het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:30

Ja, ik heb het ook maar uitgesteld en ben als vervanging naar het dorp gefietst, zelfs het fietstunneltje onder de weg door was niet koud. De Hema handdoeken die ik gezien had kleuren super mooi bij mijn douche/badkamer die ik een beetje gerenoveerd heb. Nu is het wachten nog op een stuk spaghettimat voor in de douche en 2 plintjes en dan is het weer klaar.
Hopelijk gaat dit langer mee dan de geverfde tegels, want dat heeft maar 6 jaar gezeten.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:38

Dubbelfun, ik ben de gek met 3 van die minibandietjes
Afbeelding

Eens met Belker, Marjan, het is heel moeilijk maar soms is genoeg ook genoeg voor beide kanten.
Ik weet nog dat ik heel veel moeite had met de strijd opgeven. Maar gaf daarna wel heel veel rust.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:55

Ik maak wel een rommeltje van mijn quotes de laatste tijd :D

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:01

Zo, woensdag DA langs geweest. Het plekje op Rosegolds bil moet naar het lab opgestuurd worden wil ze er iets zinnigs over zeggen. Ze twijfelt tussen een sarcoid en melanoom, maar denkt wel dat het goedaardig is op basis van de ontwikkeling en hoe het eruit ziet.. Omdat het een klein plekje is, kan het net zo goed helemaal weggehaald worden en dan opsturen ipv alleen biopt...

Inmiddels een kosten indicatie gekregen voor het scenario waarin het tegenvalt... Moet zeggen dat het mij mee viel, ondanks dat het alsnog een flink bedrag is natuurlijk.... Maar in mijn hoofd was ik al 1500-2000 euro lichter :+ ... Nouja het moet maar even gebeuren. Kan waarschijnlijk wel binnen een week of twee. Het scheelt dat de operatie bij mij op stal uitgevoerd kan worden en ze daarvoor niet naar de kliniek hoeft.

Ik weet dat ik niet op zaken vooruit moet lopen, maar mijn hoofd zit al weer sinds woensdag alle rampscenarios af te scannen -O- .

Inmiddels zijn de vliegenmutsen aangekomen. Flor vindt het echt heel chill, die steekt meteen haar hoofd erin. Rosegold wist nog niet wat ze er van vond, die ging allemaal gekke bekken trekken, hihi :') Mijn shet probeert er wel steeds aan te trekken. Hopelijk sloopt ze de boel niet :+ . Tot nu toe vind ik het geslaagd!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb overigens nieuwe buren sinds deze week. We zijn niet meer de jonkies in de straat :)) ... Volgens mij is het een stel dat ook paardenambities voor aan huis heeft. Nou ben benieuwd :j .

Leuk al die kitten foto's. En zag een aantal mooie paardenplaatjes voorbij komen <3

Zag dat veel al lekker aan het sproeien zijn. Ben dat hier inmiddels ook aan het doen, maar nog weinig effect. Er is hier echt nul regen gevallen. Nu lijkt mij zo'n druppelslang langs de haag wel echt heel fijn... Mijn lauriertjes staan er maar triest bij :+ .

Maartje_M schreef:
Stephanie, gewoon zeggen hoe het is: je hebt een smid gevonden die beter bij jou en je paarden past. Zo ver ik weet zitten de smeden momenteel niet verlegen om werk, dus hij kan jouw 'gat' vast ook zo opvullen

Ja heb je gelijk in. Vind dit wel een hele mooie. :j

MarjanB schreef:
Ben wel blij dat m’n buren op meer dan 150 meter zitten aan beide kanten :+ als je schaduw gaat missen kan je natuurlijk zelf ook nog wat aanplanten.

Vandaag ga ik de kittens ophalen :D straks even ruimte maken in de schuur waar hun tijdelijke hok komt te staan zodat ze niet gelijk kunnen ontsnappen. Hoop dat ze het net zo leuk vinden als ik _O-

Dat is echt fijn. Op 1 kant zit er bij ons 50meter tussen en de andere kant maar ~10m… als we ooit gaan verhuizen is bij ons een harde criteria rondom 50 meter voor andere buren… liefst wat meer := .

Leuk kittens :+:

Balko schreef:
Een buur die meteen verlinkt bij de gemeente weet in iedergeval zeker dat die in de toekomst niet fijn meer in de buurt ligt :').

Praat met elkaar dan kom je er vast zeker uit.
En wat je zelf oom zegt, jij hebt er overlast van dus zij zelf waarschijnlijk ook.
Fijn dat ze weg zijn!

Hier gisteren met de 3 mini’s naar de dierenarts geweest. Zo schattig.
Ik wil ze ook graag in de schuur, maar vind ze eigenlijk nog te klein ivm de steenmarter….

[ [url=m/tzomqO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gisteravond mooi plaatje van mn dame :')

[ [url=m/LuZ4fa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan, maar je hoeft niet kenbaar te maken dat het van jou komt. Zowel bij de gemeente niet als bij de buren niet… gesprek kom je in theorie natuurlijk het verst mee. Maar als je buren hebt die geen gesprek willen of alles af slaan en ja zeggen maar nee doen… dan heb je sowieso al een conflict. Helaas ervaring mee := .

Uiteindelijk denk ik dat opkomen voor je eigen belangen voor je woongenot een must is. Als je dat niet doet gaat het sowieso knagen.

Heb je een steenmarter in de schuur dan := ?


boemel schreef:
[ [url=m/iRzj9A.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* *\o/*

Wat een knap paard! Ik wens je er heel veel geluk en plezier mee <3

boemel schreef:
Hmm Tess is echt heel boos op de nieuwkomeling.
Dat had ik niet aan zien komen. Ik ken haar niet anders dan sociaal naar andere paarden.

Ik heb haar maar even achter een draadje gezet.
Niet zo leuk voor Mirna als ze de neus niet buiten de stal kan steken. ;(

Achjee… gaat het al beter? Misschien heeft ze even een paar dagen nodig :=

edit; zag net een foto dat ze al samen aan het chillen zijn :P fijn! En troost... Toen Rosegold terug kwam was Flor echt wel 2-4 weken niet te genieten tegen haar. Nu staan ze lief samen. Heeft vast gewoon even nodig voordat ze echt gewend zijn.


Lynn_Nikita schreef:
Aaaach die kitten foto, smelt!! Ik heb totaal geen rammelende eierstokken, baby`s zijn niet zo mijn ding maar kittens en puppy`s!!!!


Arts heeft gisteren toch een verband omgelegd ivm het grote missende stuk hoef om tegendruk te geven
Ijzer zou perfect zijn maar er is niet genoeg wand om die aan vast te zetten. Nu een week verband, om de 2 dagen wisselen en meteen de andere stralen insmeren met een mengsel van oa kopersulfaat, betadine en nog vanalles ( eigen product) va de arts) en hopen dat ze na een week meer gaat steunen e anders foto`s om te kijken wat het hoefbeen doet.
Eigenaar heeft haar op pensioen gezet dus wil wel proberen maar niet tot het uiterste gaan e ik duim zo voor de merrie dat dit de goede kant opgaat. Ze is van zo ver gekomen, oa operatie, constant de smid eraan maar steeds slechte omstandigheden ( natte stal, modder paddock, niemand die het behandeld) is het nu erger geworden maar wel de beste omstandigheden ( droge tal, droge paddock en constant toezicht en behandeling)
Ik ben er nog niet helemaal uit maar ben er wel aan het denken om misschien iets van revalidatie te gaan aanbieden op de lange termijn. Ik heb meerdere jaren met paarden en artsen samengewerkt, heb de mogelijkheid om kleine paddockjes af te zetten, stallen af te sluiten maar wel zicht op andere paarden, rustig plekje. Genoeg mensen die alleen een wei of schuilstal hebben of op pension staan waar de pensioneigenaar geen extra diensten aanbied of verband kan wisselen.

Proest die eerste opmerking :))

Hopelijk komt het paardje er een beetje bovenop. Klinkt wel als een lange weg te gaan nog… Betreft revalidatie heb je zeker een punt. Zijn maar weinig stallen die echt zoiets aanbieden is vaak toch ook al wel in combinatie met training enzo. Is vast wel markt voor.



Maartje_M schreef:
Wij zijn het hooi binnen aan het halen. Volgens de loonwerker hebben we er 585 :oo en we hebben er pas 360 binnen liggen :=

Wauw :wow: Dat zijn er flink wat zeg!

boemel schreef:
Dat klinkt echt als een heavy job Maartje.

Wij moesten midden op de dag met Tess naar de kliniek voor behandeling.
We kwamen in een file terecht om vervolgens te laat aan te komen met een paard dat tot op dr sokken drijfnat was. Er lagen gewoon plassen in de trailer van het zweten. :(

Eenmaal aangekomen even gestapt en haar op verzoek gelongeerd. Dat deed ze braaf. Ze wilde zich niet laten behandelen. Teveel stress/ angst voor pijn.

Gelukkig werd ze licht gesedeert en kon ze wel behandeld worden.
De bevindingen waren niet al te best. Verklevingen, spierknopen, zenuwpijn etc.
Tess heeft altijd al veel stress gehad en dat lijkt een vicieuze cirkel geworden. Stress = pijn, pijn = stress.

Nu moet ze 3 weken lang 5x per week 10 minuten aan de longe.
Tussentijds filmpjes sturen en over 3 weken even overleg.

Ik kreeg te horen dat hij niet verwacht dat ze veel verder gaat komen als af en toe aan de longe en een bosritje ... zolang als dat ze zich happy voelt.
Maar goed, hij gaf ook aan dat de Synovitis voor een hoop ellende kan zorgen en dat als de ontsteking wegblijft, het mogelijk ook qua zenuwpijn tot rust gaat komen en dat het ook nog mee kan vallen.

Voorlopig maar een boel longeren dus, maar het voelt allemaal erg dubbel. ;(


Ach wat een naar nieuws zeg! Hopelijk kan je haar comfortabel krijgen dat ze in ieder geval wel goede kwaliteit van leven heeft. Succes met de revalidatie. Zal wel even pittig zijn.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:06

Haha t is ook wel lastig met al die kittens, hooi en paarden :D

Heb voor woensdag een afspraak staan bij de dierenarts. Spierscheur is nu 2,5 maand geleden. Dus zou al fors verbeterd moeten zijn. Heb ook contact gehad met de fokker die kaat dr moeder nog heeft en die kan ook niet zonder ijzer met zooltje.

Stephanie, sterkte! Hoop dat t allemaal meevalt! En die maskers :')

Ln had nog paard met hoefkanker klinkt ook als erg pijnlijk en arm dier dat t eigenlijk gewoon voorkomen had kunnen worden.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:37

Dan klinkt het wel als iets erfelijks Marjan. Ik hoop een beetje dat de fokker niet meer met de moeder fokt dan :=

Kids zijn hier op kamp geweest. Was wel fijn met het hooien en vandaag kunnen we lekker met z’n allen brak zijn haha. De jongste twee (groep 3 en 4) zijn samen geweest en hebben een nachtje op school geslapen. Aan de verhalen te horen dikke pret gehad! De oudste (groep 6) is 2 nachten weggeweest en is over een uurtje weer thuis. Toch fijn ze dan weer allemaal thuis te hebben haha

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:28

MarjanB schreef:
Ln had nog paard met hoefkanker klinkt ook als erg pijnlijk en arm dier dat t eigenlijk gewoon voorkomen had kunnen worden.



Is het ook.
Arts die ik nu had meent wel dat het ook deels van binnenuit komt maar de natte en vieze stal en erna natte paddock hebben het alleen maar weer erger gemaakt
Ik ga zo verband wisselen als manlief thuis is om haar vast te houden
De beide voorvoeten kan ik optillen en schoonmaken en insmeren maar het andere achterbeen krijg ik absoluut iet omhoog.

Nieuwe buren hebben de wijngaard ook al gesloopt, wordt steeds kaler. In het najaar wil ik nog meet beplanten en ga dan denk ik ook al grotere planten zoeken
De 2 jaar oude haag van paard&plant is nog echt ienieminie

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:44

Wel zonde van alle planten! Al hebben wij ook met pijn in ons hart een grote schoonmaak gehouden in de tuin.

Arm paard!

Moeder van kaat is 20 dus geen veulen meer voor. Ben blij ook dat ik nog gewacht heb met het dekken ook al zei de dierenarts kan prima..

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:13

Bij mijn smid is een schaap op klaarlichte dag vermoord door een wolf, zijn vrouw was buiten.
Blij dat ik tijdje terug alles al heb aangepast.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:13

Ooh bah wat eng...

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:15

Joh… jij woonde in Drenthe of niet? Snap niet dat ze ze niet beheersen. Zijn er teveel voor een land als dit

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:20

Lynn woont in zuid Limburg toch?
Wat eng zeg… bah

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:30

Midden Limburg, maar in het westen va mij in Belgie zitten ze al, half uurtje rijden met de auto en nu vanuit het oosten komen ze ook op 15 min afstand

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:35

@ Stephanie wij hebben helaas een steenmarter. Beschermd diersoort… beest vreet zelfs mn Brahma’s op!
En met regelmaat staan we oog in oog… echt heel brutaal dier. Doodeng!


@Lynn, ik heb er een met straalkanker gehad. We hebben de strijd verloren…. Dat was degene waarover ik zei dat het heel veel verdriet was maar ook rust.

Ughh n wolf, ben ik zoooo bang voor.
Maar heb ze nu toch snachts ook buiten.
Moeilijke overweging, maar binnenhouden is 1 veel meer werk en 2 minder fijn voor de paarden…
Iedereen wordt blijer als ze buiten staan, maar ben toch iedere ochtend weer blij om ze levend aan te treffen.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:41

Jeetje LN, heftig. Ik vraag me af wanneer ze er wat mee gaan doen. Nu wordt je als diereneigenaar aangeklaagd dat je je dieren niet voldoende beschermt……. Weliswaar een proef proces, maar hoe gestoord zijn we geworden?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:42

Balko, wat erg. Met deze zijn ze al 3 jaar bezig. net verbad gewisseld aan de hoef die ook deels los zat en het ziet er redelijk uit. In ieder geval mooi droog en schoon


Afbeelding



De wolf wordt een steeds groter probleem. In Belgie zitten al zoveel roedels dat het gewoon akelig is

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:17

Zou met een steenmarter wel maatregelen treffen voor je auto. Als ze daar aan beginnen heb je echt een heel duur grapje.

Ik heb de paarden in de nacht sowieso binnen. Niet vanwege de wolf, maar ik heb er dus verder geen zorgen om.

joyce83

Berichten: 5206
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 20:30

Bah bah 6 km van hier die wolf. Ze staan hier in de nacht wel binnen maar heb bovenluiken open.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:19

Lynn_Nikita schreef:
Bij mijn smid is een schaap op klaarlichte dag vermoord door een wolf, zijn vrouw was buiten.
Blij dat ik tijdje terug alles al heb aangepast.

Oh bah… hier vlakbij de grens van Duitsland zijn al een aantal ponies aangevallen. En circa 8km verderop wordt regelmatig een wolf gesignaleerd. Zet je wel aan het denken… die beesten hebben een territorium van ~80km2

Bij mij staan ze snachts binnen, maar in principe zou een wolf zo over het hek kunnen springen de loopstal in.

Ik las vanochtend dat je vanaf nu subsidie kan aanvragen in Drenthe voor een wolvenraster van een paardenwei. Is daarna nog steeds een flinke investering. Maar ergens hoop ik wel dat veel mensen hier gebruik van gaan maken. Laat ze maar even flink in de buidel tasten bij de overheid. Het loopt de spuigaten uit.

Ik volg op fb wel een beetje die groepen die meldingen plaatsen. Pas toen ik die groepen ging volgen besefte ik dat ze eigenlijk al in een heel groot gebied in Nederland zitten. En dat zichtmeldingen en slachtoffers eigenlijk bijna dagelijks gemeld worden.


Balko schreef:
@ Stephanie wij hebben helaas een steenmarter. Beschermd diersoort… beest vreet zelfs mn Brahma’s op!
En met regelmaat staan we oog in oog… echt heel brutaal dier. Doodeng!


Ughh n wolf, ben ik zoooo bang voor.
Maar heb ze nu toch snachts ook buiten.
Moeilijke overweging, maar binnenhouden is 1 veel meer werk en 2 minder fijn voor de paarden…
Iedereen wordt blijer als ze buiten staan, maar ben toch iedere ochtend weer blij om ze levend aan te treffen.

Oh wat naar… hier in het dorp hadden we een plaag. Veel auto’s gesneuveld en kippen en konijnen verdwenen... Snap helemaal wat je bedoeld met dat ze best eng en brutaal zijn.

Persoonlijk zou ik mij wel afvragen of die gemist zou worden door iemand := ....

Ik snap je gevoel wel hoor. Ik wordt soms s ochtends wakker met het gevoel dat ik moet checken of alles in orde is. Dat had ik nooit… en dan te bedenken dat hier nog niet eens een gevestigde roedel bevestigd is….


Belker schreef:
Jeetje LN, heftig. Ik vraag me af wanneer ze er wat mee gaan doen. Nu wordt je als diereneigenaar aangeklaagd dat je je dieren niet voldoende beschermt……. Weliswaar een proef proces, maar hoe gestoord zijn we geworden?

Dat is volgens mij van dat zelfde clubje die vandaag zat te zeuren over de korte baan draverijen. Schadelijke lui...

Ze gaan er niks mee doen Belker. Kijk maar over de grens overal struisvogel politiek en aangezien het een Europese aangelegenheid is….

Je kan beter jezelf maar voorbereiden als ze in je buurt zitten. Heb je denk ik meer aan dan afwachten op een afschot beleid. Ook vergoedingen slaan nergens op. Daar kan je niet eens een fatsoenlijk paard van kopen, laat staan ernstige medische kosten mee vergoeden.

En als je iets daarin meemaakt niet onder je eigen naam op social media zetten. Je wordt dan helemaal zwart gemaakt. Die meid die laatst achtervolgd werd door een wolf is echt helemaal door het slijk gehaald op FB. Vond het echt heftig om sommige reacties te lezen.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:26

Klopt Stephanie, het is de omgekeerde wereld.
In Italie al steeds meer meldingen van wolvenaanvallen op mensen. Hopelijk komt er een manteling.
Des te meer de overheid moet betalen, des te meer wij moeten betalen…

Ik ben nog denkende over hoe of wat met wolvenwerend hekwerk. Aan de ene kant heb ik een buurman met 3 pony’s met 2 stroomdraden. Aan de achterkant industrie. Zijkant tuin van buurman en hekwerk langs het spoor. Andere zijkant muur van het bedrijf. Het is wolvenwerend te maken.

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:37

Oh ja ik heb de bovenluiken verder ook gewoon open. Ze lopen hier op 500m sowieso. Wellicht ook wel dichterbij, maar ik heb dat niet in de gaten 's nachts ;)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 22:17

Wolfwerend is een illusie en geldvretend.
Ik begin er niet aan, schijnveiligheid en een lege portemonnee…

Hier is de eerste drinkbak aangesloten in de weide, zo blij mee! Straks geen gehannes meer met slangen.

De marter heeft meer dan voldoende te vreten aan ratten en muizen en voer alvorens hij bij de auto’s id buurt komt gelukkig.
Maar ik zou m liever kwijt zijn :')
Hebben al vaak kooien gezet, nooit met succes.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 22:40

Ik heb schaapjes lopen, ben nu niet bang dat ze voor de paarden gaan.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 23:22

fokfanaat schreef:
Ik heb schaapjes lopen, ben nu niet bang dat ze voor de paarden gaan.


Maar de schade van de paniek kan ook flink zijn, ook met wolfwerend raster trouwens.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 07:28

Balko schreef:
Wolfwerend is een illusie en geldvretend.
Ik begin er niet aan, schijnveiligheid en een lege portemonnee…

.



Illusie niet, dat het volledig alles beschermd geloof ik niet maar als ik een hogere omheining heb en stroom en ingegraven metaal en de buren niet dan geloof ik wel dat ze voor de makkelijkere prooi gaan.
Geldvretend is het wel daarom ook de paddock og beter beveiligd dan de rest van de wei maar niks doen en afwachten doe ik ook niet