Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 38 van de 338 [ 8449 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 338  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

het paarden aan huis topic deel 9

 
Profiel   

Ohhh mijn man heeft wat ideaals laten doen.
Kleine pakjes en dan in een bundelaar, 12 pakjes in 1 groot pak. Helemaal blij mee! Straks 1x groot pak neerzetten en dan kan ik heel makkelijk voeren *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:14 



 
Profiel   

Oh wat ideaal zeg!

De pakjes die van ons land komen zijn ook gewoon voor een keer, kijken hoeveel er vanaf komt en hoe bewerkelijk het is. We hebben natuurlijk niet een mega stuk, het is net even teveel voor mijn paarden om te eten of ik ben gewoon te voorzichtig.

Ik heb nu ook nog steeds alles met prik paaltjes, ik wil volgend jaar vaste landjes hebben met palen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:45 



 
Profiel   

Ik had drie jaar lang alles met prikpalen staan, maar ze gingen verweren. Bij het verzetten braken vaak die voetsteuntjes om ze de grond in te krijgen. Paar weken geleden hebben we alles vervangen :J

Balko, ideaal kleine pakjes in een bundel! Die heb ik ook het liefst, maar betaalbaar heb ik ze nog niet gevonden in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:03 



 
Profiel   

Wij gaan nu ook vaste landjes maken en vaker verweiden.
Lijkt me ideaal!
Prikpalen sneuvelen hier ook vaak…

Bundels zijn ook wel vrij duur voor de boer om te maken.
Wij hebben veel materiaal en heel veel grond.
Gelukkig heeft mijn man ook wat natuurland en dat gebruiken we voor de kalfjes en als paardenhooi. Heel blij mee!

Vandaag bedacht ik dat we nog n oude mesttank hebben staan. Een kleintje.
Die gaan we is wat vullen met water wn daarmee n plens water op de baan brengen.
Kan ik in 1 keer veel doen dan hoeft t maar 2x per week ofzo. Klinkt ideaal, hopelijk werk t ook zo haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:13 



 
Profiel   

Balko schreef
Kleine pakjes en dan in een bundelaar, 12 pakjes in 1 groot pak. Helemaal blij mee! Straks 1x groot pak neerzetten en dan kan ik heel makkelijk voeren *\o/*

Kun je zelf bepalen hoeveel kleine pakjes je in één groot pak wilt??
Hier worden ze nl ook wel aangeboden, maar dan zitten er altijd 14 in :) én je moet ze natuurlijk ook wel kunnen handlen. Hier zouden ze alsnog los moeten om in de opslag te kunnen.

Handig om de oude giertank te gaan gebruiken om de track te sproeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:18 



 
Profiel   

Handig dat hooi...

Hier doet de sproeier het ineens niet meer goed.
Even geeft hij vol druk en sproeit het vol vermogen. En dan kakt het in en komt er een pis straaltje uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:22 



 
Profiel   

Zit er een buffervat tussen DuoPenotti? Dat was bij ons het probleem met wisselende waterdruk. Een pomp met buffervat leek ideaal maar bleek dat niet te zijn helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:25 



 
Profiel   

Nee zit er niet bij.
Ergens lijkt hij valse lucht te pakken of zo. Weet het ook niet.

En goed om te weten dat zo'n buffer vat geen optie is

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:26 



 
Profiel   

Over sproeiers gesproken, wij zijn nog zoekende in wat we willen aanschaffen. Zowel wbt pomp (kunnen uit de watergang achter ons perceel water halen) als de sproeiers zelf.
Iemand tips of juist afraders? Ons perceel is een hectare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 09:58 



 
Profiel   

Ik krijg de paarden hopelijk in september aan huis. Dan moet ik natuurlijk ook ruwvoervoorraad hebben. Liefst voor een half jaar (heb aardig wat opslagruimte, zowel binnen als buiten). Wat is handig om naar te gaan kijken, 2e snee van dit jaar? Het probleem is natuurlijk dat ik eigenlijk niet weet waar ze het goed op doen, dus als ik straks voor een half jaar inkoop en het is niet het juiste, wat dan te doen? Het jonge paard krijgt nu droge voordroog naast weidegang en het oude paard (andere locatie) staat 24/7 buiten tenzij het echt slecht is, dan binnen met hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 12:16 



 
Profiel   

@moska: veel van de info kan niemand je geven en zul je proefonderlijk zelf moeten ervaren (helaas).
Maar zowel een jong paard (nog in de groei) als een ouder paard (slechtere tanden/kiezen en minder werkend maag/darmstelsel) zullen het imo beter doen op hooi wat iets fijner van structuur is (meer blad/minder steel) waar dus ook wat meer voedingswaarde in zit.
Dit kan een vroege eerste snee zijn, of een goede 2e snee.
Wat ik meestal doe is eerst een paar baaltjes op proef halen en kijken hoe graag ze dat eten en hoe de mest er van is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 12:29 



 
Profiel   

Ik heb geen ruwvoer voorraad aan huis Moska. Ik kan best veel meer opslaan maar op deze manier heb ik ook geen schade als er bijv. lekkage aan het dak is of zo.
Mijn hooiboer heeft gewoon 1 partij hooi (soms wel twee snedes maar de laatste jaren was dat ook niet het geval) en dat voer ik. Ik doe ook het hooi niet testen, paarden doen het er prima op zo. Ik heb ongeveer een voorraad voor een week of 6-8 aan huis, in de winter is dat zo'n 4-6 weken en dan haal ik 's winters maandelijks nieuw. Wel is er een afspraak met de hooiboer dat hij voor vaste klanten voldoende hooi heeft voor het lopend jaar en anders zorgt hij dat hij dat ergens vandaan haalt mocht er niet genoeg zijn.
Maar je weet nooit van tevoren of je paarden het er goed op doen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 12:48 



 
Profiel   

Heb ook geen hooiboer nog. We zijn ook te druk bezig met het huis zelf, moet ook nodig de vergunning voor de bak aanvragen, maar heb zoveel regeldingen te doen, dat mijn hoofd overloopt. En dan tussendoor gewoon fulltime werken :+

Waar het mij nu om gaat is dat ik niet straks twee paarden heb staan, maar geen ruwvoer beschikbaar. Daarom dacht ik dat het handig kon zijn om straks of nu alvast wat te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 13:21 



 
Profiel   

@Moska ik werk ook gewoon fulltime hoor dus ik snap het wel. Ik ben daarnaast alleen dus doe alles zelf. Ik zou eerst eens gaan zoeken naar een hooiboer dan, tenzij je bij een van de grote landelijke fourage handelaren wilt gaan bestellen, om te informeren wat er mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 13:25 



 
Profiel   

En als je een trailer hebt kun je voor ong. 14 dagen voorraad halen. Ik weet dat bij normale baaltjes er ong 30/32 in een 1.5 paards trailer gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 14:16 



 
Profiel   

Wij hebben ook geen hooi op voorraad, nou ja we hebben doorgaans twee pakken maar meer kunnen we niet kwijt. Wij halen het hooi altijd bij een vast persoon maar hebben weleens gehad dat we een pak hadden wat de paarden absoluut niet wilde eten. Gelukkig konden we het omruilen maar geeft wel een gedoe met zo'n mega pak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 14:21 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Balko schreef
Kleine pakjes en dan in een bundelaar, 12 pakjes in 1 groot pak. Helemaal blij mee! Straks 1x groot pak neerzetten en dan kan ik heel makkelijk voeren *\o/*

Kun je zelf bepalen hoeveel kleine pakjes je in één groot pak wilt??
Hier worden ze nl ook wel aangeboden, maar dan zitten er altijd 14 in :) én je moet ze natuurlijk ook wel kunnen handlen. Hier zouden ze alsnog los moeten om in de opslag te kunnen.

Handig om de oude giertank te gaan gebruiken om de track te sproeien.


Oh ik had half geluisterd. 14 baaltjes idd hahaha.
Ik heb gelukkig n shovel en trekkers om t op de goede plek te zetten. En grote schuur om alles in kwijt te kunnen.


Voor n jong en oud paard zou ik zeker goede hoogwaardige kwaliteit kopen.
Ik heb dat soms wel lastig, paar die snel dik worden, 1 jong ding, 1 in training, 2 fokmerries, hoefbevangen shet.
Kan voor allemaal wel wat anders neerzetten.
Nu zomers is t makkelijk. Allemaal arm hooi snachts en overdag op het land wat ik dan aanpas op behoeftes.
Dus ene in wat schraler land, andere in vol land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 14:35 



 
Profiel   

Wij hebben zoveel hooi in voorraad dat we verkopen :D

Helaas heeft onze vaste afnemer dit jaar niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 14:36 



 
Profiel   

@DF met mijn trailer haal ik voor 6 weken hooi dus wat betreft kan je ook daar niets zo over zeggen als je het zelf haalt met een trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:12 



 
Profiel   

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte en de hoeveelheid van de paarden die je hebt :)

Net eindelijk bij de Kwantum een besteld stukje zeil op kunnen halen (na dik 14 dagen wachten). Ik heb maar 1.05 m breed nodig, maar de handigers daar hadden het op een rol van 4 mtr breed opgerold. Dat past dus bij 90% van de mensen niet in de auto. Dus de simpele vraag of het omgerold kon worden, want 1.05 past een stuk makkelijker in de auto.
Dat kon niet want ze kon nergens in de winkel 4 mtr uitrollen, terwijl ik wel 10 plaatsen aan kon wijzen waar het makkelijk zou passen. Nee, ik moest maar achterom lopen naar de parkeerplaats buiten dan had ik daar de ruimte om het om te rollen. Daar aangekomen lag de rol dus buiten, ze had geen mesje om het plastik er af te halen en de parkeerplaats was ook verre van schoon en het zeil rolde met de goede kant naar onderen.
Ik was blij dat het niet regende en dat ik geen dure vloerbedekking had.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:31 



 
Profiel   

Ik haal al jaren kleine baaltjes met de trailer. Normale baaltjes kreeg ik altijd 30 erin (5 stapels van 6). Heb nu grotere balen en nu 4 stapels, maar daar doe ik dan ook weer langer mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:52 



 
Profiel   

Ik krijg 50 balen in een trailer lading.
Als ik alleen moet laden zonder dat de hooiboer helpt dan zijn het er vaker 45 want ik krijg niet altijd die bovenste 5 er op ivm te hoog en boven mijn macht dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:19 



 
Profiel   

Maar dan heb je vast een 2-paards trailer ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:33 



 
Profiel   

We krijgen zo de 1e 50 baaltjes binnen.
Morgen de overige 150.

Dat betekende voor ons wel dat de huidige partij verplaatst moest worden en dat we een deel van de schuur vrij moesten maken.
Mijn vriend is nu roosters tegen de wand aan het maken, zodat het hooi mooi vrij ligt.

[ img ]


In het begin haalden we ze zelf. Ben echt blij dat ik tegenwoordig voor een paar centen aan huis geleverd krijg.
Scheelt toch wel veel tijd en energie :o

Morgenochtend naar een 3 jarige merrie kijken.
Ze worden steeds jonger :D


Laatst bijgewerkt door boemel op 02-06-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:41 



 
Profiel   

Nog even en je gaat zelf een veulen fokken :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 17:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 38 van de 338 [ 8449 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 338  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen