hebben Tinkers slechte hoeven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:58

Bij ons op stal staat een Tinker.
Gister was de verzorgster er en ik zag dat hij slechte hoeven had.
Platvoeten, scheuren en wijd uit lopend.
Volgens haar hebben alle Tinkers slechte hoeven en is het ras eigen.
Is het niet gewoon een kwestie van op tijd naar de hoefsmid gaan of is dit echt zo?

menollyke
Berichten: 361
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Eigen droomwereld

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:20

Die van ons had juist hele goede hoeven. Hoefsmid kwam echt alleen als het nodig was. Mijn pa is nogal handig met het bijsnijden van de straal. En we reden regelmatig op de verharde weg in stap, zo groeiden de hoeven niet door. Denk dus dat het gewoon een kwestie is van niet goed bijhouden.

Een Bels waar ik nu op rij heeft ook van die vergroeide hoeven, maar dat komt omdat ie een aantal maanden in de wei heeft gestaan en er geen hoefsmid langs is geweest. Volgens mij ligt het dus niet aan het ras, maar aan de verzorging. Wel kan het zijn dat bepaalde rassen er gevoeliger voor zijn dan andere. Maar om dan gelijk te zeggen dat alle tinkers bijvoorbeeld slechte hoeven hebben, dat klopt niet.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:21

Dat heb ik ook weleens gehoord, maar het lijkt me dat je dat grotendeels kunt ondervangen door idd regelmatig de hoefsmid te laten komen.
Mijn tinker heeft (gelukkig) supergoeie harde hoeven, nooit een scheurtje of wat gehad en hij heeft nog nooit een ijzer gezien. Maar hij wordt dan ook stipt elke 8 weken bekapt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:26

Mijn tinker heeft prima hoeven. Ze wordt al ruim 3 jaar natuurlijk bekapt, niet beslagen en ik rijd expres regelmatig over de verharde weg, ook in draf. Iedere 8 weken bekappen is bij haar helemaal niet nodig.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:31

Nou de tinkers die ik ken hebben allemaal Súper goede hoeven
Zonder ijzers gewoon regelmatig over het harde enzo en de smid hoeft gemiddeld veel minder vaak te komen dan bij een doorsneepaard. Meestal zo'n 1x per 3 maanden of zo en soms zelfs nog veel minder vaak en dan nog hoeft ie het vaak alleen maar een beetje bij te werken

Wat dus wel vaak bij tinkers voorkomt is platte of flapvoeten, dat komt omdat ze van oorsprong uit moerasachtige gebieden komen, waardoor de hoeven dus een breder oppervlak moeten hebben om goed te kunnen lopen op die drassige ondergrond, maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn...

Je moet er geen kleine rechte voetjes van willen maken, want dan worden ze al snel te kort en pijnlijk (onnatuurlijke stand)

Maar de scheuren en echte flappers mogen natuurlijk wel mooi bijgewerkt worden, denk dus dat het in dit geval gewoon tijd is voor de smid

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:57

Klinkt als "moet-nodig-naar-de-smid" Slechte hoeven als raskenmerk zou toch echt een aanfluiting voor het stamboek zijn, zonder hoef immers geen paard.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:36

Juist helemaal niet! Mijn merrie gaat 1 keer in de 3 maanden naar de hoefsmid als ze ijzers heeft! Ook de achterhoeven zonder ijzers blijven altijd bikkelhard!

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:40

die van ons hebben ook gewoon alle 3 goede hoeven zeer harde zelfs

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:04

Rivjenn schreef:
Volgens haar hebben alle Tinkers slechte hoeven en is het ras eigen.
Is het niet gewoon een kwestie van op tijd naar de hoefsmid gaan of is dit echt zo?


Ras eigen, yeah right
Ook mijn tink heeft prima hoeven, ze wordt netjes om de 2 á 3 maanden bekapt en ze loopt zonder ijzers op de weg, geen probleem. Mijn hoefsmid heeft zelfs weleens gezegd dat hij bij tinks eigenlijk zelden hoefproblemen tegenkwam, dat was volgens hem bij warmbloeden veel vaker...

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:13

Ook hier een tinker met juist prima hoeven! En ook mijn hoefsmid zegt dat de meeste tinkers juist mooie gezonde harde hoeven hebben.Tuurlijk hebben ze net als ieder hoef wel hun onderhoud nodig....maar das meer een kwestie van het baasje niet van het type paard

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:40

Mijn tinker heeft ook juist hele goede harde hoeven.
De hoefsmid komt ongeveer 1 keer per 3 maanden. Ze heeft nog nooit ijzers gehad en we rijden regelmatig op het verharde.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:43

Tinkers hebben net hele sterke hoeven. Uitzonderingen bepalen de regel maar als je aan een hoefsmid vraagt zal hij zeggen dat tinkers goede hoeven hebben. De mijne word al geruime tijd natuurlijk bekapt (strasser) en bij mij moet hij nog maar om de 6 maanden komen.
Volgens mij gaat die indd veel te weinig naar de hoefsmid

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:49

elke paard heeft hetzelfde systeem qua hoeven lijkt mij toch? rara hoe komen ze erbij dat de hoeven van Tinkers slecht zijn? alleen omdat ze van de zigeuners van oorsprong afkwamen?
ik denk dat het puur ligt aan het paard zelf, want elk paard is natuurlijk andres.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:52

De voeding bepaald vaak ook een hoop voor de hoeven.
maar echt de kwaliteit van hoeven ligt altijd bij de verzorging van de hoeven.

Tuurlijk zijn er paarden die iets minder goede hoeven van nature hebben, maar met goede verzorging kunnen ze niet bar slecht zijn.

Max_is_lief
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-04-05

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:19

Nou, eindelijk een tinker die het vooroordeel bevestigt, namelijk de mijne!

Max zijn hoeven scheuren en brokkelen snel, hij heeft soms last van rotstraal en aan zijn achterhoef heeft hij een losse hoefwand, waardoor hij soms een gat in zijn hoef krijgt als hij tegen een steen of boomstronk tikt tijdens een buitenrit. Erg kwetsbare hoefjes dus. En ik weet bijna zeker dat het niet aan mijn verzorging ligt: hij krijgt biotine door zijn voer, de smid komt elke 7 weken, hij staat in een schone stal en (tijdens het weideseizoen) elke dag in de wei en hij krijgt bijna elke dag beweging.

Maar het lijkt me sterk dat het aan het ras ligt, hoor, ik heb wat dat betreft gewoon pech!

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:45

Nou nog 1 die het vooroordeel bevestigt!

Ook die van mij heeft niet zulke goede hoeven, brokkelen en scheuren erg snel.
Bij mij komt de smid altijd om de 8 weken.
Heb echt van alles al geprobeerd, maar ze blijven brokkelen.
Als iemand DE tip heeft, graag.

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:39

Delinda schreef:
Rivjenn schreef:
Volgens haar hebben alle Tinkers slechte hoeven en is het ras eigen.
Is het niet gewoon een kwestie van op tijd naar de hoefsmid gaan of is dit echt zo?


Ras eigen, yeah right :+
Ook mijn tink heeft prima hoeven, ze wordt netjes om de 2 á 3 maanden bekapt en ze loopt zonder ijzers op de weg, geen probleem. Mijn hoefsmid heeft zelfs weleens gezegd dat hij bij tinks eigenlijk zelden hoefproblemen tegenkwam, dat was volgens hem bij warmbloeden veel vaker...

Claudia2001
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-12-22

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:45

Mijn tinker heeft een tijdje hoefijzers gehad en sindsdien moet mijn hoefsmid elke 4 weken komen..hij heeft gewoon iedere keer scheuren en stukjes uit zijn hoeven..ik let er juist heel erg op maar toch blijven slecht?

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:55

Claudia2001 schreef:
Mijn tinker heeft een tijdje hoefijzers gehad en sindsdien moet mijn hoefsmid elke 4 weken komen..hij heeft gewoon iedere keer scheuren en stukjes uit zijn hoeven..ik let er juist heel erg op maar toch blijven slecht?


Om de vier weken bekappen is niet raar hoor. Moet mijn warmbloed ook. De meeste paarden waarover ze zeggen dat de hoeven slecht zijn zijn meestal gewoon slecht bekapt.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:02

dit topic is uit 2005.....

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:05

Ach in dit geval is de vraag nog wel relevant:) ik vind het niet echt normaal dat het paard aldoor binnen 4 weken al scheuren en brokkels heeft.
Er is ook een discussie topic voor barefoot hoeven, misschien kun je daar eens kijken of bijvoorbeeld met fotos een reactie plaatsen

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:30

Maar kunnen alle bokkers van toen nog reageren? Iets vertellen hoe het daarna is gegaan?

Hoe krijg je overigens een topic van zo oud uit de bokt kelders :') :D

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: hebben Tinkers slechte hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:56

:D ja dat is een goeie. Ik had het niet gezien toen ik reageerde haha

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 19:32

DuoPenotti schreef:
Maar kunnen alle bokkers van toen nog reageren? Iets vertellen hoe het daarna is gegaan?

Hoe krijg je overigens een topic van zo oud uit de bokt kelders :') :D


Omg, dit is mijn topic van 18 jaar geleden :+
Goh zeg, ik weet geeneens meer om welke Tinker het ging.

Cambionn

Berichten: 767
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:26

DuoPenotti schreef:
Hoe krijg je overigens een topic van zo oud uit de bokt kelders :') :D
Ik kom ze met regelmaat tegen wanneer ik via een zoekmachine op Bokt uit kom, dus vermoed zo. Als ik zelf op Bokt zoek kom ik er idd niet zo gauw.