Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 09:36

Voor een paar dagen geleden kwam ik er achter dat mijn paard haar billen samenknijpt en haar rug optrekt zodra ik haar staartworstel borstel. Het was mij een paar dagen daarvoor al opgevallen dat ze een pleeborstel had dus ben ik op onderzoek uit gegaan. Conclusie was: mega grote schilfers schijnbaar met jeuk. Ik heb daar gisteren Derven op gedaan en dat vond ze heerlijk.

Vandaag weer aan het poetsen geslagen maar nu is haar reactie op het poetsen van de staartwortel wel heel overdreven, ze doet het zelfde maar bij wijze van spreken alleen al als je er naar wijst.

Nu vraag ik mij af of dit voor jullie misschien herkenbaar is en of dit vanzelf weer weg trekt?

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:41

Misschien is haar huid nu wel geïrriteerd en doet het dus pijn als je er nu overheen borstelt?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 09:31

Suzanne F. schreef:
Misschien is haar huid nu wel geïrriteerd en doet het dus pijn als je er nu overheen borstelt?

Zou heel goed kunnen.

Mijn stalgenoot (dappere kerel) heeft even gekeken want ik was zelf bang voor een trap. Maar hij zag behalve schilfers geen echte irritatie zoals roodheid etc.

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:34

Ik ken Derven niet, maar zit er veel Vit-a zuur in ??
Door dit teveel te gebruiken kan een overreactie/gevoeligheid ontstaan. Wat verergert kan worden als je bijv. een pennetjesborstel gebruikt.
Verder kan het zijn dat niet de staart het probleem is, maar dat je paard last van aarsmaden kan hebben. De wormen zelf zul je nooit zien, maar vaak is er wel een beetje een gelig/witte smurrie rond de uitgang te zien.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 15:48

Aarsmaden lijkt me niet, alles rondom ziet er schoon uit en ik zie ook nooit wat aan haar mest.

Wat jij zegt zit er helemaal niet in zie ik..

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:52

Jeuk kan natuurlijk ook eerst verergeren, voordat het minder wordt, 1x Derfen kan dat prima triggeren.

Die van mij gaat bijna zitten van genot (beetje overdreven maar voor het beeld) als ze jeuk heeft en je haar borstelt/krabt/insmeert. Hoe meer jeuk, hoe groter de reactie natuurlijk.

Suiker reactie? ZE?

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:20

Als ze haar staart schuurt kan dat wondjes veroorzaken en dan is borstelen pijnlijk. Onze merrie had zomereczeem en vond het echt niet fijn als je bovenaan de staartwortel borstelde. Herken de reactie die je beschrijft, bolle rug, samengeknepen billen. Deed ze overigens ook bij het staart wassen, als het bovenaan nat werd.

Ik gebruikte voor haar wel berkenwater tegen de jeuk, wassen met teershampoo hielp ook. Maar ja het blijft een vervelend probleem.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 09:38

Even een update: ze schuurt niet meer en laat het ook weer toe als je er aan zit, geeft er niks meer om. Ik vind het er wel heel heel goor uitzien, dus wilde vandaag wassen met Teer shampoo. Mocht dit niet werken ga ik de dierenarts inschakelen.


Zoals te zien op onderstaande foto's is het niet alleen de staartwortel maar ook de bil waar de staartwortel op rust.


Afbeelding

Afbeelding