Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Met enige spoed: stalling gezocht omgeving Leersum!

 
Profiel   

TS, je kan beter spijt krijgen van dingen die je wel hebt
gedaan dan andersom ;)

Als ik jou was zou ik zoveel mogelijk stallen in Leersum benaderen en daar je vraag neer
leggen.

Verkopen kan altijd nog, maar dan heb je het wel in eigen beheer!

Dus ja, als je de kans hebt, je er een kleine ruzie met je vriend voor over hebt,
dan zou ik het zeker doen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:52 



 
Profiel   

De prijzen die genoemd worden zijn behoorlijk, maar het loopt ook wel heel gemakkelijk op. Je max. bedrag van € 250,- is dat enkel voor stalling? Als ik bij mezelf enkel naar de afgelopen periode kijk is er mestonderzoek, entingen, gebitsbehandeling bijgekomen. Nog een extra voertje, want er was toch wat meer nodig, nog een supplement erbij, etc. Kijk niet alleen wat het kost in het topic, maar ook vooral wat er nog allemaal bij kan komen in een maand. Veel mensen realiseren zich dat niet. De situatie kan maar zo veranderen. Hoe veel mensen staan niet vol pension, maar moeten toch anders voeren, ander hooi of stalmanagement. Bij mij komt het muggenseizoen er bijvoorbeeld weer aan, dus dan komen er weer spray's, poeders en smeersels bij. (en ook daar kan een paard op latere leeftijd ineens last van krijgen op een andere plek)

Natuurlijk krijg je er heel veel voor terug. Maar nu met die hoge prijzen... Je moet het wel hebben.

Ik lees ook dat je partner het geen goed idee vind... Ik zou persoonlijk een goed nieuw baasje zoeken voor dit paardje en in de toekomst als je eenmaal gesetteld bent na gaan denken over een eigen paard. Dit is niet het paard waar je altijd over gedroomd hebt, dus ik zou het over laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:57 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Voor 250 per maand ga je in deze regio echt niet uitkomen.


Niet in totaal in ieder geval, dus met hoefsmid, ruwvoer, krachtvoer, entingen, dierenartsen etc.


Ik heb mijn pensionado recent moeten laten gaan.

Hij stond behoorlijk goedkoop, en was met pensioen. Dus geen kosten aan lessen, tuig etc. Alleen basic zorg.
En ik zit financieel behoorlijk moeilijk, dus daar waar ik kon bezuinigen deed ik dat.

Ik kwam over de langere periode alsnog uit op een gemiddelde van ongeveer 350 per maand.
Je hebt toch een keer een deken nodig, een keer een koliekje of een kreupelheidje, een dom ongelukje en een wond die even zorg nodig heeft.
Hoefsmid, wormenkuren, entingen.


Als je een echt goedkope stal kunt vinden, moet je alsnog echt minimaal 300 tot 350 euro gemiddeld per maand rekenen, als je je paard niet aan huis hebt.


En dan zit je echt op het ultieme minimum zeg maar.


Wat verdrietig, sterkte daarmee.

Topic-gerelateerd: misschien wel handig voor de duidelijkheid inderdaad, maar met de 250 euro bedoelde ik puur en alleen het geld voor stalling, dus zonder de extra kosten van dierenarts, hoefsmid, lessen nemen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:59 



 
Profiel   

Maar ik zou met zo'n zure merrie denken dat ze wat mankeert, of ide kans is er op zijn minst. Dus voordat je haar koopt zou ik dan wel goed kijken of ze wel gezond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:59 



 
Profiel   

Dat wilde ik ook nog melden: grote kans dat dingen die je nu door de vingers ziet omdat het niet jouw paard is, je straks wil laten onderzoeken/aanpakken omdat je daar nu wél zelf over kan beslissen. Dat kan in de papieren lopen.

Verder zou ik wel rekenen op een bedrag van rond de 500 euro p/m. Mijn paard ging van alleen voor ijzers 1x per 8 weken, naar rondom ijzers met speciaal beslag 1x per 6 weken. Zelfs met mijn ruime budgettering kwam ik toen moeilijk uit. Als het meevalt is het leuk, maar ga er maar vanuit dat je zeker het eerste jaar niet zo stabiel bent in je kosten als je zou willen, en dingen (ook vanwege inflatie, hoefsmid die prijzen verhoogt, etc) flink duurder kunnen uitvallen dan je wil. Ook voor je huis.

Gevoelsmatig kan het heel dubbel aanvoelen en kan je het graag willen, dat is moeilijker inschatten voor buitenstaanders. Maar er zijn imo wel wat twijfelpunten die je eerst op een rij moet hebben, niet als minste ook in overleg partner. Als hij over het algemeen wel achter een eigen paard zou staan, zou ik een lijstje maken met redenen waarom hij het nú niet ziet zitten, en wanneer wél.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:08 



 
Profiel   

Weet je, het klinkt mij vooral als een erg gevoelige merrie. Eentje die meer dan bij voorbeeld haar dochter reageert op wat er mis is, zoals het de hele dag binnen staan in de winter. En ik ben het met TS eens dat zo´n paard wel eens helemaal zou kunnen veranderen als de omstandigheden wat beter worden. Ik zou mij er ook niet over verbazen als TS zich nog jarenlang "wat nou als" zou afvragen als ze besluit het paard niet te kopen.

Ik schrok een beetje toen ik 250 als maximum las. Maar als daarmee dat bedrag als maximum voor stalling bedoeld wordt is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Ik betaalde in pension hooguit 200 voor mijn ruin (halfpension), en later in eigen beheer 250 voor twee paardjes. Ongeveer zelfde omgeving als waar TS het over heeft.

TS, heeft je vriend misschien een hobby waar hij heel veel voor terug krijgt, en dat je het aan de hand daarvan kunt uitleggen? Ik heb bij voorbeeld partners gehad die gek waren van voetbal, en die ook naar WKs enzo gingen. Of iemand die dol was op autos en vissen. Ze zijn het nooit helemaal gaan snappen (maar ja, ik hun ook niet :+ )
Of is zijn bezwaar eigenlijk stiekum meer dat hij het sprookje van met jou naar Leersum verhuizen moet delen met een paard? Of, ik noem maar wat, is hij toe aan een gezin en vreest hij dat jij eigenlijk dat (nog) niet wil vanwege een paard?

Als "het kost geld" het enige bezwaar is dan kan ik daar ook in komen. Weet een niet-paardenmens veel. Maar misschien dat je eens een voelhoorn kan uitgooien om te onderzoeken hoe het bij hem zit. Je komt op mij over als een intuïtief iemand. Ook daarom al zou ik jou en dit paard elkaar zo gúnnen.

Even heel wat anders. Die mensen die jou belden, waar wonen die? Zouden die het paard een betere huisvesting kunnen bieden? En zijn die op de hoogte van het verleden en het karakter van het paard? En heb je bij de huidige eigenaar aangegeven dat jij twijfelt, en zou dat voor hem een reden kunnen zijn om het paard nog niet direct aan iemand anders te verkopen?


Laatst bijgewerkt door Koper op 28-03-23 16:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:16 



 

En qua financiën, zijn er dingen die je kunt doen om dat haalbaarder te maken? Zit er een flinke salarisverhoging in het verschiet (in de toekomst), of kun je extra gaan werken (en heb je dat er voor over)?
Ik werk nu zelf soms in het weekend bij als ZZP'er in een magazijn om een extra buffertje te bouwen, en vang dan makkelijk 80 euro netto voor een dag. Dus als je 2 dagen zoiets doet scheelt dat aanzienlijk.
Een bijrijdster die meebetaalt (niet het gehele stalgeld zoals hier werd genoemd, dat is echt waanzin :') ) kan de druk ook wel wat verlichten, maargoed. De garantie dat je een goede bijrijdster vindt die ook wil meebetalen is klein dus daar kan je niet afhankelijk van zijn. Maar het kan mss wel net een beetje helpen in het kostenplaatje.

Ik denk niet dat je van zo'n keuze echt spijt kunt krijgen, tenzij je echt financieel de afgrond instort (maar dan is verkoop altijd nog een optie. Wat dat betreft heb je weinig te verliezen). Wij hebben een tweede hond genomen, wat achteraf niet zo goed is uitgepakt en ik zou het in retrospect niet nog een keer doen. Maar ik ben gek op het trutje en zou nu niet meer zonder haar kunnen :D . Op het moment dat je om zo'n beest geeft neem je de consessies toch wel voor lief, en zorg je er wel voor dat je het voor je laat werken is mijn ervaring. En er is niets mis mee om af en toe met je hart te kiezen ipv je hoofd :) . De verstandige keuze is het niet, maar het leven is ook te kort om altijd maar verstandig te zijn zolang je anderen niet tekort doet. Dus het is echt een risico-afweging. Kún je de risico's dragen zonder dat het paard er onder lijdt, en als daar offers voor nodig zijn... Ben je daartoe bereid ? (zoals bv. een bijbaantje, geen vakanties, en inboeten op luxe) en vind je vriend dat ook ok aangezien dat ook invloed heeft op hem? Als het antwoord ja is, zou ik ervoor gaan. Zelfs al is het niet je droompaard, 12 jaar geschiedenis haal je niet zomaar in en je bent overduidelijk aan der gehecht.

Wat dat betreft ben ik zelf inderdaad wel een beetje kamp "Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel doet.... " . Helemaal als een paard in de toekomst al enigszins in de planning zat.
Ik ga er dan wel van uit dat partner in het "Zélf zou ik er niet voor kiezen"-kamp zit, en niet in het "ik ben er falikant tegen"-kamp, want mijn relatie zou ik er niet mee op het spit drijven. Is normaal al niet handig, maar als je net samen een huis hebt gekocht nog minder :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:18 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen. Net samen een huis gekocht, voor beide een flinke financiële verplichting en je vriend, waarmee je die aan bent gegaan, staat er niet achter.

Ik denk ook dat het niet makkelijk is voor 250 euro pensionstalling te vinden. Misschien een doe-het-zelf-stal, maar geen volpension. Ik denk dat je er minimaal 100 euro bij op moet gooien :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:28 



 
Profiel   

Of 250 voor stalling reëel is weet ik niet, hier in de randstad betaal je gemakkelijk het dubbele. Ik zou ook zeker zeggen dat als je een buffer hebt van ergens rond de 400-800 per maand wat je opzij kan schuiven, dan zit je aardig. Want al heb je een stalling van 250, vergeet dan vooral niet dat je er met alleen stalling nog lang niet bent. De smid kost je zo 100 euro per 2 maanden, tandarts, nog eens 100 euro, zadelcontroles weer 100 euro per stuk, misschien meerdere lessen in de maand om samen te kunnen groeien en dan nog je entingen, ontwormingen, voer.. Het loopt enorm op en het zijn vrij normale uitgaven die elk jaar (meerdere keren) terug komen.

Verder vraag ik me af of dit het paard is wat je graag had willen kopen. Denk je dat je met haar echt plezier gaat beleven voor een langere tijd? Past ze bij je? Kunnen jullie beide doen wat jullie leuk vinden? Er zijn zoveel paarden op de markt dat je prima nee kunt zeggen als je denkt dat dit het toch niet helemaal is. Heb je dat gevoel wel? Dan gewoon doen. Daarin moet je echt je eigen gevoel volgen. Financieel kun je gewoon gaan tellen en afwegen, maar kiezen welk paard het wordt moet je op gevoel doen. :j

Overigens lijkt het me verstandig om het paard goed te keuren voor je haar koopt, juist vanwege het lastige zure karakter. Anders heb je geen poot om op te staan als er toch mankementen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:49 



 
Profiel   

Ik ga mee met bloembloem!
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan niet gedaan.

Ik werd twee maanden geleden benaderd als ik een eigen fok product wou terug kopen.
Zat ook niet te wachten op een paard erbij, had net een jaar daarvoor mijn rijpaard verkocht ivm gezinsverandering maar heb het toch gedaan en ik kijk wel waar het schip strand.

Hele fijne stal gevonden waar het ook geen probleem is dat ik soms meerdere dagen niet kom

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:57 



 
Profiel   

Ik zou mijn huidige paard ook nooit zelf gekocht hebben (wilde een onbeleerde ruin, kocht een 13 jarige merrie). Maar ik ben echt helemaal weg van haar. Juist omdat ze niet 100% 'is wat ik zoek', leer ik ontzettend veel van haar! Ik zie soms mensen die hun droompaard kopen. Prachtig kleurtje, helemaal geweldig. En die gaan keihard op hun muil als dingen niet gaan zoals ze verwacht hadden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:27 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Als je zonder problemen 500 euro p/maand apart kan zetten zou ik haar kopen. Ik denk dat je er anders spijt van gaat krijgen

Dit.

Ik krijg niet helemaal de indruk dat dat erin zit maar het is wel realistisch.
Het topic wat iets later genoemd wordt, onderbouwd dat moeiteloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:34 



 
Profiel   

Hoi TS, ik woon in de buurt waar jij eventuele stalling zoekt maar ik denk dat het bedrag wat je voor ogen hebt in deze regio niet realistisch is. Ik sta simpel bij een boer op een doe het zelf stal en ben al 250 euro in de maand kwijt zonder voer of de penning voor het gebied. Wil je wat meer luxe en volpension ga je zeker richting de 400. Daarbuiten zijn er hier in de omgeving een aantal grote stallen die net zijn gestopt of binnenkort gaan stoppen waardoor er veel meer vraag is naar stalling dan aanbod. Dus ja, de omgeving is super maar een fijne stal vinden binnen je budget is een enorme uitdaging. Laat staan als de merrie niet perse gezellig is in de omgang.

En heel eerlijk, ik zou niet de stress van hier in de omgeving een stal moeten zoeken je op de hals willen halen voor een paard waar je 'mwah' gevoelens bij hebt. Ik snap de emotionele connectie maar ik zou liever willen settelen in de omgeving en ergens op een wachtlijst gaan voordat je al een paard koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:54 



 
Profiel   

Zeker niet doen. De regio waar je naartoe verhuisd is veel duurder, er zijn amper pensionstallingen beschikbaar (lange wachtlijsten) en je handelt puur uit emotie terwijl het dier niet bij je (wensen) past.
Focus je op je nieuwe huis en op het opbouwen van een leven in een andere provincie. Wellicht kun je als je eenmaal gesetteld bent en je weer een beetje een financiele buffer hebt, alsnog een geschikt dier bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:20 



 
Profiel   

ik heb zelfs twee keer een verzorgpaard van me gekocht :j
de eerste werd helaas wel ziek na een jaar, en heb ik moeten laten gaan .
maar de tweede was ook mijn verzorgpaard en de eigenaar wilde haar kwijt, ben gaan rekenen of ik er nog een bij kon hebben(had al een ruin) en dat kon.
toen heb ik haar gekocht en die word straks alweer 30.

hou er rekening mee dat er van allerlei kosten nog bij kunnen komen afgezien van stalling en aanschaf.
echt heel goed nadenken of het echt wel lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:23 



 
Profiel   

Muiz schreef
Hoi TS, ik woon in de buurt waar jij eventuele stalling zoekt maar ik denk dat het bedrag wat je voor ogen hebt in deze regio niet realistisch is. Ik sta simpel bij een boer op een doe het zelf stal en ben al 250 euro in de maand kwijt zonder voer of de penning voor het gebied.


Ben ik niet met je eens, ik betaal voor 2 pony's niet eens dit bedrag.
Ook ik sta op een doe het zelfstal excl hooi, maar zit echt onder dit bedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:52 



 
Profiel   

Onali staan jou pony,s ook in het gebied waar de ts iets zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:58 



 
Profiel   

Leersum ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:05 



 
Profiel   

Onali schreef
Muiz schreef
Hoi TS, ik woon in de buurt waar jij eventuele stalling zoekt maar ik denk dat het bedrag wat je voor ogen hebt in deze regio niet realistisch is. Ik sta simpel bij een boer op een doe het zelf stal en ben al 250 euro in de maand kwijt zonder voer of de penning voor het gebied.


Ben ik niet met je eens, ik betaal voor 2 pony's niet eens dit bedrag.
Ook ik sta op een doe het zelfstal excl hooi, maar zit echt onder dit bedrag.

Het is niet dat die stallen er voor zo'n prijs in overvloed zijn. Bij jullie is geen plekje vrij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:26 



 
Profiel   

Nee, wij zitten op het moment vol.
Er komen waarschijnlijk wel plekjes vrij, maar we weten niet wanneer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:28 



 
Profiel   

Zo realistisch is goedkoper dan 250 dus niet als er geen plekken zijn die het momenteel aanbieden :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:31 



 
Profiel   

Maar zeggen dat ze niet bestaan is ook niet waar.
Wij en een flink aantal andere, waar de lat niet hoog ligt anders dan gewoon een fijne stal, adverteren meestal niet, laat staan dat we een naam hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:37 



 
Profiel   

Onali schreef
Maar zeggen dat ze niet bestaan is ook niet waar.
Wij en een flink aantal andere, waar de lat niet hoog ligt anders dan gewoon een fijne stal, adverteren meestal niet, laat staan dat we een naam hebben.

Dat wordt niet gezegd. Alleen dat het bedrag niet realistisch is, en op zich klopt dat ook wel. Voor 250 euro max liggen de stallen niet voor het oprapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:42 



 
Profiel   

Kan je het betalen? Dan doen. Verkopen kan je altijd zelf nog doen, als ze nu weg is is de kans dat je haar nooit meer ziet/kan kopen aannemelijk.

Ik heb in een soortgelijke situatie gekregen. Niet mijn droompaard, alles wat ik nooit hoefde, ik zat zelf nog op school en was net 18 geworden, en toen moest ze weg. Ik heb het gedaan met de insteek “als het toch niet wil, kan ik haar altijd zelf nog verkopen” maar dan heb ik het wel geprobeerd.

Ik ben bijna 5 jaar verder en ze staat hier nog in de paddock, ik kan haar soms achter het behang plakken maar ze mag nooit meer weg.

Edit; ik denk niet dat 250 realistisch is voor de omgeving waar je zit. Dus zet dat wel even goed op een rijtje. Kan je meer missen en kan je dan ook nog een eventuele dierenarts betalen. Ik ben niet zo van het mega potjes maken voor die kosten, maar ik heb altijd wel wat liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:48 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar ik zou met zo'n zure merrie denken dat ze wat mankeert, of ide kans is er op zijn minst. Dus voordat je haar koopt zou ik dan wel goed kijken of ze wel gezond is.

Inderdaad.
En ik vraag me af, hoe je over haar schrijft of je wel echt 'verliefd' op haar bent. Of wil je gewoon niet dat je haar niet meer kan zien? Afscheid nemen doet pijn, en daar mag je heel erg verdrietig om zijn. Maar is dit echt wat je wilt? Is dit HET paard waar je echt knetterdol op bent?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen