij heb die snel te dik wordt, maar wel de hele dag hooi moet hebben.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard blijft vastzitten in slowfeedernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:12

Je hebt ook van andere materialen slowfeeders. Slofweeders die in stallen zitten bjvoorbeeld, dus geen net maar zelfde materiaal als de stal maar toch een slowfeeder

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:13

Heb je een net met van die knoopjes? Of een gladde verbinding tussen de draden?

Ik herken het niet maar zou dit echt super eng vinden.

Is het gebit van dit paard wel in orde?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:48

wat gevaarlijk zo, je hebt natuurlijk wel kans dat het verkeerd gaat en het dier de kaak breekt.
en dan kan het einde verhaal zijn.
zou toch kijken of je anders kunt gaan voeren.
misschien in hogere bakken gaan voeren of wat minder zodat ze het hooi van de grond ook op eten?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:52

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-03-23 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:53

Je paard heeft geen hoektand, dus ik vraag me af waar hij dan wel mee vast blijft zitten.

Komt er wel eens een tandarts bij?
Is het hooi niet te lang voor je netten?
Misschien toch een iets grotere maaswijdte nemen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Paard blijft vastzitten in slowfeedernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:06

Ik zou er eerst een tandarts bij halen, dit is wel erg vreemd.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paard blijft vastzitten in slowfeedernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:24

Het paard van ts zal wel een ruin (of hengst) die hebben hengstentanden .Die zal ts wel bedoelen.
Dus niks vreemd.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:39

mino1 schreef:
Het paard van ts zal wel een ruin (of hengst) die hebben hengstentanden .Die zal ts wel bedoelen.
Dus niks vreemd.


Dan is het paard erg gefrustreerd als het zulke grote happen neemt, of de netten extreem slap.

Dat kunnen die van ons niet, die doen het echt alleen met de voortanden.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 13:26

Het is inderdaad een ruin. Het is dat tandje wat apart van de rest staan. Hoewel ik ook niet zeker weet of het net daar blijft hangen, maar dat leek me het meest waarschijnlijk. Ik heb het namelijk 1x zien gebeuren. Paard gaat jaarlijks naar de tandarts (dec. nog geweest) en heeft een prima gebit. Hij kan ook prima eten uit de neten en is dus niet gefrustreerd ofzo. Heb van die dikke netten van equiculinair en daar zitten geen knopen in. Heb ook geen idee hoe hij het voor elkaar krijgt, maar het gebeurt dus wel. Niet vaak. Misschien 1x per 2 maand ofzo. Ik zal eens kijken naar zo'n net met ronde gaten of misschien dat zo'n slowfeedertas een optie is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:33

Mijn eerste paardje had dit ook. Met die hengstentand in het hooinet blijven hangen op de trailer. Ik stond er naast gelukkig.
Dit is meer dan 30 jaar geleden, maar nooit weer heb ik voor de ruinen een hooinet gebruikt. Trauma aan overgehouden :')