Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Bramen/framboos in de wei. Hoeveel planten?

 
Profiel   

boeflover schreef
De vogels zullen je heel dankbaar zijn met dit soort struiken in de wei en als ze wat hoger worden ook wat schaduw voor je paarden. Mocht het te groot worden hoef je niet voorzichtig te zijn met snoeien, wel handschoenen aan voor de stekels..


Schaduw van een braam?
Dan heb je wel echt een monster als hij zo hoog is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:24 



 
Profiel   

Echt hoog worden ze niet zonder ondersteuning van bv een schutting.
Vorig jaar had het paard van mijn vriendin een bramentak(je) in haar voorpluk en dat gaf een flinke oogontsteking die een hele tijd heeft geduurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:26 



 
Profiel   

Meidoorn is ook een goede haag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 06:37 



 
Profiel   

1 stuk van onze wei gebruikten we niet en werd door de buurman gemaaid. Daar zaten op meerdere plekken bramen. Maar man man, die zijn is 6 jaar tijd uitgegroeid naar een oerwoud van 7m breed en 5 meter diep. Was een heel gedoe om dat weg te krijgen. Die stekels lijken wel erger als de takken droog zijn dan wanneer de plant nog leeft.
In mijn voortuin zit framboos, die heeft in half jaar tijd een hortensia vermoord die 1,5m breed was. De hele voortuin was braam en framboos, maar die framboos komt steeds weer terug. Gister alweer 5 frambozen planten uit de tuin gehaald, nee nee nee nee nee.
Dan kun je bijna net zo goed munt gaan planten :D

Ik las trouwens ergens nog dat iemand Hulst aangeboden had, maar dat is toch giftig voor paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:35 



 
Profiel   

in principe eten ze geen hulst als er genoeg ander voer is.
wij hebben een wei die aan de complete zijkant vol staan met hulst, is nog nooit een die er veel van at.
wel eens een blaadje maar dat kan geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:18 



 
Profiel   

Het is wel giftig.
Niet zo accuut giftig als taxus, maar bewust hulst neerzetten dat ze niet zouden moeten eten maar wel een hel is om te snoeien klinkt mij als zelfpijniging :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:32 



 
Profiel   

Ik ben vooral erg blij met onze vlier. Paard eet er niet echt van, maar zelf maak ik siroop en wijn en jam van de bloemen en bessen. En druif, die is veilig voor de paarden, groeit hard maar woekert niet en lekker om te eten.. maar die heb ik wel deels achter de omheining omdat ie anders tot op de grond weg wordt gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:37 



 
Profiel   

Sizzle schreef
boeflover schreef
De vogels zullen je heel dankbaar zijn met dit soort struiken in de wei en als ze wat hoger worden ook wat schaduw voor je paarden. Mocht het te groot worden hoef je niet voorzichtig te zijn met snoeien, wel handschoenen aan voor de stekels..


Schaduw van een braam?
Dan heb je wel echt een monster als hij zo hoog is.

Ik had Shetlanders en welsh ponies, stond even niet stil dat het ook grotere kunnen zijn _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:42 



 
Profiel   

Mijn instructeur heeft een bramenstruik tussen de bak en de weide van de buren staan, die wordt ieder jaar vakkundig weggegeten door de paarden van de buren. Was dus wel verbaasd om te lezen dat het bij anderen zo'n probleem is. Het is overigens gewoon een soort met prikkers, want ik ben er vaak genoeg door geprikt als ik te dicht erlangs reed :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:45 



 
Profiel   

Grappig om te lezen dat er zoveel verschil is. Onze paarden doen nauwelijks iets met bramen (die enorm woekeren en wij dus flink kort houden). Frambozen eten ze wel graag jong blad van.

Ik zou het niet planten langs mijn weide/pp. Zoals elders al gezegd, het staat ook echt overal dus hoeveel voegt dat toe qua biodiversiteit? Ik zou voor andere planten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:50 



 
Profiel   

Braam zou ik echt niet doen... toen we hier kwamen wonen stond het ook op veel plekken langs de wei, complete bomen waren overwoekerd, vreselijk. De omheining was niet meer zichtbaar :') Het is nog niet overal weg, doet me er aan denken dat ik straks nog een rondje moet doen met de bosmaaier.
De paarden eten het hier ook niet, net zoals ze distels en brandnetels ook niet eten helaas.

@annemeik: bramen groeien goed op stikstof, dus misschien in jullie omgeving wat minder overbemesting dan hier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:03 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ik las trouwens ergens nog dat iemand Hulst aangeboden had, maar dat is toch giftig voor paarden?

Ja, aangeboden - 1 blaadje tegelijk.
De signorita blieft het niet.
Prima.
(Ze eet dus nog net niet alles.)


Als fan van de fb pagina equibiome (zusje van plants for horses)
hulstbladeren worden daar benoemd als "a potent pharmaceutical plant" - dus in kleine hoeveelheden heilzaam, is grote hoeveelheden giftig.

"If your horse is snatching at Holly (any member of the ilex family) he's searching out strong metabolic stimulants (polyphenols) called xanthines (chemically classed as a combination of caffeine and theobromine), followed by purine alkaloids (caffeic acid, 3, 4-dicaffeoylquinic acid, 3, 5-dicaffeoylquinic acid), flavonoids (quercetin, kaempferol, and rutin), amino acids, minerals (P, Fe, and Ca), and vitamins (C, B1, and B2).
Holly also contains high levels of an important anti-oxidant called caffeoyl, its action is to lower blood glucose, 10 leaves is sufficient to provide an adequate daily amount. Caffeoyl slows down the passage of food through the G.I. tract whilst the quercitin, kaempferol and rutin are excellent compounds for horses with ulcers.
The younger leaves are the most palatable (first three images), and abundant in Jan-March, the older leaves are more woody and bitter.
share post here https://www.facebook.com/plantsforhorses
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen