[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:11

Ik.las ergens dat je juist beter nu kunt zaaien ivm minder concurrentie
Was dat nou bij Ukies?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:11

Ja maar dat gaat om meerjarige planten/kruiden. Niet om eenjarige bloemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:27

Over die stekjes met wilgen: Dus in feite is het nu de moment om ergens takken te knippen en die gewoon in een emmer water te plaatsen?
En daarna, gewoon gat in de grond, stek erin, gat dicht of zie ik het te simpel?

Hoe bepaalt dat of je een wilgenboom krijgt, of in struikjes?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:37

Nee eigenlijk is november/december beter. Door ze in water te zetten zie je of ze worteltjes krijgen. En als ze die hebben gaan ze de pot in of de grond in om verder te groeien. En dat is zo simpel als jij zegt. Wilg is makkelijk.

De soort bepaalt of het een boom of struik wordt. Dit zijn beiden struiken.
Je zit het al aan de vorm als ze nog klein zijn.
De roze katjeswilg is zoiets als de boswilg. Dit is een kleine plant en daar zie je al de struikvorm.
Afbeelding

De flamingowilg blijft kleiner.
Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:41

Oh, prachtig, die kleine wilg soorten! <3 Helaas mogen wij op ons stuk niet zomaar bomen en struiken planten..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:43

De flamingowilg blijft leuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:51

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:44

Daihyo schreef:
Salix integra en de Salix gracilistyla 'Mount Aso'. Oftewel de flamingowilg en de roze katjeswilg <3
Als dat lukt, dan gaat een deel naar Ir111 en een deel bij mijn paarden. Duimen maar!

[ Afbeelding ]

Nou het pad -waar deze beauties langs komen te staan- ligt klaar hoor! We gaan het deze week een paar keer aanrijden met de trekker, dan dit weekend palen zetten en dan kunnen hopelijk de paarden erop. *\o/* *\o/* *\o/*

Maar wat ik dus heel tof vind is dat er langs straks berken en verschillende soorten wilg langs komen te staan die weer gestekt en/of 'gered' zijn. Voelt veel beter dan planten kopen (en daarmee bedoel ik niet alleen de portemonnee :Y) ). :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:23

Ik heb er niet genoeg voor je hele pad hoor :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:31

Hoeft ook niet! Het gaat om 2 inhammen die zijn ontstaan doordat er een slinger in het pad zit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:50

Je kunt stukjes van zo'n 20 cm al opkweken tot volledig nieuwe boom/struik. Zo begonnen mijn krul wilgen ook. Binnen twee jaar zijn ze 4 meter hoog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:37

Bij de buren staat nog een wilg. Ik denk boswilg of geoorde wilg. Daar mag ik ook nog stekken. Maar dat komt later wel. Die staan wat minder in de weg dan bij mij :+
De rozemarijnwilg is nog niet genoeg doorgeschoten. Misschien volgend jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 23:48

Ik heb eerder wel gereageerd en gelezen, maar kan het niet bijhouden.

Wel hebben we heel veel wilgen die we flink moeten snoeien. Zijn nog niet eerder geknot en van 2 bomen had ik al een weitje vol liggen met diverse maten takken. Dun kort tot lang en best dik.
Mocht ik er mensen blij mee maken, we zitten in ZO Groningen.

Ze doen het hier super. Heb ze altijd zo in de grond gezet en 95% is altijd aangeslagen, maar veel te snel veel te groot geworden. En eerlijk, hebben we door omstandigheden ook niet op tijd ingegrepen.

Ze zijn goed te gebruiken voor nieuwe bomen, maar wij hebben ze ook in een takkenril en denk eraan om een boog te maken.

Heb ook kleine berkjes.

Heb ik gelijk een vraag; stel dat je een boog maakt........Dan gaan er ook takken omhoog groeien die uiteindelijk te lang en te dik worden. Gewoon kort houden, dus zorgen dat je er wel goed bij kan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 05:59

Gewoon snoeien wat je niet wil hebben.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:30

Malenka schreef:
Gewoon snoeien wat je niet wil hebben.

Ja.maar dat zal niet meevallen boven de boog denk ik?

Ik wil ook graag een boog maar weet nog niet precies hoe. Want moet ook beschermen tegen vraat maar als je ze buigt komen ze binnen bereik

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:41

Ik zit met een dilemma.. Zouden jullie misschien met me mee willen denken wat ik het beste kan doen?

Met de herfst op komst, wil ik een nieuw hooinet in de schuilstal waar ik de grootste portie hooi in kan geven. Dit is de situatie.

Afbeelding

Eerder had ik hier een groot ovaal hooinet hangen, wat ik aan de voorlaatste plafondbalk aan een bevestigingsring ophing, maar dit was een geknoopt hooinet met te grote mazen en het hing te hoog van de grond af.

Het probleem zit hem in de ruimte die er is. De ijzeren bak en de houten zitting erop moeten zo blijven (de kleine pony schuurt haar billen er graag aan en voor ons is het een heel fijn zitplekje). De ijzeren bak heeft bovenaan twee stevige bevestigingsogen.

Afbeelding

Ik heb gisteren gemeten; de hoogte van de ijzeren bak tot aan de grond is 50 cm. De ruimte tussen de ringen van de bak is 116 cm. Daar past geen slowfeeder met een redelijke inhoud tussen..

Wat ik zoek..

- een slowfeeder in maasgrootte 3 cm of 4.5 cm (voorkeur voor 4.5 cm)
- in een vorm die de ijzeren bak en zitje niet heel erg hindert én die laag genoeg bij de grond kan hangen
- ongeknoopt
- minimale hooi inhoud 6 kg (liefst 8-9 kg), maximaal 10 kg
- in de kleur beige of zwart

Ik ben op de website van PaardEerlijk aan het kijken, maar ik kom er qua model niet aan uit..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:49

Weet je welke afmetingen je nodig zou hebben of is dat nog de vraag?
Ik heb ongeknoopt net met maas 4.5 cm liggen, kan die op zich wel op maat maken. (breedte van mijn net is 2 m, lenge zoals je wil, dus we kunnen in alle richtingen dubbelvouwen.)

de ruimte tussen de palen is wel meer? Kan je daar extra ringen maken?
Zou een net van 2 m breed en 50 cm hoog kunnen passen?
Ik zou persoonlijk ringen op die houten balken links en rechts maken, ietsjes hoger dan, de hoeken van de net daarop doen (al dan niet met een touwtje ertussen om te overbruggen als het meer dan 2 m is) en de ringen van de bak gebruiken om het net halverwege nog te ondersteunen. Je kan gewoon met musketonnetjes werken en de achterkant van het net en de voorkant eraan klikken, of enkel achterkant net vastmaken aan de ringetjes en dan met een touwtje dichtweven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:52

Waarom maak je geen ringen rechts in de houten balken en hang je daar een net op? Dan heb je voldoende breedte om genoeg kwijt te kunnen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:48

Mijn vriend wil liever geen bevestigingsmateriaal aan de palen van de overkapping zelf, wat het ook lastiger maakt..

Ik zit nu te denken aan een tunnel model. De 'large' versie van PE is 150 cm x 50 cm. Als ik dan twee dekplaatjes met ogen bevestig aan de houten paal net boven de bak, red ik dat volgens mij wel qua hoogte. Ik zal straks eens meer maten opmeten.

Heeft iemand hier ervaring met de tunnel slowfeeders van PaardEerlijk? En misschien ook een foto?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:54

Ik heb er eentje van 120 x 50 Maas 3 maar die hang ik op aan een paal.

Ik heb er nu 2 bij gekocht. Dezelfde maat maar dan een maas 4,5 en een maas 6.
Die leg ik in een langwerpige voerbak.
Ik heb ze dus alle 3 niet zoals bij jou hangen.

Kun je het net niet gewoon op het bankje leggen? Mocht je elke dag op het bankje zitten mss lastig maar als je zo nu en dan op het bankje zit kun je het net zo weg klikken en aan de kant leggen.

Edit spelfouten :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:47

Ik heb er 1. Maar krijg er met moeite 2 plakken in. Met name door de vorm.

Afbeelding

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:16

Is dat de 150 cm x 50 cm, Daihyo? Zijn ze lastig te vullen, ja? :\

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:00

Ja dat is die maat. Ze zijn wel te vullen. Maar een hele plak er in doen gaat niet. Dus je moet plukken lostrekken. En daardoor gaat er minder in dan wanneer je compacte plakken er in kunt proppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:58

Iemand trouwens nog een gouden tip tegen reuzenberenklauw? Op mijn nieuwe stuk staan er 2 en die komen nogal hardnekkig terug ondanks frequent maaien en uitspitten :\

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 06:42

Daihyo schreef:
Iemand trouwens nog een gouden tip tegen reuzenberenklauw? Op mijn nieuwe stuk staan er 2 en die komen nogal hardnekkig terug ondanks frequent maaien en uitspitten :

Het allerbeste is vgl verhalen er een tijdje schapen op te hebben, die zijn er zo dol op dat alles direct opgegeten wordt

Als dat niet kan vrees is toch weg blijven halen, er kunnen veel.zaden in grond zitten dus kan best even duren helaas. Wij hebben destijds de plek echt afgestoken, aarde weg in container. Was ongeveer vierkante meter, iets van 7 cm ofzo afsteken, dat hielp toen, nooit meer een gezien