Wat helpt tegen hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 15:25

hoi allemaal,
mijn merrie is dus best heftig hengstig en nu vroeg ik me af of we haar daarin kunnen helpen om dit wat te minderen.
Ik hoorde al dat monnikspeper zou helpen en dan vroeg ik me af of je dat dan specifiek van een paardenmerk moet kopen of dat een 'mensenmerk' ook goed is? ze zeggen namelijk beiden wel dat ze 100% natuurlijk zijn alleen is het ene veel duurder als het andere.
En dan vroeg ik me eigenlijk ook nog af een merrie ooit stopt met hengstig worden? Bij mensen is er zo de menopauze, werkt dat bij paarden ook zo en op welke leeftijd?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:30

Merries blijven hengstig worden.

Monikspeper kan helpen, sommige hebben daar genoeg aan, anderen hebben iets anders nodig. Bij monikspeper maakt het niet uit welke variant, als het alleen maar monikspeper is zonder toevoegingen. Dan is het gewoon hetzelfde.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:32

Laten dekken. :j

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:34

Captain schreef:
Laten dekken. :j

Daarvan weet je zeker dat helpt.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 15:35

pillow schreef:
Captain schreef:
Laten dekken. :j

Daarvan weet je zeker dat helpt.

ja maar dan zit je het jaar erna weer met hetzelfde probleem haha

MyWishMax schreef:
Merries blijven hengstig worden.

Monikspeper kan helpen, sommige hebben daar genoeg aan, anderen hebben iets anders nodig. Bij monikspeper maakt het niet uit welke variant, als het alleen maar monikspeper is zonder toevoegingen. Dan is het gewoon hetzelfde.

oke dankje voor de info! dan ga ik even kijken of dit bij haar helpt!


Captain schreef:
Laten dekken. :j

zou leuk zijn haha, maar met een merrie van net 20 en geen faciliteiten voor een veulen vind ik het toch best heftig. Plus dat ik het ook niet eerlijk vind naar haar toe moest er iets voorvallen, het is toch altijd een erg zware impact op een lichaam. Dat en ik ken niks van fokken of hengsten dus zou niet weten waar te beginnen.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:48

Met een merrie van 20 moet je er ook echt niet aan beginnen.
Er wordt ook wel een knikker in de baarmoeder geplaatst, dat schijnt heel goed te werken.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:55

idd de knikker, al heb ik al heel lang niet meer gehoord dat dat tegenwoordig nog gedaan wordt.
Andere optie: ook merries kun je chemisch castreren, dus wellicht dat je daar eens naar zou kunnen vragen?

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:59

Mijn Friese merrie (23) heeft een knikker. Geen "gezeik" meer. Was gewoon niet fijn voor haar.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 16:07

knikker heb ik idd al lang niet meer gehoord maar is dat niet een best zware ingreep?

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:11

Hoe ouder je merrie wordt hoe heftiger ze hengstig worden. Regumate is een middel wat helpt, monnikspeper helpt ook maar haalt alleen de scherpe randjes eraf.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 16:29

Avalanche schreef:
Hoe ouder je merrie wordt hoe heftiger ze hengstig worden. Regumate is een middel wat helpt, monnikspeper helpt ook maar haalt alleen de scherpe randjes eraf.

Dat wist ik niet, dankje!
Regumate had ik idd ook gehoord maar hoorde wel dat het echt heel erg duur is.
Nu was ze de laatste keer heel erg hengstig, maar zou ook kunnen omdat het de eerste echte hengstigheid van de lente was denk ik. Dus opzich is het randje eraf halen misschien al voldoende. Een knikker vind ik toch ook best spannend moet ik eerlijk toegeven.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:34

Is ook niet mijn ervaring hoor, dat het zoveel heftiger wordt als ze ouder worden. Wel dat het in het voorjaar vaak even heftiger is.
Gewoon met een mild middel beginnen, je kan altijd nog zwaarder als het nodig is. Meteen zwaar geschut in zetten is misschien helemaal niet nodig.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:36

Mijn ervaring wel, vooral de eerste hengstigheden in het voorjaar.

Maar idd, begin met een mild middel, zwaarder kan altijd nog.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 16:37

MyWishMax schreef:
Is ook niet mijn ervaring hoor, dat het zoveel heftiger wordt als ze ouder worden. Wel dat het in het voorjaar vaak even heftiger is.
Gewoon met een mild middel beginnen, je kan altijd nog zwaarder als het nodig is. Meteen zwaar geschut in zetten is misschien helemaal niet nodig.

Nee dat heeft ook niet mijn voorkeur inderdaad.
Ik ga de monnikspeper eerst proberen. Ik kan altijd nog vragen aan de DA wat hij denkt over een knikker moest het niet werken.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 16:39

Avalanche schreef:
Mijn ervaring wel, vooral de eerste hengstigheden in het voorjaar.

Maar idd, begin met een mild middel, zwaarder kan altijd nog.

Het is inderdaad wel de eerste keer dat ze zo extreem hengstig werd. Dat had ze niet toen we ze kochten.
Ze is wel gewoon altijd vest hengstig geweest maar gewoon nog goed te rijden.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:42

Mijn merrie van 23 ging piesen toen ze zichzelf in de spiegel zag :') maar zo hengstig is niet heel fijn idd _O-

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:45

Mijn merrie was van voorjaar tot soms late herfst regelmatig knetterhengstig tot ik een oplossing vond. Wat bij haar heel goed werkte was kurkumapasta. Ik was het d'r eigenlijk om een andere reden gaan geven maar het had ook een positief effect op de hengstigheid (en later merkte ik bij mijzelf een vergelijkbaar effect). Het is een middel wat je makkelijk zelf kunt maken. Twee keer per dag doe je er een klodder van door het voer en klaar is kees. Ze vond het nog lekker ook. Monnikspeper vond ze niks. Ze át het wel (zoals een goede shet betaamt) maar met tegenzin.

Met die pasta merkte je nog steeds wel íéts dat ze hengstig was maar dat was met name psychologisch. Met andere woorden: als ik iemand met een ruin tegenkwam op het ruiterpad ofzo moest ik d'r in bedwang houden :Y) Mijn eigen ruin had geen last meer van haar. Ze kon echt heel hinderlijk naar hem doen, hij vond het niet leuk. Maar dat was over. Merrie was zelf ook blijer en ze stonk een stuk minder.

Hier heb je een recept, mocht je interesse hebben om het te proberen: https://www.turmeric.com/recipes/golden-paste

In mijn ervaring werkt dit spul met een aantal dingen (weerstand, ontstekinkjes) vrij snel. Voor de hengstigheid zou je met anderhalf a 2 maanden verschil moeten merken. Voor het beste effect voer je het elke dag, niet alleen wanneer ze hengstig is.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:51

Avalanche schreef:
Hoe ouder je merrie wordt hoe heftiger ze hengstig worden. Regumate is een middel wat helpt, monnikspeper helpt ook maar haalt alleen de scherpe randjes eraf.

Nou nee, dat is echt niet mijn ervaring; ook niet dat het in het voorjaar heftiger is.

Wat ik dan weer wel merk is dat het uitmaakt of er een ruin/hengst in de buurt is die enige vorm van aandacht aan "de meiden" besteed.
Sommige merries willen daar nog wel heftiger op reageren maar regel zou ik het niet willen noemen.

Op "onze" stal is een ruin die niet van sommige merries af kan blijven (en ook niet erg voorzichtig/beleefd is) en die merrie krijgt "de Pil" in een vloeibare vorm.
Ik zou kunnen vragen wat ze precies krijgt maar dit gaat op advies van de dierenarts, die geen voorstander was om er een knikker in te stoppen, al weet ik niet wat de argumenten zijn.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 17:03

Goh hier is de 'ruinfactor' al 7 jaar dezelfde dus daar kan het niet aan liggen. Ze staan ook gewoon met zijn tweetjes dus geen andere paarden.
Ik merkte wel dat het erger was wanneer we bijvoorbeeld op wedstrijd gingen. Dan was ze erg afgeleid.
Ik hoop vooral dat het een 'voorjaarsgeval' is en dat ze niet vanaf nu elke keer zo extreem wordt want dan moet er iets veranderen.
Maar goed volgens mij kan dit ook per paard verschillen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:07

Waidida schreef:
Goh hier is de 'ruinfactor' al 7 jaar dezelfde dus daar kan het niet aan liggen. Ze staan ook gewoon met zijn tweetjes dus geen andere paarden.
Ik merkte wel dat het erger was wanneer we bijvoorbeeld op wedstrijd gingen. Dan was ze erg afgeleid.
Ik hoop vooral dat het een 'voorjaarsgeval' is en dat ze niet vanaf nu elke keer zo extreem wordt want dan moet er iets veranderen.
Maar goed volgens mij kan dit ook per paard verschillen.

Maar als het nooit echt een ding was en nu is het dat wel, ben ik toch geneigd te denken aan, bijvoorbeeld, cystes. Daarvan is het bekend dat het dit gedrag kan geven.

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:09

Mijn ervaring ook niet. Met in merrie is nu 31.
In december is er een nieuwe ruin in het groepje gekomen en binnen een week was ze hengstig. Maar verder geen problemen mee. Nou is ze toch al nooit erg hengstig geweest. Ook nooit in de winter dan slaat ze altijd maanden over.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 17:12

ikke schreef:
Waidida schreef:
Goh hier is de 'ruinfactor' al 7 jaar dezelfde dus daar kan het niet aan liggen. Ze staan ook gewoon met zijn tweetjes dus geen andere paarden.
Ik merkte wel dat het erger was wanneer we bijvoorbeeld op wedstrijd gingen. Dan was ze erg afgeleid.
Ik hoop vooral dat het een 'voorjaarsgeval' is en dat ze niet vanaf nu elke keer zo extreem wordt want dan moet er iets veranderen.
Maar goed volgens mij kan dit ook per paard verschillen.

Maar als het nooit echt een ding was en nu is het dat wel, ben ik toch geneigd te denken aan, bijvoorbeeld, cystes. Daarvan is het bekend dat het dit gedrag kan geven.

Het was wel een ding hoor, maar wel nog rijdbaar. Nu was ze op buitenrit echt stiepelvervelend. Maar de jaren voordien was ze wel gewoon ook heel vaak en vooral veel plassen. Denk niet dat daar het probleem ligt want dan lijkt mij dat ze daar nu nog steeds last van zou hebben en dat heeft ze niet. Het was 2 a 3 dagen dat ze erg moeilijk was. Nu is het ook gewoon weer over

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:27

Waidida schreef:
ikke schreef:
Maar als het nooit echt een ding was en nu is het dat wel, ben ik toch geneigd te denken aan, bijvoorbeeld, cystes. Daarvan is het bekend dat het dit gedrag kan geven.

Het was wel een ding hoor, maar wel nog rijdbaar. Nu was ze op buitenrit echt stiepelvervelend. Maar de jaren voordien was ze wel gewoon ook heel vaak en vooral veel plassen. Denk niet dat daar het probleem ligt want dan lijkt mij dat ze daar nu nog steeds last van zou hebben en dat heeft ze niet. Het was 2 a 3 dagen dat ze erg moeilijk was. Nu is het ook gewoon weer over

Als het twee of drie dagen is, zou ik me niet druk maken.

Wellicht helpt het om ze iets meer aan het werk te zetten; aandacht op iets anders richten? Dat werkt bij die van mij heel aardig.
Die was nooit merkbaar hengstig (ja, hele kleine signalen) ook gekocht als: hengstig? Ik heb geen idee hoe dat er bij haar uit ziet. Ik kreeg daar, met moeite, soort van beeld bij totdat er een nieuwe ruin in de groep kwam. Wie haar hengstigheid nog mist is stekeblind en stokdoof!

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 17:41

Oestress deed hier wonderen van NAF

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 17:44

ikke schreef:
Als het twee of drie dagen is, zou ik me niet druk maken.

Wellicht helpt het om ze iets meer aan het werk te zetten; aandacht op iets anders richten? Dat werkt bij die van mij heel aardig.
Die was nooit merkbaar hengstig (ja, hele kleine signalen) ook gekocht als: hengstig? Ik heb geen idee hoe dat er bij haar uit ziet. Ik kreeg daar, met moeite, soort van beeld bij totdat er een nieuwe ruin in de groep kwam. Wie haar hengstigheid nog mist is stekeblind en stokdoof!

Goh ja, het ging toen niet door examens en ik wou haar er ook niet extra mee lastigvallen want ze was wel gevoelig op mijn been.
Vandaag was ze lekker lui, ze genoot duidelijk van haar vakantie en was er niet blij mee dat ze weer aan het werk moest haha
Ze liet vandaag wel voor de eerste keer goed zien dat ze iets moeilijk vond en dat het even te veel was zonder meteen te exploderen zodat ik haar rustig kon helpen, dus daar ben ik alvast heel trots op!
De keer toen ze zo extreem was ging ze gewoon direct bokken als iets haar niet aanstond