Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 12:06

Mijn paarden staan op een (mini) paddock paradise waardoor de hoeven altijd op droge zand staan.
Hierdoor zijn ze met deze weersomstandigheden steenhard.

Fijn tegen het slijten, maar niet zo fijn voor de hoefsmid.
Ik heb al een paar keer proberen modder te maken maar ik zit op een zandgrond waardoor het heel snel weer droog is en bovendien moet ik dan het halve terrein blank zetten met een hooibak erin voor ze erin willen staan.

Dus ik zoek naar een andere oplossing.
Voor de voorste hoeven heb ik hoefbevochtigers, maar achteraan wil ze die niet aan. Dat vind ze zo eng en dan kan ik een tijd niet meer aan haar achterbenen.

Is er bv een soort zalf wat ik erop kan smeren? Of hoe pakken jullie dit aan?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:13

Ik lees even mee. Mijn merrie heeft ook beton hoeven. Ik heb nog niet echt iets gevonden wat werkt. Je wilt ze juist nat van de onderkant ook. De wand zelf neemt geen water op. Heb ook van die bevochtigers gekocht maar dat helpt nergens voor hier ;) heb ook duo hoef staan maar ook dat maakt weinig verschil. Kreeg de tip om ze op een natte handdoek of deurmat te laten staan maar ook dat werkte niet echt. Het was meer gedoe dan dat het iets opleverde..

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:14

Duo hoef vind ik juist het énige middel wat soms helpt.
Alle andere middeltjes en rommel dot echt niks.....

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:15

Op aanraden van onze hoefsmid gebruiken wij ook DUO Protection hoefvet wanneer de hoeven van onze paarden te hard worden. Bij onze paarden werkt het hartstikke goed.

Let wel: dit is van dierlijke oorsprong.

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:17

Je zou een ondiepe kuil kunnen maken met vijverfolie en grindmatten bij de ruif.
De meeste smeersels doen niets, dus die kun je links laten liggen.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:20

Ik heb voor mijn hoefbevangen pony de medical hoofboots liggen voor als ze niet goed loopt, maar deze gebruik ik ook om haar hoeven nat te maken. De zool is namelijk waterdicht. Dus doe er een halve cm water in en via de onderkant trekt dit allemaal in de hoef. Werkt perfect.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:24

Ik smeer dagelijks Kevin Bacon's Hoofdressing aan de binnen- en buitenkant van de hoef en dit is tot nog toe het enige middel dat er echt voor zorgt dat de hoeven van mijn paard wat soepeler blijven.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:25

Gewoon kokosvet of voor de smid komt eerst een kwartiertje weken

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:25

Mijn bekapper is altijd happy als mijn paard even met de voetjes nat heeft gestaan voor het bekappen, omdat ze dan iets zachter zouden moeten zijn.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:40

Ik heb het idee dat een beetje vet de voeten niet meteen soepel maakt voor de smid? Een beetje water of kort in het water doet ook weinig. Mijn smeden zeggen dat de voeten eigenlijk wel 30-45 minuten moeten weken voordat ze komen. Dat haal ik overigens niet. Ik weet ook niet hoe ik dat met een aantal paarden tegelijk zou moeten doen.
We proberen de grond voor de waterbakken flink nat te houden, maar daar staan ze helaas geen uur per dag in. Daarom ga ik voor de combinatie modder bij drinkplek, hoefbevochtigers, afspuiten en duo hoef na het bevochtigen/afspuiten.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:47

_Lorette_ schreef:
Ik heb het idee dat een beetje vet de voeten niet meteen soepel maakt voor de smid? Een beetje water of kort in het water doet ook weinig. Mijn smeden zeggen dat de voeten eigenlijk wel 30-45 minuten moeten weken voordat ze komen. Dat haal ik overigens niet. Ik weet ook niet hoe ik dat met een aantal paarden tegelijk zou moeten doen.
We proberen de grond voor de waterbakken flink nat te houden, maar daar staan ze helaas geen uur per dag in. Daarom ga ik voor de combinatie modder bij drinkplek, hoefbevochtigers, afspuiten en duo hoef na het bevochtigen/afspuiten.


Nee heb je gelijk in, maar het helpt vaak wel een beetje om de straal en zool te kunnen bewerken.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:52

Iedere dag 10/15 minuten afspuiten wil nog weleens helpen.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:54

Eigenlijk zou je ergens kleigrond vandaan moeten halen.. Flink brede kuil graven, kleigrond erin en elke dag even de tuinslang erin leggen. Klei die goed nat is blijft lekker plakken aan de hoeven, dus ze hoeven er maar even doorheen te lopen en die klei plakt aan de hoeven en heeft dan de tijd om rustig in te trekken. Maar dat is natuurlijk niet een twee drie even gemaakt, en dan zit je in de winter weer met een vervelende modderpoel.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:02

_Lorette_ schreef:
Ik heb het idee dat een beetje vet de voeten niet meteen soepel maakt voor de smid? Een beetje water of kort in het water doet ook weinig. Mijn smeden zeggen dat de voeten eigenlijk wel 30-45 minuten moeten weken voordat ze komen. Dat haal ik overigens niet. Ik weet ook niet hoe ik dat met een aantal paarden tegelijk zou moeten doen.
We proberen de grond voor de waterbakken flink nat te houden, maar daar staan ze helaas geen uur per dag in. Daarom ga ik voor de combinatie modder bij drinkplek, hoefbevochtigers, afspuiten en duo hoef na het bevochtigen/afspuiten.


Ik doe dan ook niet 'een beetje vet' maar dagelijks een dikke laag aan binnen en buitenzijde als het van dit droge weer is. En soms zowel voor als na het rijden.
En dat werkt dus wel t.o.v. niets doen.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 13:08

Marije_jiplover schreef:
Ik smeer dagelijks Kevin Bacon's Hoofdressing aan de binnen- en buitenkant van de hoef en dit is tot nog toe het enige middel dat er echt voor zorgt dat de hoeven van mijn paard wat soepeler blijven.



Die heb ik hier ook staan, maar daar staat op dat het tegen vocht beschermd? Daarom ben ik gestopt met die te smeren in de droge periodes...

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:09

Ik doelde er meer op dat even invetten voordat de smid komt niet voldoende gaat helpen. Maar je gebruikt dan van tevoren geen water? Mogelijk verliest de voet dan minder vocht en vet maakt wel soepel, toch zou ik denken dat het beter helpt als je de voeten eerst een beetje weekt. Anders zorg je er ook voor dat er geen vocht in kan komen.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 13:10

_Lorette_ schreef:
Ik heb het idee dat een beetje vet de voeten niet meteen soepel maakt voor de smid? Een beetje water of kort in het water doet ook weinig. Mijn smeden zeggen dat de voeten eigenlijk wel 30-45 minuten moeten weken voordat ze komen. Dat haal ik overigens niet. Ik weet ook niet hoe ik dat met een aantal paarden tegelijk zou moeten doen.
We proberen de grond voor de waterbakken flink nat te houden, maar daar staan ze helaas geen uur per dag in. Daarom ga ik voor de combinatie modder bij drinkplek, hoefbevochtigers, afspuiten en duo hoef na het bevochtigen/afspuiten.


Mijn smid zegt 2-3 dagen op voorhand beginnen weken. En echt met een modderpoel te maken. Maar dan moet ik letterlijk half het terrein blank zetten. Dus als er niks anders op zit, doe ik dat .. Maar ik hoopte op een makkelijkere oplossing :D

Het is overigens puur voor de hoefsmid, want de hoeven zelf zien er prima uit.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:29

Ik leer mijn paarden altijd om met hun voet in een emmer lauwwarm water te staan, in de tussentijd kun je poetsen :)

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:30

Ik heb die Kevin Bacon's hoofdressing op aanraden van mijn smid gekocht een aantal jaren geleden, juist om ze soepel te krijgen. Ik gebruik het niet in de nattere periodes, heb niet de indruk dat het beschermd tegen te zacht worden van de hoeven als er veel plassen zijn.

Ik smeer niet op natte hoeven, omdat het dan niet fijn hecht en niet intrekt.

Ik ken de theorie over dat vet de hoeven uit zou drogen.
Ik ken ook de praktijk van mijn eigen handen. Wanneer ik die dagelijks voorzie van een flinke laag vette handcrème, blijft de huid veel soepeler, evenals mijn nagels.

En met deze dressing heb ik zichtbare resultaten van minder harde, minder te droge hoeven als ik dat consequent dagelijks smeer in dergelijke droge periodes.

Dus ik blijf er stug mee doorgaan.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:33

Groot gelijk dan. Ik ga heel goed op het motto/de spreuk it ain't stupid if it works. :P

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:37

Hier ook een tevreden Duo Hoef gebruiker. Wat ook fijn aan dit spul is, dat het natuurlijk is (paardenvet)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:48

Aife schreef:
Mijn smid zegt 2-3 dagen op voorhand beginnen weken. En echt met een modderpoel te maken. Maar dan moet ik letterlijk half het terrein blank zetten. Dus als er niks anders op zit, doe ik dat .. Maar ik hoopte op een makkelijkere oplossing :D

Het is overigens puur voor de hoefsmid, want de hoeven zelf zien er prima uit.

Is het wellicht een idee om in droge periodes dan wat vaker de smid te laten komen, of bijvoorbeeld zelf de hoefwand bij te houden door er elke week even met een vijl over te gaan? Stelt allemaal niet zo veel voor; hoefwand afronden en gelijk houden met de zool en de rest van het werk is voor de smid. Zo doe ik het al jaren en dat gaat eigenlijk perfect.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-06-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:55

Vorige zomer voor ik zelf bekapte vroeg mijn bekapper ook altijd om de hoeven te weken omdat ze anders veel te hard waren. Dan zette ik paard voor een berg hooi en de hoeven een voor een in een flexibele emmer water maar is bijna niet te doen. Daarna kreeg ik van de bekapper de tip om een luier nat te maken en deze een half uur rond de hoef te laten zitten voor ze bekapt werden. Heb het nog niet geprobeerd maar daarnet in een poging om te bekappen heel hard gevloekt op de hoeven dus denk volgende bekapbeurt dat ik ze ook zo probeer te weken eerst.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Keiharde droge hoeven zachter maken voor smid/bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 13:59

Luier heb ik ook geprobeerd. Bij mij hielp het niet

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:00

Aife schreef:
Of hoe pakken jullie dit aan?


Kan je hoefsmid niet elektrisch bekappen? Voor paard en hoefsmid/bekapper erg prettig.