Woning kopen met veengrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:21

Denk dat het best te doen is.

Ik zit ook op veengrond en heb ongeveer 3600m2, waarvan ongeveer 600m2 paddock met een klein paard en een shetlander. De paddock is door een loonwerker omgekeerd, geen drainage. Geel zand zat op ongeveer 1 meter diepte. De paddock wordt wel nat bij hevige regen, maar is na een dag ook wel weer droog. Heb 50m2 stelconplaten voor de containerstallen liggen, waar ze altijd in kunnen.

Het is mijn eerste jaar hier (sinds mei vorig jaar, dus precies een jaar rond nu) en ik heb ze tot en met november op de wei gehad. Vanaf december tot en met april moesten ze op de paddock plus heb ze 1 weitje aangrenzend aan de paddock kapot laten lopen (heb 4 weitjes en een kaalgevreten track eromheen/doorheen). In droge periodes konden ze wel op de track lopen. Ik denk dat ze maximaal anderhalve maand alleen op die kleine paddock hebben gestaan omdat toen het stukgelopen weitje ook echt te nat was.

Werk met strookbegrazing in de weitjes en ik heb net als Caily eerder te veel dan te weinig gras. Zat vandaag al te denken om de stroken iets groter te maken, want op het volgende weitje staat het eigenlijk alweer iets te hoog en dat vinden de verwende kinderen dan niet zo lekker.. Het kapotgelopen weitje is overigens ook alweer helemaal hersteld en die gebruik ik ook weer.

Ik zou het doen, als ik jou was :D

Paardjes83
Berichten: 201
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:29

We hebben een stuk veengrond door de wei lopen. De buurman heeft het afgegraven en nieuwe grond aan laten voeren.

Het stuk veengrond is hier altijd lang nat veel langer dan kleigrond.

Ik vind het niks.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 09:03

Bedankt voor alle reacties, echt super fijn +:)+
Zo over het algemeen klinkt het nog niet zo heel negatief maar wel genoeg dingen om rekening mee te houden dus. We gaan het er nog eens goed over hebben, voordeel is dat de vraagprijs aardig beneden ons maximum budget is dus er blijft als het goed is nog wel wat over om in een paardenplekje te investeren :)

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:44

Dat scheelt natuurlijk ook enorm :j
Vaak zie je mensen bij beetjes wat aan de paardenplek doen maar staan ze vaak toch wel enkele jaren niet zo zijn.
Als je dat aan kan pakken voor het natte seizoen dan hebben ze meteen een heel andere start. Voor jezelf en je gevoel ook fijner :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 13:27

beestenfreak schreef:
Bedankt voor alle reacties, echt super fijn +:)+
Zo over het algemeen klinkt het nog niet zo heel negatief maar wel genoeg dingen om rekening mee te houden dus. We gaan het er nog eens goed over hebben, voordeel is dat de vraagprijs aardig beneden ons maximum budget is dus er blijft als het goed is nog wel wat over om in een paardenplekje te investeren :)


Je moet altijd investeren.

Wij zaten eerder op kurkdroge zandgrond en daar een mooie grasmat krijgen was ook wel een uitdaging soms.

Wij kwamen hier eind September en begonnen vrij snel met de graafwerkzaamheden. Ik wilde voor de winter een paddock en bak hebben.

Toen ze met het afgraven voor de aanbouw van het huis begonnen gelijk een groot deel van het pad laten doen, 1 poel en de heuvels. Toen konden de grote machines ook makkelijk overal bij.

Op zich allemaal prima en heb nog veel aangepast en erbij gemaakt, maar nu kunnen er minder makkelijk nog hele grote gravers bij bijvoorbeeld.

Achteraf zou ik nu eerst alle seizoenen ene keer ervaren en daarna de indeling maken. De wadi op het laagste deel is echt belangrijk hier en dus achteraf gemaakt.

En je moet ook kijken hoe, wie, wat, waar doet. Wij hebben gras als afwisseling en extraatje, maar voeren altijd hele jaarrond hooi. Wij kiezen vrij bewegen boven gras. Maar heb dus ook andere eetbare zaken staan.
Onze paarden hebben dus eigenlijk hele jaar rond plezier van de ruimte. Dus alle 5 kunnen ze van alle ruimte gebruik maken ex de weitjes, maar wel er omheen en tussendoor.

Ga je het opdelen om paarden traditioneel te houden en wil je ook droge paddocks, wordt het allemaal per paard veel kleiner en beperkter. Dat zie ik ook veel om me heen.
Dan kunnen paarden ook moeilijker samen op 1 klein stukje.

We hebben hier tussen de 3 en 6 paarden gehad in diverse samenstellingen. Alle leeftijden en merries en ruinen door elkaar. Na goed introduceren en omdat ze van elkaar weg kunnen, overal wel iets is qua beschutting, droog staan, liggen, eten etc, hebben we geen gedoe.

Meestal staan er 5 op een hoopje bij elkaar en soms 2 om 3 of 4 samen en 1 doet even zijn ding.

Ik zie het grootste verschil ermee dat we geen hoeken hebben waar ze elkaar in jagen zoals ze bij paddocks of weides kunnen doen. Niks loopt dood.

Bij erg slecht weer kunnen we dus wel slechte stukken afsluiten. Misschien laten we dat zo, want die paar weken op een heel jaar zijn amper de moeite. Maar we kunnen ook nog iets doen. Heel veel groen moet ook nog ontwikkelen en dat heeft straks ook meer effect nog.

Nu bij een huis kijken geeft wel vertekend beeld, want het is kurkdroog. Je kan dus buren aanspreken, maar investeren doe je echt altijd. En zelfs wij sproeien, dus veen is niet alleen nat of modder etc.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 16:06

beestenfreak schreef:
Bedankt voor alle reacties, echt super fijn +:)+
Zo over het algemeen klinkt het nog niet zo heel negatief maar wel genoeg dingen om rekening mee te houden dus. We gaan het er nog eens goed over hebben, voordeel is dat de vraagprijs aardig beneden ons maximum budget is dus er blijft als het goed is nog wel wat over om in een paardenplekje te investeren :)

Ik vergat nog wat.
Hoe hoog/laag ligt de weide (als het regent)?
Als je in het laagste punt van een gebied woont krijg je het hele water verhaal in je achtertuin.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 18:16

Dat hoop ik toch niet..........

Onze grond ligt onder maaiveld, maar we hebben ook schouwsloot aan 2 kanten. Het is niet de bedoeling dat al het water op 1 wei komt en blijft staan, maar wordt afgevoerd.

Daarbij is vocht hier best snel weg. Veel sneller als toen we op kleigrond stonden bijv.

Rond Emmen zijn best veel paardenhouders, dus je kan prima in de omgeving rondkijken. Heb zelf daar ook les gegeven in die omgeving en prima bakken bijv gezien.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:47

Het is maar net hoeveel geld je er aan uit kan en wilt geven om dat voor elkaar te krijgen. Vaak verkijken mensen zich er wel op hoeveel het kost om het in 1x goed te doen/laten doen. Zie ook vaak genoeg dat mensen denken dat kan ik zelf wel om kosten te besparen en het uiteindelijk toch moeten laten doen.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:50

[code][/code]
meggiemeg schreef:
Het is maar net hoeveel geld je er aan uit kan en wilt geven om dat voor elkaar te krijgen. Vaak verkijken mensen zich er wel op hoeveel het kost om het in 1x goed te doen/laten doen. Zie ook vaak genoeg dat mensen denken dat kan ik zelf wel om kosten te besparen en het uiteindelijk toch moeten laten doen.



Het hoeft ook niet in 1 keer goed. Veengrond leeft en beweegt, die wil je eerst leren kennen zonder mega investeringen.
Maak eerst maar eens alle seizoenen mee om te zien wat er waar gebeurd. Dat betekend soms eerst behelpen maar behoed je voor foute investeringen. En op veengrond draai je die. Iet zo maar even terug. Een een flink beschadigde Veenlaag blijft een beschadigde veenlaag iig voor de eerste jaren.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 22:07

ik zit ook op veengrond. Rijbak is vrijwel altijd te rijden. Er staan wel plassen in, maar de grond is keihard. De weide (ca 1 ha) is altijd goed begaanbaar. Het stukje achter het huis, en de doorgang is idd een dikke modderbende.Drainage helpt niks, want slipt binnen no time dicht. Hangt er dus echt vanaf hoe zwaar het belast wordt, want op de stukken waar geen of zelden paarden lopen heb ik nooit last van modder. En de rijbak dus ook niet.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 07:14

Wat je dus eigenlijk wilt zeggen IHN is dat hoe meer paarden en hoe kleiner het stuk je meer kans hebt op overbelasting en dus modder en eventuele andere dingen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:14

Dat valt mee en ligt eraan hoe je het inricht en hoe je de paarden houdt.

Toen wij op klei stonden en de paarden binnen werden gehaald terwijl er al voer in de bakken lag, werd een heel groot stuk rondom het hek echt onbegaanbaar. Dat was met hele grote weides.

Ergens anders, daar wel dichtbij hadden paarden kleinere stukken en in verhouding meer paarden per m2, maar stonden nooit bij het hek te wachten en klooien.

Wij hebben er 5 en die staan vaak op een kluitje en heel soms lopen ze apart of per 2 of 3. Ze wisselen af wat ze doen en waar ze iets doen.
Op de paddock bij de schuilstal laten we zand storten binnenkort, maar dat hou je met zandpaddocks. Vast niet iedereen, maar de meesten storten zo nu en dan zand erbij.

En wij verwijderen elke dag, soms 2x de mest. Naast ons meer wei voor minder pony's, maar veel slechtere staat.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:46

meggiemeg schreef:
Wat je dus eigenlijk wilt zeggen IHN is dat hoe meer paarden en hoe kleiner het stuk je meer kans hebt op overbelasting en dus modder en eventuele andere dingen.


ja klopt. Maar mss op veengrond net iets sneller dan op zandgrond.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:52

Op zandgrond loopt al het gras weg als er teveel paarden op ene klein stuk lopen en heb je geen gras meer en groeit het ook moeizaam terug. Dat vraagt ook echt investering, tijd en energie als je dat goed wilt hebben en houden.

Het is dan geen modder, maar het is ook geen mooie grasmat.

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:00

Allereerst tof dat je je misschien je droom waar kan maken!

Zoals door andere al aangeven, veengrond blijft langer nat. Een voordeel in de zomer, in de winter nadelig.
Daarbij hangt het echt af hoe je het wilt indelen qua verblijf etc etc.

Iets anders wat ik nog niet genoemd zie worden/ voorbij zie komen.
Heb je ook al kort nagedacht over andere zaken als:

- Mest opslag/afvoeren. kun je en mesthoop creeeren of moet je elke week/twee weken een kar ergens naartoe brengen of op laten halen?
- Voer opslag (hooi). Als je zo weinig gras hebt zul je hooi in moeten kopen.
heb je ruimte om een grotere hoeveelheid hooi op te slaan of moet je straks elke week/twee weken ergens hooi gaan halen?

misschien heb je er al over nagedacht maar is misschien wel handig in de overweging mee te nemen

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:35

Denk dat het allerbelangrijkste is wat het bestemmingsplan doet, dat is al eerder genoemd om daar goed naar te kijken wat mogelijk is op dat perceel. Van daaruit verder gaan uitwerken. Geloof nooit de verkoper en de makelaar op hun mooie blauwe ogen. Bij het laatste pand wat wij onlangs hebben gekeken werden hele belangrijke zaken verzwegen ook al vroeg ik er duidelijk naar bij de bezichtiging en via de mail ook nog een keer.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 15:07

Mafflinger schreef:
Allereerst tof dat je je misschien je droom waar kan maken!

Zoals door andere al aangeven, veengrond blijft langer nat. Een voordeel in de zomer, in de winter nadelig.
Daarbij hangt het echt af hoe je het wilt indelen qua verblijf etc etc.

Iets anders wat ik nog niet genoemd zie worden/ voorbij zie komen.
Heb je ook al kort nagedacht over andere zaken als:

- Mest opslag/afvoeren. kun je en mesthoop creeeren of moet je elke week/twee weken een kar ergens naartoe brengen of op laten halen?
- Voer opslag (hooi). Als je zo weinig gras hebt zul je hooi in moeten kopen.
heb je ruimte om een grotere hoeveelheid hooi op te slaan of moet je straks elke week/twee weken ergens hooi gaan halen?

misschien heb je er al over nagedacht maar is misschien wel handig in de overweging mee te nemen


Dankje, mesthoop heb ik over nagedacht en daar zijn wel wat plekken voor waar het zou kunnen zonder al te veel overlast. Qua opslag/afvoer zijn er te zijner tijd vast wel oplossingen te bedenken.
Dat het nodig is om jaarrond hooi te voeren had ik al een beetje bedacht met zo weinig gras, er is een carport (aan 3 kanten volledig dicht) wat een mooie plek zou zijn voor opslag, verder is er ook nog een schuur en garage maar mijn vriend wil natuurlijk ook nog wel een plekje voor hobbies en dergelijke :+

Ik ga nog even contact opnemen met de gemeente hier het zit met bestemmingsplan en vergunningen, volgens de tool op de site is er geen vergunning nodig voor wat wij willen maar het kan nooit kwaad om het even dubbel te checken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 00:09

Het verschilt per gemeente en wat je al hebt, hoe groot je bouwvlak is etc.

Wij halen elke 2 weken hooi en hebben nog steeds geen mooie opslag, maar het ligt droog.

We hadden in overleg met de loonwerker een mesthoop waar ze vanaf het pad naast ons erbij konden. Dat was met nattigheid voor hun niet handig, dus daar hebben we nu compost en de rest brengen we elke week weg met de aanhanger.

Heel misschien gaan we nog een stuk open maken en voor een mestcontainer, maar dan moeten we een en ander veranderen.

We hebben ooit bij Venhorst besteld, maar waar we het hooi bewaren kunnen zij niet bij komen. Was ook maar eenmalig, dus ga daar niks voor aanpassen. Zelf kunnen we wel helemaal achteruit rijden en uitladen daar.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:36

Ik zou ook nog een keer er naar toe gaan voor maandag. Ook al is het 2,5 uur rijden. Dan maar ergens tijd vrij maken dit weekend. Het is niet niks een bod doen. En door eens bij de buren aan te bellen of gewoon maar door de buurt te lopen kom je ook vaak interessante dingen te weten.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 07:48

Morganlefay schreef:
beestenfreak schreef:
Bedankt voor alle reacties, echt super fijn +:)+
Zo over het algemeen klinkt het nog niet zo heel negatief maar wel genoeg dingen om rekening mee te houden dus. We gaan het er nog eens goed over hebben, voordeel is dat de vraagprijs aardig beneden ons maximum budget is dus er blijft als het goed is nog wel wat over om in een paardenplekje te investeren :)

Ik vergat nog wat.
Hoe hoog/laag ligt de weide (als het regent)?
Als je in het laagste punt van een gebied woont krijg je het hele water verhaal in je achtertuin.

Dit ook zeker onderzoeken. Mijn vorige plek zat op leemgrond, maar stond 1,5 jaar terug blank. En dan zo blank dat we moesten evacueren. Was het laagste punt van een groot gebied, dus als eerste onder water bij veel regenval.

Verder zou ik zeker onderzoeken of keren mogelijk is voor een paddock/bak/track. Dat scheelt al budget en kan een prima oplossing zijn op leem/veengrond als de lagen goed zijn.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 13:19

Als ik kijk op DINOloket wat hier eerder genoemd is ziet het ernaar uit dat de bovenste 40cm veengrond is met daaronder zand. Dat lijkt wel redelijk gunstig? Wat de hoogte betreft lijkt het allemaal redelijk gelijk te liggen in dat gebied. Grondwaterpeil is op z'n hoogst 50-60cm volgens dezelfde site. Langsgaan is voor die tijd gewoon echt niet haalbaar helaas, ik heb via pb wel contact gehad met iemand uit hetzelfde dorp en daar wat vragen aan kunnen stellen :)

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Woning kopen met veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:31

Wat goed dat je je hier op voorhand in verdiept en spannend dat een plekje met paarden aan huis dichterbij lijkt te komen! :D

Achterhalen wat het bestemmingsplan is, was voor ons een hele belangrijke. Als starters hadden wij 100% van de woningwaarde aan financiering nodig en banken zijn niet erg happig om agrarische grond te financieren..

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:16


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:25

beestenfreak schreef:
Als ik kijk op DINOloket wat hier eerder genoemd is ziet het ernaar uit dat de bovenste 40cm veengrond is met daaronder zand. Dat lijkt wel redelijk gunstig? Wat de hoogte betreft lijkt het allemaal redelijk gelijk te liggen in dat gebied. Grondwaterpeil is op z'n hoogst 50-60cm volgens dezelfde site. Langsgaan is voor die tijd gewoon echt niet haalbaar helaas, ik heb via pb wel contact gehad met iemand uit hetzelfde dorp en daar wat vragen aan kunnen stellen :)


Je mag per pb wel sturen waar het is. Kan ik kijken of ik daar nog mensen ken of iets weet uit de omgeving.

We hebben zelf de bak en paddock aan de stal gekeerd en dat geeft wel goed en veel zand, maar bleef wel te nat. Daarom gemengd met zand wat we erbij hebben laten brengen. Een vracht zand was toen 450 euro en afhankelijk van hoeveel je nodig hebt, kan je dat een beetje uitrekenen.

Grondwater verschilt wel een beetje per plek. Wij hebben ene poel op grondwater niveau en die staat nu laag, maar dat is maar kort.
Palen zuigen zich hier vaak vast in vocht. Niet overal, maar op sommige plekken. Geen probleem, tot je ze eruit wil halen :)


Tinkels schreef:
Ik denk dat het echt te weinig is om paarden op te houden als je ze ook nog wat gras wilt laten eten.
Gras is altijd zomaar op :)

Ik zou persoonlijk verder zoeken.

Of kom naar friesland ;) https://www.funda.nl/koop/wijnjewoude/h ... utewei-50/


Dat is natuurlijk maar net hoe je paarden houdt en hoe je onderhoud aan je gras is.

Daarbij hebben mensen een bepaald budget en zal niet iedereen zomaar even een huis kunnen kopen met meer weide dan. Of de plek is belangrijk vanwege de omgeving, werk, kinderen etc.

En ik hoor ook vaak van anderen dat ze meer grond hebben dan wij, maar als ik kom kijken is het vaak per paard minder. En ook niet hele jaar rond veel buiten mogelijkheid of heel klein.

En heel veel hangt ook echt af van de maten en indeling. Wij hebben naar huizen gekeken met meer grond, maar bijv een smaller perceel. Ons huis staat heel gunstig en de grond is ook heel fijn om in te delen vanwege de afmetingen.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 16:42

beestenfreak schreef:
Als ik kijk op DINOloket wat hier eerder genoemd is ziet het ernaar uit dat de bovenste 40cm veengrond is met daaronder zand. Dat lijkt wel redelijk gunstig? Wat de hoogte betreft lijkt het allemaal redelijk gelijk te liggen in dat gebied. Grondwaterpeil is op z'n hoogst 50-60cm volgens dezelfde site. Langsgaan is voor die tijd gewoon echt niet haalbaar helaas, ik heb via pb wel contact gehad met iemand uit hetzelfde dorp en daar wat vragen aan kunnen stellen :)

Heb je wel een bouwtechnisch onderzoek laten doen dan? Of gaan jullie nu een bod uitbrengen puur op basis van een 1x bezichtiging?