Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:41

Ik dacht dat landelijk al 160m2 vergunningvrij mogelijk was?

Voor hoeveel paarden bouw je de stal?
Een overstek op de juiste zijde van een handig geplaatste stal kan al veel schelen.
Een stal in een hoek gebouwd kan ook een hele mooie windluwe en schaduwrijke plek creëren als de buitenzijdes van de hoek Zuid-West liggen.

Ik kreeg (te laat) de tip dat tot 1 meter overstek niet mee telt voor de m2 vloeroppervlak. Die 1 meter aan de windluwe kant, mits met dakgoot, levert meestal een iets groter oppervlak op wat droog blijft.

Een Afdak deels gebruiken voor droog poetsen en wassen is slim. Bij een langere stal kun je dan het poetsgedeelte even afsluiten maar houden de paarden wel altijd toegang tot het andere deel.

Je kunt het ook tussen boxen in maken of aansluitend of met opening aan een kopse kant van het gebouw.

Wat veel ruimte bespaart is omhoog bouwen met een dichte hooizolder.
Trap aan buitenkant en deuren in beide gevels of 1 gevel e op soort dakkapel achtig constructie in je schuine dak zodat je zowel zelf makkelijk naar binnen kunt en je hooi, stro en strooisel via deuren in de gevel/dakkapel de zolder op kunt transporteren. Bij een bredere stal met hoog zadeldak of deel schuin/deels plat dak heb je boven meer vrije loopruimte voor opslag.

Zie profiel voor link naar foto's van mijn stal. Die is ruim 7 bij 16 meter, een afdak op de windluwe kopse kant, stal flexibel indeelbaar en opsplitsbaar tot max 6 ruime boxen. Ik heb ze 3-3,6 gemaakt ipv 3,5-3,6 zodat ik extra gangpad van 2 bij 3,60 met dubbele buitendeur kreeg waar ik mijn grote baal droog binnen kan zetten en de werkvoorraad ruwvoer heb staan.

Als je de stallen ook als inloopstal wilt gebruiken zou je iets kunnen doen met wegklapbare hekken of smalle tussenwanden/buizen, eventueel met van dat rubber/kunststof er onder eat je ook in tussenschotten van een trailer hebt. Dat is licht genoeg om
Elke dag weg te hangen.
Ik zelf heb zware halfhoge flexibele tussenwanden. Die zijn loeizwaar, moet je met minimaal 2 personen vetplaatsen en wisselen we liefst alleen voor langere periodes.

Ik heb een binnenruimte/stalgang van 5 bij 3,60 die we ook gebruiken als poets/wasplaats, Luik en ophaaltrap naar zolder en een zadelkamer van 3 bij 3,60.


Let ook op een constructie waarbij de zolder zoveel mogelijk vrij blijft van steunen tussen balken/spanten. Die extra steunen gaan ten koste van je beweeg- en opslagruimte op zolder.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 12:31

Bedankt voor je informatie!

Bij ons in de gemeente is het momenteel (voor onze situatie dan) 140m2 vergunningsvrij. De gemeente is bezig met nieuw beleid hiervoor, wat in mijn geval zou betekenen dat ik meer dan 140m2 vergunningsvrij mag bebouwen, maar hoevéél meer dat kunnen ze nog niet zeggen en ze weten ook niet wanneer dat nieuwe beleid dan in gaat. Erg vaag allemaal dus.....

Overstek/overkapping telt bij ons helaas gewoon mee met het aantal vierkante meters, ik heb daar navraag naar gedaan omdat ik het me zelf ook afvroeg.

Het zou stalling zijn voor 4 paarden (4x een box van 3,5x4m). En dan over de gehele breedte een overstek van 3 meter met dichte zijwanden. De stal kan helaas maar op 1 manier staan, omdat wij vast zitten aan het bouwvlak en ik de opening/de overstek richting het weiland/pp wil hebben.

Ja, ik dacht ook eerst aan een hooizolder maar dit werd me sterk afgeraden ivm stof wat dan op de paarden kan neerdalen en wat niet goed voor de longen is :(

Gebruiken jouw paarden de stal ook als schuil/inloopstal? Ik bedoel dus de ruimte die je hebt in de stal, buiten de boxen? Of is de binnenruimte/stalgang van 5x3,60 een aparte ruimte? Is jouw stal van kunststof en wie heb je het laten bouwen?

Ik twijfel ook erg over wat nu het prettigste is; een barn model (met boxen erin en een looppad van 3 meter ertussen of ernaast) of een complete buitenstal met overstek van 3 meter.

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:45

Ik zit zelf ook in het aanlegproces dus tips kan ik je nog niet geven, maar misschien wel interessant is paddock paradise Nederland (op facebook), zij leggen totale paddock paradises aan. Leuk om te volgen voor de inspiratie of misschien kun je de aanleg zelfs door hun laten doen.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 14:51

Dank voor de tip!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:18

Ik heb echt geen stof vanuit de hooizolder. De vloer is dicht en het Luik ook. Alleen als ik hooi naar beneden gooi stoft het misschien heel even.

Ik zal kijken of ik hier wat foto's kan plaatsen.

Grote inloopstal, niet opgesplitst
Afbeelding

2 flexibele tussenschotten er in ivm wennen nieuw paard
Afbeelding
Afbeelding

Afdak Noord-Oost kopse kant 1,50m diep.
Afbeelding

Onder puntdak is de hooizolder.
Bouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hout-bouw, met met kunststof en veiligheidsglas plus tralies gevulde stalwanden en staldeuren.

Orenda
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-04-23

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:58

Oh wow, dat maakt veel duidelijk! Dus je hebt geen aparte boxen maar echt 1 grote ruimte die je flexibel kan opsplitsen als je dat zou willen/als het nodig is?

Daarop voortbordurend denk ik dan aan grote schuifdeuren aan de lange kant van de stal, die je in de zomer helemaal open kan zetten en eventueel in de winter iets dichter kan zetten om beschutte plek te creëren. Misschien werkt zoiets wel beter dan aparte boxen.... Hmm, meer stof tot nadenken!! Dank je wel :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:32

Klopt. Ik had een grote ruimte die met vaste stalwanden verdeeld is in 2 flexibele staldelen, een tussengangetje met dubbele deuren en de poets/wasplaats/stalgang.

De kleine stal is 3,60 bij 6,20 ongeveer met 2 buitendeuren en daar heb ik meestal standaard 1 flexibele lage wand tussen.

De grote stal is ongeveer 6,20 bij 7,20 en heeft 4 buitendeuren en kan ik maximaal 4 flexibele halfhoge wanden plaatsen. Deze is meestal 1 grote ruimte.

Voor dagelijks wisselen zou ik een andere oplossing zoeken dan de zware wanden. Bijvoorbeeld een stevige ketting of tussenbuis zoals in trailers of op poetsplaatsen. Die haal je makkelijk even weg en Hang je weer terug.

Dat zou ik er graag nog bij willen hebben voor als ik ze door de wolven voor de nacht op zou moeten sluiten maar overdag nog wel de open ruimte wil gebruiken als inloopstal.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:55

even ideetje: paarden staan niet meer 24u per dag op stal onder de ouderwetse stoffige hooizolder met aangevreten hout met gaten, dus een moderne hooizolder is prima te doen, zelf het stof daar bij houden, dus veel spinnenwebben raggen en het zand/stof/restjes uit de balen regelmatig weghalen om het stofvrij te houden werkt prima tegen stoflongen.

als tussenwanden zou ik kiezen voor westernhekken, die kan je nl overal flexibel inzetten, paardveilig en door 1 persoon te verplaatsen, en mocht je stoppen, ze zijn ook heel gewild om door te verkopen.

zou trouwens helemaal een optie zijn om daarmee al je binnenwanden mee in te delen, zo heb je box zo heb je een schuilstal en zo heb je een lege schuur voor... whateveryouneed..

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:25

Die paneelhekken zijn idd heel handig om tijdelijk stallen van te maken, maar persoonlijk zou ik de onderkant dichtmaken zodat bij rollen (en daarna opstaan)de benen niet onder de stangen klem kunnen komen te zitten. Verder zijn die panelen niet altijd zó licht dat ze makkelijk te handlen zijn.
Mijn poorthek van 4 m' bij 1,60/2,20 en weegt 75 kilo :D

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:29

DubbelFun schreef:
Die paneelhekken zijn idd heel handig om tijdelijk stallen van te maken, maar persoonlijk zou ik de onderkant dichtmaken zodat bij rollen (en daarna opstaan)de benen niet onder de stangen klem kunnen komen te zitten. Verder zijn die panelen niet altijd zó licht dat ze makkelijk te handlen zijn.
Mijn poorthek van 4 m' bij 1,60/2,20 en weegt 75 kilo :D


je hebt de echte en je hebt de namaak, die zijn idd zwaar. Maar in al mijn western jaren nog nooit paard meegemaakt die daarin vast is komen te zitten.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:09

Vastzitten niet, maar ik ken er wel eentje die met rollen een been er onder heeft gekregen en bij opstaan dat been dus gebroken heeft.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 23:33

DubbelFun schreef:
Vastzitten niet, maar ik ken er wel eentje die met rollen een been er onder heeft gekregen en bij opstaan dat been dus gebroken heeft.


ik ken er meer die ingeslapen moesten worden door de "normale" stalwanden..

een ongeluk kan altijd gebeuren, maar is niet per see door dat soort hekken

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:03

Maar als je het simpel kunt voorkomen door het dicht te maken slaap je zelf toch ook rustiger :)

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:22

DubbelFun schreef:
Maar als je het simpel kunt voorkomen door het dicht te maken slaap je zelf toch ook rustiger :)


dan blijven ze ergens anders aan haken...

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips bij aanleg nieuwe stalling en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:19

Denk je ook wel eens wat minder 'doem'... :D

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 17:28

DubbelFun schreef:
Denk je ook wel eens wat minder 'doem'... :D


ik wel ik slaap prima, jij minder zie ik