Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:01

Dit weekend hard gewerkt aan de wolfwerende omheinig om de wei. Het 1e stuk staat er, nog ruim 500m te gaan......

Afbeelding

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:16

Hoe hoog is die criollo?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:07

Kendra schreef:
Hoe hoog is die criollo?


De pony in het tuig is ca 1.05m, de criollo op de achtergrond 1.55m.
De bedrading zit op 20-20-20-20-20-30-30, totaal 1.60m.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:39

Dat ziet er goed uit.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:31

Ik ga tot 120 cm - in Duitsland gaan ze zelfs maar uit van 90 cm, probleem blijft in de meeste gevallen de onderste draad. Wolf gaat er bij voorkeur onderdoor dus zorg dat de onderste op 20 cm zit en ... dat je niet te veel stroom verliest door gras (dat is nog een heel gedoe)

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:59

Volgende week wordt het laatste stuk van de omheining geplaatst. Namelijk een hekwerk om de paddock. 1.80 m hoog gaas, met daarboven 2 draden stroom en 30 cm ingegraven. Subsidie hebben we inmiddels ook ontvangen, dat verzacht de pijn van alle uitgaven iets. Kunnen hopelijk van de zomer de paarden 's nachts wel buiten in de paddock blijven.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:39

criollo_yess schreef:
Volgende week wordt het laatste stuk van de omheining geplaatst. Namelijk een hekwerk om de paddock. 1.80 m hoog gaas, met daarboven 2 draden stroom en 30 cm ingegraven. Subsidie hebben we inmiddels ook ontvangen, dat verzacht de pijn van alle uitgaven iets. Kunnen hopelijk van de zomer de paarden 's nachts wel buiten in de paddock blijven.


Subsidie voor paardenverblijf, welke provincie? Ik heb ook 1.80 cm hoog gaas, hier gaan we een draad op 20 cm doen maar die op 180 cm hoe doe dat? Ben ik nog niet helemaal uit - twee draden - ik lees op de belgische fencing site: - gebruik een dubbele schrikdraad (plus en min) bovenaan met 15 cm
tussenruimte indien het raster uit geplastificeerde (isolerende)
tuindraad bestaat -

en was me net aan het afvragen hoe ik dit moet zien. Kun je dat uitleggen?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:25

sunny43 schreef:
criollo_yess schreef:
Volgende week wordt het laatste stuk van de omheining geplaatst. Namelijk een hekwerk om de paddock. 1.80 m hoog gaas, met daarboven 2 draden stroom en 30 cm ingegraven. Subsidie hebben we inmiddels ook ontvangen, dat verzacht de pijn van alle uitgaven iets. Kunnen hopelijk van de zomer de paarden 's nachts wel buiten in de paddock blijven.


Subsidie voor paardenverblijf, welke provincie?


Nederland, Drenthe

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:56

Hoeveel % krijg je zo vergoed, of drukken ze dat zo niet uit?

Limburg doet er ook aan, maar als ik dan alsnog vele duizenden zelf moet dokken is het voor nu niet haalbaar. En er staat al iets wat een beetje werend is. Ze rennen niet zo tussen het lint dor de wei in.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:16

Ben ook wel nieuwsgierig naar wat je dan vergoed krijgt.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:00

De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van een vaste component (soort hoefdier) en een variabele component (het aantal hoefdieren en het aantal strekkende meters afrastering). Op de site van de provincie Drenthe staat een rekentool waarmee je kunt berekenen wat jouw subsidie zal zijn. https://www.provincie.drenthe.nl/onderw ... dheld=true

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:44

criollo_yess schreef:
Volgende week wordt het laatste stuk van de omheining geplaatst. Namelijk een hekwerk om de paddock. 1.80 m hoog gaas, met daarboven 2 draden stroom en 30 cm ingegraven. Subsidie hebben we inmiddels ook ontvangen, dat verzacht de pijn van alle uitgaven iets. Kunnen hopelijk van de zomer de paarden 's nachts wel buiten in de paddock blijven.


Het heeft even geduurd, vanwege leveringsproblemen bij Gallagher, maar afgelopen week is onze omheining geheel af gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

En bij de weidehekken hebben we het opgelost met wat extra draden ervoor en boven langs. Deze weidehekken hoeven slechts open als er groot materieel door moet, paar x per jaar, zijn dus niet voor dagelijkse doorgang met de paarden.

Afbeelding

Onder alle poorten aan de wei én de paddock hebben we kunststof rijplaten gelegd. Dit moet het onderdoorgraven verhinderen.

Rizette
Berichten: 4371
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:49

Ziet er wel goed uit. Waar heb je de kunsstof rijplaten gekocht? Hoeveel grond pakken die? Hoeveel procent van jouw werkelijke kosten is nu vergoed?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:04

Rizette schreef:
Ziet er wel goed uit. Waar heb je de kunsstof rijplaten gekocht? Hoeveel grond pakken die? Hoeveel procent van jouw werkelijke kosten is nu vergoed?


De rijplaten via marktplaats gekocht. Die waren 3 m bij 60 cm. Mijn man heeft ze gedeeltelijk verzaagd om ze goed passend onder de poorten te maken.

Door onze keus voor het Arfman hekwerk om de paddock, is de subsidie lang niet kostendekkend geweest. Hadden wij alleen overal de draad wat opgehoogd en aangepast, dan hadden we mogelijk ongeveer quitte gespeeld. Echter met shetten en PRE-veulens wilden wij sowieso voor de nachten zo hoog mogelijke veiligheid realiseren, vandaar de dure keus voor het Arfman hekwerk. Dus overdag wél alle paarden lekker in de stevig omheinde wei, maar 's nachts in de "Fort Knox" paddock. Overigens hebben wij wel het maximale subsidiebedrag zonder beperkingen toegewezen gekregen.

edit; onze klap stroom zit rond de 7,8 kV.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 27-07-23 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4371
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:06

criollo_yess schreef:
Rizette schreef:
Ziet er wel goed uit. Waar heb je de kunsstof rijplaten gekocht? Hoeveel grond pakken die? Hoeveel procent van jouw werkelijke kosten is nu vergoed?


De rijplaten via marktplaats gekocht. Die waren 3 m bij 60 cm. Mijn man heeft ze gedeeltelijk verzaagd om ze goed passend onder de poorten te maken.

Door onze keus voor het Arfman hekwerk om de paddock, is de subsidie lang niet kostendekkend geweest. Hadden wij alleen overal de draad wat opgehoogd en aangepast, dan hadden we mogelijk ongeveer quitte gespeeld. Echter met shetten en PRE-veulens wilden wij sowieso voor de nachten zo hoog mogelijke veiligheid realiseren, vandaar de dure keus voor het Arfman hekwerk. Dus overdag wél alle paarden lekker in de stevig omheinde wei, maar 's nachts in de "Fort Knox" paddock.

Het is een erg mooi hekwerk. Bewust voor blauw draad gekozen? Dat betekent nu ook dat je hooi bij gaat voeren wat je ws voorheen niet hoefde als ze op de wei konden blijven?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:29

Rizette schreef:
Het is een erg mooi hekwerk. Bewust voor blauw draad gekozen? Dat betekent nu ook dat je hooi bij gaat voeren wat je ws voorheen niet hoefde als ze op de wei konden blijven?


Er is wat onderzoek gedaan naar de kleur blauw en de reactie van wild hier op;

"Het blauwe schrikdraad is speciaal voor de afweer van wild ontwikkeld. Het is voor wild zeer goed zichtbaar door de waarschuwingskleur blauw en daardoor werkt het als een optische barrière. Omdat de blauwe kleur in de natuur nooit voorkomt heeft dit een zeer sterk afschrikkend effect voor wild. Daarom adviseren wij bij een wild afweer omheining om de geleiders in het blauw te gebruiken."

Of het echt zo werkt, geen idee, maar geven het het voordeel van de twijfel :D

En ja, wij hadden voorheen de paarden en veulens -mits goede weersomstandigheden- 24/7 op de wei. Nu alles 's nachts in de paddock en daar krijgen ze uiteraard ruwvoer.

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:33

Heel mooi en lijkt me afdoende.

Rizette
Berichten: 4371
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:34

criollo_yess schreef:
Rizette schreef:
Het is een erg mooi hekwerk. Bewust voor blauw draad gekozen? Dat betekent nu ook dat je hooi bij gaat voeren wat je ws voorheen niet hoefde als ze op de wei konden blijven?


Er is wat onderzoek gedaan naar de kleur blauw en de reactie van wild hier op;

"Het blauwe schrikdraad is speciaal voor de afweer van wild ontwikkeld. Het is voor wild zeer goed zichtbaar door de waarschuwingskleur blauw en daardoor werkt het als een optische barrière. Omdat de blauwe kleur in de natuur nooit voorkomt heeft dit een zeer sterk afschrikkend effect voor wild. Daarom adviseren wij bij een wild afweer omheining om de geleiders in het blauw te gebruiken."

Of het echt zo werkt, geen idee, maar geven het het voordeel van de twijfel :D

En ja, wij hadden voorheen de paarden en veulens -mits goede weersomstandigheden- 24/7 op de wei. Nu alles 's nachts in de paddock en daar krijgen ze uiteraard ruwvoer.

Zou niet weten wat je nog meer zou kunnen doen....... Heb je al wolven rond de wei gezien of dat nog niet?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:46

Rizette schreef:
Zou niet weten wat je nog meer zou kunnen doen....... Heb je al wolven rond de wei gezien of dat nog niet?


Gelukkig zelf nog nooit een wolf gezien. Bij mijn directe buur, 500m verderop, zijn vorig jaar wel een paar schapen gedood en later die week ook wat koeien bij boeren hier vlak bij. Dat was vermoedelijk door een langstrekkende eenlingwolf, want sindsdien zijn er dichtbij geen meldingen van aanvallen meer geweest.

Verder zit hier grofweg 12km vandaan een koppel dat dit voorjaar voor de 1e x jongen voortbrengt. Die 12km is natuurlijk kippeneindje voor ze.

En vorige week was er hier in de ochtend een zichtmelding van 2 wolven aan de andere kant van het bos waar wij aan wonen. Verder nog geen meldingen aan onze kant van het bos.

Dus ze zijn er wel en het wordt alleen maar meer ;(

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:56

Hier (nog) geen wolf, maar wel vossen. Die wolf gaat hier ook wel komen.
Ik heb een hanen opvang. Veel roofvogels en vossen hier. Rennen zijn al langer beveiligd met stroomdraad, maar toch paar keer onder door gegraven. Bovenkanten van de grote weide rennen afgedekt met net ivm roofvogels. Nu heeft de vos ontdekt dar hij door het net kan door omhoog te klimmen.

Nu weer de omheining aangepast. Dit is het eerste stuk, ik moet nog 2000m2.
Gaas ingegraven, Extra stroomdraad boven het gaas. Nieuw stroom apparaat.
Hopelijk zal dit de wolf later ook weren

Afbeelding

Afbeelding


Rizette
Berichten: 4371
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:58

Rivendell schreef:
Hier (nog) geen wolf, maar wel vossen. Die wolf gaat hier ook wel komen.
Ik heb een hanen opvang. Veel roofvogels en vossen hier. Rennen zijn al langer beveiligd met stroomdraad, maar toch paar keer onder door gegraven. Bovenkanten van de grote weide rennen afgedekt met net ivm roofvogels. Nu heeft de vos ontdekt dar hij door het net kan door omhoog te klimmen.

Nu weer de omheining aangepast. Dit is het eerste stuk, ik moet nog 2000m2.
Gaas ingegraven, Extra stroomdraad boven het gaas. Nieuw stroom apparaat.
Hopelijk zal dit de wolf later ook weren

[ [url=m/SHr812.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BEMMh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch wel heel veel inspanningen zo hier en daar om de roofdieren het hoofd te bieden.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:02

Wij hebben hier en daar voor onze katten nog wat doorgangen gelaten. Ter grootte van een kattenluik, daar past de wolf niet doorheen. Vos weren lijkt me bijna nog moeilijker dan wolf. Vossen zijn zo veel kleiner, dan moet elk gaatje echt goed dicht zitten. Gelukkig vallen vossen geen paarden aan.

Rizette
Berichten: 4371
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:47

[quote="criollo_yess"]Wij hebben hier en daar voor onze katten nog wat doorgangen gelaten. Ter grootte van een kattenluik, daar past de wolf niet doorheen. Vos weren lijkt me bijna nog moeilijker dan wolf. Vossen zijn zo veel kleiner, dan moet elk gaatje echt goed dicht zitten. Gelukkig vallen vossen geen paarden aan.[/quot
Kan hij het ook niet open knagen?

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:03

Wauw die paddock fort, ziet er goed uit... maar ja... hoe zit het met de stress van je dieren als de wolven erom heen sluipen? Ik laat ze never nooit meer buiten 's nachts.. ik weet zeker dat ik dan geen oog dicht doe..

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:34

criollo_yess schreef:
criollo_yess schreef:
Volgende week wordt het laatste stuk van de omheining geplaatst. Namelijk een hekwerk om de paddock. 1.80 m hoog gaas, met daarboven 2 draden stroom en 30 cm ingegraven. Subsidie hebben we inmiddels ook ontvangen, dat verzacht de pijn van alle uitgaven iets. Kunnen hopelijk van de zomer de paarden 's nachts wel buiten in de paddock blijven.


Het heeft even geduurd, vanwege leveringsproblemen bij Gallagher, maar afgelopen week is onze omheining geheel af gekomen.

[ [url=m/mxy0BB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kJ9Gv6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En bij de weidehekken hebben we het opgelost met wat extra draden ervoor en boven langs. Deze weidehekken hoeven slechts open als er groot materieel door moet, paar x per jaar, zijn dus niet voor dagelijkse doorgang met de paarden.

[ [url=m/2xuwF0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onder alle poorten aan de wei én de paddock hebben we kunststof rijplaten gelegd. Dit moet het onderdoorgraven verhinderen.


Heb je ook rekening met het graven gehouden? Wolven graven graag. Misscbien vlak boven de grond nog een stroomdraad spannen en zorgen dat die altijd vrij blijft