Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Woning kopen met veengrond?

 
Profiel   

Hallo,

Uiteraard heb ik al flink gezocht op internet en de zoekfunctie gebruikt maar ik kom er nog niet helemaal uit :+
Mijn vriend en ik hebben vorige week een huis bekeken in de buurt van Emmen. Eigenlijk is het huis helemaal naar wens, het perceel is circa 4000m2 (40mx100m). Er is ongeveer 3200m2 beschikbaar om eventueel paarden op te zetten maar het is veengrond. Mijn vriend is helemaal enthousiast en wil graag een bod doen maar ik twijfel heel erg vanwege de grondsoort. Aan de korte zijde ligt wel een sloot die nu droog staat maar het heeft dan ook al een tijd niet echt geregend. Ook staan er flink wat bomen langs de lange zijde (waaronder eiken en esdoorns...)
Dat er flink geïnvesteerd moet worden om er in de winter paarden op te kunnen zetten is mij inmiddels duidelijk maar zou dit haalbaar zijn of blijft het altijd wel te nat in de winter?

Wat ik zou willen:
- Ongeveer 100m track met paddock roosters
- Een Longeercirkel (gedraineerd? Roosters?) die onderdeel is van de track
- Op den duur een rijbak (enkel gedraineerd of eb en vloed?) waar bij voorkeur de paarden niet in staan, hooguit soms een paar uurtjes zodat ze wat extra ruimte hebben
- stukje weide waar ze in de zomer/als het droog is af en toe op kunnen

Het zou gaan om twee, hooguit drie paarden. Is dit haalbaar en waar zou ik qua kosten ongeveer rekening mee moeten houden voor het totaalplaatje? Ik heb gezocht naar loonwerkers daar in de buurt om na te vragen maar dat levert nog weinig op. Op maps is te zien dat er meer mensen in de straat een rijbak hebben maar ik kan er helaas niet fysiek langs gaan om bij mensen aan te bellen en mijn vragen te stellen (het is 2,5 uur rijden enkele reis en we moeten maandag al een bod uitbrengen :=). Heeft iemand tips en/of adviezen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:45 



 
Profiel   

Aan welke kant van Emmen is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:48 



 
Profiel   

Ben bang dat je weinig wei overhoud op dat stukje. Zeker met veengrond is dat lastiger en zal het langer nat blijven dan andere grondsoorten. Wij wonen op zandgrond en als ik zie hoe weinig ik over hield met 2 paarden op een groter stuk. Nu met nog maar 1 paard gaat het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:19 



 
Profiel   

Hier veengrond en meestal van eindseptember/oktober tot (dit natte voorjaar) half mei was de wei absoluut niet begaanbaar voor paarden.
Wordt 1 vieze modder bende en helaas zakken ze ook rustig 20/30 cm diep weg.

Rijbak is te doen (mits op het bouwblok, anders niet toegestaan) en dat is op veengrond best prijzig en kost veel geld/moeite om het goed bij te houden, want het blijft verzakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:54 



 
Profiel   

Ja, het kan wat jij wilt. Zonder twijfel.

Ik zit iets hoger, op de kleigrond, maar genoeg mensen zowel hier als nabij Emmen die het hebben zoals jij beschrijft.

Die rijbak buiten toegang houden vind ik persoonlijk zonde van de ruimte, maar eigen keuze. Weiland zal om te snacken zijn, dus ook ‘s zomers hooi erbij.

Moet je flink je portemonnee trekken? Ja. Bij paddock roosters zal het eerst afgraven of ophogen zijn, dan worteldoek, zodat de lagen niet mengen, drainage met vulling en dan toplaag. Dus dat is wel een pittige. Een echt goede rijbak mag je zeker 10.000 euro voor rekenen.

Dus ik zou vooral in de portemonnee kijken, en met de wederhelft om tafel of er zoveel geld naar de paarden mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:00 



 
Profiel   

Niet doen op veengrond, tenzij je geld over hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:02 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties, @Alja het is iets ten oosten van Emmen.
Dat de weide erg klein zal zijn wil ik mij wel bij neerleggen, het is ook een beetje voor het aanzicht :)
Er is trouwens al een bestraat stukje van circa 10x15 waar ze ook gebruik van kunnen maken eventueel. De rijbak niet gebruiken als paddock is qua ruimte wel zonde maar ik ben bang dat de bak dan helemaal snel slecht zal worden.
Wat ik vergeten was te vermelden is dat er in de toekomst waarschijnlijk een mogelijkheid is om de twee naastliggende kavels (elk 2000m2 over te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:14 



 
Profiel   

Wat in de toekomst kan is mooi, maar zou en beslissing nemen op wat nu kan. Die ruimte komt er nu niet. Of je het geld en de investering ervoor over hebt, kan je nu beslissen. Zoniet, dan laten gaan of paarden eerst op stalling. Maar vergis je daar ook niet in. Stalling in die omgeving kampt met dezelfde problemen, dus is vaak veel binnen in de winter, of lange wachtlijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:19 



 
Profiel   

Veengrond is lastig als ondergrond want het is inderdaad eigenlijk te nat voor weidegang van nov tm maart. En als het weer tegenvalt (veel regen) dan vaak van okt tm april. Hoe hoog is het land tov het waterpeil?

Je kunt er wel een track op maken, maar dan zul je die track behoorlijk moeten ophogen met goed zand. Kost een lieve duit, reken op gauw 25 euro per kuub.

3.200m2 is niet veel grond voor 2 paarden. Zeker niet als je er dan ook nog een zandbaan op wilt maken. Het kan, maar reken er op dat je dan zelfs in de zomer behoorlijk moet bijvoeren.

Staat tegenover, als dit het huis is waar jullie zelf blij van worden en je kunt het betalen, dan ga je het met de paarden op die grond ook wel redden hoor. Het is misschien niet helemaal ideaal, maar het is ook zeker niet onmogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:05 



 
Profiel   

Tot hoediep loopt je veenlaag? Kan je inzien op dinoloket overigens als je dit niet weet. Ik zit op veen en heb de bak en de paddocks laten afgraven tot de keileem en dan drainage en zand erin. Bak was ongeveer 7000 en de paddocks (20 x 20 en 1 van 10 x 10) 5000.

Dit jaar zijn ze halverwege mei de wei op gegaan en rond oktober of november afhankelijk van het weer moeten ze eraf omdat het snel nat wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:08 



 
Profiel   

Wij zitten op leem grond en vanaf oktober tot met april kan het water niet weg. En was het weiland een en al soep.

We hebben een goede gedraineerde paddock en die houd het beter vol, daar staan de paarden dan in de wintermaanden in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:12 



 
Profiel   

Ik heb in pension gestaan op een plek met veengrond. De gedraineerde bak/longeercirkel waren prima in de winter (gingen de paarden ook in los s winters). De rest bagger.

Ik zou de bak wel bij de leefruimte van de paarden trekken. Ik weet niet hoeveel jij precies rijdt maar de paarden op zo'n stukje 24/7 meer leefruimte geven zou voor mij opwegen tegen de 8 a 10 uur per week dat ik zou willen rijden in de bak. Slijtage heb je toch en onderhoud moet toch gebeuren, dan maar een jaartje eerder. Als je paarden op een hectare leven vind ik het anders maar zoveel grond heb je niet dat het zonde is om een kwart ongebruikt te laten liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:14 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens de bestemmingsplannen nalopen voordat je wat koopt. Scheelt een berg ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:16 



 
Profiel   

Veengrond is bagger. Letterlijk.
Ik zit er ook op en heb in de winter paddock en in de zomer (als het droog genoeg is, nu pas half mei dus) weide.
Rij bak zou ik nooooooit bij leefruimte trekken. Dan kun je niet fijn rijden want ze maken alles kapot. Dus als je te weinig ruimte over houd zonder rijbak zou ik zeggen dan heb je gwn te weinig ruimte. Of rijden moet geen grote pre oid zijn.

Ik kan er prima mee uit de voeten. Het is gewoon anders dan zand grond etc. Maar wij houden wel meer en langer gras dan bijvoorbeeld zandgrond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:22 



 
Profiel   

Wij zitten sinds 4jr op veengrond en als de plek je aanstaat, zou ik het gewoon doen.

Ten eerste zijn hier veel mensen met paarden. Iedereen lost de problemen anders op, maar paarden houden kan hier zeer zeker wel.

Ten tweede heeft elke ondergrond zijn nadelen. Ik heb inmiddels ervaring met klei, zand en veen en je kan van allen wel voor-en nadelen opnoemen.

Wij hebben een pp gemaakt en het natste pad en deel laten afgraven en zand laten storten. Achteraf was misschien deze hoeveelheid zand direct op de grond ook prima geweest.

Onze grond ligt iets onder maaiveld, maar hebben aan 2 zijden schouwsloot. We hebben 2 zwakke plekken bij regen en bij 1 daar een poel/wadi laten graven. Die gaan we nog iets dieper maken.

Onze rijbak is gekeerd en daarna gemengd met zand. Die staat al 4jr 24/7 open en is echt prima. Alleen bij echt extreem regenval is de voorkant ook nat.

Wij zitten tussen eiken en esdoorn. Voor de eikels hebben we varkens en ruimen we de rest op. Bij de esdoorn sluiten we het pad enkele weken af tot de bomen kaal zijn. De buur paarden lopen er wel gewoon al jaren.

We hebben nu 2x per jaar hooguit 2 weken echt overlast en is het nat en bewegen ze wat minder. Het is nu kurkdroog en waterstand is ook laag. De wadi/poel stata droog en de poel op grondwaterniveau heeft nog weinig water. Daar komt nog wel een pomp.

Ik vind de voordelen dat de grond goed vruchtbaar is. De weitjes hebben zich goed en snel hersteld van jaren verwaarlozing en groei van ongewenste planten.
We hebben diverse bomen, hagen en planten neergezet die goed aanslaan. Op vochtige plekken kan je daar ook nog mee spelen.

In de buurt zijn ook wel gedraineerde paddocks en bij de een blijven de paddocks en bak beter dan bij de ander, maar dat heb je echt overal. Dat ligt altijd aan een goede aanleg en onderhoud.
Ik heb op kleigrond en zandgrond ook hele slechte rijbakken en natte of te zware paddocks meegemaakt.

Wij hebben ze beperkt op de wei en voeren hele jaar rond onbeperkt hooi.

Ons huis en schuur zijn oud en we zijn al jaren flink aan het verbouwen, maar we hebben vooral de plek gekocht.
Dus ik zou echt naar de plek kijken. Hoe je je paarden wil houden, kost overal geld en je moet altijd wel investeren of slikken dat er ook minpunten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:24 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Veengrond is bagger. Letterlijk.
Ik zit er ook op en heb in de winter paddock en in de zomer (als het droog genoeg is, nu pas half mei dus) weide.
Rij bak zou ik nooooooit bij leefruimte trekken. Dan kun je niet fijn rijden want ze maken alles kapot. Dus als je te weinig ruimte over houd zonder rijbak zou ik zeggen dan heb je gwn te weinig ruimte. Of rijden moet geen grote pre oid zijn.

Ik kan er prima mee uit de voeten. Het is gewoon anders dan zand grond etc. Maar wij houden wel meer en langer gras dan bijvoorbeeld zandgrond.


Hier precies hetzelfde. Totaal 1,5 hectare maar de wei is minder natuurlijk, vanaf april/mei gaan ze erop tot ongeveer september, beetje afhankelijk van het weer. De paddocks en rijbak zijn goed gedraineerd dus daar komen wij goed mee weg gelukkig. Je rijbak goed houden terwijl die als paddock gebruikt zal worden is echt een crime.

Misschien zou je grotere paddock kunnen maken en bij iemand in de straat rijden tegen een kleine vergoeding? Eigen bak kan dat altijd nog als de extra grond beschikbaar komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:25 



 
Profiel   

Onze rijbak is al 4jr open en echt nooit problemen mee. Hele simpele bak; gekeerd en gemengd met zand. Zoals gezegd; alleen bij extreem regenval is voorkant nat, maar 20*40 is alleen genoeg om dat over te slaan en anders rij ik even niet of buiten etc.

Ook toen ik op zandgrond stond met een kurkdroge bak, gingen mensen met regen naar de binnenbak. Zie met slecht weer heel veel buitenbakken slecht liggen of ongebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:28 



 
Profiel   

Mag draineren en verharden wel?
Dat bestraatte stukje van 10 x 15 is leuk om te voeren als ze elkaar heel aardig vinden, anders slaan ze elkaar daar ook de kop in (mijn ruin zou dus niet gaan)
Maar meer ruimte dan dat is het niet. Het is geen bewegingsruimte.

Ik zou dan zsm een goede bak aanleggen, geen longeerbakje zonde van de ruimte, een echte bak, daar kun je ook longeren.
En die juist wel bij de ruimte trekken. En dan hebben ze met 2 net genoeg ruimte om lekker wat te bewegen. En dan heb je voor de zomer een klein stukkie gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:29 



 
Profiel   

2000m klinkt veel maar hebben meerdere paarden wel zo op, dus dan zal het neerkomen op heel goed weidemanagement anders heb je weinig tot geen gras staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:04 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Ik zou eerst eens de bestemmingsplannen nalopen voordat je wat koopt. Scheelt een berg ellende.

Dit is een hele goed tip, ook even de omgeving afstruinen op het internet of er dingen gaan veranderen. Wij zijn bezig geweest met een huis, zowel de eigenaar als de makelaar hielden hele belangrijk info achter waar ik dan wel weer via het internet achterkwam waardoor het huis voor ons is afgevallen. Hoe leuk mijn man het huis ook vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:07 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
2000m klinkt veel maar hebben meerdere paarden wel zo op, dus dan zal het neerkomen op heel goed weidemanagement anders heb je weinig tot geen gras staan.

Voor het visualiseren van zo´n stuk vind ik het altijd goed het om te zetten naar in dit geval bijvoorbeeld 50x40 meter. Dan klinkt het ineens niet zo veel meer.
In de context van begrazen is dit natuurlijk maar een postzegel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:10 



 
Profiel   

Kuggur schreef
meggiemeg schreef
2000m klinkt veel maar hebben meerdere paarden wel zo op, dus dan zal het neerkomen op heel goed weidemanagement anders heb je weinig tot geen gras staan.

Voor het visualiseren van zo´n stuk vind ik het altijd goed het om te zetten naar in dit geval bijvoorbeeld 50x40 meter. Dan klinkt het ineens niet zo veel meer.
In de context van begrazen is dit natuurlijk maar een postzegel...

Klopt, mijn zus had een stuk grond gekocht, ze dacht dat het een hele lap was, toen ik aangaf dat het ongeveer de grootte was van onze buitenbak was ze best teleurgesteld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:12 



 
Profiel   

Ik heb 3750m2 voor 4 paarden. Ze grazen dagelijks 2-8 uur. Rest van de tijd is het afgesloten. Ik heb eerder gras over dan tekort, op de kleigrond

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:35 



 
Profiel   

Ik heb 1 hectare op veen. Als er niks voor de paarden is is het in het begin wel investeren in droge plekken. Weidegang is de winter, tja das heel erg afhankelijk van het stuk. Ik heb een stuk waar ze de hele winter kunnen lopen zonder aanpassing en een stuk wat een no go is. Hier ligt inmiddels een track wat steeds verder in de paddockroosters komt. Dat werkt fantastisch. Gras groeit zomers zonder sproeien prima. In een goed jaar konden ze in februari er al op tot december. In het slechtste jaar was het van april tot september.

Als de plek verder naar wens is laat je vooral niet tegenhouden, paddockroosters en zand zijn een investering maar heb je jaren plezier van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:57 



 
Profiel   

Wij hebben de paarden ook op veen staan. Afgelopen jaar zijn ze halverwege november van de wei afgegaan, begin april stonden ze er al weer op. Zelfs met deze vele regen. We hebben een super gedraineerde paddock en de bak staat nooit water in, hoe hard het ook regent. Om het hele perceel heen liggen sloten. Ik vind het veen een groot voordeel in de zomer, bij droge zomers droogt het nooit echt helemaal uit, echt dor gras zoals op zandgrond krijgen we nooit.
We hebben ongeveer 0,75 hectare weide voor 3 kwpn'ers en 2 mini's. Ze staan er van 8-18 uur op, elke dag. We hebben het perceel in 5 weitjes gedeeld, ze staan op elk weitje steeds een week, zo heeft het gras steeds 4 weken om te herstellen. Het gras groeit nu echt als een malle, al weken, ze kunnen het bijna niet voor eten en het staat elke keer kniehoog als ze weer naar een nieuw weitje gaan.
In de winter kunnen ze echt niet op de wei, dan lopen ze het direct stuk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen