Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Project: verbouwing stallen

 
Profiel   

Ik ga hier ook eens even ons 'projectje' voorstellen met de hoop op goeie tips en bokkers die mee nadenken over de indeling :-). We hebben nu twee oude varkensstallen, die als volgt ingeplant zijn:

[ img ]

De paddock ligt helaas aan de zuidwest-kant, daar kunnen we niks aan doen. Het huis ligt rechtsonder van het 'pleintje'. De zijmuren van de stallen zijn 2m hoog, de nok komt 3m hoog. Het dakgebinte komt momenteel op ongeveer 1m60, dus voorlopig hebben we twee (kleine) stallen gemaakt tussen de gebintes (twee vierkantjes linksonder). De staldeuren zijn dus 2m hoog op dit moment.

Voor we het huis kochten, zijn we al eens bij de gemeente langs geweest. We mogen verbouwen, maar we mogen geen volume bijcreëren. De bedoeling is om het vloerniveau hoger te maken, zodat er nooit water binnen kan (de vorige eigenaar heeft het vloerniveau naar beneden gebracht opdat hij z'n hoofd niet zou stoten _/-\o_ . Het dak moet dus ook hoger, enerzijds om het hogere vloerniveau op te vangen, anderzijds om het meer comfortabel te maken voor de paarden.

Dat alles wil dus zeggen dat het volume groter gaat worden, en we ergens een deel oppervlakte moeten afgeven. Donderdag gaan we met een architect naar de gemeente om te bekijken hoe we dat precies kunnen aanpakken. We hopen stiekem dat we oppervlakte die we elders opgeven (door de stallen korter te maken), aan de paddock-kant mogen gebruiken als verhard stuk voor de paarden. Maar het is niet zeker of ze daar mee akkoord gaan.

Ik ben dus al aan het nadenken over een plan B, en stilletjesaan begin ik daar meer en meer voordelen aan te zien en vraag ik me af of het geen betere optie is. Plan B is om de paardenstal om te vormen tot een L-vorm, waarbij we twee paardenstallen (4x3m) en een voeder/zadelkamer (3x3) maken in het lange gedeelte, daarlangs nog een voedergang (1,5 m breed) en in het andere deel van de L hooiopslag. Dat zou er dan zo uitzien:

[ img ]

Ik denk dat 1,5m voor de voedergang (langs waar we ook de stallen zullen uitmesten) een minimum is, of zou het smaller kunnen? Want de stallen kunnen echt niet smaller dan 3m. Met een gang van 1,5m heb ik een verhard stuk van 4,5 m breed (en 11 m lang). Mijn streefdoel was 5m breed, maar dat lukt niet met dit opzet.

Het idee is dat we door het zo te verbouwen, geen oppervlakte van de andere stal hoeven op te geven, waardoor we ook daar hooi en bodembedekking kunnen opslaan. Als er ooit een derde (of vierde) paard komt, kunnen we extra stallen van 4 x 3m maken in het gedeelte dat nu als hooiopslag getekend is. De staldeuren zullen zo ver mogelijk aan de zijkanten van de stallen komen, zodat de paarden uit de wind kunnen gaan liggen.

Zo, een heel verhaal. Wat denken jullie? Shoot!

Edit: oh ja, ik heb meteen ook al een heel concrete vraag: we hebben paarden van ongeveer 1m50. Nu hebben ze een staldeur van 2m hoog en dat gaat goed, maar ik vermoed dat 2m20 beter zou zijn? En hoe hoog zouden jullie de muur daarboven nog laten doorlopen vooraleer het dak begint?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 15:32 



 
Profiel   

Ik zou de voer gang zeker niet smaller doen want dan kun je amper je kont keren met een kruiwagen of iets......Waar gaan de paarden de stal in en uit? Als dat ook in dat anderhalve meter gangetje is word wel erg smal hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 17:32 



 
Profiel   

Als je de stallen uitmest langs de voedergang en eventueel ook paarden langs daar moet buiten halen? Dan zou ik daar eerder voor 2m gaan. Lijkt mij niet zo erg om de verharding voor de stallen iets korter te maken? Met 4m breed en paddock lijkt mij dat nog meer dan voldoende? Bij ons is de verharding voor de stallen +-2m, daar staan ze vooral gewoon op en zorgt ervoor dat de ingang aan de stal zelf ook netjes blijft. Ze kunnen altijd in de paddock als ze eens willen lopen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 17:39 



 
Profiel   

Waarom gebruik je het "verharde stuk" niet als gang? Dan kan je de voedergang weglaten. waar zitten de ingang en uitgang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 17:42 



 
Profiel   

De paarden haal ik altijd via de paddock naar buiten, het is niet de bedoeling om hen via de gang te laten passeren. In een ideale wereld zou dat super zijn natuurlijk, maar dan wordt m'n verhard stuk wel héél smal en een flink hard stuk vind ik belangrijker...

We zitten in heel nat gebied, dus in het ergste seizoen is het de bedoeling om de paarden alleen tot het harde stuk toegang te geven. Dan is 4,5 m echt wel een minimum denk ik.

We gaan ook proberen om de paddock wat droger te krijgen, maar we zitten in waardevol agrarisch gebied en dan mag je niet zoveel...

De ingang zit aan het korte stuk, naast de voederstal. In de gang komt ook nog een deur naar het noordoosten, waar de mesthoop ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-18 17:56 



 
Profiel   

Ik zou het verhard stuk toch ook zo groot mogelijk houden, was deze winter al enorm nat en dan is het voor de dieren wel zo aangenaam als ze met de hoeven droog kunnen staan ook.

Misschien zijn die paddock roosters waar ik naar vroeg in het HK topic ook iets voor jullie? Valt makkelijk terug weg te halen en naar wat ik tot nu toe terug vind scheelt het wel erg veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:35 



 
Profiel   

Ik zou de voedergang ook weghalen, de stallen een halve of hele meter breder maken (dus 4x3.5 of 4x4) en de rest nog gebruiken voor je verharding buiten.

En dan dus gewoon voeren vanaf het verharde paddock gedeelte. Wellicht kun je daar dan nog een overkapping maken, dat je dus zelf droog staat met voeren en buiten zetten (en de paarden dus ook droog eronder kunnen gaan staan).

En wat nu hooiopslag is, kun je dan ook nog 2 royale stallen maken als dat ooit nodig is. Beiden met een deur richting de verharde paddock. Waarvan 1 stal dan waarschijnlijk iets groter moet worden om die deur daar te krijgen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:54 



 
Profiel   

Voedergang weg idd
3 gelijke stallen a 3,5 x 4 m, heb je 0,5 m paddock bij. 1 stal (voorlopig) gebruiken voor voer, zadel, kruiwagen etc.
Voeren, mesten via paddock / verharding doen; kun je ook meteen de poep daarop meenemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:16 



 
Profiel   

Da's nog geen slecht idee, om de voedergang weg te laten. Al blijf ik het toch ook altijd wel wat spannend vinden, om me met twee (later misschien drie) voeremmers tegelijk tussen de paarden te begeven. Nu geef ik 'langs achterom' het eten en staan de paarden rustig elk in een stal te wachten. Dus de voedergang weglaten, verhoogt volgens mij ook de stress, maar toch is het zeker iets om over na te denken. Nu is het ook handig dat ik langs achterom meteen naar de mesthoop kan, dat zou dan niet meer gaan. Stof tot nadenken, bedankt!

We willen inderdaad ook met die paddockroosters iets doen, buiten het verharde gedeelte dan. Want ik wil uiteraard dat het 'begaanbare' deel zo groot mogelijk wordt, in alle seizoenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:27 



 
Profiel   

Maar je bent toch niet tussen de paarden? De stallen zijn toch dicht als je voert? Dus ik denk dat de stress niet hoger wordt, dan wanneer je via de andere kant voert. Je komt hoe dan ook met voer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:58 



 
Profiel   

Ik ga ook gewoon met 2 voeremmers bij de paarden, ze staan niet vast op stal dus kunnen er ook gewoon bij en dan kom je inderdaad wel tussen de paarden. In het begin is dat even zoeken en wat chaos maar ze weten het verdorie snel hoor welke stal de hunne is en waar ze eten krijgen. Ze gaan er gewoon netjes in en klaar :) Ik zorg gewoon dat de meest dominante eerst eten heeft zodat die niet bij een ander al gaat 'stelen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:15 



 
Profiel   

Onze stallen zijn eigenlijk nooit dicht, alleen bij extreme weersomstandigheden en met oudjaar. Dus dan zou ik effectief telkens tussen de paarden moeten. Na een tijdje zullen ze inderdaad wennen en gaan klaarstaan, vermoed ik, ik heb het zo nog nooit gedaan.

Maar ... Ik zou ook gewoon aan twee kanten van elke stal een deur kunnen maken (die zou er toch komen met de voedergang), zodat ik op z'n minst langs de achterkant kan mesten én voederen indien nodig. En dat afdak aan de voorkant is echt een héél groot pluspunt. En zo kunnen de stallen misschien ook wat ruimer kunnen. Interessante denkpistes ... Wordt vervolgd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:39 



 
Profiel   

Wij voeren 8 paarden in de wei met emmers, met 2 personen, tot 5 kan ik ze alleen ook goed "aan". Kwestie van regels en duidelijkheid, hebben ze zo door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:52 



 
Profiel   

Bij ons is de paddock los af te sluiten van het verharde gedeelte en de stallen. Ze kunnen normaal gewoon overal komen, maar met onder andere het voer klaarzetten staan ze dan even in alleen de paddock. Zoiets misschien een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:57 



 

Dat voeren hebben ze zo door hoor. Wij hingen de emmers altijd om en ze stonden netjes op juiste volgorde voor de deur van het voerschuurtje om een emmer te krijgen. Voordeel dat ze ook niet bij elkaar kunnen stelen als hun eigen emmer eerder leeg is :+

Zou de voergang zeker weghalen, zonde van de ruimte. Daarvoor in de plaats kan je je stallen groter maken en je verharding. Dat is denk veel fijner!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:59 



 
Profiel   

Lijkt mij een goed idee om gewoon deuren aan de achterkant te maken maar zonder de voedergang inderdaad! Hier ook een afdak voor de stallen, is inderdaad heel fijn voor de paarden! Ik gebruik het ook als opzadelplaats trouwens :) Je staat dan op z'n minst een beetje beschut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 15:03 



 
Profiel   

Dan zou ik er denk ik voor kiezen om deuren aan de achterkant te maken! Lijkt me handig met voeren en mesten (kun je de voordeur dicht doen en staan paarden even vast in de verharding) en scheelt je de ruimte van de voergang. Ik zou dan wel kiezen voor deuren die volledig dicht kunnen, zodat ze niet op de tocht komen te staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 15:06 



 
Profiel   

Klopt, ik begin de voordelen van het verdwijnen van de voedergang helemaal in te zien :-D. Inderdaad, loze ruimte, zeker als de paarden er niet kunnen komen. Hier moeten ze echt wel apart gevoederd worden, want ik heb er eentje die dik wordt van het kijken naar eten en eentje die snel te mager is. Die laatste doet ongeveer vijf keer zo lang over haar eten. Ze is dan wel de hoogste in rang, maar terwijl ze aan het kauwen is, is de andere zo met de helft van haar eten weg ;-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 15:26 



 
Profiel   

Volgens mij snap ik je niet zo goed!
Op moment dat jij aankomt lopen om te voeren (vanaf huis dus rechtergedeelte), lopen ze in paddock.
Je stapt in paddock, zet ze eigen stal en deur dicht. Loopt 1 deur verder de voerstal in, pakt je emmertjes, gooit inhoud in de vaste voerbakken en ze kunnen rustig eten. Dan kun je event hooi pakken en geven (in de avond bijv). ‘S morgens zou je de eettijd kunnen gebruiken om paddock alvast schoon te maken oid.
Wat zie ik over het hoofd?
Dit is dus bij wijze van in voorbeeld zonder voergang en dus deuren alleen aan paddock kant.
Als je de stallen 3x4(,5) zou doen, kun je er immers 5 dezelfde stallen neerzetten (in toekomst). Hooi dan natuurlijk in andere opslag masr dan heb je eenheid en principe blijft hetzelfde.

En voor mesthoop probleem; als je linksom zou gaan scheelt dat toch geen 100 m? Of anders rechtsom tussen gangetje 2 gebouwen door (als dat zou passen?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 16:50 



 
Profiel   

Vastgeroeste gewoontes , in eerste instantie is het altijd wat wennen om daarvan af te stappen! Voor de mesthoop blijf ik erbij dat achterdeuren heel handig zijn voor het uitmesten vd stallen. De ruimte tussen de twee stallen is slechts 68cm, daar kan je geen gebruik van maken. Linksom zit ik momenteel nog met een modderprobleem (ligt veel lager, omdat dat een beek loopt), maar daar valt nog wel een mouw aan te passen.

Donderdag maak ik een nieuw plan met alle opmerkingen erin verwerkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 19:14 



 
Profiel   

En zoiets?
[ img ]

Je hebt dan de deuren niet / minder op de windrichting; eventueel trek je de muur van stal 1 nog een stukje door langs het verharde stuk. Dat zou ook kunnen d.m.v. een soort hordeur met windbreekgaas (die je in de zomer weg kunt halen als je juist wind zou willen daar). Verder inderdaad een afdakje boven de deuren, zodat ze naar buiten kunnen kijken met een droog hoofd. En je kunt overwegen om de tussenwand tussen de stallen wegklapbaar te maken, zodat het een inloopstal wordt.

Ik heb je gangpaadje wel laten zitten; zo kun je binnendoor van je voer, zadelkamer en hooi naar de paarden en met een kruiwagen door de deur naar de mesthoop. Rood zijn deuren, overigens.
Ik heb hier stallen van 4,5 bij 4 of 3,5 bedacht, maar ik weet niet wat je in je hoofd had qua maten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 20:22 



 
Profiel   

Dankje voor je suggestie, Hilary. Het is inderdaad het overwegen waard om de stallen op die plaats te installeren, zodat ze uit de wind staan. Dat extra muurtje is een superidee! Qua afmetingen is 4 x 3 het uiterste minimum. Ik dacht uit te breiden naar 4 x 4, als het gangpad vervalt. Liefst werk ik in de stal met een modulair systeem, zodat de muren inderdaad kunnen verwijderd worden (voor groepsstal) of de stallen verplaatst als dat ooit beter zou uitkomen.

Hoe groot zouden jullie een afdakje nemen? Een halve meter om met het hoofd droog te staan, of meteen één of anderhalve meter zodat ze er ook helemaal onder kunnen (al is het maar de vraag of dat met die windrichting lukt, maar 's zomers misschien ook interessant om de zon buiten te houden)? Anderhalve meter lijkt me wel fijn, maar waarschijnlijk moet je dan palen plaatsen om het dak te ondersteunen en da's dan weer minder interessant vermoed ik (qua knabbelen, schuren, minder smallere doorgang, ...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-18 09:37 



 
Profiel   

Wij hebben een afdak van ongeveer 1,5 meter denk ik, op stalen palen dus daar wordt weinig aan geknabbeld. Staan ze s zomers graag onder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-18 10:11 



 
Profiel   

Een voergang waarbij je met een opening werkt waardoor ze van de grond in de voergang kunnen eten vind ik wel een meerwaarde: ze morsen minder met het hooi en je geeft het ook sneller en makkelijker. Onze hebben non-stop grote hopen voordroog liggen en het scheelt echt gigantisch met wat anders aan hooi of voordroog naar de mesthoop verdwijnt. Misschien ook een idee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-18 11:59 



 
Profiel   

Ja, die systemen heb ik ook al gezien, maar we geven zoveel mogelijk buiten hooi, in verschillende slowfeeders, zodat ze wat bewegen. Voor die paar keer dat ze op stal blijven, is het in ons geval minder interessant.

Deze voormiddag zijn we bij de gemeente geweest en we ipv de beperkingen die de architect dacht dat we zouden hebben, is er blijkbaar veel meer mogelijk dan we hadden durven hopen! We mogen niet meer oppervlakte en niet meer volume bouwen dan er al is, maar we mogen wel de plaats van de stallen wijzigen. Dat geeft veel meer mogelijkheden, dus we kunnen eigenlijk van 'nul' onze droom opbouwen. Rekening houdend met het kostenplaatje natuurlijk, want bestaande muren en funderingen behouden zal wel wat schelen in de portemonnee ...

Waarschijnlijk zullen we zelfs een paddock mogen aanleggen, als we kunnen aantonen dat de buren daar geen last van zullen ondervinden. Zo blij!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-18 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen