Hoe lang weidegang opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 08:11

Hoe lang gaan jullie door met het opbouwen van de tijd op de wei? Ik ben met mijn Freiberger begonnen met een kwartier (grazen aan de hand) en heb dat opgebouwd naar inmiddels 2,5 uur op de wei. Blijf je dan steeds met een half uur opbouwen tot ze een dag kunnen grazen? Of kun je vanaf bijvoorbeeld 3 uur stoppen met opbouwen omdat het geen verschil meer maakt?

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:21

Ik ben in maart met gluco balance begonnen, eind maart begonnen met aan de hand grazen.
2 weken geleden zijn ze het land op gegaan.
Eerst 4 dagen paar uurtjes en nu van 10.30 tot 16.30
Staat niet veel dus alle paarden kunnen het prima handelen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:45

De mijne ben ik met aan de hand grazen begonnen, toen opgebouwd naar twee uur en van daaruit overgegaan naar 3 a 4 uur zonder tussenstappen. En van dat staat ze er nu ong 7 uur op, ook weer zonder opbouwen.

Maar het verschilt per paard, mijne gaat als ze er max een uurtje op gaat schansen en dat doet ze niet meer als ze er langer op staat. Nu met 7 uur gaat ze ook rustig een dutje doen of een hap hooi eten tussendoor, wordt niet te dik. Dat weegt allemaal mee natuurlijk

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:50

Ik heb ze het hele jaar rond op de wei staan.
Wanneer ze een nieuw stuk gras krijgen (strookbegrazing) dan bouw ik het weer even op

Toen ik nog mijn hoefbevangen gevoelige shet had, bouwde ik het rustiger op dan nu.
Toen was het:
Dag 1/2: 30 minuten nieuw gras
Dag 3/4: 60 minuten nieuw gras
Dag 5/7: 120 minuten nieuw gras
Dag 7/14: 240 minuten nieuw gras
En daarna de hele dag

Nu doe ik het wat makkelijker:
Dag 1/2: 3 uur nieuw gras
Dag 3/4: 5 uur nieuw gras
En daarna net wat me uitkomt.

Maar dit zijn dus pony's die gewend zijn aan buiten lopen :j

Anoniem

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:55

Ik heb opgebouwd met aan de hand van 15 minuten tot 1 uur. Daarna in de kudde de wei op gegaan en eerste dag 2 uur, 3de dag 3 uur. Daarna weekje 4 uur en vanaf toen hele dagen.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:00

Ik heb per half uur opgebouwd. Wel merkte ik dat na ongeveer 3 uur ze niet meet continue aan het eten waren maar ook stonden te chillen, dus daarna per uur opgebouwd. Juist in het begin vreten ze veel en snel dus dan vind ik opbouwen wel belangrijk.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:01

Hier wisselt het, vooral hoe het gras is en hoe de paarden reageren. Normaal bouwden we vrij snel op, begonnen met 2 uur, week daarna 3, dan 4 en dan de hele dag. Vorig jaar met nieuw land wat paarden die niet goed reageerden dus dit jaar veel langzamer. Ook omdat door de natheid ze pas veel later het land op konden en er veel meer gras stond. Hielp ook niet dat ze tussendoor tijdens het opbouwen er een paar weken af moesten door de regen. Dus opbouwen weer vanaf 0 en zitten nog steeds niet aan de hele dag. Nog maar de halve terwijl ze normaal al hele dagen zouden lopen.

We hebben er een aantal die blijven eten, de rest stopt wel. Maar bouwen allemaal tegelijk op dus passen ons aan aan de langzame

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:09

Wij bouwen om de 3 dagen met een uur op. Dus eerst 3 dagen 1 uur, 3 dagen 2 uur en zo verder. Toen ze 6 uur stonden en dat ging goed hebben we 't opbouwen losgelaten en staan ze hele dagen en maakt de afhaal tijd niet meer uit. Als ze 1 of 2 weken hele dagen staan, gaan ze 24/7.

Hier is 4 a 5 uur het "knelpunt". Dan moeten ze rust gaan nemen, anders knappen ze (mijne heeft dan snel koliek). Zodra ze de pauzes nemen is het goed en kunnen ze hele dagen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:15

Mijn ervaring is dat als ze 4 uur op gras kunnen, ze een hele dag op gras kunnen.

Ik begin hier op stal met 2 dagen een halve emmer gras per paard (aan de hand grazen voor 10-15 min zal equivalent zijn maar moeilijk met 7). Dan 2 dagen 30 min wei. En dan uitbouwen met een half uurtje per keer voor 2 dagen ongeveer. Ik doe er zo’n 2-3 weken over om ze volledig op gras te krijgen.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:00

Wij hebben in 3 weken opgebouwd tot 4 uur per dag, daarna nog twee dagen 6 uur maar dat ging ook goed. Toen gewoon de hele dag van 8-5. Het is vooral belangrijk dat je ze goed in de gaten houdt. Mijne was nogal opgeblazen van de eerste keer 4 uur en stopte niet met eten. Dus die heb ik eerst nog een enkele dag op drie uur gehouden. Daarna ging het beter. Eventueel strookbegrazing kan ook helpen om ze niet te veel te laten bunkeren.

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Hoe lang weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 11:10

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:47

Wij proberen zo vroeg mogelijk tijdens de wintermaanden de paarden weer op de wei te zetten.
Dat is dan meteen voor een uur of 3. Hoe droger de grond en hoe beter het weer, hoe langer ze kunnen. Vanaf maart / april in ieder geval hele dagen.

Op die manier zijn ze weer helemaal aan het gras gewend alvorens het bemest wordt (in april ongeveer). Na het bemesten gaan ze gewoon meteen weer hele dagen op de wei, vanwege het goede weer. Opnieuw gaan opbouwen is niet realistisch in ons geval.

Moet er wel bij zeggen dat het paarden zijn die nooit last hebben gehad van teveel suiker of gras.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:11

Ik graas eigenlijk de hele winter door vaak aan de hand. We zijn begin mei begonnen met opbouwen in de wei; eerst half uurtje en dan steeds een half uur erbij. Twee weken lang opgebouwd en erna zijn ze hele dagen het land op gegaan (van ca 8.30 tot 21.00u).