Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ratten

 
Profiel   

Inderdaad voer goed opruimen, dat werkt het beste.

Helaas hier toch ratten gehad omdat we de priores overdag in een (open) emmer lieten weken. En ja, daar zaten ze heerlijk van te smikkelen. :')

Vangkooi neergezet, en uiteindelijk twee ratten gevangen. En netjes uitgezet in het bos, uiteraard ver van huis. Voer netjes afgedekt, en geen ratten meer gezien of gehoord.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 11:09 



 
Profiel   

Macs schreef
pillow schreef
Uilen vangen geen ratten.

Hoe kom je daar nou weer bij. :+


Ik ben benieuwd welke uil volgens jou volwassen ratten vangt? Gif is volgens mij bijna onmogelijk om het geen lijdensweg te laten worden.
Ik lees wel mee ben benieuwd of hier nog iets voorbij komt. Op stal zitten er ook vrij veel. Gif doen wij nooit ivm andere dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 11:33 



 
Profiel   

Het is niet "vrijwel" onmogelijk om gif zonder lijdensweg te gebruiken, het IS onmogelijk. En verboden voor particulieren binnenkort ook.
Vanaf 1 januari 2023 is het nieuwe IPM-systeem voor de beheersing van ratten en muizen, zowel buiten als binnen, van kracht. Alle rodenticiden op basis van aangewezen stoffen mogen binnen dat systeem alleen nog als laatste redmiddel worden ingezet door gecertificeerde bedrijven en professionals. De aangewezen stoffen zijn: brodifacoum, bromadiolon, chlorophacinon, coumatetralyl, difenacoum, difethialon, flocoumafen en cholecalciferol. Alfachloralose is géén aangewezen stof en daarom vallen de middelen op basis daarvan niet onder dit IPM-systeem.

Geknipt uit https://www.ctgb.nl/onderwerpen/rodenticiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:14 



 
Profiel   

Ik zou de ongediertebestrijding laten komen of iemand die ze afschiet. Eventueel heb ik voor de 2e een telefoonnummer voor je. Die is een aantal jaar terug bij ons geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:14 



 
Profiel   

Als je de ongediertebestrijding laat komen, dan moet je de methode van verdelgen aan hen overlaten. Zij zijn de vakmensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:15 



 
Profiel   

Je voer goed opruimen en in gesloten bakken is een begin.

Maar hier werden de zaadjes, die in de mest zaten, opgegeten door de ratten. En eerlijk, mest ligt er lang genoeg
( zeker in de nacht) zodat ze mooi hun buikjes rond kunnen eten én dus elke nacht terug komen.

Hier werden ze afgeschoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:33 



 
Profiel   

Jessix schreef
Mijn katten houden de populatie wel zo dat ik geen last van ze heb. Een Jackrussel oid weet er ook wel raad mee.

Verder is het diervriendelijkste het afschieten. Wat de klemmen betreft, ik heb wel eens gehoord dat wanneer er een rat in de klem zit de rest wel zo gewaarschuwd is dat ze daar niet meer intrappen.

Hier zitten er wel eens een paar dagen achter elkaar in dezelfde klem

Dus dat klopt niet perse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:35 



 
Profiel   

rien10 schreef
Beginnen bij het begin: Wering. Alles schoon opbergen, slootkanten maaien. Schoon werken .Voer in tonnen. Google maar eens op Integrated Pest Management.


Het probleem is begonnen, toen de Gemeente hierachter in het veld een bassin heeft aangelegd om het overtollig regenwater in op te vangen. Het riool in de straat kon een stevige regenbui namelijk niet aan. Onze straat was regelmatig een rivier.
Er is toen een tweede riool erbij gemaakt die het regenwater meteen afvoert naar dat bassin. En toen is de overlast begonnen.

Nu heeft onze achterbuurman (die onze buurman de schuld geeft van de overlast, omdat de ratten daar onder al de bakken met hout zich goed kunnen verstoppen) ook nog eens een bende konijnen en kippen gehad. Toen hij die konijnen wegdeed, liepen er opeens ganzen, kalkoenen en schapen :roll: . En dan heeft hij ook nog eens een moestuin. Dus ik denk dat de overlast eerder bij hem is begonnen en dat ze zich steeds meer onze kant op begeven.
Mijn buurman heeft dus ook kippen en geiten en....inmiddels heel wat hout in zijn wei en in zijn tuin liggen. En daar zagen we ze deze week ook naar toe rennen...een mooie verstopplek inderdaad.

Verderop in de straat zijn ze een oud klooster aan het verbouwen, waar ook flink gegraven is en in die buurt hebben ze nu ook opeens last van ratten.

Dan is daar ook nog iemand in die buurt die een heleboel verschillende dieren heeft( paarden, ezels, varkens, kippen, wallaby's (of hoe heten die kleine kangoeroes), konijnen. Een walhalla dus voor ratten, want daar zal waarschijnlijk ook voldoende voer rondslingeren wat de tamme dieren niet meteen opeten.

Tja, en daar zit je dan met je 4 kippen en 1 haantje tussen. Ik ben blij dat de cavia's van mijn dochter nu fijn binnen in de serre zitten. Daar kan hooguit een muisje bijkomen.

Onze hond (Bullterrier) is al te oud om nog achter de ratten aan te gaan. Zou ik ook niet willen, want dan gaat ze misschien ook aan de cavia's en dat mag natuurlijk niet.

Aan katten begin ik niet, want we wonen hier aan een drukke straat en ik vind 1dode kat (van de overburen) met kapot gereden kop op mijn oprit ;( meer dan genoeg.

Een tijd geleden liep hier wel eens een vreemde kat, maar die heb ik al lang niet meer gezien, dus ik vraag me af of die nog leeft. Die ging hier volgens mij op de hooizolder op muizenjacht.

Van de zomer heb ik een deel jonge ratten gevangen, die leken me namelijk niet zo groot. Daarna een hele tijd niks meer gezien, maar nu komen ze steeds dichter bij huis. Daar ben ik echt niet blij mee.

Ik heb al mijn voer in dichte tonnen, kippenhok is s'nachts dicht en daar komen ze dan niet in.

Ik heb vandaag de kippen redelijk vroeg kunnen opsluiten en ik zag nu al een ratje wegschieten. Ik heb dus meteen de vallen met pindakaas weer op de grond gezet, waar ik de rat zag wegschieten..
Ik had vanmorgen echt gedacht dat ik de twee vallen wel vol zou hebben, maar ik denk dat ik gisteravond wat veel kabaal heb gemaakt toen ik ze er weer eens neer heb gezet.
Ik schrok me namelijk elke keer dood, als ik naast de omheining van de kippenwei weer wat hoorde ritselen/kraken, hard piepen. Ze zijn best luidruchtig _O- . Ik gisteravond dus ook, maar ik heb het idee dat ze me gewoon hebben zitten uitlachen of de pindakaas was niet van het juiste merk :P .

Vorig jaar deed een klodder hutspot het werk. Dat viel blijkbaar wel erg in de smaak. Anders moet ik dat maar weer eens in een grotere portie maken en op de val smeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:42 



 
Profiel   

Ik had al zitten denken om pulp rond/in de gaten te strooien. Als een paard er dood aan kan gaan, dan een rat toch zeker ook als hij erbij drinkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:46 



 
Profiel   

Dat ligt er denk ik aan of een rat wel kan overgeven...geen idee. Bij ons op stal hadden we er ook ooit heel veel maar al jaren doet een professionele rattenvanger zijn werk en geen last meer van. Mijn vader heeft voor onder dakpannen wel ooit een fanatieke hond van iemand op het dakje gezet en de dakpannen er 1 voor 1 afgehaald. Die had hem ook te pakken. Dus idd misschien een fanatieke hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:02 



 
Profiel   

https://www.beltagri.nl/goodnature-a24-multi-kill-rat

Zoiets proberen en anders zou ik idd iemand inschakelen die ze schiet. Al klinkt het al als een behoorlijk probleem als ik je verhaal zo lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:32 



 
Profiel   

Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:37 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?

Omdat ze je voer opvreten. De boel vernielen en bevuilen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:54 



 
Profiel   

pillow schreef
Macs schreef
Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?

Omdat ze je voer opvreten. De boel vernielen en bevuilen.

Nou spreek vooral voor jezelf :)
De TS zegt vooral dat ze weg moeten, maar ik lees nergens waarom.
Ik heb ratten op mijn moestuin, zitten in de composthoop maar heb 0,0 last van ze. Ze slopen niks, houden mijn planten heel. Voordeel is dat ze de composthoop keren voor me :))
Dus dat bedoel ik meer. Welke overlast heb je? Dan kun je ook gerichter gaan kijken naar hoe je het minder aangenaam kunt maken voor ze.

Ratten zijn mega slim, dus vallen kunnen ze vaak omzeilen. Als 1 rat weet hoe het werkt, dan weten ze het allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 23:04 



 
Profiel   

Ratten buiten bestrijd ik niet.
Ze zullen zeker weten bij de mesthoop en houtopslag zitten.
Verder hebben we geen kipjes of iets buiten dus daar geen aantrekkingskracht.

Die binnen komen bestrijden we wel.
Ze schijten overal, ook in de water en voerbakken van de paarden. Dat vind ik echt niet fris.
Ze maken alles kapot, zelfs door dikke deksels gebeten van voertonnen. En ook daar schijten en pissen ze weer in het voer.
Knagen aan alles, dus vlas zakken enz gaan ook kapot en ook aan stroomdraden met als je pech hebt kortsluiting en brand tot gevolg.
Dus ja voor mij redenen genoeg om binnen altijd vallen scherp te hebben staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:27 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?


Ik heb al een aantal keren dooie ratten gevonden in drinkbakken. Met de kans op ziekten zou ik dat toch niet graag willen zien. Daarnaast vind ik het ook gewoon sneu voor ze. Ga ergens anders leven.
En inderdaad omdat ze je voer opvreten. Ze kunnen echt veeeeel eten in 1 nacht. Laatst nog een hele zak luzerne aan gort %) zo zonde

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:11 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?

Ik ben niet de TS, maar ik wil ze graag binnen de perken houden omdat ik in het verleden ratten onder mijn stalvloer heb gehad. Dit zorgde voor verzakkingen en scheuren in het beton. Daarbij vond ik het ook niet zo fijn dat ze in de voerbakken zaten etc.

Ratvrij zijn we zeker niet. Maar ik heb twee goede jagers van katten die blijkbaar de jongen ratten wel pakken. Daardoor zie ik ze nu eigenlijk nooit. Verder de boel goed schoon houden en geen voer laten slingeren. Dat ze toen in mijn stal zaten kwam door mijn bejaarde paard die daar een grote emmer seniores priores tot zijn beschikking had en dat tijdens het eten ook op de grond liet vallen, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:33 



 
Profiel   

Of de onorthodoxe ouderwetse boerenmanier, geen pretje en je moet een sterke maag hebben maar het werkt wel. Achter gesloten deuren gebruiken veel boeren die optie nog.

Ik zou zelf kiezen om een Jack Russell kill-team in te huren. Die vangen meer op een halve dag dan je met klemmen in twee maanden bij elkaar krijgt gesprokkeld en voor hun & hun handlers een mooie training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:51 



 
Profiel   

Een sterke maag heeft er weinig mee te maken. Gruwelijke dierenmarteling wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:58 



 
Profiel   

Wij hebben de gemeente laten komen. Die werken met gif. Vallen werkte bij ons ook niet (vinden we alleen de kleintjes mee). De rat die wij steeds zagen lopen was ook echt groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:03 



 
Profiel   

Bij een oude baas waar ik heb gewerkt hadden we ook last van ratten. Nu liepen daar ook enkele bloed fanatieke Australian Shepherd rond. Schuren dicht. Graan op de grond. 15 minuutjes wachten. En daarna de honden naar binnen. Diervriendelijk, nee. Maar werkte beter dan vallen en gif. En deze ratten waren brutaal want ze zaten ook aan de paarden (spoor aan de kogel knagen) ook vonden we wel eens enkele doodgetrapt (leuk mesten, kom je op eens een platte rat tegen....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:16 



 
Profiel   

Isabonny schreef
Ik had al zitten denken om pulp rond/in de gaten te strooien. Als een paard er dood aan kan gaan, dan een rat toch zeker ook als hij erbij drinkt?

Ja. Aan een geklapte maag. Fijne manier om dood te gaan. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:19 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Een aantal persoonlijke offtopic berichten verwijderd

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:26 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je de gemeente hebt ingelicht? Aangezien het probleem bij hen begonnen is mogen zij het ook oplossen. Sowieso is de gemeente verantwoordelijk voor plaagdierbestrijding in de openbare ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:51 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik lees eigenlijk nergens wat voor overlast de ratten precies geven, behalve 'er zijn', waarom moeten ze weg?


Bij ons trokken ze alle pakken vlas open en werd het een grote bende. Ook maakte ze gewoon gaten in de vloer en zag je overal poep en plasplekken. Het stonk en was vies. Ben blij dat we er vanaf zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 14:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen