Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 48  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Van wei naar equihabitat

 
Profiel   

Mijn welshje verhaarde vorig jaar ook in een soort 2 vachten bont patroon. PPID negatief, eiwittekort was conclusie bij overleg met DA en inderdaad handje (pavo maatbekertje) subli atleet en wat extra vit. kwam er een heel mooi zomervachtje onder vandaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 18:23 



 
Profiel   

Eiwit tekort zou niet moeten kunnen met het huidige hooi, dat zit wat hoger in eiwit. Wat wel nog zou kunnen is problemen met de lever. Maar dat wordt ook getest. Dat geeft ook de typische jeuk aan de buik en de onderkant van de hals dat hij heeft. En kan ook verharingsproblemen geven.

Tinkertreas: ik hou het in mijn achterhoofd. Ik weet ook niet of dit normaal voor hem is, want zo lang ken ik hem nog niet. En dank je wel <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:39 



 
Profiel   

Hier ook 2 topfitte sportshetties die nog niet 100% de wintervacht kwijt zijn (overdag buiten, 's nachts opgehokt in buitenstal vanwege wolfdreiging). Goed dat je wat gaat testen, maar Gizmo ziet er verder prima uit. Zou me niet al te veel zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 20:45 



 
Profiel   

Mijn wandelpony shetje ziet er vergelijkbaar uit. Komt ook ieder jaar slecht uit zijn wintervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 00:10 



 
Profiel   

Stille meelezers. Goed 't voor de zekerheid te checken, dan weet je 't maar. Maar mijn shet is ook nog lang niet klaar en die heeft zelfs onder deken gestaan de winter. Meestal is ze half juli pas mooi. En dam begint direct de winter vacht weer.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:11 



 
Profiel   

Oh wel goed om te weten inderdaad. Ik maak me al minder zorgen :D
Het zou ook zomaar kunnen dat het schuren van de warmte is. Hij schuurt ook al minder dan een paar maanden terug. Toen was hij vaak ook wat klam tussen de voorbenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:18 



 
Profiel   

Ik ben gisteren met mijn tourtochtje ook veel shetlanders tegengekomen, en bijna allemaal zagen ze er nog behoorlijk wollig en verwilderd uit qua vacht. Hopelijk is dat voor kleine Ximo ook gewoon aan de orde, zonder dat hij iets mankeert. Maar met dit mooie zonnetje gun ik hem een snelle vachtwissel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:05 



 
Profiel   

Ivm de warme winter en omdat ik mijn wandelpony voor de kar aan het beleren was afgelopen winter hebben we deze winter wel 1 baan bij de borst geschoren. Dat hielp enorm bij het afvoeren vd warmte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:02 



 
Profiel   

Ja daar heb ik ook over zitten denken. Maar Ximo is nog niet zoveel gewend (lees: ik ben blij dat hij na ruim een half jaar intensief trainen eindelijk rustig is met bekappen bijvoorbeeld), dus dat ging ‘m deze winter nog niet worden. Ik hoop dat dat volgende winter wel een optie is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:26 



 
Profiel   

Heeft bij ons ook wat tijd gekost. Banjer was ook 5 jaar grasmaaier geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:38 



 
Profiel   

Ja daarom, komt vast goed. Ik heb zelf een draadloos apparaat, dus oefenen kan ook makkelijk.
Nog wat plaatjes van vanmorgen. Het was al heerlijk weer!
Jimmy stond lekker te soezen. Hij doet het goed, gewicht is nog steeds redelijk onder controle. En appeltjes <3
[ img ]

:+:
[ img ]

Vandaag de kubussen eens uitgeprobeerd. Langs onze mesthoop groeit enorm veel fluitenkruid. Dat heeft zulke dikke stengels dat het niet heel lekker in een snacknetje past, maar dit is een leuk alternatief.
Uiteraard niet alles geplukt, want bij de insecten is het ook heel erg geliefd.
[ img ]

En de wei open gezet, zodat ik rustig hooi kon verdelen. Ons hooi is geloof ik lekkerder dan gras :+
Hufters :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:10 



 
Profiel   

Dat is toch veel handiger uit die kruiwagen dan dat ze het zelf moeten af trekken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:51 



 
Profiel   

Wat minder updates, want wij zijn begonnen met klussen in het nieuwe huis.
Maar deze moet ik even delen. Vandaag mochten ze op een nieuwe weitje :D
Glimwormen <3
Ik laat het gras lekker uitbloeien en groeien voor ik ze verplaats. Dit is het kleinste weitje. De vorige hebben se een maand mee gedaan. Nog niet helemaal kaal, maar dat moet ook niet. Hopelijk krijgt dat binnenkort nog een beetje water, zodat het gras weer gaat groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:45 



 
Profiel   

Noura het blije ei moet eerst een dansje doen. Jim niet, die doet een stap naar binnen, het weitje op/in en begint te eten waar ie staat. Heel efficiënt. Mooi om zo het verschil tussen een haflinger en een paint te kunnen zien.

Succes met het nieuwe huis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:06 



 
Profiel   

Ja altijd. Jim staat meteen bij de ingang, Ximo loopt naar achteren en Noura moet altijd eerst een rondje rennen :+

Deze zijn ook wel leuk. Zoek de shetlander :))
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:09 



 
Profiel   

O, wacht, als ik heel goed kijk zie ik een oor en wat blonde manen. Op de eerste foto net voor Noura aan de voor mij rechterkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:31 



 
Profiel   

Wat heerlijk zeg!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:37 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
O, wacht, als ik heel goed kijk zie ik een oor en wat blonde manen. Op de eerste foto net voor Noura aan de voor mij rechterkant.

Haha ja klopt :D


Snadrem schreef
Wat heerlijk zeg!!

Ja echt hè!. Heerlijk dat het gras ook zo hoog en uitgebloeid staat nu. Ze staan er nu 3-4 uurtjes op, soms korter. Langer dan dit wordt het ook niet. Genoeg om lekker te genieten, maar geen problemen te krijgen. En ze komen er dan ook vanzelf weer af zodra ik hooi ga geven. Lekker makkelijk :D
Ik heb nog 1 weitje zo hoog staan. En de achterste wei groeit ook nog gestaag door, dus die kan ik ook nog in 2 weitjes splitsen. En dan hoop ik dat de 1e die nu kaal is weer mooi bijgekomen is.

De achterste wei heeft wel veel kale plekken, dus die ga ik van het najaar wel even goed doorzaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:54 



 
Profiel   

Vandaag foto’s gemaakt van al het zaaigoed. Het een groeit beter dan het ander.
Hier staat goudsbloem, esparcette, kamille en lavendel. Vooral de goudsbloem en kamille doen het erg goed.
[ img ]

Gemengde paardenkruiden.
[ img ]

Luzerne op de heuvel doet het heel erg goed.
[ img ]

Esparcette doet het iets minder. Het groeit wel, maar veel kale plekken.
[ img ]

Gemengde kruiden
[ img ]

Zonnebloemen <3
[ img ]

En het stel. Ik heb Noura nog maar eens ingefluisterd dat ze moet stoppen met groeien :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:48 



 
Profiel   

Omdat Ximo zo enorm schuurt is hij de afgelopen tijd door de molen gegaan. Dierenartsbezoek, behandeling tegen mijten/luizen/vlooien/ander gespuis. Ook is er bloed afgenomen voor PPID en een uitgebreid allergie onderzoek :$
PPID was negatief. Allergietest helaas positief. En niet het minste ook, zelfs de dierenarts vond het vrij heftig. Sta je dan met je goeie gedrag om van alles te zaaien :+
Anyway: advies was allergenen spuiten. Nu heb ik daar met Jim slechte ervaring mee (als in: het werkte niet) en het is ook behoorlijk duur. Dus we gaan het anders doen (in overleg met de dierenarts hoor). Hij krijgt een eczeemdeken en daarnaast dezelfde allergiepil als Jim. En dan even afwachten wat het doet.

Arme pony, ik snap wel dat hij zo schuurt. :(:)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 15:32 



 
Profiel   

Yowza! Ik denk dat je door te ondersteunen met voeding (kruiden, of bijv druppels van Phytonics of Puur) ook nog wel wat winst kunt behalen? Misschien Puur Pollen en bijv Phytonics Detox?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:31 



 
Profiel   

Ja zeker. Ik was al gestart met kleefkruid en tijm. En gaf geplukte weegbree en brandnetel bij. Maar dat is dus niet zo’n goed idee. Verder moet ik nog eens even kijken. Puur pollen is ook nog wel een idee. Deed bij Jim niet zoveel, maar is nog wel het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:43 



 
Profiel   

Pfoe heftig! Zo'n lijst.
Welke allergiepil geef je aan Jim?
Ik ben hier namelijk ook aan het twijfelen voor zo'n test te laten uitvoeren bij mijn pony. Maar vrees dat daar ook teveel gaat uitkomen om echt een goed effect te hebben van het 'vaccin'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:32 



 
Profiel   

Wat heerlijk dat alles zo groeit! Hoop dat de heuvel nog wat dicht trekt, of ga je extra zaaien op de kale plekken?

En vervelend van die test. Op de een of andere manier zie ik veel mensen die test doen en veel uitslagen voorbij komen. Is dit een momentopname? Als je de test in het najaar doet bijvoorbeeld, komt er dan wat anders uit? Of zijn dit echt de allergieën?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 11:53 



 
Profiel   

Dit zijn echt allergieën. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als je immuniteit beter is, aangestuurd vanuit de darmflora, de reactie op allergenen (dus de overproductie van histamine) minder heftig is. Dus voor nu beïnvloed ik dat met antihistamine. Maar tegelijkertijd met voeding en huisvesting om zijn darmen te verbeteren. Dat is alleen lange termijn. Het verschil tussen vorig jaar en nu is al enorm. En afgelopen winter heb ik een partij raaigras hoog in suikers gevoerd. Toen schuurde hij zich tot bloedens toe open. Nu schuurt hij wel, maar heeft geen kale plekken. Terwijl nu juist het pollen- en knuttenseizoen is. Daar kun je aan zien dat het dus wel verbetert. We zijn er alleen nog niet.

Gigixponys: Jim krijgt al jaren humane antihistamine (wel in overleg met de dierenarts). Hij krijgt loratadine. Hij mag 1 pilletje per 100 gram, maximaal 5 pilletjes per dag. Maar ook hij gaat beter. Hij krijgt er nu 3 en gaat goed, terwijl hij jaren geleden met 5 nog tekort had.

MZorro: de heuvel blijft nu zoals het is. Het doel van het inzaaien was verstevigen door wortelen van de planten. Dat gaat goed. Maar het hoeft dus geen dichtbegroeide heuvel te worden. Ik laat het wel uitbloeien, in de hoop dat het uit gaat zaaien in de wei. En daarna maken we het pad over de heuvels. Dan mogen ze het eten, maar zijn de planten zo goed geworteld dat de stevigheid als het goed is blijft :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 14:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 48 [ 1187 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 48  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen