Onkruid gespoten en nu ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 22:57

Hoi

Vorige week hebben we bofix gespoten omdat het onkruid in de weide veel te intens was om nog op een andere manier te bestrijden ( kalk in het najaar/de winter had niet geholpen) .
De boterbloemen hangen allemaal slap en de Veiligheidstermijn volgens het etiket is 7 dagen.

Maar wat moet ik nu doen? Mogen de paarden er zo gewoon op of moet alles eerst afgemaaid worden? De boterbloemen hangen wel slap maar die steeltjes enzo zijn niet verdwenen.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:26

Het beste is eerst maaien en hooien als je daar de mogelijkheid voor hebt. Maar dan moet het dode spul wel weg zijn. Met de paarden er op zou uk sowieso 2 weken aanhouden.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:42

Bloten of maaien, en wachten tot het gras hersteld is. Zeker een paar weken wachten, en dan moet het zeker ook goed regenen, om het uit te spoelen. Anders eten je paarden restanten herbicide.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 07:55

Oei ja hopelijk voorspellen ze dan snel wat regen want dat gras staat superlang en zoveel weide heb ik niet. Ik heb 60 are waarvan er 40 nu gespoten is en 20 niet zodat ze nog iets hebben.

Maar als ik dat hooi dan moeten we dat hooi toch weggooien want die boterbloemen zitten er duidelijk nog in?
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:58

Na 6 a 8 weken laten rijpen van het hooi is boterbloem geen probleem meer. (in tegenstelling tot jkk verdwijnen van veel 'onkruiden' de ongewenste stoffen door laten afsterven)

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:03

Lindsey_99 schreef:
Na 6 a 8 weken laten rijpen van het hooi is boterbloem geen probleem meer. (in tegenstelling tot jkk verdwijnen van veel 'onkruiden' de ongewenste stoffen door laten afsterven)

Dit gaat over gespoten boterbloemen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 15:43

pillow schreef:
Lindsey_99 schreef:
Na 6 a 8 weken laten rijpen van het hooi is boterbloem geen probleem meer. (in tegenstelling tot jkk verdwijnen van veel 'onkruiden' de ongewenste stoffen door laten afsterven)

Dit gaat over gespoten boterbloemen.


Inderdaad. Ik heb nu intussen 1 van de drie gespoten weides afgemaaid met de bosmaaier en al het gras weg gebracht naar het containerpark. Was een hele klus. Nog twee te gaan. Ik vraag me wel af of het kwaad kan dat ik ze nu dan op die gemaaide weide zet want de onderkant van de boterbloemen is wel nog aanwezig natuurlijk. Het sproeien is intussen al meer dan twee weken geleden gebeurd. Er is nog geen spatje regen gevallen.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:39

Kan geen kwaad om ze er nu op te zetten. Die andere weides zou ik toch hooien.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 21:10

pillow schreef:
Kan geen kwaad om ze er nu op te zetten. Die andere weides zou ik toch hooien.

Ik heb alleen helaas de middelen niet om dat te hooien. We hebben een bosmaaier en moeten alles met de hand omkeren en als we dat dan in de stal leggen na enkele dagen is dat een enorme berg omdat we er geen botjes van kunnen maken…

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:16

woemp schreef:
pillow schreef:
Kan geen kwaad om ze er nu op te zetten. Die andere weides zou ik toch hooien.

Ik heb alleen helaas de middelen niet om dat te hooien. We hebben een bosmaaier en moeten alles met de hand omkeren en als we dat dan in de stal leggen na enkele dagen is dat een enorme berg omdat we er geen botjes van kunnen maken…

Botjes, zijn dat pakjes?
Kun je de paarden dan niet beter gedoseerd in dat lange gras doen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 08:59

pillow schreef:
woemp schreef:
Ik heb alleen helaas de middelen niet om dat te hooien. We hebben een bosmaaier en moeten alles met de hand omkeren en als we dat dan in de stal leggen na enkele dagen is dat een enorme berg omdat we er geen botjes van kunnen maken…

Botjes, zijn dat pakjes?
Kun je de paarden dan niet beter gedoseerd in dat lange gras doen.


Hooibotten zijn zo dat ze er van die rechthoekige pakketten van maken waardoor je veel efficiënter kan stapelen. Alles zit dan wat opengedrukt en wordt vastgebonden met koorden of in plastic gewikkeld als het bijvoorbeeld voordroog is, maar dat is denk ik een Belgische term.
Maar in dat lange gras zitten nu nog de verwelkte bloemen die twee weken en half geleden vergiftigd werden met bofix. Is dat wel veilig dat ze er dan in grazen? Wij dachten het te maaien en weg te gooien maar dat is hartstikke zonde natuurlijk …

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:12

Eigenlijk ben je al te laat geweest met spuiten. De boterbloem is al volgroeid als hij in bloei staat. Je moet spuiten voordat hij volgroeid zodat hij zichzelf dood groeit. bofix is op basis van hormonen zodat de plant zich doodgroeit.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 16:11

petraaken schreef:
Eigenlijk ben je al te laat geweest met spuiten. De boterbloem is al volgroeid als hij in bloei staat. Je moet spuiten voordat hij volgroeid zodat hij zichzelf dood groeit. bofix is op basis van hormonen zodat de plant zich doodgroeit.

Maar de loonwerker die het kwam doen zei dat het niet eerder ging omdat het toen nog te koud was? Kunnen de paarden dan nog op die weide of niet meer dit jaar? Je ziet nu overal verwerkte boterbloemen staan

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:07

Is toch al vaker gezegd, de paarden kunnen er gewoon op. Die verwelkte dingen laten ze wel staan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:25

woemp schreef:
petraaken schreef:
Eigenlijk ben je al te laat geweest met spuiten. De boterbloem is al volgroeid als hij in bloei staat. Je moet spuiten voordat hij volgroeid zodat hij zichzelf dood groeit. bofix is op basis van hormonen zodat de plant zich doodgroeit.

Maar de loonwerker die het kwam doen zei dat het niet eerder ging omdat het toen nog te koud was? Kunnen de paarden dan nog op die weide of niet meer dit jaar? Je ziet nu overal verwerkte boterbloemen staan

Er bestaan onkruidverdelger die al bij koudere temperaturen kunnen. Bofix is daar echter niet bij.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 11:16

petraaken schreef:
woemp schreef:
Maar de loonwerker die het kwam doen zei dat het niet eerder ging omdat het toen nog te koud was? Kunnen de paarden dan nog op die weide of niet meer dit jaar? Je ziet nu overal verwerkte boterbloemen staan

Er bestaan onkruidverdelger die al bij koudere temperaturen kunnen. Bofix is daar echter niet bij.


De loonwerker koos helaas het product.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 11:17

pillow schreef:
Is toch al vaker gezegd, de paarden kunnen er gewoon op. Die verwelkte dingen laten ze wel staan.

Goh ik las vooral dat je best eerst maait en dat is echt moeilijk hier

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:14

woemp schreef:
Inderdaad. Ik heb nu intussen 1 van de drie gespoten weides afgemaaid met de bosmaaier en al het gras weg gebracht naar het containerpark. Was een hele klus. Nog twee te gaan. Ik vraag me wel af of het kwaad kan dat ik ze nu dan op die gemaaide weide zet want de onderkant van de boterbloemen is wel nog aanwezig natuurlijk.


Beetje late reactie, maar van boterbloemen is alleen de bloem giftig. Dat gif geeft een bittere smaak, waardoor ze het niet eten. Zodra het niet meer bitter smaakt (en ze er dus wel willen van eten) is het niet meer giftig. Ik maai mijn boterbloemen meestal af met de graskanttrimmer en laat het gewoon liggen, doe ik al zeker een tiental jaar zo, nog nooit problemen mee gehad. En als er in mijn eigen hooi zit, maak ik me er ook geen zorgen over.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Onkruid gespoten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:22

Hier eten ze de boterbloemen idd ook niet. Als weide kaal is dan maaien en ze eten tzt als ze er weer op gaan het gedroogde spul wel op.