Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:44

Popstra schreef:
Ninx schreef:
Nou nou nou, dat is een beetje overdreven....

Iedereen zonder houten omheining wiens paarden een dagje iets meer keutels hebben in de paddock moeten maar richting pensionstal omdat ze de boel verwaarlozen? ;-)

Dat is natuurlijk een beetje kolder en gekkigheid.

Als je goed leest zie je dat ik schrijf dat IK dat niet zou willen en anders wel op een pensionstl had blijven staan.

En Superpony, mijn paarden die snachts binnen staan gaan smorgens niet tegen de deuren trappen om voer, die hebben onbeperkte toegang tot hooi. En geloof me, zijn heel gelukkig hoor op hun postzegel paddocks en weides en hun wekelijkse rondjes stapmolen... Presteren niet voor niks zo goed op hoog niveau!

Nogmaals, smaken verschillen. De een wil een proffesioneel bedrijf waar de ander blij is met heel wat minder.
Enyway , ik ben gelukkig met de paarden thuis maar romantiseer het niet want het is gewoon hard werken hier. En ja voor ons is dat gelukkig ruim haalbaar.
Daar ging dit topic toch over uiteindelijk.


Maar wat wij hebben is niet minder. Ik vind wat wij hebben juist veel meer dan wat menig paardeneigenaar voor zn paard heeft.

Het gaat ook niet om wat redelijk jonge paarden nu presteren. Ik hou man paarden al jarenlang gelukkig en gezond. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen presteren.

En ja, ze moeten echt gewoon nog aan het werk. Heeft niks met niveau te maken, want wat wij doen, kunnen menig wedstrijd ruiters nooit met hun paarden bereiken.

Juist door aan huis kun je ook heel veel meer doen dan mensen die maar 1 uurtje rijden met hun paard in pension. Ik zie en beoordeel ze zelf. Bepaal zelf wat ze eten, hoe ze staan etc.
Ben totaal niet afhankelijk van de beslissingen van een stal die vaak niet ten goede van het paard zijn, maar voor geld of eigen gemak zijn.

Zoals de prijzen nu liggen, zou het voor iedereen nog steeds haalbaar zijn, mits je je regio aanpast. Waar je nog steeds in Groningen een huisje met grond voor koopt, beginnen hier de eengezinswoningen nog niet eens.

Je moet heel veel keuzes maken.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:23

Ik heb een relatie met een boer en ben begin dit jaar gaan samenwonen, paarden staan dan ook thuis. Anders was het voor mij ook nooit geen doen geweest maar paarden aan huis was voor mij geen grote droom. Ik had het dan ook op pension erg naar mijn zin, gezellige groep meiden en de faciliteiten bij de hand.
Daar tegenover valt mij het werk dat ik er thuis van heb erg mee, paarden lopen dag en nacht buiten en ik voer onbeperkt hooi dus heb geen vaste voertijden. Verder iedere dag drollen rapen en de waterbak vullen. Hekwerk hebben we laten plaatsen en zit twintig jaar garantie, mooi geen werk aan. Ik heb geen rijbak thuis maar is altijd wel ergens achterop het land vrij om te rijden en anders ga ik naar de rijvereniging in de buurt.

Grote voordeel is dat de kosten nu laag zijn, ik ben nu zwanger en ga straks minder werken dus ook minder verdienen. Als ik ze nu niet thuis had gehad was het kiezen een kind of een dure hobby

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:44

Ik zou het totaal geen probleem vinden om naar het Noorden te verhuizen. Kleinigheidje is dat mijn werk natuurlijk hier in het westen zit en je dat toch nodig hebt als je een huis wil kopen.

Hebben jullie misschien tips voor de overstap?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 06:55

Dilan93 schreef:
Ik zou het totaal geen probleem vinden om naar het Noorden te verhuizen. Kleinigheidje is dat mijn werk natuurlijk hier in het westen zit en je dat toch nodig hebt als je een huis wil kopen.

Hebben jullie misschien tips voor de overstap?


Niet zo moeilijk toch? Baan in het Noorden vinden, leuk huisje kopen en verhuizen :+

En het leven in het Noorden is ook best goed hoor *\o/*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:58

Er zijn heel veel mensen die wonen in het Noorden en werken in het midden van het land.

Vanaf hier is het 1:30uur naar Amsterdam voor de spits. Almere is een uurtje. Apeldoorn 1:15, Zwolle 45/50 minuten. Gouda 2 uur. Tilburg 2 uur/2:15. Tuurlijk is dat lang, maar mensen die in de Randstad wonen doen vaak ook al lang over veel kortere afstanden.

Veel banen kun je flexibel beginnen, kun je een deel thuiswerken. Of mensen overnachten 1 of 2x per week bij familie, vrienden, en bed andere Breakgast of hotel en maken zo twee of 3 lange dagen en wat kortere. Als je een partner hebt kun je dit soort dingen vaak wel rond krijgen.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:02

joyce B schreef:
Er zijn heel veel mensen die wonen in het Noorden en werken in het midden van het land.

Vanaf hier is het 1:30uur naar Amsterdam voor de spits. Almere is een uurtje. Apeldoorn 1:15, Zwolle 45/50 minuten. Gouda 2 uur. Tilburg 2 uur/2:15. Tuurlijk is dat lang, maar mensen die in de Randstad wonen doen vaak ook al lang over veel kortere afstanden.

Veel banen kun je flexibel beginnen, kun je een deel thuiswerken. Of mensen overnachten 1 of 2x per week bij familie, vrienden, en bed andere Breakgast of hotel en maken zo twee of 3 lange dagen en wat kortere. Als je een partner hebt kun je dit soort dingen vaak wel rond krijgen.

Thanks voor de tip :)

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:38

Snap niet waar jij vandaan haalt ik wat jullie zouden hebben minder vind Superpony???
Snap uberhoupt niet waarom jij altijd persoonlijk word en vaak laat door schemeren je de sport die ik beoefen not done vind.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:17

Shaggy09 schreef:
Ja dat wat Popstra zegt probeer ik ook te zeggen, en dat heeft verder niks te maken met tot hoelaat iedereen uitslaapt? :+
Probeer alleen boodschap over te brengen, vooral naar TS, dat ik haar droom heel goed snap maar dat naast het bijna onhaalbaar is qua financiële plaatje het waarschijnlijk ook onhaalbaar is qua tijd. Mits je alleen bent. Want het is echt meer werk dan wanneer je paard pension gestald staat, daar kun je niet omheen.

Daar kun je wel omheen. De tijd die ik eerder in de auto zat naar de pensionstal besteed ik nu aan de klusjes.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:41

Wendy schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja dat wat Popstra zegt probeer ik ook te zeggen, en dat heeft verder niks te maken met tot hoelaat iedereen uitslaapt? :+
Probeer alleen boodschap over te brengen, vooral naar TS, dat ik haar droom heel goed snap maar dat naast het bijna onhaalbaar is qua financiële plaatje het waarschijnlijk ook onhaalbaar is qua tijd. Mits je alleen bent. Want het is echt meer werk dan wanneer je paard pension gestald staat, daar kun je niet omheen.

Daar kun je wel omheen. De tijd die ik eerder in de auto zat naar de pensionstal besteed ik nu aan de klusjes.


Inderdaad.

Los van het wachten tot je paard droog is om een zweetdeken te wisselen. Wachten tot de longeerpaddock vrij is, poetsplaatsen die vol zijn. Rekening houden met vaste voertijden en bezoektijden waar je om heen moet plannen, etc....

De eerste stalhouder die mij graag voor 6 uur aan ziet komen op de warme zomerdagen om te rijden moet ik nog tegenkomen :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:18

Hihi, als je maar stil doet, dan red je je er maar mee

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:50

Iemand noemde hier ook van dat klierpaard.. dat vind ik ook écht een nadeel aan paarden aan huis. Als je een paard hebt die vervelend in omgang is. Zo eentje heb ik gehad en ik kon me er niet overheen zetten.
Het beest mepte als je toevallig op de verkeerde plek op het verkeerde moment was dus uitmesten kon alleen met halster om en touw vasthouden zodat het hoofd bij je bleef. Het gooide continu de waterbak om. Maakte een enorme schijtbende van de stal, alle muren vol met poep gesmeerd. Ze scheet in dr voerbak en in dr hooibak. Elke dag. Ze vrat aan kozijnen, ze klierde de buurman. Als het fris was dan was buitenzetten ook heel irritant. Met binnenhalen mocht je hopen dat het beest zich liet pakken. Het trapte mijn hele weiland naar de klote, ging ijsberen, rende door het stroomdraad, vrat al dr stro op, maakte dekens stuk.
Driekwart van deze problemen heb je op een pensionstal geen last van

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:03

@Dorine,vind ik behoorlijk eenvoudig voorgesteld hoor.
Paard ijsbeert,kliert,....dus het is een pokkenpaard?
Wat een onzin!
Met dit soort gedragingen wil een paard je wat duidelijk maken ipv een klierpaard zijn....
Je kan zoeken naar de oorzaak en het gedrag hopelijk laten verdwijnen ook....

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:03

Dat was ik van dat klierpaard, gelukkig is die van mij niet zo'n enorme klier als wat ik van jou lees Dorine92! Maar inderdaad als je je paard op pension hebt staan maak je je paard maar een aantal uren per dag mee en zie je heel veel niet. Dat zie je wel als je ze om huis hebt staan en zoals ik veel thuis bent.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:19

Hier ook wel wat verwende eigenzinnige paarden. Maar niet gemeen naar mensen. Ze geven goed aan wat ze wel of niet willen en omdat we ook veel thuis zijn en we geen zin hebben in stukgelopen weides, geven we er ook gehoor aan als ze aangeven de wei uit te willen.

Hier proberen we ze zoveel mogelijk zelf te laten kiezen. Maar geen 24/7 onbeperkt gras of ruwvoer. Ze zijn nu al te vet.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:25

Wendy schreef:
Shaggy09 schreef:

Probeer alleen boodschap over te brengen, vooral naar TS, dat ik haar droom heel goed snap maar dat naast het bijna onhaalbaar is qua financiële plaatje het waarschijnlijk ook onhaalbaar is qua tijd. Mits je alleen bent. Want het is echt meer werk dan wanneer je paard pension gestald staat, daar kun je niet omheen.

Daar kun je wel omheen. De tijd die ik eerder in de auto zat naar de pensionstal besteed ik nu aan de klusjes.


Kun je zeker omheen. Idd de reistijd en reiskosten als je met de auto gaat naar een pensionstal toe. Maar kijk ook eens naar de kosten van pensionstal vs zelf doen. Heb zo eens mijn 'uurloon' thuis uitgerekend. Ok, het is geen vetpot, maar met een paar uur minder in de week op kantoor aan het werk, en een paar uur meer lekker thuis buiten tussen de paarden aan de slag (wat ik eigenlijk veel leuker vind) kom ik mooi quitte uit vergeleken met een full time baan en vol pensionkosten! En ook bleek uit mijn berekening dat ik voor hetzelfde geld voor 1 paard op een pensionstal er twee aan huis kan hebben! *\o/* Dus ja of je die paar uren werk nu thuis buiten doet, of in loondienst op kantoor maakt niet veel uit in dat geval. De uren en kosten blijven hetzelfde.

Maar één ding is wel zeker, buiten bezig zijn moet wel een beetje een hobby van je zijn. Anders wordt het óf een rommeltje, of duurder als je veel moet laten doen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:25

tengeltje11 schreef:
@Dorine,vind ik behoorlijk eenvoudig voorgesteld hoor.
Paard ijsbeert,kliert,....dus het is een pokkenpaard?
Wat een onzin!
Met dit soort gedragingen wil een paard je wat duidelijk maken ipv een klierpaard zijn....
Je kan zoeken naar de oorzaak en het gedrag hopelijk laten verdwijnen ook....

Is geen onzin het was gewoon een dominante klier. Waar ie ook kwam, de vraag was altijd als eerste: wat kan er stuk of dood? Misschien vindt een ander dat grappig maar het is mijn hobby en de meeste andere paarden doen dat niet. Dus ja dat vind ik irritant en heb ik geen zin in. Beter dat ie naar iemand gaat zoals jij die dat allemaal prima vindt en gaat kijken wat ie dan nog meer wenst behalve minstens 12 uur tot 24/7 weidegang per dag, mega merriebox s nachts in de winter, gezelschap, onbeperkt hooi, wilgentakken, enz enz enz.
Ik wil gewoon een paard waarbij ik niet alert hoef te zijn op meppen en bijten, en niet de hele dag bezig ben de vloedgolf aan schade en bende achter hem/haar te herstellen. Het kan ook gewoon normaal.
Maar zulke paarden heb je er dus wel tussen zitten en zolang je op een pensionstal staat heb je daar weinig last van. Zij voeren dus jij hoeft die boze kop niet 3x per dag te zien. Die paddocks worden toch wel gevlakt en ze gaan vaak vroeg in het seizoen van het weiland af omdat ze toch al met teveel paarden op een wei staan. En wie nou het hek/de waterbak/de draden/de deken heeft gesloopt is onduidelijk, ook als het altijd die van jou is die alles molt.
Echt hoor, aan huis gaat dat je opbreken als je elke keer als je naar de paarden gaat, tegen allemaal negativiteit aanloopt. Het is je hobby, je wilt een vrolijk vriendelijk beleefd paard zien die geniet van alles wat jij voor hem regelt, en geen chagrijnige ontevreden rotkop. Maar goed dit is mijn bescheiden mening.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:28

Die wil je op een pensionstal toch ook niet? Staat toch los van aan huis of op pension?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:31

MizzMontana schreef:
Die wil je op een pensionstal toch ook niet? Staat toch los van aan huis of op pension?

Liever niet maar ze zitten er altijd tussen. Zolang het paard wél fijn te rijden is heb jij daar geen last van zolang je enkel je poetsbeurtje en je ritje doet
Die waar ik het over heb was trouwens op een pensionstal met beperkt hooi en 1 uur paddock per dag wél vrolijk gek genoeg. Alleen het personeel moest erg goed opletten ivm het zomaar meppen. Nouja, zelf weten dan hoor.. paard is verkocht naar een stal met geen paddocks, amper weidegang in de zomer en beperkt hooi. Schijnt daar gelukkig te zijn. Nouja, bijzonder. Blij dat hier nu paarden staan en hebben gestaan die heel tevreden zijn en waren met de vele vrijheid en de goede zorg
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 19-10-18 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:32

Die wil je in principe nergens.
Maar ik moet het met Tengeltje eens zijn , dat er bijna meer met zo'n paard moet zijn dan alleen maar strondvervelend zijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:40

MariekeTV schreef:
Die wil je in principe nergens.
Maar ik moet het met Tengeltje eens zijn , dat er bijna meer met zo'n paard moet zijn dan alleen maar strondvervelend zijn.

Ja een vervelende aandoening.. heet "merrie"
Prima gezond verder. Op de pensionstal had ik weinig last van dr sloopdwang, en boze gedoe. Thuis des te meer. De ergenis bouwt zich snel op
Maarja iedereen kent toch wel dat paard die altijd boos kijkt? Die tegen de staldeur schopt, lelijk doet naar andere paarden en ijsbeert. Tja.
Heb er net eentje verkocht, heerlijk beest. Echt áltijd vrolijk. Dat wil je zien, zeker aan huis.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:43

Hoe je het ook draait of keert,een paard die een mens mept,daar zit gewoon iets niet juist,heeft niets met klieren te maken.

Hier 14 merries.
Allen goed opgevoed.
En tuurlijk kan een merrie eens wat mottig zijn,maar slaan wordt niet gedaan en heel direct aangepakt.

En natuurlijk heeft elke manege of stal zo'n paarden.
Als je dan kijkt naar de huisvesting en daginvulling van die dieren,moet je vaak niet ver zoeken waar de oorzaak ligt.en dat zijn niet enkel merries.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:46

Dorine92 schreef:
MariekeTV schreef:
Die wil je in principe nergens.
Maar ik moet het met Tengeltje eens zijn , dat er bijna meer met zo'n paard moet zijn dan alleen maar strondvervelend zijn.

Ja een vervelende aandoening.. heet "merrie"
Prima gezond verder. Op de pensionstal had ik weinig last van dr sloopdwang, en boze gedoe. Thuis des te meer. De ergenis bouwt zich snel op
Maarja iedereen kent toch wel dat paard die altijd boos kijkt? Die tegen de staldeur schopt, lelijk doet naar andere paarden en ijsbeert. Tja.
Heb er net eentje verkocht, heerlijk beest. Echt áltijd vrolijk. Dat wil je zien, zeker aan huis.


Nee sorry in al die jaren en verschillende paarden nooit een paard gehad die altijd zo was.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:15

tengeltje11 schreef:
Hoe je het ook draait of keert,een paard die een mens mept,daar zit gewoon iets niet juist,heeft niets met klieren te maken.

Hier 14 merries.
Allen goed opgevoed.
En tuurlijk kan een merrie eens wat mottig zijn,maar slaan wordt niet gedaan en heel direct aangepakt.

En natuurlijk heeft elke manege of stal zo'n paarden.
Als je dan kijkt naar de huisvesting en daginvulling van die dieren,moet je vaak niet ver zoeken waar de oorzaak ligt.en dat zijn niet enkel merries.


Tengeltje11 ik heb veel merries gereden, nooit iets mee gemerkt. Maarja je zal net die pismerrie kopen. En nee meppen mag niet en wordt afgestraft maar sommige paarden kun je onder liggen en anderen moet je gewoon nooit 100% gaan vertrouwen. Spreek uit ervaring, hiervóór nog nooit zoiets meegemaakt

@MariekeTV ik heb t ook nooit eerder meegemaakt maar het kan dus. En is dus iets om rekening mee te houden als je je paarden aan huis gaat houden. Dat dat kan tegenvallen. Had ik zelf nooit verwacht. Ik dacht het paard krijgt het hier zoveel beter... meer weidegang, onbeperkt ruwvoer.. Zal helemaal vrolijk en gelukkig zijn. Not

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:26

Irriteer me meer aan het paard van een ander dan van mijn eigen. Als dat me echt niet bevalt kan je dier er ook nog uitdoen.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 23:23

In mijn specifieke geval is mijn huidige (vos)merrie een schat van een dier en heel fijn in de omgang, als daar een maatje bijkomt zal dat waarschijnlijk hetzelfde type paard zijn.

Om even specifiek (En offtopic) op Dorine92 in te gaan: mij is altijd geleerd dat paarden hele gevoelige dieren zijn en heel goed de emoties van hun ruiter/eigenaar aanvoelen. Om je paard nou uit te maken voor een lastpak en een klier vind ik niet zo vriendelijk en eerlijk naar een paard toe, en lijkt me ook niet vreemd als een paard zo'n negatieve houding dondersgoed aanvoelt. Misschien dat een wat positievere bejegening dan juist tot resultaat leidt.