Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bramen/framboos in de wei. Hoeveel planten?

 
Profiel   

Wij zijn rustig onze weide aan het beplanten om op die manier een gevarieerder gebied te creëren. Ik heb 18 wilgen gepland en nu heb ik bramen en frambozen (bio) welke ik mag hebben van een buurvrouw. Ik heb een shet en een kwpn'er. Hoeveel bramen, takken etc. Eten jullie paarden? Ook met die rottige stekels?

Voordat ik straks een rij prikkers heb staan waar ze niet van eten.

Alvast heel erg bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:50 



 
Profiel   

Die van mij wagen zich echt niet aan de bramen. En terecht want die pak ik ook niet zonder handschoenen. Jonge framboos vinden ze wel lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:52 



 
Profiel   

Bramen in je weide? Niet doen, dat gaat woekeren met hoofdletters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:52 



 

Wil je bewust bramen in je wei? :wow: wij doen er net alles aan ze weg te krijgen :o het woekert ontzettend en de paarden hebben er geen interesse in :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:53 



 
Profiel   

Mijn paard at vroeger heel voorzichtig de overhangende bramen als ze rijp waren, maar no way dat ik ooit een paard heb gezien die de rest van de plant wilde eten.
Frambozen lopen trouwens ook je hele wei door. Die hebben dan wel geen takken die wortelen zodra ze de grond raken, zoals bramen, maar die maken worteluitlopers.

Ik zou zeggen: niet doen. Als je per se je paard framboos wilt geven, koop dan gewoon een zak gedroogd blad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:55 



 
Profiel   

Mel eet wel blad van bramen, maar geen takjes of prikkers en ze haalt zich er ook altijd aan open. Ik zou ze persoonlijk ritueel verbranden:p vreselijk spul ook om weer uit te graven

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:57 



 
Profiel   

Ik zou het niet in de wei willen. Woekeren en als we willen maaien alleen maar lastig. Bovendien geen fraaie struik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:20 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Mijn paard at vroeger heel voorzichtig de overhangende bramen als ze rijp waren, maar no way dat ik ooit een paard heb gezien die de rest van de plant wilde eten.
Frambozen lopen trouwens ook je hele wei door. Die hebben dan wel geen takken die wortelen zodra ze de grond raken, zoals bramen, maar die maken worteluitlopers.

Ik zou zeggen: niet doen. Als je per se je paard framboos wilt geven, koop dan gewoon een zak gedroogd blad.


Exact dit. Niet doen!!!!! Zowel braam als framboos zijn ongelofelijke woekeraars. Zet er 1 plant neer, binnen een paar jaar heb je bossen vol. Die van mij, ok opna de haflinger maar die staan erom bekend, at er hier geeneen braam of framboos. Ik zou die op zeker ook niet in de wei willen, ook ik heb al de grootste moeite de braam in bedwang te houden die langs de buitenkant staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:21 



 
Profiel   

Er bestaan groenblijvende doornloze bramen.
Maar ik ben bang dat die in 5 minuten volledig opgegeten zijn :P

Echte braam wil je niet in je wei :n

Ik zou eerder framboos voor jezelf aanplanten en dan de snoei daarvan aan je paard geven. Dat vond mijn paard in iedergeval altijd een welkome verrassing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:24 



 
Profiel   

Hier wel bewust bramen en framboos in de paardentuin/Equi habitat.
De bramen staan in een ruit, alles wat er buiten komt wordt gemaaid of gesnoeid door de paarden. De frambozen (verschillende soorten) staan in hagen gepland.
Juist goed voor de biodiversiteit, vogel voer en zelf af en toe wat plukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:28 



 
Profiel   

Frambozen gaat prima, woekert ook wel maar wordt hier door alle paarden graag gegeten dus krijgt de kans niet om ergens anders naartoe. Ook erg leuk v vogels en jezelf!
Vormt mooie haag
Bramen ben ik ook minder fan van.....wat een drama om in bedwang te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:34 



 
Profiel   

Ik zou willen dat mijn bramen zo woekeren als bij jullie :+ We hebben een paar struiken staan langs de wei, maar ze staan er al tien jaar en groeien nauwelijks :=
Ik heb nu een doornloze braam erbij, die heeft heerlijk grote vruchten! Maar daar heeft mijn paard vorige week dus zorgvuldig de bloemen uit geplukt :Y)
De frambozen groeien hier ook niet hard, de meeste stekjes die ik geplant had zijn al dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:36 



 
Profiel   

Braam groeit zat in het bos. Voor diversiteit zou ik eerder overblijvende of zelfzaaiende kruiden achter een hek zetten zodat ze enkel de lange takken kunnen pakken of jouw snoei. Wilde venkel, thijm, Sali (ook mooi in de bloei), aardbij, melde, melisse, kamille.
Hazelaar vinden ze ook lekker.
Framboos zou ik op zich ook wel aandurven.
Maar echte braam… brr

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:40 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Er bestaan groenblijvende doornloze bramen.
Maar ik ben bang dat die in 5 minuten volledig opgegeten zijn :P


En die bramen smaken werkelijk naar niks. Dus doe ook maar niet.
Wat voor jezelf nog wel lekker is, is loganberry, brambleberry of boisenberry - kruisingen tussen braam en framboos. Die smaken nog ergens naar en woekeren minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:11 



 
Profiel   

Ik pluk (met een snoeischaar) bramen bladeren met stukjes tak.

Die stekels maken mijn vreetzakje echt niets uit, alles gaat naar binnen.
Distels ook: jummie!
(Nu ja, hulst niet. En brandnetel pas als het een paar uur na het plukken gelegen heeft.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:15 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Sizzle schreef
Er bestaan groenblijvende doornloze bramen.
Maar ik ben bang dat die in 5 minuten volledig opgegeten zijn :P


En die bramen smaken werkelijk naar niks. Dus doe ook maar niet.
Wat voor jezelf nog wel lekker is, is loganberry, brambleberry of boisenberry - kruisingen tussen braam en framboos. Die smaken nog ergens naar en woekeren minder.

De bramen van onze doornloze braam zijn heerlijk :j Lekker zoet en vol van smaak als ze goed rijp zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:15 



 
Profiel   

Hier ook al jaren bezig om ze uit onze stukje weg te krijgen.
Ik zou er dus niet aan beginnen. Ze staan hier ook in het bosje naast ons. Mooi genoeg voor de vogeltjes.
Ik zou eerder voor rode of zwarte bes of hazelaar kiezen. Dat eten de paarden graag. Rozebottels ook mooi. Die moet je ook wel wat in de gaten houden. Dus willen ook nog wel lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:17 



 
Profiel   

Haha zoveel mensen... Zoveel wensen. Maar ben jullie dankbaar want ik ga nu geen 12 meter planten... Daar ben ik nu toch iets voorzichtiger mee. Kruisbes en framboos ga ik sowieso proberen en de twee bramen die er nu in zitten, geef ik een jaar de kans... Mochten en nog meer tips zijn, graag

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:34 



 
Profiel   

Echt geen braam doen hoor, die is echt heel moeilijk te verwijderen.
Wij hadden een klein plantje en nu wonen wij hier 13 jaar en nog steeds komt hij omhoog en zitten er hele stukken vast in de staarten van de paarden.
1 jaar was hij weg, maar ergens is alsnog weer een stukje wortel het gaan doen en nu zag ik dat we weer een plant hebben en ze groeien echt mega snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:43 



 
Profiel   

Bij ons aten ze de braam wel op mits hij gesnoeid was.
1 ijslander at hem wel gewoon op.

Maar ze hadden uiteraard de voorkeur voor het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:48 



 
Profiel   

bij ons langs de weide staan ze al heel wat jaren, twee jaar geleden veel gesneuveld toen de sloot van de buren breder is uitgegraven, maar op een ander deel staat nog genoeg.
ik snoei wel veel takken er af en de paarden snoepen ook wel van de blaadjes.
maar je moet het echt bij houden, trekt ook vogels aan, heel leuk om te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:55 



 
Profiel   

Ik heb enorme bramen hier en inderdaad; ze woekeren. Hard!
Houd er rekening mee dat je er werk aan hebt om ze terug te snoeien.

De dikke takken en grote doornen eten de paarden niet (en ze zijn vreselijk als ze in de staart komen te hangen), maar ze zijn wel heel gek op de jonge blaadjes.
Ik pluk ze de blaadjes regelmatig en laat ze dan even drogen, dan zijn ze ook makkelijker te eten. Zelf zet ik er thee van :)


Framboos heeft hier nog niet gepakt, dat lijkt een wat kwetsbaarder struikje te zijn. Maar ik woon dan ook in een wat harder klimaat (Spanje) en heb niet perse groene vingers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:02 



 
Profiel   

De vogels zullen je heel dankbaar zijn met dit soort struiken in de wei en als ze wat hoger worden ook wat schaduw voor je paarden. Mocht het te groot worden hoef je niet voorzichtig te zijn met snoeien, wel handschoenen aan voor de stekels..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:07 



 
Profiel   

Mijn tuintje staat vol met bramen, wat een krengen... de stekels blijven ook nadat de takken al verdord zijn nog steeds venijnig en pijnlijk. Soms heb ik wel bewondering voor hoeveel het groeit, er zijn tijden geweest dat de takken zeker een halve meter per week uitlopen... Best knap, maar tegelijkertijd, brrrr. Het kasteel van Doornroosje had volgens mij geen 100 jaar nodig om overwoekerd te raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:15 



 
Profiel   

Missvk schreef
Haha zoveel mensen... Zoveel wensen. Maar ben jullie dankbaar want ik ga nu geen 12 meter planten... Daar ben ik nu toch iets voorzichtiger mee. Kruisbes en framboos ga ik sowieso proberen en de twee bramen die er nu in zitten, geef ik een jaar de kans... Mochten en nog meer tips zijn, graag


Gewoon testen of ze stekelige planten eten sowieso.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen