Shetland slowfeeder bal

Moderators: Dyonne, balance, Nicole288, Sica, C_arola, Neonlight, Coby

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Shetland slowfeeder bal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 12:40

Afbeelding

Hoi! Mijn shetlandpony heeft eenzelfde als bovenstaand slowfeederbal in de stal voor de avond/nacht en ik ervaar dat hij het nog te makkelijk eruit kan eten met zijn kleine bekkie.

Heeft iemand tips om dit toch nog meer richting slowfeeding te gaan doen blijken?
Hij heeft het nu tussen het anderhalf en 2 uur op en moet dan weer zoveel uren wachten.
Hij staat op stro en kan wel scharrelen. Maar zou graag zien dat hij er langer mee bezig is.
Iemand tips?

Dankjewel!

Dreamboy

Re: Shetland slowfeeder bal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:25

Misschien een hooinet er om heen doen?

Friesfanaat

Re: Shetland slowfeeder bal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:39

Is dit dan het enige hooi waar je shetlander de nacht mee door moet komen? Ik zou naast deze bal dan nog een gewoon hooinet met wat kleinere mazen ophangen in de stal.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:04

Van een ton zelf eentje maken met kleine gaten misschien?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 18:34

Friesfanaat schreef:
Is dit dan het enige hooi waar je shetlander de nacht mee door moet komen? Ik zou naast deze bal dan nog een gewoon hooinet met wat kleinere mazen ophangen in de stal.

Er kan 3kilo hooi in, hij is best groot.
Maar hier heeft hij meer als genoeg aan en is dik genoeg.

Ik heb de bal nu opgehangen, nu is hij iets langer bezig maar nog niet 'de oplossing'.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:19

Is een hooinet niet een betere optie? Ik zou zo'n bal zelf nooit in de stal bij mijn pony's durven te leggen. Heb een Shet en Mini en ben te bang dat ze het dan toch voor elkaar krijgen hun hoef er in te krijgen op de een of andere manier. Helemaal wanneer de bal de hele nacht leeg is en dan nog in de stal ligt en ze er mee gaan lopen klooien.
Die hooiballen zijn vaak toch op paardenmaat gemaakt. Ben ze nog niet voor Shetlanders tegen gekomen.
Ik heb nu een hooinet met fijne mazen.

Deze. Hier kan ong. 3kilo in:
https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-656 ... 2-5x2-5cm/

Hier hangen er twee van in de stal (de pony's delen de stal samen). De een helemaal vol. De andere half vol. In de ochtend zit er altijd nog genoeg hooi in. De ene keer hebben ze het volle net leeg en de andere keer niet. Het half volle hooinet zit standaard altijd nog genoeg hooi in in de ochtend.
Blijven mooi op gewicht en hebben zo de hele nacht hooi. Netten zijn inmiddels een jaar oud en nog steeds in goede staat. Niet kapot te krijgen (dat roep ik niet te hard want ik weet hoe dat anders gaat bij mij :') ).
Zie ook totaal geen frustraties bij mijn pony's en ogen altijd tevreden wanneer ik de stal in kom. Dit doordat ze de hele nacht beschikking tot eten hebben.
Ben zo tevreden over deze hooinetten dat ik over een tijdje nog zo'n hooinet bestel als reserve.

Je geeft zelf aan dat hij het hooi te makkelijk uit de hooibal kan krijgen. Dan zou ik toch echt hiervoor gaan en de hooibal als extra doen o.i.d.