Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring mud control platen

 
Profiel   

Wij hebben een stuk verhard (klinkers) en een stuk (55m2) platen. Ze liggen nu een jaar en zijn op enkele plaatsen wat gezakt, overgrote deel ligt nog prima. Ik vind vooral het mest weghalen in de winter nogal een verschil met het verharde stuk. Heb ondertussen zowat al het zand eraf geschept. Bij zware regenval staat er regen op maar kan je er gewoon over lopen. Ben dus nog steeds tevreden maar zeker zo blij met het stuk ‘echt’ verhard aan de stal..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:03 



 
Profiel   

Louise_vd5r schreef
Hoi
Ik kom even advies vragen. We huren een weide al jaren, maar het is erg natte klei. Voor de stallen (35m²) liggen al jaren betonroosters, maar die zijn zo verzakt en staan bij veel regen volledig onder water... Verhogen is ook moeilijk want dan zou het water de stallen in lopen. Nu heb ik enkele vragen.
1) Als we iets heraanleggen, is er een mogelijkheid om te toch te verhogen en ervoor te zorgen dat het de stallen niet inloopt? Een betonnen randje, een goot,...?
2) Wat lijkt jullie het beste om het stuk zware klei voor de stal goedkoop en duurzaam aan te pakken? Ik twijfel nu tss Mudcontrol (erg duur, maar kan ik meenemen/verkopen indien gewenst) of toch maar het stuk (laten) betegelen. Echter heb ik niet de kennis en kan ik totaal niet inschatten wat het kost voor 35m² te betegelen. Daarbij wil ik het ook gelijk goed doen zodat het niet verzakt etc na een tijd.
3) De mudcontrol zonder andere ondergrond en/of drainage: Staan die bij regenval ook onder water? Komt de modder erdoor? Ik ben vooral de nattigheid en viezigheid (die mijn paard ook meeneemt in de stal) echt beu.

Wat lijkt jullie de beste optie? Alle tips, bedenkingen en opmerkingen zijn welkom! Ik probeer al maanden tot de beste oplossing te komen, maar zit een beetje met de handen in het haar... Daarbij zijn het mijn ouders die ik moet overtuigen om de uitgaven te doen _/-\o_

Wij hebben imb of mudcontrol rechtstreeks op de klei, toen het vlak en droog was gelegd. Het stukje is licht hellend. Opgesloten met hardhouten randen. Als er een flinke stortbui komt staat er even water op, maar het loopt eraf en erin, nooit modder opgekomen, en het water blijft er nooit lang opstaan. Ook niks verzakt hier. Ik ben echt blij met het spul en zou niet anders meer willen.
[ img ]
Hier eind winter

[ img ]
Hier net aangelegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:26 



 
Profiel   

Wat voor zand ligt er op bij jullie? Wij waren niet direct van plan er duur zand op te doen aangezien het bij veel mensen wegstroomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:31 



 
Profiel   

Wij zijn juist bezig om het zand eraf te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:43 



 
Profiel   

Ik vroeg me wel af of ze tegen intens zonlicht kunnen? Of ‘verduren’ ze dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:55 



 
Profiel   

Louise_vd5r schreef
Wat voor zand ligt er op bij jullie? Wij waren niet direct van plan er duur zand op te doen aangezien het bij veel mensen wegstroomt.

Wij hebben op 2 pallets platen 4 bigbags drainagezand gedaan. Veel zand is er nu ingespoeld, was ook de bedoeling. Nu ligt er nog een dun laagje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:08 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ik vroeg me wel af of ze tegen intens zonlicht kunnen? Of ‘verduren’ ze dan?


In NL geloof ik daar niet in.
In Spanje vergaan ze waarschijnlijk wel uiteindelijk, daar gaat alle plastic kapot in de zon, na wat jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:35 



 
Profiel   

Wat lijkt jullie de beste optie? Alle tips, bedenkingen en opmerkingen zijn welkom! Ik probeer al maanden tot de beste oplossing te komen, maar zit een beetje met de handen in het haar... Daarbij zijn het mijn ouders die ik moet overtuigen om de uitgaven te doen _/-\o_
[/quote]
Wij hebben imb of mudcontrol rechtstreeks op de klei, toen het vlak en droog was gelegd. Het stukje is licht hellend. Opgesloten met hardhouten randen. Als er een flinke stortbui komt staat er even water op, maar het loopt eraf en erin, nooit modder opgekomen, en het water blijft er nooit lang opstaan. Ook niks verzakt hier. Ik ben echt blij met het spul en zou niet anders meer willen.
[ img ]
Hier eind winter

[ img ]
Hier net aangelegd[/quote]

Jouw voorbeeldje heb ik inderdaad al meermaals voorbij zien komen en ziet er echt goed uit. Ik vraag me echter af of het op onze klei hier ook zo goed gaat werken. De grond is al 8 jaar eigenlijk zwaar belast en verdicht en laat echt slecht water door. In de zomer zakt alles wel en wordt het mooi glad, maar vraag me dus af of de grond eronder na regenval niet te 'onstabiel' ofzo gaat worden. Zou het ook kunnen zonder er zand op te leggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:48 



 
Profiel   

Wij hadden dezelfde situatie, de platen zijn echt wel een oplossing. We hadden in de winter een teststukje gelegd maar in de modder leggen werkt niet goed. Dan zakken ze weg. We hebben in de zomer het stuk laten rechttrekken en dan de platen. In de winter staan ze bijna alleen maar in de paddock met schuilstal dus zand heb ik er afgeschept met de mest.. twijfel om er opnieuw zand op te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:07 



 
Profiel   

Dees schreef
Wij zijn juist bezig om het zand eraf te halen


Waarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:08 



 
Profiel   

Kalea schreef
Wij hadden dezelfde situatie, de platen zijn echt wel een oplossing. We hadden in de winter een teststukje gelegd maar in de modder leggen werkt niet goed. Dan zakken ze weg. We hebben in de zomer het stuk laten rechttrekken en dan de platen. In de winter staan ze bijna alleen maar in de paddock met schuilstal dus zand heb ik er afgeschept met de mest.. twijfel om er opnieuw zand op te doen.


Daarom twijfel ik ook over het zand. Het verdwijnt stilaan eigenlijk en hier komen ze er ook 24/7 op in de winter. Vermoedelijk doen we wel een laagje drainagezand eronder voor stabiliteit en mss klein beetje erboven. Maar weet dus niet of dat écht 'nodig' is, of dat het gewoon alles wat mooier maakt. We huren het dus hoe goedkoper hoe beter :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:09 



 
Profiel   

Kalea schreef
Dees schreef
Wij zijn juist bezig om het zand eraf te halen


Waarom?


Nou, om meerdere, niet zo heel zwaar wegende redenen eigenlijk:

Als ze komen aanstormen vanuit de wei, komen ze door de paddock en de laatste 7 meter van die paddock zijn met die platen. Optisch is er geen verschil tussen het zanddeel van de paddock en het platendeel van de paddock. Terwijl de demping natuurlijk wel anders is. Kwa stroefheid ook.
Ik voel me er geruster bij als ze dit verschil optisch kunnen waarnemen.

Verder ligt er bij ons gewoon te veel zand op en juist rond de hooibak is dat verhoogd geraakt door menging van voer. Met als gevolg dat wanneer het echt regent, we toch weer door wat blubber moeten, domweg omdat het zand met die rommel bovenop de platen gewoon nat wordt, water vasthoudt en gaat sompen.

We hadden in december teveel zand laten komen en dat hebben we er toen maar bovenop verdeeld. Nu weten we: dit had niet moeten wezen. Een laagje zand van 2-3cm is prima, 10cm is echt teveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:24 



 
Profiel   

Dit laatste is fijn om te weten!
Wij gaan er over een paar weken mee beginnen, en ik had er liefst zo veel mogelijk zand opgekwakt. Niet doen dus…
Bedankt voor het delen Dees

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:40 



 
Profiel   

Je hebt wel zand erop nodig omdat het nog in de platen moet zakken/spoelen, dus je moet de platen opvullen met zand. Dan gaan ze ook vaster en stabieler liggen. Ik heb een pad zonder zand en ik merk dat dit snel glad kan worden met neerslag bv. Ik zou een paddock zonder (dun) laagje echt niet doen. Ik hoef het nog niet aan te vullen dit jaar, volgend jaar wellicht een extra big bagje

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:00 



 
Profiel   

35m² Mudcontrol is eindelijk besteld *\o/* Waarschijnlijk gaan we het stukje afgraven, drainage leggen en drainagezand en daarop de roosters dan en eventueel nog een beetje opvullen met zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 14:38 



 
Profiel   

Heeft er iemand ze toevallig ook omgekeerd liggen? Dus met de bovenzijde naar beneden en daar zand bovenop? Dat zou moeten werken in bv een stapmolen, om in te werken, enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-23 14:08 



 
Profiel   

Ik kom hier even binnenvallen. Zijn er hier ook mensen die de platen gebruiken icm met gras? Zo ja, hoe blijft de grasmat in de winter als er paarden oplopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-23 21:48 



 
Profiel   

Hier een update van mijn INB platen gelegd in december. Fotos deze week genomen.

Alleen achterin nog wat water op de platen. Er was dan ook echt heel veel regen gevallen.
[ img ]

Op onderstaande foto kun je het verschil tussen zand zonder INB platen en zand met INB platen heel goed zien.
[ img ]

Na 7-8 maanden gebruik zijn we nog altijd heel tevreden met de platen.
En dat terwijl het leggen dus heel niet zoveel aan grondwerk heeft gekost. Ze liggen mooi stabiel, zijn nergens verzakt of wat dan ook. We hebben dan ook besloten om ze niet te herleggen, want het ligt best goed zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-23 13:27 



 
Profiel   

Na plensbuien staat er bij ons ook wel water op. Maar zo heerlijk dat het eronder gewoon stevig is, en het water zakt ook snel weer weg (zandgrond hier)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-23 15:39 



 
Profiel   

Hier liggen ze nu een jaar. Heb mijn laarzen niet meer nodig gehad, dus grote verbetering :) We gaan wel een stuk moeten herleggen en daaronder toch wat afgraven en puin gooien. De leem / klei is hier nogal hardnekkig en ze staan er dagelijks op. Gewoon op de grond leggen lukt hier niet om ze volledig recht te houden. Maar heb zeker geen spijt van de aankoop. Waarschijnlijk leggen we in de toekomst nog wat extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-23 16:06 



 
Profiel   

Dat ziet er veel belovend uit, ik wil voor mijn paddocks straks ook platen gaan leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-23 09:39 



 
Profiel   

Wij gaan dit weekend de platen leggen. We hebben grond die toch naar klei neigt en al jaren zwaar belast wordt. Er loopt echt niet veel water meer weg. Wij gaan een 30cm afgraven, drainage leggen en daarover eventueel nog kiezel en drainagezand en daarop de roosters. Het stuk waar we de platen gaan leggen is het laagste punt en er is geen mogelijkheid om het op te hogen dus moet het water wel langs onder weg kunnen. We hopen dat het zo redelijk droog blijft.
Als er hier mensen zijn met nog tips? Gaat de drainage goed werken zo volgens jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-23 13:14 



 
Profiel   

Beetje rare beschrijving Louise... Is het grondwerk ook van toepassing op dat laagste punt? Waarom zou het water dan ook nog onder die platen door moeten kunnen stromen, daar ligt dan toch ook drainage?
Maar als die platen inderdaad op al dat grondwerk komen te liggen, dan lijkt mij dat echt een optimale situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-23 13:30 



 
Profiel   

Dees schreef
Beetje rare beschrijving Louise... Is het grondwerk ook van toepassing op dat laagste punt? Waarom zou het water dan ook nog onder die platen door moeten kunnen stromen, daar ligt dan toch ook drainage?
Maar als die platen inderdaad op al dat grondwerk komen te liggen, dan lijkt mij dat echt een optimale situatie.


Ja klopt, de drainage en drainagezand zouden onder de platen komen. En daar is dus het laagste punt, vandaar dat we willen dat het water langs onder weg kan. Mocht het bijvoorbeeld een droger of hoger gelegen stuk zijn zouden we de platen mogelijks gewoon zo op de bodem kunnen leggen zonder de ondergrond te veranderen, maar we verwachten dus hier dat het op die manier alsnog gewoon onder water komt te staan. :z Daarom lijkt het ons verstandiger om gelijk ineens de drainage onder de platen te voorzien. We hopen dat het zo werkt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-23 14:22 



 
Profiel   

Nog een vraagje. Hoe dik zouden jullie de laag zand minstens leggen waarin de mudcontrol platen worden gelegd? We voorzien kiezel rondom de drainage en dan nog een laag zand om de roosters in de leggen, maar ik kan niet goed inschatten hoe dik die best is. De platen rechtstreeks op de kiezel lijkt mij niet zo'n goed idee?
Zou 10cm voldoende zijn? Of gaat het zand wegspoelen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-23 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 25 [ 622 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen