Schrikdraad apparaat experts gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 16:48

Hi!

Recent heb ik een nieuw stuk land omheind en het schrikdraad apparaat aangesloten. Alleen lukt het maar niet om er volle power op te krijgen.

Het is een stuk van ongeveer 0.75 hectare, met aan de buitenkant wolfwerende omheining van 4x draad en 2x lint (graag de discussie over wolven en of wolfwerend werkt of niet achterwege laten :) ). Daarnaast ook een tracksysteem dus al met al best wat draad en lint. Ik heb bewust gekozen voor echt topsegment geleiders (gallagher) met de allerlaagste ohm. Ook een zwaar 20j apparaat welke deze afstand makkelijk aan moet kunnen (voss farming). Helaas blijft de omheining steken op zo'n 6000 volt. We hebben al extra aardpennen geslagen, nu 2x 1m, 1x 3m en 1x 2m. Maar ook dit helpt niet.

We hebben al eerder een weiland omheind, ook wolfwerend en daar hebben we met een lichter maar zelfde type apparaat wel gewoon volle bak stroom op gekregen (en ook nog met minder aardpennen en mindere kwaliteit geleiders).

Zojuist voor de zoveelste keer rond geweest op zoek naar lekken en al het draad vrijgemaakt met de bosmaaier.

Wie denkt er mee? Wat kan er mis zijn? Zouden de aardpennen misschien verder van het apparaat af moeten zitten?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:52

Meten is weten. Wat meet je aan de uitgang van het apparaat? Dus vóór je de omheining op gaat?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:18

Is de grond wel nat genoeg bij de aardpennen?

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:50

Heb je geleiderdraad in de grond zitten (tussen je apparaat en de aardpen / omheining)? Dat ie daar al weglekt?

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:22

Rocamor schreef:
Heb je geleiderdraad in de grond zitten (tussen je apparaat en de aardpen / omheining)? Dat ie daar al weglekt?

Op de aardpen verliest hij geen stroom.
TS heb je al gemeten hoeveel volt hij geeft op de aansluiting op de omheining zonder dat hij aan de omheining zit. En controleer je met de stroom aan, dat is het beste want dan hoor je tikken op de plek waar hij verliest. Verder zou ik stukken afkoppelen zodat je kunt weten op welk stuk hij verliest.

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:31

pillow schreef:
Rocamor schreef:
Heb je geleiderdraad in de grond zitten (tussen je apparaat en de aardpen / omheining)? Dat ie daar al weglekt?

Op de aardpen verliest hij geen stroom.
TS heb je al gemeten hoeveel volt hij geeft op de aansluiting op de omheining zonder dat hij aan de omheining zit. En controleer je met de stroom aan, dat is het beste want dan hoor je tikken op de plek waar hij verliest. Verder zou ik stukken afkoppelen zodat je kunt weten op welk stuk hij verliest.


Dat klopt. Maar er zijn locaties waarbij er een grondkabel zit tussen aardpen en het apparaat en/of tussen apparaat en de omheining en daar kan wel een lek zitten

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:31

Wij hadden deze winter stroom verlies op de isolatoren die ingesleten waren en op sommige aansluitingen van draad op draad, ik heb er een heel aantal vervangen en de draad anders aangesloten nu weer 9,5 volt op de draad i.p.v. 4 tot 5 volt die we toen hadden.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 10:43

Super fijn dat jullie zo meedenken, ik ga zsm even alles proberen wat jullie opperen!
@corina; ik heb gloednieuwe isolatoren en gloednieuwe geleiders, mag toch hopen dat dat het niet is haha
@dubbelfun; de grond is nu zeker nat genoeg. Andere apparaat staat redelijk dichtbij, zelfde grondsoort en geeft volle bak stroom.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:21

Oké dat hop ik dan ook, wel vreemd dan als alles nieuw is.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:40

Hoe ver heb je de aardpennen uit elkaar zitten?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 15:48

Het duurde even maar vandaag uitgebreid van alles kunnen testen.
Als ik de gehele omheining van het apparaat haal, staat er vol 8000V op. Dus qua aardpennen en dergelijke lijkt het mij dan goed te zitten? Ze zitten overigens in een rijtje een meter uit mekaar.

Vervolgens wilde ik draadje voor draadje testen waar het misging (enkel even de buitenomheining) maar hij pakt continu op alle andere draden ook stroom, ondanks dat ik alle verbinders heb weggehaald. Ik snap er echt niks van. Dus stel; ik sluit alleen het onderste draadje aan, dan staan op alle draden en lint erboven ook stroom. Ben twee keer rondgelopen of ik toch echt niet perongeluk ergens een verbinder was vergeten, maar dat was niet zo. Alsof ie draadloos verbind :?

Overigens maakt het geen verschil als ik stukken eraf haal (weitje of track bijv), blijft 6000V op staan.

Ik heb ook rondgelopen met de stroom erop maar hoor het nergens tikken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:59

Vreemd.
Qua aardpennen, mijn handleiding destijds gaf aan 3m afstand tussen de pennen.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:49

Het kan zijn dat de stroom overspringt op draden die dicht bij elkaar zitten.
Of je bent ergens toch een verbinder (ijzerdraadje) vergeten?

Hier bleek de accu kapot te zijn... 100 keer alle draden gecheckt, bleek dat de boosdoener te zijn.
Nieuwe accu en de stroom was weer perfect!

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:41

Als hij “draadloos verbind”, is er dan niet een geleider stuk waardoor je hele hek onder stroom staat ipv alleen je draden?

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:20

Wat voor palen heb je? Ergens moet een fout of toch een draadje zitten wat doorslaat of geleid. Nou vind ik 6000 volt een beste klap. Het is nooit zo dat als alle draden onder stroom staan je het volle vermogen houd.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Schrikdraad apparaat experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 21:21

Zo, daar ben ik weer :) Super bedankt allen voor het meedenken!
Ik heb een gallagher fault finder aangeschaft en die maakt wel eea duidelijk. Hij geeft aan een lek te hebben op de verbinders tussen de draden. Nu heb ik gewoon van die goedkope knijpertjes, hartjes en lint"schuifjes" gekocht.
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ve ... emmen.html
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ve ... nders.html
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ve ... rtjes.html
Op alle drie geeft hij een fout.
Wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

@keeyzie, de accu is gloednieuw, en zonder dat de omheining erop staat geeft hij maximaal stroom. Dat zou dan toch niet kunnen?

6000 is inderdaad een beste klap, maar ik heb het het liefste zo hoog mogelijk, want met de onderste draad op 15 a 20 cm heb je toch al gauw begroeiing er tegenaan. Ik hou dan nog wat marge over :)

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 16:23

@Mette heb je ondertussen al een oplossing?

Wij hebben ook een schrikdraadapparaat van Voss en hebben ook problemen, bij ons blijft het alarm afgaan op het schrikdraadapparaat... we kunnen helemaal niks vinden wat dat zou kunnen veroorzaken :(
Die faultfinder van Gallagher lijkt me een goed idee, dank je wel voor de tip!

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 16:33

Zo het is even geleden maar ik heb een update. Wellicht interessant voor anderen!

Ik heb de goedkope schuifjes vervangen voor klemmetjes; zoals deze: https://www.agrishop.nl/voss-farming-aa ... inder.html
Daarnaast heb ik op elke aansluiting (bijv bij een poortgreep, hoek anker) ipv knopen met nette aansluiters gewerkt. https://www.agrishop.nl/3x-draad-aanslu ... kking.html Zoals deze, alleen dan goedkoop bij een lokale winkel.
De fault finder gaf op elk knoopje een fout. :o En dat loopt behoorlijk op met de hoeveelheid draden/poortgrepen bij een wolfwerende omheining.
Inmiddels staat er 7400V op. Toch een behoorlijke verbetering! :D

@storrum; heb jij een oplossing kunnen vinden?