Haag langs de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 10:59

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
We hebben een weiland langs de weg, met nog een brede gras strook ertussen. Nou vinden we het mooi om er een haag te planten. Dan is vanaf de weg het aanzicht van lint weg en zie je een mooie groene haag. (Is de bedoeling)
Maar welke is nou niet giftig voor de paarden. En het liefst zelf gezond als ze ervan eten. Groeit niet mega snel, zodat het ook qua onderhoud te doen is. En is niet heel erg duur.
We zitten op zandgrond op de hondsrug.
De haagbeuk is een optie maar lijkt niet niet super aan te slaan. Nou zag ik in een ‘paardenhaag’ (die je zo kan bestellen, maar zijn allerlei verschillende) ook de salix (wilg) maar dat lijkt me niet echt een haag plant. Dat word toch heel groot en groeit snel? De Rosa canina maar die heeft erge stekels en ik las erover dat je die niet in een strak model moet willen snoeien. Wat dan wel weer onze bedoeling is. En bij deze vraag ik me af hoe mooi dit in de winter is.
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:01

Wij hebben toevallig net planten besteld, we gaan een meidoornhaag planten langs de wei. Vroeger stond langs veel weides een meidoornhaag, maar door een ziekte is die als jaren terug bijna overal verdwenen. Meidoorn is niet giftig. Of ze het graag eten weet ik niet, onze bedoeling is de eerste jaren de haag afzetten tot hij goed groeit.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:02

Wilg groeit snel en in de meest (on)mogelijke vormen als hij daartoe gedwongen wordt. Dus als paarden er steeds van eten, tot aan het stroomdraadje/hek, zal het best een haag vorm aannemen.

mmajar
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:06

Haagbeuk werd bij ons gegeten, toen hebben we een extra lint hoog geplaatst. Wilg wordt zeker gegeten, vinden paardjes echt lekker

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:10

Meidoorn is wel een gruwel om te snoeien, met die gemene stekels. Maar als je niet snoeite wordt hij toch wel erg groot. Als je hem een beetje onder controle wilt houden zal je toch wel 2 keer per jaar moeten snoeien en dan ook de takken echt goed opruimen want die stekels zijn rotzakken als je daar in trapt. Wij hebben een paar stukken Zeeuwse haag geplant :)

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:12

Door sommige provincies/gemeentes wordt aanplant bevorderd door gratis jonge bomen/struiken te verstrekken of tegen zeer gereduceerd tarief. Misschien iets om eens in te duiken ??

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:13

Verder bestaat er een meidoornsoort de zgn Tweestijlige meidoorn, ofwel de Crataegus laevigata genoemd. Het voordeel van deze meidoornhaag is dat de de Tweestijlige meidoorn minder doorns heeft. Hierdoor is deze Meidoornsoort populair om aan te planten als haagplant.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:41

Hier meidoorn, 500m….
Vreselijk.
Paarden eten er niet van(door de stekels), ondingen om te snoeien, eens gesnoeid zorgt het kleinste vergeten takje voor lekke banden van kruiwagen, fiets,… en ook de vogels verzamelen ze en laten ze dan vallen, waardoor nog meer lekke banden.

Hier werd dat gratis aangeplant (plantjes moest je wel goedkoop aankopen), en jaarlijks krijg je een premie als je niet snoeit voor 15 juni. Heel leuk allemaal, behalve dus die stekels….

Volgens mij groeit alles best vlug que haag, wij snoeien de meidoornhaag 1x/jaar, maar er rijden die ook tractoren rond die tegen betaling voorbij rijden op de hagen langs de straat te snoeien.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:48

Als he paarden de haag kunnen snoeien heb je er niet zo veel werk van. Het mooiste en leukste is niet een haag van 1 plant maar van meerdere soorten.
Bomen zullen nooit boom worden als de paarden er van kunnen eten.
Bij paard en plant kun je heel veel inspiratie opdoen.


Ik heb veel verschillende soorten wilgen.
Zomer en winterlindes
Fladder iepen
Haagbeuken
Hazelaars
Kornoeljes
Zwarte en rode bessen
Berken

En een aantal wat minder eetbare voor de diversiteit
Wilde appes en lijsterbessen en vlieren.

Ik heb 8 meidoorns ook voor de vogeltjes maar die moet je wel meer bijsnoeien daar wordt hier ook te weinig van gesnoept.

Terwijl ik ook wel eens ergens ben geweest waar ze nog geen meter hoog waren en de paarden daar er goed van aten. Was een meter of 10/15 lang.
Meidoorns mag je ook niet overslaan neer zetten. Even checken in jou gemeente of dat mag.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:51


herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:23

gewoonmarie schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
We hebben een weiland langs de weg, met nog een brede gras strook ertussen. Nou vinden we het mooi om er een haag te planten. Dan is vanaf de weg het aanzicht van lint weg en zie je een mooie groene haag. (Is de bedoeling)
Maar welke is nou niet giftig voor de paarden. En het liefst zelf gezond als ze ervan eten. Groeit niet mega snel, zodat het ook qua onderhoud te doen is. En is niet heel erg duur.
We zitten op zandgrond op de hondsrug.
De haagbeuk is een optie maar lijkt niet niet super aan te slaan. Nou zag ik in een ‘paardenhaag’ (die je zo kan bestellen, maar zijn allerlei verschillende) ook de salix (wilg) maar dat lijkt me niet echt een haag plant. Dat word toch heel groot en groeit snel? De Rosa canina maar die heeft erge stekels en ik las erover dat je die niet in een strak model moet willen snoeien. Wat dan wel weer onze bedoeling is. En bij deze vraag ik me af hoe mooi dit in de winter is.
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?

Salix is het geslacht, er zijn soorten die prima in een haag passen. Op Wikipedia staat een lijst van Wilgensoorten en ondersoorten: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wilg

Rosa canina is Hondsroos, vergeleken met Rozenbottel vallen de stekels wel mee. Ik zou niet proberen een haag te maken met alleen Hondsroos maar wel tussen andere struiken planten. Hondsroos heeft ondersteuning nodig van andere struiken om hoger te groeien, daar zijn de stekeltjes voor.

Meidoorn ruikt overheerlijk als het in bloei staat en gonst dan van de (wilde) bijen en andere nectar zoekende dieren. Vogels zijn dol op de bessen. De stekels kunnen erg naar zijn, zoek een inheemse soort (eventueel een cultivar, mits fertiel!) die weinig en korte stekels heeft.

De vogels zullen blij zijn met een haag.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 19:22

Bedankt voor alle reacties, de meidoorn valt in elk geval wel af voor ons. We gaan het er nog even goed over hebben thuis.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:58

Eleagnus ebbingei mooi wintergroen. En niet giftig. Geen doorns en redelijk snel een mooie haag. En ook makkelijk te snoeien.

Furst
Berichten: 608
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:03

Valt te zien ook op welke grond je zit. Wij gaan aan de kant van de weg waar veel fietsers en wandelaars zijn, meidoorn en rosa canina (hondsroos) planten. Veilig voor paarden en met doorns voor moesten de mensen toch nog iets proberen. Wij zitten op leem-zandgrond :)

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:37

Hier zandgrond, ook haagbeuk geprobeerd maar slaat slecht aan, ook de speciale zandgrond haag van paard en plant geprobeerd maar dat sloeg ook niet aan behalve meidoorn (misschien te weinig water gehad).

Hier juist wel enthousiast over meidoorn (paar honderd meter heg), de paarden vinden de jonge scheuten heerlijk en eten graag van de heg. Meidoorn is ook nog eens hartstikke gezond en goed voor het hart. En op onze droge zandgrond een van de weinige heggen/ bomen die het goed doet. Wilg is hier al te droog voor. Daarbij als het grote heggen zijn ook een soort natuurlijk afrastering en als ze mooi dicht gegroeid zijn wolfwerend.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:19

butengeweun schreef:
Eleagnus ebbingei mooi wintergroen. En niet giftig. Geen doorns en redelijk snel een mooie haag. En ook makkelijk te snoeien.

Hier gaan er na 10 jaar enorm veel eleagnussen dood, zomaar.
Daarnaast geeft dat een heel dun stof tijdens het snoeien, ik nies me er dood aan(hangt aan de bladeren precies).

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:05

Hier vette klei en daar doet de meidoorn, sleedoorn en alles van de zeeuwese haag het ook prima.

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:12

Wij hebben een mix van meidoorn, sleedoorn, hondsroos, Gelderse roos en krent om uit te groeien tot een Gelderse haag in het weiland

Karin_deB

Berichten: 8251
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:20

Hier van de week de gemengde haag van Paard en Plant geplant.
Ook op zandgrond.
Hoop dat hij aanslaat.
Idee is hier dat ze hem uiteindelijk zelf van bovenaf gaan snoeien.
De zijkanten ga ik dan zelf snoeien.

Als je hem goed bijhoudt zou hij netjes in haagvorm moeten groeien.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:32

Ik volg even. Zit te denken aan olifantsgras. Doordat de wind op de bak staat stuift het zand vaak het land van de boer naast ons in… daar willen we vanaf. Het is in aanschaf wel prijzig zag ik… iemand ervaring mee? Ben ook wel bang voor woekeren en als ik het maai, kan het dan zo de stal ook in of moet ik dat (laten) hakselen??

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:19

Ik weet niet hoeveel grond je hebt, maar op verschillende plekken kun je gratis advies krijgen voor een natuurlijke aanplant van hagen en bomen die van oudsher bij jouw type landschap horen. Die planten kun je daarna vaak gratis of bijna gratis afhalen bij verdeelpunten.

kabwan
Berichten: 781
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:47

Hier 400m veldesdoorn. Mooie dichte compacte haag, niet giftig voor paarden. Geen doorns, dus geen lekke band van de kruiwagen of zitmaaier na het snoeien.
Wij hebben deze gratis kunnen aanplanten in samenwerking met de gemeente en de WBE.
Er zijn vaak groenprojecten die je kunnen helpen.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:43

Je bent nu rijkelijk laat om te gaan planten.

Je kunt beter wachten tot het najaar en dan bestellen bijv bij Heg en Landschap. Dat wordt meestal ergens eind van het jaar/begin van het jaar geleverd en dan heeft het plantgoed ook nog tijd om te wortelen.

Als je nu gaat planten zul je heel vaak water moeten gaan geven, zeker op zandgrond.

Het lijstje van monsera is een leuk lijstje en ook verkrijgbaar bij H&L. Betere prijzen als bij Arborealis (al ben ik zeker tevreden over hun als kweker).

Je kunt bij H&L ook advies vragen om de heg te (laten) vlechten/leggen na een paar jaar.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 07:45

Het is toch de haagbeuk geworden. We gaan de grond 2x per jaar bijhouden met aaltjes tegen de engerlingen. En dan moet het goed komen volgens de hovenier. Het is een goedkope haag, ik vind het zelf de mooiste, dus op deze manier gaan we het gewoon proberen. Hij is gister de grond in gegaan.
Afbeelding
nou hopen dat hij goed aanslaat

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Haag langs de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:24

Hier een beukenhaag op zandgrond en die doet het heel goed. In de buurt zie ik wel dat schaduw ervoor zorgt dat de haag kaal blijft en niet mooi groeit.