Wie weet wat dit kan zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 18:48

Als eerste: het idee is om morgen sowieso de dierenarts te bellen, maar voor nu ben ik benieuwd of iemand het herkend.

Een paar dagen geleden opende ik dit topic: [VSW] Paard vind staart borstelen niet meer leuk.

Kort samen gevat: mijn paard had eerst een plee borstel van het schuren. Op aanraden heb ik daar Derfen opgedaan, dit hielp inderdaad. Paard schuurde niet meer, maar had wel opeens mega dikke kneppen schilfers. Vandaag heb ik dit gewassen met teershampoo en hup probleem opgelost. Schilfers weg en staartwortel ziet er mooi rustig uit. Paard accepteerd aanrakingen gewoon en heeft geen pijn, zelfs niet bij het wassen.

Echter kon ik na het wassen zien dat de huid waar de staartwortel op rust helemaal begint los te laten, je kan de stukjes vacht met huid er aan gewoon er af krabben. Net alsof ze aan nieuwe huid krijgt. Wel groeien er alweer nieuwe haartjes terug.

Voor de rest zien haar edele delen er goed uit, ook geen tekenen van wormen etc. Sowieso doen wij netjes wormonderzoek en ook elk jaar een wormenkuur voor de zekerheid.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:25

Ik zag dat al in jouw andere topic; de haren groeien terug, maar zijn wel heftig weggeweest. Die schilfers waren enorm. Ik ken zomereczeem, regenschurft en schimmelinfecties, maar hier... lekker de DA laten kijken. Sterkte!

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 21:46

Hevonen schreef:
Ik zag dat al in jouw andere topic; de haren groeien terug, maar zijn wel heftig weggeweest. Die schilfers waren enorm. Ik ken zomereczeem, regenschurft en schimmelinfecties, maar hier... lekker de DA laten kijken. Sterkte!


Dat ga ik morgen zeker doen, dankjewel! :)

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:29

Aarswormen uitgesloten?
Zit is wel typisch hoor.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:35

Aarswormen zijn vaak slecht in mestonderzoek te vinden (mijn merrie heeft tot 2x aan toe een aarswormbesmetting gehad, ondanks prima mestonderzoeken). Wat mij werd aangeraden is een plakbandtest te laten doen. Stukje plakband/tape op de anus plakken en voorzichtig lostrekken. ander tapeje erover en door de dierenarts laten bekijken. Ze leggen de eitjes namelijk buiten rondom de aars

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:39

Ik denk aan twee dingen..of het komt van het schuren. Of wellicht een allergische reactie op de Derven?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 22:49

Denk ook dat het door de derfen komt in combinatie met zonlicht?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 07:36

Misschien idd wel de derfen, las elders op bokt dat je er ook mega grote schilfers van kan krijgen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:15

mijn merrie kreeg dit van derfen, ook allemaal huid wat los liet en wat pussig was.
zou er even af blijven en alleen met schoon water schoonmaken :j
het jeuken kan ook komen als ze op het gras staan.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie weet wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:22

Lijkt mij een allergische reactie.