Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 12:06

Vind het zo leuk iedereens ervaring te lezen, houd mij ook echt weer scherp. Betreft dat 'persoonsgebonden voorinteresse' , daar geloof ik ook echt in. Gaat niet alleen om voer, maar ook gewoon om wat voor persoon er een groep in stapt, is echt boeiend om te zien hoe wisselend daar op gereageerd word. Met de laatste introductie hebben mijn moeder en ik 4 uur op een stoel zitten kijken in de avond( terwijl we zeiden: dit moeten we echt vaker doen :+ ) . Je ziet dan zo goed wat 'mensen' in de buurt voor invloed hebben, gewoon buiten het hek al. Dat weet je wel, maar als je echt gewoon eens alleen zit te observeren valt dat nog meer op :o

Inderdaad is het van buitenaf inscharen lastiger omdat je het paard nog niet kent, maar gelukkig staan er steeds meer intern op de wachtlijst dus dat maakt het voor ons makkelijker :) . Ik introduceer niks waarvan ik op voorhand zeker weet dat het niet werkt, dat zou ik nooit eerlijk vinden.

Maar juist die paarden/eigenaren die je het wel gunt, waarvan je denkt: 75% kans dat het lukt en dan zou het echt heel erg fijn zijn voor dat paard. Maar ook van te voren al 25% kans dat het niet lukt. Laat je dan toch diegene voorgaan zonder 'contra-indicaties' ? Ja, dat vind ik ( vooral met bestaande klanten) lastig. En daar ga ik wel harder in worden denk ik.

Als pensionstalhouder is het ook een proces, dit soort keuzes hoef ik pas sinds 1.5 jaar te maken. Hetzelfde geld voor hoe we de introductie doen, daar hebben nu veel meer mensen een mening over, in de andere groepen die op het land staan of in de paddock zonder ruwvoer heb ik dat heel niet. Qua klantcontact in het begin is de loopstal veel intensiever.

Ik kan natuurlijk beide vormen naast elkaar leggen en ik denk dat als je als pensionstalhouder start met groepshuisvesting: je het lastiger hebt dan met individuele stalling.

Ook qua onderhoud moet je veel meer doen.

Qua dagelijkse arbeid gaan we er op vooruit.

Dus je mag arbeid afstrepen tegen denkwerk, opknappen en klantcontact.

Denk dat veel pensionstalhouders liever arbeid hebben hahaha :') :')

Lieser
Berichten: 1592
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:46

ruitje schreef:
En daarnaast: Het kan nu ook, ik kan selecteren omdat de vraag zo groot is. Dus ik denk dat ik anders ga werken met de wachtlijsten, niet meer wie het eerste komt wie het eerste maalt: Maar wie past het beste?

Dat voelt oneerlijk, maar is misschien wel beter :o

Hmmm, dan wordt het misschien toch interessant om eens langs te komen en onszelf op de wachtlijst te zetten

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 12:59

Er zijn dankzij dit topic best veel mensen langs gekomen hoor Lieser! Niet iedereen vond het uiteindelijk wat maar dat geeft ook niet! Staan best wat Bokkers op de wachtlijst nu :+ ! Van harte welkom hoor!

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:06

Mijn stalhouder had dat ook toen mijn ruintje bi een nw. groep gezet werd in begin, de eerste dagen 4 of 5 beten, ok geen probleem, maar ik was een weekend weg, kom terug en hij was net een krentenbrood, geteld meer dan 28 echte bijtplekken tot bloedens toe en dan nog wat onthaarde plekken en blauwe plekken, toen was het voor mij klaar, gelukkig besefte stalhouder toen ook dat het eigenlijk niet kon, dus mocht ie voortaan bij mijn oude paard die bij de pensioenpaarden stond staan. En dat was voor hem en voor ook een superoplossing ook al was ie niet met pensioen.

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:37

ruitje schreef:
Ik ben normaal heel erg van klanten en paarden een kans geven, maar ik vind dat je ook moet gaan denken aan wat het met de groep doet. En daarnaast: Het kan nu ook, ik kan selecteren omdat de vraag zo groot is. Dus ik denk dat ik anders ga werken met de wachtlijsten, niet meer wie het eerste komt wie het eerste maalt: Maar wie past het beste?

Dat voelt oneerlijk, maar is misschien wel beter :o

Ja, dat is beter voor jou en uiteindelijk ook voor degene die je afwijst.
Als het niet past, gaat het meestal ook niet passen.

Onze stalhouder ging zover dat je soort van door de ballotagecommissie van alle pensionklanten ging voordat je mocht komen :D Nu is dat met 20 mensen ook nog te doen, in tegenstelling tot jouw situatie.

Maar kritisch aan de voorkant betaald zich uit aan de achterkant.
Op onze stal is het verloop zo groot dat de stalhouder niet eens meer aan een wachtlijst doet. Prima als je 5 jaar geduld op kunt brengen maar de meesten hebben niet zoveel tijd.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:41

Maar hoe weet je op voorhand wat past? Wat vergelijk je dan met wat? Vooral wat voor soort persoon de eigenaar is en daaruit afgeleid de verwachte eisen?

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:00

Gini schreef:
Maar hoe weet je op voorhand wat past? Wat vergelijk je dan met wat? Vooral wat voor soort persoon de eigenaar is en daaruit afgeleid de verwachte eisen?

Je klanten komen meestal uit de omgeving dus veelal is er wel iemand die wat weet over die persoon.

Je moet ook weer niet te kritisch zijn. Je krijgt nooit een stal vol vriendjes maar je kunt wel sturen op een stal met mensen die het met elkaar kunnen vinden.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:26

Gini schreef:
Maar hoe weet je op voorhand wat past? Wat vergelijk je dan met wat? Vooral wat voor soort persoon de eigenaar is en daaruit afgeleid de verwachte eisen?


Ik denk dat dat voor een groot deel op je gevoel vertrouwen is.
Als iemand langs komt om te kijken dan praat je al een beetje over zijn of haar paard, huidige stal, wat ze fijn vinden en wat niet. Daaruit kan je vaak al wel uit opmaken of het een beetje een match is of niet.

Ik merk altijd gelijk of er een bepaalde klik is en of diegene bij ons op stal past, ook qua ideeen over hoe we de paarden hier houden. Ik stel ook altijd bepaalde vragen om te checken hoe mensen in bepaalde zaken staan die voor mij belangrijk zijn. Dan krijg je wel een goed beeld, maar geen garantie uiteraard, het kan altijd tegen vallen op termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:41

Nou, ik zal je vertellen, ik heb op t moment 1 weidegenootje waar ik het gelukkig goed mee kan vinden en we komen goed overeen. Nu hebben we ruimte voor een extra paard gecreëerd dus een plekje aangeboden. Er zijn best wel wat mensen op af gekomen maar pfff wat een verschillen en aparte mensen ook regelmatig :o .
Respect voor jou dat je zoveel mensen en paarden bij elkaar kunt brengen _/-\o_ en het ook nog allemaal goed kan laten verlopen. Ik vind ook best dat je kieskeurig hierin mag zijn. Je hebt iets moois te bieden maar het mag wel passend zijn vanaf beide kanten. Bij ons heeft het ook best wel even geduurd voor we iemand geschikt hebben gevonden. En dan nog is het afwachten. Volg je gevoel inderdaad.

Kendra

Berichten: 8766
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 23:38

Ik denk dat het ook lastiger wordt bij Ruitje omdat er verschillende 'smaken' zijn qua stalling.
De stallen waar ik heb gestaan hadden maar één smaak, één manier waarop de paarden werden gehouden. Dat trok een bepaalde groep mensen aan en die konden het meestal wel redelijk met elkaar vinden. Iedereen in de buurt wist ook hoe het zat, dus het was toch een beetje 'soort zoekt soort'....
Soms viel het wat anders uit en dan was iemand weer snel vertrokken. En soms bleef iemand een buitenbeentje, maar paste het toch.
Ik heb altijd op redelijk 'zakelijke' stallen gestaan, wel gezellig, maar niet zo close. Veel werkende mensen, die niet de hele dag tijd hadden om op stal rond te hangen (wat dan ook nooit gebeurde).

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 08:36

Nou qua inschatten: Dat is niet altijd makkelijk hoor :') . In een rondleiding valt zoveel te vertellen en je wil zoveel laten zien. Ik probeer tegenwoordig ook vooral maar te vertellen wat we niet doen( geen dekens wisselen/we kunnen omdat we er 100 hebben niet alles doen etc)


Ik merk ook dat dingen die voor ons 'normaal' zijn, die vergeet je dan soms te vertellen bij een rondleiding en dan is dat ineens een ding. Dan is het niet dat ik dat bewust heb achtergehouden zeg maar, maar dan denk ik: Ja, doen we al jaren zo, nooit over nagedacht dat dat voor iemand een issue is. Voorbeeld is halsters aan, dat hebben ze bij ons allemaal, zie je ook tijdens de rondleiding... staat in de stalregels. Ik denk er dan niet extra aan zoiets te melden bijv :o

Op onze stal past eigenlijk inderdaad een vrij brede groep, we hebben Z ruiters staan en mensen die bitloos/boomloos/ijzerloos willen. We zijn een beetje voor de 'gemiddelde mens' denk ik. Vooral recreatie gericht.

De echte sportruiters vinden onze accomodatie niet goed genoeg denk ik en we gaan het apart staan steeds meer uitfaseren. Levert niet genoeg op en sta er ook niet achter. Dus die groep trekken we niet echt. En de echte 'natural' vind ons niet natuurlijk genoeg denk ik. Wat dat betreft heb je wel een punt Kendra, dat maakt het misschien wel lastiger. Aan de andere kant trek je daardoor wel een breder publiek en het past ook bij ons als stalhouder.

Moeilijk, staan jullie liever op echt een stal met een specifieke doelgroep?

MyWishMax

Berichten: 25539
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:44

Ik ben wat dat betreft echr wel een serieuze sportruiter. Maar ik pas juist niet op de traditionele ouderwetse sportstallen. Dus nee, ik sta liever niet op een stal met een specifieke doelgroep. Ik zoek altijd iets waar mijn paard goed staat en waar de faciliteiten goed zijn om intensief te trainen. En goed staan voor paard is met anderen, veel buiten en goed voer. En dus goede bodems om te trainen. (En dan wat eisen die ik nodig heb voor mijn gezondheid. Ik heb soms wat hulp nodig en kan niet alles)

Ik zou dus al nooit bedenken om iets over dekens te vragen, want ik vind het normaal dat dat niet gewisseld kan worden :')

Ik wil alleen wel zelf bepalen wat mijn paard nodig heeft. Ik zal dus nooit op een stal gaan staan die geen paarden met ijzers wil in de groep. Paard staat zonder, maar als het nodig is is het nodig. En in een goed passende groep is dat ook geen probleem.

Wij hadden ook een wisselende doelgroep. Van recreatie tot sport en geen probleem. Alleen geen stal meer straks :+

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:34

Halsters om was altijd nono (in vast zitten, vreemden die ze kunnen pakken (wandelpad er langs), en nu ze in eigen beheer staan helemaal, maar ik heb dan ook 2 ruinen waarvan 1 zeker alles op/om een ander paard als ultiem speelgoed ziet (geen zin in problemen met tanden/kaak). Moet er dus iets om hoofd blijven om ze te kunnen pakken, (oud en nieuw bv dan ging er ook een label aan) was/is dat een halsband ipv een halster. Als oude pony zich niet liet pakken, dan maakte halster of halsband of niks 0,0 verschil.

Christiene
Berichten: 7744
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:01

Halsters hier altijd wel om.
Het is altijd ze laat zich altijd pakken hoor.. nou vaak is het toch weglopen..

Als je er tientallen binnen moet halen schiet dat gewoon niet op.
Kost tijd.

Op stal dan wél af, maar ook daar is het makkelijker om om te laten bij sommige.

Lieser
Berichten: 1592
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:41

ruitje schreef:
Moeilijk, staan jullie liever op echt een stal met een specifieke doelgroep?

Ik niet. Ik vind een brede doelgroep juist wel leuk.

Fly_high

Berichten: 3328
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:32

Citaat:
Moeilijk, staan jullie liever op echt een stal met een specifieke doelgroep?


Nah,brede doelgroep is prima. Ik rij wel wedstrijden maar gezien springen in onze regio niet zo populair lijkt te zijn is een sportstal meestal juist minder geschikt. Want dan komt er vaak heel wat gezeik bij kijken over bodems waarop absoluut niet gesprongen mag worden :+ bakbeschikbaarheid etc. Dat is tenminste mijn ervaring, dat sport voor velen hier enkel dressuur lijkt te betekenen en daar heb ik op wedstrijdgericht niveau niet zoveel mee.

Een 100% springstal daarentegen zie ik wel zitten mits het paardenvriendelijk kan, dus graag 24/7 buiten tenminste in de zomermaanden. En dat blijkt in praktijk makkelijker bij stallen voor recreatieve ruiters. Prima, dan voel ik me minder gek als ik lui dagje neckrope of rondsjokken zonder zadel doe :P

Het enige wat ik wel altijd verwacht is dat de stalhouder zich niet bezighoudt met zijn eigen visie op "de enige juiste" manier van paarden trainen afdwingen bij de klanten, of het nou dressuur is of nh/bitloos of nog iets anders. Leven en laten leven :o Ik heb 1x in mijn leven bij een stal gestaan waar de eigenaresse alles beter meende te weten, longeren moest in vrijheid, rijden in aanleuning was uit den boze, zo was ook dierenarts inschakelen want zij was meer van alternatieve geneeswijzen. Ik was binnen no time weg :+ sindsdien sta ik altijd bij stallen waar de stalhouders zich niet zoveel met hun klanten bemoeien en dat bevalt prima. Wat naar mijn idee helpt is als de stalhouder met een hele andere tak van sport bezig is (western, aangespannen oid) of zelf niet rijdt.

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 13:28

Klopt ja, wij hebben hier een groep menners en een groep springers staan maar die komen er qua gebruik van de accommodatie ook 'minder' van af dan de dressuurruiters.

Ik probeer mij zo weinig mogelijk te bemoeien met wat een ander doet met zijn paard( ben zelf drafsport minded natuurlijk dus inderdaad hele andere tak van sport).

Ik zeg er wel wat van als ik bijv. Een bijrijder een uur op een paard zie rijden die daarvoor een jaar niet gereden is/getraind is. En als iemand bijv. Er maar voer in wil hebben terwijl een paard niet eet omdat hij 5 keer per week op wedstrijd gaat. Dan probeer ik wel uit te leggen dat dat dus niet 'kan' , dat je niet kan voeren als je ze van de voerbak af traint. Of uh... nouja, dat is het eigenlijk wel? Meestal bemoei ik mij niet met hoe een ander rijd en dat soort mensen willen we ook niet op stal hebben. Van die 'bakrandkijkers' die altijd commentaar hebben.

En dat is wat anders dan dat ik geen mening heb he, natuurlijk vind ik soms wat van hoe een paard gereden word bijv. :o . Maar dat vind iedereen denk ik :D .

Gisteren hadden we een clinic horse agility, er was van alles van een wip tot een hoepel om doorheen te springen. Wilde toch deze even delen :+

Is een fokproduct van ons, nu van een pensionklant. Ga helemaal stuk om dat beest :')

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:36

Hahahahahah fantastisch om
Te zien. Wat een beest!

En nee, ik sta ook liever op een stal met een brede doelgroep.

ellepel

Berichten: 47499
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:45

een echt hobbelpaard _O-

leuk al die dingen die jullie steeds organiseren, is ook best heel wat werk!

Rocamor

Berichten: 11024
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:59

Ik heb in een grijs verleden met mijn paard bij een privé persoon met een paar pensionstallen gestaan. Het ontbrak de paarden in de boxen werkelijk aan niks. Kniehoog (letterlijk en niet gelogen) in schoon stro. Volpension.

Ik had in die tijd weinig tijd voor mijn paard (daarom ook volpension). Hij stond veel buiten met zijn toenmalige maatje. Helaas een zandpaddock en geen hooi. 2 speelse ruinen met teveel tijd. En de mijne kreeg weinig aandacht. De mijne hing dus regelmatig aan het halster van zijn maat. Gewoon 2 ruinen die lopen te etteren met elkaar, bij gebrek aan gras en hooi) De eigenaresse van dat paard had dáár geen moeite mee. De pensionstalhouder wel. Die kon het niet aanzien. Ik moest meer naar mijn paard en er meer mee doen (het was niet zo dat ik enkel voor het stalgeld op stal kwam hoor. Was er elke week wel paar x). Ben daar ook het erf afgebonjourd omdat ik in haar ogen te weinig met mijn paard deed. En in de ontslagbrief nog de nabrander dat ze hoopte dat mijn paard ooit een baas zou krijgen die hij verdiende. overigens had die pensionstalhouder zelf een handvol bruikbare paarden waar ze zelf nog minder mee deed....

Gelukkig ook op stallen gestaan waar de eigenaren iedereen in de waarde lieten. Zodat je niet steeds met samengeknepen billen op stal komt.

Ruitje, wat een heerlijk beest zo zeg! Kreeg van de week een filmpje van een(muil?)ezel op een plank en die werd voortgetrokken met een trekker. Wanneer kunnen we dat filmpje van jullie en dit paard verwachten? <<)

Jammer dat ik niet dichterbij woon.
Had graag eens meegedaan. Waar hebben jullie die wip vandaan? Die wil ik ook wel (laten maken)...

Anoniem

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:30

Ik kom redelijk uit jou buurt Ruitje en ben in principe ook een sportruiter. Er starten er nog 3 op deze stal, waarvan 1 nu met een blessure die dus momenteel niets doet. Ik zou nooit op een sportgerichte stal willen staan omdat dat hier in deze omgeving niet aan mijn wensen doet. Hier staan mensen die bitloos/boomloos rijden, we hebben een western ruiter gehad, een stuk of 10 rijden recreatief en wat geblesseerde en oudere paarden.
Juist die mix vind ik zelf heel erg prettig. Er hangt hier een fijne sfeer en in principe gaat iedereen hier relaxt met elkaar om.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:05

Citaat:
Is een fokproduct van ons

Hoe kweek je uit dravers een vlekkenpaard met sokken ? :o? :?






:')
Wat een heerlijk beest ook ! Lekker schommelen =:)

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 15:06

Meeh ik ben wat slecht in reageren geweest, sorry! Zwanger en 3 opleidingen er door geduwd en nu een beetje ingestort eigenlijk :+


De wip is niet van ons, die had Horse Agility NL. Vraag het haar gerust, super leuk mens: Is een klant van ons en geeft ook workshops op locatie:

https://www.horseagilitynederland.nl/

We fokken met dravers en nu ook met een tinker en in de toekomst met de fjord. Wij vinden veulentjes gewoon te leuk :o .

We hebben overigens weer een discipline op stal die nog niet op het lijstje stond :')





Tank doet mee aan riddershows, of ze mochten oefenen in de buitenbak. Tuurlijk, weer wat nieuws wat we kunnen afstrepen :D ! Gaaf paard he? Zijn ze braaf!!

Aangezien jullie altijd zo lekker meedenken :D

Stel, hypothetisch gezien: je bent pensionstalhouder en je bent dus nu gegroeid van 85 naar 100 paarden. Je wil graag je accomodatie laten meegroeien en hebt de offerte om iets te laten bouwen al liggen, je moet 'm alleen nog ondertekenen....

En er komt land te koop op dezelfde weg als je bedrijf?

Waar zou jij in investeren?

Ga je voor een betere accomodatie, of meer land?

Ben zeer benieuwd wat jullie zouden doen in deze hypothetische situatie :')

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:10

Bijbouwen kan altijd...dat land kopen is nu eenmalig...hypothetisch gezien. ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:11

Meer land gezien de enorme schaarste daarvan. En dan later de verbouwing.