Ratten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 23:00

Heeft iemand ervaring met zelf rattengif maken?

We hebben afgelopen zomer een aantal gevangen met gewone rattenvallen (grote muizenval die in de nek dichtklapt), maar dat werkt niet altijd even goed. Ik heb een keer nog een schep in de nek van een rat moeten zetten, omdat ze halverwege haar rug nog levend in de klem zat. Was niet echt leuk om te zien.

Mijn buurvrouw had het over een mix maken met backingsoda.
Ik vraag me echter af of ze dan erg lijden.
Ik ben geen fan van die beesten, maar gun ze wel een snelle dood en geen lijdensweg.
Zo las ik ook al iets over mensen die gipsballen mixen en die voeren. De natte balletjes harden dan in de maag uit en dan gaan ze aan een verstopping dood. Ook dat lijkt me erg pijnlijk.

Of moet ik tpch maar die gewone val maar weer zetten? Over het algemeen de snelste manier om ze dood te krijgen.

De laatste tijd ving ik niks meer met die vallen, maar de geprakte aardappel die ik erover heen smeerde en dus echt wel aan de val plakte, was elke keer weg. Val dicht....geen rat. Worden ze nou echt zo slim dat ze de val laten springen zonder er zelf in vast te zitten? En dan op hun gemakkie de smurrie opeten?

Vorig jaar smeerde ik een klodder kleffe hutspot op de val. Dat werkte heel goed. Maar vreemd genoeg was de hutspot altijd helemaal weg en zat er een "schone" rat in de val. Alsof zijn soortgenoten nog even de rest hadden opgegeten, terwijl hun vriendje dood in de val zat.

Gisteren rende nog een rat voor de auto door, toen we de oprit opreden. En we hoorden ze met elkaar ruzie maken (echt schreeuwen) bij de buren onder het hout (die hebben een berg hout laten afgooien een paar weken geleden.)
De buren hebben ook een walnotenboom en het viel me opeens op dat mijn kippenwei vol walnoten lag. Ik loop er met mijn klompen overheen en kraak op die manier de noten voor de ratten :x . Heb laatst de kippenwei geveegd om de walnoten weg te krijgen en dat is merendeels wel gelukt.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:07

En waarom precies moeten ze dood?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:12

Als ik er zoveel had liet ik denk ik iemand komen om ze een nachtje te schieten.
Schijnt er goed te werken en geen lijdensweg.

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:15

Palmera schreef:
En waarom precies moeten ze dood?



Wat wil je er dan mee doen? Één voor één vangen en uitzetten in ratjeland?

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:27

Hang een uilenkast op. Elk gif is onvriendelijk, danwel voor het dier of het dier wat hem op eet.
Als ze geen grote schade aandoen, gewoon laten zitten. De natuur lost overbevolking uiteindelijk vanzelf op.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:28

Dat laten schieten is wel een goede oplossing. Anders zou ik een Jack russel of Boerenfox oid aanschaffen. Dan houd je ze ook in de toekomst weg, want je hebt na het uitroeien ook zo weer nieuwe.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:29

Macs schreef:
Hang een uilenkast op. Elk gif is onvriendelijk, danwel voor het dier of het dier wat hem op eet.
Als ze geen grote schade aandoen, gewoon laten zitten. De natuur lost overbevolking uiteindelijk vanzelf op.

Uilen vangen geen ratten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:34

Vergeet het maar zelf gif te maken ratten trappen écht niet in HTK brouwsels. Alleen geavanceerd gif werkt (nog; ze worden ook vrij vlot resistent).
Dus goede klapvallen zetten en als je het daar niet mee red, professionele hulp inroepen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:38

Palmera schreef:
En waarom precies moeten ze dood?

Iets met zoönozes, graaf/knaag schade en bijbehorende ongelukken bij mens en dier? Naast dat overbevolking voor geen enkele diersoort gezond is.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:48

Wij hadden ze onlangs op werk. Daar hebben we iemand bij laten komen die ze heeft geschoten. Had ook een warmte camera mee.

Metname oude dieren zijn intelligent genoeg zich ver buiten de klemmen te begeven.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 07:21

pillow schreef:
Macs schreef:
Hang een uilenkast op. Elk gif is onvriendelijk, danwel voor het dier of het dier wat hem op eet.
Als ze geen grote schade aandoen, gewoon laten zitten. De natuur lost overbevolking uiteindelijk vanzelf op.

Uilen vangen geen ratten.

Hoe kom je daar nou weer bij. :+

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 07:50

Ik had 2 notenbomen die elk jaar meer droegen.
Daarnaast een verhoogd kippenhok waar altijd voer stond.
En een steeds groeiend rattenprobleem. Op deze duur zaten ze mij in groep uit te lachen.
Af en toe kon ik een jonkie pakken in een val, of mijn kater ving er eentje (als hij zelf niet onder de verzwerende bijtwonden raakte) Gif aten ze niet.

Uiteindelijk de bomen gekapt en de kippen weg gedaan.
Toen hadden ze honger en ging het snel. Ze liepen in de vallen en gingen dood aan het gif. In enkele weken was ik van het probleem af.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 07:59

UIlen vangen geen volwassen ratten, hooguit een jonkie, maar ratten zijn een slag te groot voor uilen.

Ik ben nu een poging aan het wagen met een grote voerton en daar zon deksel met een luik er in, kijken of dat wat doet. Normaal schieten we ze maar dat is maar zon klein percentage...Maar ja, t is een flinke uitdaging er van af te komen iig...

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:05

Klemmen zijn meestal toch wel de oplossing.
Meerdere.
Je moet kijken wat hun looppad is.
Vaak dicht langs de muur, over een richel en daar dan de klemmen zetten.
Pindakaas en pasta doet het hier meestal wel goed.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:33

Zemelen met gips. Enige maar wat je ook maakt doe handschoenen aan. Zodra er een mensen lucht aan zit zullen ze er niet in trappen.

Oh en zorg dat andere dieren er niet bij kan. Kan je dit niet garanderen gebruik dan een levende vang val of klem.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:39

Macs schreef:
pillow schreef:

Uilen vangen geen ratten.

Hoe kom je daar nou weer bij. :+

Omdat het zo is. :+

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:52

Hele grote uilen misschien wel.
Maar het steenuiltje hier niet. die vangt voornamelijk muizen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:56

Beginnen bij het begin: Wering. Alles schoon opbergen, slootkanten maaien. Schoon werken .Voer in tonnen. Google maar eens op Integrated Pest Management.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:00

Even google gebruiken en ja hoor, uilen vangen Wel ratten!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:34

Buiten uilen zijn er genoeg dieren die ook ratten eten, zoals vossen en dassen. Dat is het akelige aan gif, je weet niet wie het indirect binnenkrijgt.

Wat Rien zegt begint het mee. Alles snoeien, netjes houden, ingangen dichtmaken, schuilplaatsen waar ze veel zitten aanpassen/weghalen.

En/of een hond of flinke felle kat aanschaffen :)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:41

Ja dat is zeker, als er veel eten staat waar ze bij kunnen is het dweilen met de kraan open.
Maar met wel alles netjes in tonnen en opgeruimd kun je er toch wel krijgen.
Hier in het najaar als de mais er af gaat kunnen we er bijna zeker van zijn dat er een paar komen.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 10:51

Ik heb hier 500 m aan slootkant, 1000 als ik de overkant van de sloot meetel :+.

En heeeeeeel veel fruitbomen aan de andere kant van de sloot

Plus een walnotenboom.

Dus ik snap je. Hier zitten ze ook (en ook een handvol verschillende uilen inclusief de Snipervariant). Maar die hebben zoveel te eten, dat ze niet eens toekomen aan onze rattenkolonie.

Hier momenteel ook steeds een leeggesabbelde vangkooi en geen rat. De camera er maar eens op zetten om te zien hoe ze dit nu weer doen. Gif gaan we niet gebruiken, vanwege de uilen en andere dieren die wel ratten oppeuzelen.

Inderdaad, laten schieten of evt een jager met honden laten komen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:11

Om die reden heb ik nu bij de kippen trapbakken om ongedierte te weren. Met dat ik nu al kan merken dat knoeien veel minder is geworden. In de kas een zoemer staan 2 levende vangkooien en 2 klemmen.

Heb de regenton van buiten aangesloten op de hol ingangen die nu dicht geslipt zijn.

Het schijnt ook te helpen om wat vieze kattenbak in een gat te gooien. Dit alleen niet doen op een stuk waar je voor jezelf eten verbouw. Dit is wegens een bacterie die in de ontlasting van katten kan zitten je kan hiervan doodziek worden.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:27

Mijn katten houden de populatie wel zo dat ik geen last van ze heb. Een Jackrussel oid weet er ook wel raad mee.

Verder is het diervriendelijkste het afschieten. Wat de klemmen betreft, ik heb wel eens gehoord dat wanneer er een rat in de klem zit de rest wel zo gewaarschuwd is dat ze daar niet meer intrappen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:02

pillow schreef:
Dat laten schieten is wel een goede oplossing. Anders zou ik een Jack russel of Boerenfox oid aanschaffen. Dan houd je ze ook in de toekomst weg, want je hebt na het uitroeien ook zo weer nieuwe.


Dan geen familie van mijn boerenfox raad ik je aan :')
Die heeft een slechte neus, ogen en instinct geërfd

Mijn opa ving ze vroeger met een vangkooi en verdronk ze dan, maar dat is ook niet diervriendelijk