[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 11:06

Goed om te weten, hier gaat t tot nu toe dus goed. Had half half in mijn hoofd om een paar platen aan te schaffen maar dat laat ik dan toch maar.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:31

Ir111 schreef:
Ik moest even zoeken maar ik heb deze gebruikt: https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html

Ik heb het toen vergeleken met het Bio Ron graszaadmengsel dat geschikt is voor onze weide. Deze komt heel erg in de buurt (behalve dan dat er 5% raaigras in zit en de percentages een fractie afwijken). De prijs was echter bijna de helft minder dan Bio Ron dus ik heb voor de goedkopere mix gekozen.

Super dankjewel. Dat is inderdaad een van de betaalbaarste varianten die ik tot nu toe gevonden heb zonder al te veel raaigras!
Denk dat we voor deze gaan.
We hoeven ook geen hele weide te zaaien gelukkig maar toch wel enkele plekken/stroken die je ziet van het origineel inzaaien. Er nu hebben er nog geen paarden op gelopen.

Heb jij enkel die mix gebruikt of dit nog gemengd met een kruidenmengeling bijvoorbeeld?

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:41

Wij hebben ons mengsel zelf samengesteld en laten mengen bij een zadenhandel. Was veel goedkoper dan een kant en klaar mengsel bestellen en zonder raaigras

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:57

Wij hadden eerst een paarden mengeling. Maar grond was ontzettend verwaarloosd geweest en er groeide van alles. Toen toch barenburg BG11 erop om eerst maar te zorgen dat het gras ging "winnen". Het stond vol braam,zurig, melde, brandnetel, iets jkk en boterbloem. Na 2 zomers met vaak maaien, bij zaaien, kalk en mest was het vorig jaar een stuk beter.
In de buurt veel JKK, dus zie dat wel weer wat op komen, maar met de hand te bestrijden. Verder ziet het er goed uit.

Op 1 plek wat mos, maar dat heb ik laatst los gehaald en ook met kalk gedaan.

Onze heuvels zijn echt wel stevig geworden van er overheen lopen. Had wel gelijk het pad erover uitgezet bij de grote. Ik wil daar alleen nog iets van zand tegen het glad worden, maar dat is minimaal en dan kijken ze zelf goed uit of gaan er niet over.

De kleine heuvel was wel eerst een berg met veel onkruid. Moest eigenlijk nog verplaatst, maar onkruid gemaaid en is nu ene stevige heuvel. Alleen zand. Ze kunnen daar van alle kanten erop, dus weet nog niet of we het zo laten. Dat stukje wilde ik iets anders mee, maar ze hebben er zo een lol.

Heb gister nog stuk sleedoorn geplaatst en nu beetje veel hondsroos over, dus nog maar wat verzinnen :o

We maaien na grazen, doen de slechte plekken en laten het verder niet kaal vreten zeg maar.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:32

Equisync schreef:
Heb jij enkel die mix gebruikt of dit nog gemengd met een kruidenmengeling bijvoorbeeld?

Alleen dit. Ik gebruikte het om een weide door te zaaien. Er stond al van alles.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:58

@Ir111 we hebben een lokaal iemand gevonden die ook kleine machines heeft om het land te bewerken.
Onze weilandjes hebben een te kronkelige vorm en bomen op onhandige plaatsen om er met groot spul op te gaan.

Afbeelding

Ik ga ook nog op zoek naar goed graszaad voor het doorwaaien. Had eerst kruidenmengsel graszaad van Agrobs in gedachte. Maar voer leverancier raadde dat af. Zij zei beter gewoon graszaad kiezen en kruidenstroken zaaien. Dan waait het vanzelf uit in de rest van de weides.

Ik weet het ook allemaal niet. Wie wacht er tot het gras in bloei is en lang gegroeid voor de paarden erop te gooien? En hoe doen jullie het met doorzaaien qua wachttijd?

Merk dat mijn paarden echt weer aan gras toe zijn. En anders pak ik bijvoorbeeld 1 land aan of 2 en kunnen de op de andere eten. Of alle drie in 1 keer. Dat is even de vraag.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:10

Ik gooi ze nu al soms op stukjes weide waarde groei in zit. Als de groei straks ineens flink opkomt heb ik veel teveel gras als ik tot die tijd wacht. Dan krijg ik het voor het najaar weer niet weg voor het te nat wordt. Ik heb meerdere kleine stukken en pak aan waar ik denk dat nodig. Die krijgt dan even rust. Soms zet ik om die rede een halve weide af. Kunnen ze op de andere helft grazen

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:28

Hier wacht ik tot het graszaad in zaad zit. Maar dat kan anders worden dit jaar ivm vakantie met paard. Ik heb hier in januari gefreesd en doorgezaaid. Met regen eind februari koeienmest gestrooid. Nu zaai ik kale plekken gewoon in maar hark de grond los en het graszaad hark ik er doorheen. Omdat de fructaan light op is werk ik nu met BG11. Het komt op.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:21

Heb je koeienmest korrels gestrooid?

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:22

Wij gebruiken altijd BG11. Er staan al genoeg kruiden. Die zijn hier spontaan komen wonen.

Ik heb al bloemen mengels gezaaid buiten in de moestuin en in wat perkjes. netjes bedekt met wat aarde. Wat betreft die vorst: het zaad van vorig jaar komt ook altijd gewoon op. Dus de meeste soorten trekken zich daar maar weinig van aan blijkbaar. Ga er even van uit dat de meeste bloemenmengsels die ik heb ook gewoon inheems zijn.

Wij willen dit jaar langs de randen van de graas/hooiwei ook wat bloemen zaaien. Korenbloem en chichorij. In de hoop dat zich dat daar dan vestigt en van daar uit de wei in kan uitzaaien. Maar eens bekijken of we die randen dan voortaan langer kunnen laten staan als we hooien.
Paardenbloem en duizendblad hebben we heeel veel. Fijn voor de insecten. En kruidenrijk voor de paarden. Iets meer gewoon gras zou her en der wel mogen.

Jammer dat je daar in een conflict komt met de wolf. Wil je netjes stroom op je omheining houden moet je de randen korter dan kort houden het hele jaar rond. Wil je insecten een plezier doen en nog bloemen/schuilgelegenheid bieden wil je de randen juist laten staan.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:47

Ja ik heb koeienmestkorrels gestrooid. Voor mijn oppervlakte is dat te doen. Juist ook om wat meer humus te krijgen.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:58

Oh interessant die koeiemestkorrels. Zou hier kwa oppervlakte ook goed kunnen. Zo kun je het mooi bemesten. Heb er ook nog wat schaapjes op lopen in de zomer tegen de wormen en ook voor de mest. Wil eigenlijk geen kunstmest er op gooien.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:18

Je hebt ook koe-kip-paardenmest korrel. Die zou nog beter zijn.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:57

Gevonden en besteld.
Daar had ik nog nooit van gehoord.
Leuk zo,n topic.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:37

Ik had nog wat fieldcare van Pavo liggen, vandaag de winterwei dicht gedaan en uitgemest. En de rest van de fieldcare mest er over heen gegooid.

En ik heb wat gespeeld met rubberen tegels en basalt keien. Ik hoef niet meer naar de sportschool vandaag :))
Afbeelding

Er achter staat de rosa rugosa in allerlei kleuren, dus dat wordt over een tijdje een leuk gezicht hoop ik.
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:01

Ik vind de hooiballen leuk, helaas mijn hond ook…….. ballen worden vakkundig ingepakt en buiten bereik paarden gewerkt.
Mij benieuwen of de bal erin blijft Daihyo.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:14

Hahaha geen hond hier. En nee, ook niet de verwachting dat hij er in blijft. Maar dat geeft niet, ze mogen ‘m overal mee naartoe nemen :D
Ik wil hier tzt nog een hooinet hangen. En misschien iets van een hersenspelletje. Of wat losse kruiden aanbieden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:39

Belker schreef:
Ik vind de hooiballen leuk, helaas mijn hond ook…….. ballen worden vakkundig ingepakt en buiten bereik paarden gewerkt.
Mij benieuwen of de bal erin blijft Daihyo.


Hahaha, hier ook. Eerst 2 kleinere honden die de jolly bal die ver konden mee slepen, maar de bc sleept alles mee.
We hebben ook 2 skippy beesten voor de veulens en ik gooi alles in de bak, maar de BC legt alles "veilig" in een wei.

Maar de paarden zelf laten het ook niet liggen. Heb leuke flinke keien langs de tegels bij de hooiplekken, maar die moet ik elke dag weer terug leggen. Maar ik hou vol, want ik vind het leuk staan :)

We hadden een wilgen haagje in de tuin geplaatst waar de paarden langs lopen en echt alles heeft goed gepakt.
Bij de meidoorn, sleedoorn en hondsroos kijk ik non stop of er iets gebeurt.
De berken lijken aan te slaan en de populieren van vorig jaar gaan ook weer starten. Heb alleen een paar hele korte, dus benieuwd hoe die gaan worden.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:53

@Plop1997 Kun je met afstand meten van Google maps niet uit de voeten?

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:05

Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een poosje weer bokt.
In mijn oude account kan ik helaas niet meer komen, terwijl die nog wel bestaat

Hierbij mijn PP, wij hebben 3,6 hectare, 6 pony’s, hooien zelf en hergebruiken onze eigenmest

Afbeelding

We hebben momenteel een schuilstal, maar een vergunning voor de tweede gekregen.
Een mooie track met poel, heuvel en boswal.

Ik doe de pro weide beheer cursus van Harmke Schrijver van horse en habitat.
Sowieso ben ik veel bezig met soorten gras, bodemleven, bomen enzo

We wonen tegen het bos aan, maar hebben het geluk dat hier nog geen wolven gehuisvest zijn.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:09

Wauw, prachtige grote plek!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:24

VixillHedinn: kwijl kwijl!
Die ovaalbaan *\o/*

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:31

Oh idd die ovaalbaan! **\O/** zo groot!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:19

Zo zeg, dat ziet er gaaf uit!

Wij zijn blij; de schuur is zover af dat ze er weer in kunnen! Eindelijk allemaal droog staan, ook mijn bolle pony die de regen het meest vervelend vindt maar niet in de tijdelijk overkapping mocht van de anderen.... :(:)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:35

Ir111 schreef:
Zo zeg, dat ziet er gaaf uit!

Wij zijn blij; de schuur is zover af dat ze er weer in kunnen! Eindelijk allemaal droog staan, ook mijn bolle pony die de regen het meest vervelend vindt maar niet in de tijdelijk overkapping mocht van de anderen.... :(:)


Joepie de poepieeeeee!!!!

Volgt er tzt een fotoreportage?!