Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88939
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:06

Het is voor kalk al iets aan de late kant, dat wordt meestal in februari/maart gedaan. Belangrijkste is dat het gaat inregenen en niet te lang droog op de wei blijft liggen.

Leuk! Wandelen met de katten :)
Hier in de buurt liet iemand de hond uit en de kat wandelde ook een stuk mee.

@boemel: flinke bulten ;( Hopelijk trekt het snel weg.

rover_
Berichten: 1384
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:10

Bedankt voor het recept Boemel. Fikse bult, balen. Hopelijk helpt de behandeling en trekt het vlot weg.
Gefeliciteerd met je verjaardag Charaz en een fijne dag.

MarjanB

Berichten: 16614
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:21

DubbelFun schreef:
Het is voor kalk al iets aan de late kant, dat wordt meestal in februari/maart gedaan. Belangrijkste is dat het gaat inregenen en niet te lang droog op de wei blijft liggen.

Leuk! Wandelen met de katten :)
Hier in de buurt liet iemand de hond uit en de kat wandelde ook een stuk mee.

@boemel: flinke bulten ;( Hopelijk trekt het snel weg.


Gelukkig komt er regen aan :D had gewoon geen tijd om het eerder te doen. Hier zijn de boeren ook nog volop aan het kalken. Dit jaar is alles gewoon wat later.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:06

@Boemel flinke bult zeg. Hopelijk zakt het snel af.
Dat katten mee gaan op wandeling zeg… ik dacht dat die altijd zelf bepalen wat ze doen :))

@Marjan vanochtend spierpijn in het werp handje :+ ? Vorige week ook kalk gedaan alleen geen zuring gespoten. Twijfel of ik dat nog moet doen… heb ook nog wat extra kalk liggen voor als het over een maandje oid nog regenachtig wordt. Dan doe ik bepaalde stukken nog een keer. De grond is echt super zuur hier.

Gefeliciteerd Charaz

MarjanB

Berichten: 16614
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:44

Nee geen spierpijn :D had ook maar een klein stukje gedaan _O- haha ik heb mezelf voorgenomen om elke keer iets te doen. Moet eigenlijk een strooier hebben voor achter de trekker. Heb ongeveer een halve hectare gras in de wei en dan nog 1500m2 gras in de tuin.

DubbelFun

Berichten: 88939
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:52

Dat is wel iets te veel om met de hand te doen :) Ik heb zo'n klein duwwagentje die je op hoeveelheid/korrelgrootte kunt instellen, maar doe het ook meestal met de hand.

boemel

Berichten: 8574
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:28

De bult op Diekke haar bil is gelukkig al flink geslonken. Heb er net weer traumeel op gedaan.

Stephanie, ja katten bepalen ook zelf wat ze willen doen.
Als ik vraag of ze mee gaan, dan staan ze in de startblokken en lopen ze mee.
Als ze geen zin hebben, dan lopen ze niet mee.

Onze rooie kat had geen zin, die lag lekker te maffen ha ha.

We hebben voor achter de zitmaaier een strooikarretje waar 25kg per keer in gaat.
Dat gaat op zich ook best snel.

Hoe weet je of je grond zuur is?
Laten testen of door de hoeveelheid zuring, brandnetel en boterbloem?

MarjanB

Berichten: 16614
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:32


MarloesHJ

Berichten: 2489
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:33

@Boemel ik heb wel zuring en brandnetel e.d. maar ik heb geen zure bodem. Ik strooi ook niet meer lukraak iets. Ik heb bodemonderzoek laten doen en een plan voor 4 jaar mee gekregen aan de hand van de uitslag. Ideaal want ik weet waar ik de komende vier jaar aan toe ben. Bespaard mij uiteindelijk toch de nodige kosten want initieel moest ik meerdere producten uitrijden en nu enkel nog een keer per jaar uit mijn hoofd lava granulaat? Zou ik moeten opzoeken.

Fijn dat de bult geslonken is.

Wij hebben trouwens voor achter de tractor een tweedehands strooier. Ideaal maar ik ben er al wel achter dat je er niet te veel tegelijk in moet gooien want dan maak ik wheelies omdat wij een nogal hellende wei hebben. Maar te weinig er in is ook geen goed idee want dan is het er zo doorheen. Het is wel ideaal zo'n ding want laatst hadden we een zak of 10-12 binnen het uur uitgereden.

boemel

Berichten: 8574
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:49


boemel

Berichten: 8574
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:46

Klinkt interessant Marloes.
Waar heb je dat laten doen?

Ik heb hier geen bodemonderzoek laten doen. Brandnetel hebben we betrekkelijk weinig. Vorig jaar wel wat boterbloem, maar binnen de perken.

We hebben wel redelijk wat paardenbloem. Op zich is dat geen probleem voor de paarden en de paardenbloem is een bodemverbeteraar, dus ik heb er geen probleem mee.

Als er kale plekken ontstaan dan zaai ik daar paardenmengsel (verschillende grassoorten) of een kruidenmengsels voor paarden. Ik probeer redelijk wat variatie te hebben in de wei, omdat ik verwacht dat dat beter voor de bodem is en voor de paarden ook wel fijn.

Langs de paardenwei heb ik wilg, munt, kleefkruid en braam gezet, zodat ze wat te knabbelen hebben. Ik doe het een beetje op gevoel. Een echt plan zou wellicht beter zijn.
In ieder geval hebben we ontzettend veel regenwormen in de wei, volgens mij is dat goed. :D
Ik heb vorig jaar ook gekeken naar lava. Toen vond ik het behoorlijk aan de prijs. Waar heb je het vandaan?

MarloesHJ

Berichten: 2489
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:00

@Boemel ik heb je een berichtje gestuurd. Regenwormen zijn volgens mij goed maar waarom weet ik niet meer.
De paardenbloemen zien er wel vrolijk uit en de paarden vinden ze hier heerlijk, ze rennen nog net niet van paardenbloem naar paardenbloem bij mij.

Belker

Berichten: 15388
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:47

Regenwormen zorgen dat er lucht bij de wortels komen, daardoor kan gras beter, ik geloof dieper en sterker, wortelen.

manzano

Berichten: 24040
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:26


MarjanB

Berichten: 16614
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:35

:') ik heb geen stallen hoeveel mag ik er?


ik zie dat we op pagina 499 zitten wie maakt een geniaal nieuwe openinspost in een nieuw topic? Of was dat tegenwoordig niet meer zo?

Hier stikt t ook van de regenwormen, vind t altijd zo sneu als ik ze perongelijk door hak _O-

Kaat dr bult is nog niks minder.. woensdag naar de dierenarts met dr.

manzano

Berichten: 24040
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:38

Ik heb geen idee wat er zit, maar we worden gestoord van de das die continu vanuit de buurweilanden ons land in graaft onder gaas door en vervolgens ons land omploegt, dus kennelijk zit er wat lekkers :=

Dais_

Berichten: 4052
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:49

Wij hebben heeeeel veeeeeel boterbloem zag ik vandaag. Was nog niet achter op de weides geweest, maar het staat ermee vol. Vorig jaar was dat helemaal niet, snap er niks van :(

Solleke_Noah

Berichten: 11118
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 18:12

Dais_ schreef:
Wij hebben heeeeel veeeeeel boterbloem zag ik vandaag. Was nog niet achter op de weides geweest, maar het staat ermee vol. Vorig jaar was dat helemaal niet, snap er niks van :(


Welke soort is het? Kan ook inzicht geven in de oorzaak.

manzano

Berichten: 24040
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:40

MarjanB schreef:
:') ik heb geen stallen hoeveel mag ik er?


ik zie dat we op pagina 499 zitten wie maakt een geniaal nieuwe openinspost in een nieuw topic? Of was dat tegenwoordig niet meer zo?

Hier stikt t ook van de regenwormen, vind t altijd zo sneu als ik ze perongelijk door hak _O-

Kaat dr bult is nog niks minder.. woensdag naar de dierenarts met dr.


Dan mag je onbeperkt haha. Ik wil ze in de nacht op stal :=

Vervelend zeg van die bult. Hopelijk komt er duidelijkheid.

Ben vandaag met oma terug geweest naar de kliniek. Hij was erg tevreden over de verbetering. Nog klein stukje bij de schoft en hals wat nog wat aandacht nodig had, maar ze zou weer tijdje vooruit moeten kunnen nu!

boemel

Berichten: 8574
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:08

Wij hebben 1 hele grote stal.
Wordt dus 1 heel groot paard ha ha :D

Fijn Manzano dat oma het goed doet. Hoe oud zijn ze?

Net met een vriendin een stapritje met de paarden door het bos gemaakt.
De eerste paar honderd meter voelde Tess zo slecht dat ik me afvroeg of het wel een goed plan was.

Gelukkig gingen al snel de oortjes naar voren en ging ze lekker vlot stappen.
Thuis gekomen was ze helemaal zen. Oortjes naar voren, gapen, proesten. Duidelijk weer een tevreden paard.
Zij heeft altijd zo graag gewerkt en staat vaak zo treurig aan het hek als we met Diekke aan het rijden zijn, dat ik blij ben dat dit nog kan.

Of het fysiek ideaal voor haar is, weet ik niet zo, maar mentaal is ook wat waard. Zolang het gaat, gaat het.

Ik hoop wel dat ze niet negatief reageert als er een paard bij komt. Ze is op zich altijd heel lief, maar goed je weet het nooit natuurlijk en wellicht gaat ze zich uit frustratie anders gedragen.

Voor de zekerheid ben ik me daarom wel een beetje aan het oriënteren op paardenrusthuizen. Even voor mijn eigen gemoedsrust :o

Flubberboot

Berichten: 2995
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:16

Wij hebben 4 paarden en 3 stallen :') Staan in de nacht op stal en eentje staat bij onze trainster.

Interessant om te lezen dat onkruid ook nog wat zegt over wat je bodem nodig heeft! Even kijken wat voor onkruid er bij ons in de weide groeit! Is naast vaak maaien/bleuten niks mee gebeurt de afgelopen 10 jaar en het gras groeit nu ook niet meer zo snel :')

manzano

Berichten: 24040
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:26

Flo wordt 32 in juni.

Solleke_Noah

Berichten: 11118
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 19:35

Flubberboot schreef:
Wij hebben 4 paarden en 3 stallen :') Staan in de nacht op stal en eentje staat bij onze trainster.

Interessant om te lezen dat onkruid ook nog wat zegt over wat je bodem nodig heeft! Even kijken wat voor onkruid er bij ons in de weide groeit! Is naast vaak maaien/bleuten niks mee gebeurt de afgelopen 10 jaar en het gras groeit nu ook niet meer zo snel :')


als je wat foto's post over diegene waar je over twijfelt, kunnen we wel helpen denk ik!

manzano

Berichten: 24040
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:49

PlantNet is trouwens een handige app om planten (en ook sub soorten) te herkennen.

boemel

Berichten: 8574
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:42

manzano schreef:
Flo wordt 32 in juni.


Phoe. Mooi oud!