Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:28

In het wolvenpark, was de omheining 1.75, bovenkant 40 cm naar binnentoe met op die 40 cm allemaal draad met een flinke dot stroom.

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:40

Maar als ze echt ook zouden onderdoor graven en je moet zo'n omheining ook nog eens 1-1,5m diep gaan ingraven ben je wel zoet! :=

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:34

Zonet op BBC een prachtige documentaire over wolven in Europa gezien. Hoe ze leven, paren, groeien in aantal, hoe ze 's nachts meer en meer in de steden worden waargenomen trekkend van het een naar het andere gebied.
Heel boeiend. Maar je schapenkudde even met honden verdedigen, dat is niet zo simpel. Dan hoor je ook bij je kudde en honden te blijven.
Er waren trouwens wel al jachtpartijen op de wolf.

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:35

Wat ik eigenlijk wilde schrijven met mijn stukje, is dat ik (zelfs vandaag nog) enorm onder de indruk ben van het prachtige dier dat de wolf is. Echt geweldig. De uitgestrektheid in Italië, Zwitserland, Oostenrijk waar deze dieren in kudde verband wonen. HOe ze leven, het enorme geknok van de moederwolf, de alfa die nadat haar partner (alfa mannetje) was aangevallen door een beer, bij haar mannetje bleef totdat hij dood ging. Hoe je zag hoe de oude kudde gelijk werd overgenomen door een nieuw alfa mannetje en haar dochter. Hoe ze een enorme reis ging maken en niet haar oude plekje opeiste in haar oude groep, maar alleen 1600 km weg trok om paar weken later haar puppies geboren te laten worden. HOe ze enorm als solitaire wolf moest vechten om haar puppies groot te krijgen. Wat het voor haar betekende de schapenkuddes die zo goed beschermd werden door een man met zijn honden. Hoe in Zwitserland door de boeren de jacht op de wolven werd geopend daar die hele kuddes hadden aangevallen bij de mensen thuis. Hoe zij met haar puppies in de nacht door het stadje!! liep over de brug en zo uit dat gevaarlijke gebied wist te ontsnappen om elders in de Alpen een verlaten rustig gebied te vinden met overdaad aan wild. En daar vond ze weer een nieuw mannetje.
Het was zo indrukwekkend, zo mooi wild dier en dappere dieren, dat iedereen die daar naar kijkt alleen maar vreselijk mooi kan vinden én concluderen dat de tijd dat de wolf in Nederland leeft echt definitief voorbij zou moeten zijn, want in Nederland is echt geen plek voor ze. Ze hebben zoveel terrein nodig om te jagen, ze reizen elke nacht wel 50 - 60 km als het moet, ik ben er nog meer van overtuigd dat dit prachtige mooie dier, alleen in echt uitgestrekte gebieden kan zijn. En dan nog zal het niet gemakkelijk zijn. Want ze lieten ook zien, hoe de wolven, in een gebied 45 schapen hadden gepakt in één keer tijd. Door een man met zijn honden te vragen, die alle kuddes bij elkaar deed en de bergen in ging, waren ze er al lange tijd in geslaagd om het aantal dode schapen van de 15000 schapen kudde terug te brengen naar maar 3 in een paar jaar.
Maar, het is niet eventjes, paar honden bij je kudde zetten, en het probleem is over. Daar komt veel meer bij kijken. Want ook dat werd goed in beeld gebracht.
Ik vond het een hele goede e documentaire, met oog voor het prachtige wilde wezen dat de wolf is, maar ook oog voor de mensen en hun leefwereld en hoe moeilijk zo niet onmogelijk het is om die twee bij elkaar te brengen temeer daar de wolven niet bejaagd mogen worden (werd en wordt dus toch stiekem gedaan).

mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:54

Jammer dat ik de documentaire gemist heb. Ik sluit me aan bij jouw conclusie, de wolf is een prachtig dier en knokt voor zijn/haar jongen en de rest van de roedel, heb er ook een boek over gelezen. Maar: in Nederland is er domweg te weinig ruimte en is de tolerantie dientengevolge te laag.

Het is wel jammer dat een aantal tegenstanders zo'n documentaire niet ziet, hoewel ik helemaal niet blij ben met de wolf in Nederland, erger ik me toch ook erg aan de lieden die de wolf maar ongenuanceerd afschilderen als een bloeddorstig monster.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:58

pien_2010 schreef:
Wat ik eigenlijk wilde schrijven met mijn stukje, is dat ik (zelfs vandaag nog) enorm onder de indruk ben van het prachtige dier dat de wolf is. Echt geweldig. De uitgestrektheid in Italië, Zwitserland, Oostenrijk waar deze dieren in kudde verband wonen. HOe ze leven, het enorme geknok van de moederwolf, de alfa die nadat haar partner (alfa mannetje) was aangevallen door een beer, bij haar mannetje bleef totdat hij dood ging. Hoe je zag hoe de oude kudde gelijk werd overgenomen door een nieuw alfa mannetje en haar dochter. Hoe ze een enorme reis ging maken en niet haar oude plekje opeiste in haar oude groep, maar alleen 1600 km weg trok om paar weken later haar puppies geboren te laten worden. HOe ze enorm als solitaire wolf moest vechten om haar puppies groot te krijgen. Wat het voor haar betekende de schapenkuddes die zo goed beschermd werden door een man met zijn honden. Hoe in Zwitserland door de boeren de jacht op de wolven werd geopend daar die hele kuddes hadden aangevallen bij de mensen thuis. Hoe zij met haar puppies in de nacht door het stadje!! liep over de brug en zo uit dat gevaarlijke gebied wist te ontsnappen om elders in de Alpen een verlaten rustig gebied te vinden met overdaad aan wild. En daar vond ze weer een nieuw mannetje.
Het was zo indrukwekkend, zo mooi wild dier en dappere dieren, dat iedereen die daar naar kijkt alleen maar vreselijk mooi kan vinden én concluderen dat de tijd dat de wolf in Nederland leeft echt definitief voorbij zou moeten zijn, want in Nederland is echt geen plek voor ze. Ze hebben zoveel terrein nodig om te jagen, ze reizen elke nacht wel 50 - 60 km als het moet, ik ben er nog meer van overtuigd dat dit prachtige mooie dier, alleen in echt uitgestrekte gebieden kan zijn. En dan nog zal het niet gemakkelijk zijn. Want ze lieten ook zien, hoe de wolven, in een gebied 45 schapen hadden gepakt in één keer tijd. Door een man met zijn honden te vragen, die alle kuddes bij elkaar deed en de bergen in ging, waren ze er al lange tijd in geslaagd om het aantal dode schapen van de 15000 schapen kudde terug te brengen naar maar 3 in een paar jaar.
Maar, het is niet eventjes, paar honden bij je kudde zetten, en het probleem is over. Daar komt veel meer bij kijken. Want ook dat werd goed in beeld gebracht.
Ik vond het een hele goede e documentaire, met oog voor het prachtige wilde wezen dat de wolf is, maar ook oog voor de mensen en hun leefwereld en hoe moeilijk zo niet onmogelijk het is om die twee bij elkaar te brengen temeer daar de wolven niet bejaagd mogen worden (werd en wordt dus toch stiekem gedaan).

Realistisch verhaal! Het is jammer dat de rewilding secte in Nederland de realiteit niet onder ogen wil zien. Dit zal nog behoorlijk uit de hand moeten lopen eer men de realiteit onder ogen moet zien en gaat ingrijpen. De zachte heelmeesters gaan weer hele stinkende wonden maken waar uiteindelijk zowel de prooidieren als de wolven het slachtoffer van worden.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:01

mysa schreef:
Jammer dat ik de documentaire gemist heb. Ik sluit me aan bij jouw conclusie, de wolf is een prachtig dier en knokt voor zijn/haar jongen en de rest van de roedel, heb er ook een boek over gelezen. Maar: in Nederland is er domweg te weinig ruimte en is de tolerantie dientengevolge te laag.

Het is wel jammer dat een aantal tegenstanders zo'n documentaire niet ziet, hoewel ik helemaal niet blij ben met de wolf in Nederland, erger ik me toch ook erg aan de lieden die de wolf maar ongenuanceerd afschilderen als een bloeddorstig monster.

De wolvin op de Noord Veluwe heeft nu iets van 75 schapen in 1,5 jaar uitgemoord, nagenoeg allemaal surplus killing. Lijkt mij toch behoorlijk bloeddorstig.

mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:04

Ja, okay, bloeddorstig wel, maar geen monster. Gewoon instinct. Dan zitten ze in een roes. Honden doen dat ook.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:08

pien_2010 schreef:
Wat ik eigenlijk wilde schrijven met mijn stukje, is dat ik (zelfs vandaag nog) enorm onder de indruk ben van het prachtige dier dat de wolf is. Echt geweldig. De uitgestrektheid in Italië, Zwitserland, Oostenrijk waar deze dieren in kudde verband wonen. HOe ze leven, het enorme geknok van de moederwolf, de alfa die nadat haar partner (alfa mannetje) was aangevallen door een beer, bij haar mannetje bleef totdat hij dood ging. Hoe je zag hoe de oude kudde gelijk werd overgenomen door een nieuw alfa mannetje en haar dochter. Hoe ze een enorme reis ging maken en niet haar oude plekje opeiste in haar oude groep, maar alleen 1600 km weg trok om paar weken later haar puppies geboren te laten worden. HOe ze enorm als solitaire wolf moest vechten om haar puppies groot te krijgen. Wat het voor haar betekende de schapenkuddes die zo goed beschermd werden door een man met zijn honden. Hoe in Zwitserland door de boeren de jacht op de wolven werd geopend daar die hele kuddes hadden aangevallen bij de mensen thuis. Hoe zij met haar puppies in de nacht door het stadje!! liep over de brug en zo uit dat gevaarlijke gebied wist te ontsnappen om elders in de Alpen een verlaten rustig gebied te vinden met overdaad aan wild. En daar vond ze weer een nieuw mannetje.
Het was zo indrukwekkend, zo mooi wild dier en dappere dieren, dat iedereen die daar naar kijkt alleen maar vreselijk mooi kan vinden én concluderen dat de tijd dat de wolf in Nederland leeft echt definitief voorbij zou moeten zijn, want in Nederland is echt geen plek voor ze. Ze hebben zoveel terrein nodig om te jagen, ze reizen elke nacht wel 50 - 60 km als het moet, ik ben er nog meer van overtuigd dat dit prachtige mooie dier, alleen in echt uitgestrekte gebieden kan zijn. En dan nog zal het niet gemakkelijk zijn. Want ze lieten ook zien, hoe de wolven, in een gebied 45 schapen hadden gepakt in één keer tijd. Door een man met zijn honden te vragen, die alle kuddes bij elkaar deed en de bergen in ging, waren ze er al lange tijd in geslaagd om het aantal dode schapen van de 15000 schapen kudde terug te brengen naar maar 3 in een paar jaar.
Maar, het is niet eventjes, paar honden bij je kudde zetten, en het probleem is over. Daar komt veel meer bij kijken. Want ook dat werd goed in beeld gebracht.
Ik vond het een hele goede e documentaire, met oog voor het prachtige wilde wezen dat de wolf is, maar ook oog voor de mensen en hun leefwereld en hoe moeilijk zo niet onmogelijk het is om die twee bij elkaar te brengen temeer daar de wolven niet bejaagd mogen worden (werd en wordt dus toch stiekem gedaan).


Ik heb deze gezien vorige week op één (belgische tv). Was inderdaad zeer mooi en krijg je eigl alleen maar respect en ontzag voor hun. Maar moet er ook niet aan denken dat ik in de avond op mijn terras zit en een wolf even voorbij loopt op straat :P

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:12

aadburg schreef:
De wolvin op de Noord Veluwe heeft nu iets van 75 schapen in 1,5 jaar uitgemoord, nagenoeg allemaal surplus killing. Lijkt mij toch behoorlijk bloeddorstig.


Het is ook maar net hoe je de cijfers wil bekijken he. Ja, die ene wolf heeft 69 schapen gedood in 6 kills. Maar die 2 andere gevestigde wolven slechts 8 en die leven er al net zo lang.

Uberhaupt is het goed om naar de cijfers te kijken. Op dit moment zijn er in de afgelopen jaren maar 18 gevallen waarbij er meer dan 4 schapen is gedood. 5 gevallen waren voor rekening van de wolvin op de veluwe. 6 zijn er niet bepaald, maar 3 daarvan worden 99% zeker aan de zelfde wolf rondtrekkend wolf toegeschreven.

Dat is minder dan een handje vol wolven die een probleem vertonen op het gebied van overkilling. Trekkende wolven zijn daarin meer een probleem dan gevestigde wolven. Natuurlijk moeten we zelf meer doen om onze beesten te beschermen, en dan moeten we eens kijken naar waarom bepaalde dieren een probleem vertonen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:24

Veulen84 schreef:
Het is ook maar net hoe je de cijfers wil bekijken he.

Uberhaupt is het goed om naar de cijfers te kijken.

En: hoe de cijfers tot stand komen is ook belangrijk. Bij een aanval moet je BIJ12 bellen. Dan laten ze je éérst je verhaal doen en foto's opsturen. Als zij dan vervolgens telefonisch (!!) inschatten, dat DNA-afname lastig wordt -of ze denken via de foto's te kunnen zien dat het geen wolf was- dan komen ze niet eens langs voor DNA-afname.

In Frankrijk kunnen dierenhouders (en/of dierenartsen) zelf DNA afnemen heb ik me laten vertellen. Dat systeem lijkt me vele malen eerlijker. En diervriendelijker, want met gewonde dieren ga je echt niet uren op BIJ12 staan wachten. En lang niet altijd zal een wolf en "nekbeet" toebrengen en dat lijkt wel een criterium van BIJ12.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:04

Pandora2 schreef:
Gister was er op het nieuws een interview met de man wiens wallaby's ook doodgebeten zijn in de regio rond Paal / Beringen.
Was nog een paar dagen voor degene waarover het ging in het artikel dat ik postte.

Zijn weide is stevig omheind. 1.80m hoog langs alle kanten. 1 wallaby lag nog op zijn land, half opgevreten.

Hier hebben ze wel haren bovenop de draad gevonden, dus die worden onderzocht.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.

https://www.hln.be/in-de-buurt/beringen ... ~afb9d39f/


Ook al vind ik het heel erg voor iedereen die een dier verliest, ik begin wel een beetje een déjà vu te krijgen. Ten tijde van de paardenbeulen in België en Nederland was ook ieder paard dat met een beetje een wonde van de wei afkwam een slachtoffer van de paardenbeul.
Maar goed, we zullen het resultaat moeten afwachten, maar om nu ieder aangevallen prooidier meteen aan de wolf te wijten, dat is ook niet nodig.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:26

Hasjam_Poe schreef:
Veulen84 schreef:
Het is ook maar net hoe je de cijfers wil bekijken he.

Uberhaupt is het goed om naar de cijfers te kijken.

En: hoe de cijfers tot stand komen is ook belangrijk. Bij een aanval moet je BIJ12 bellen. Dan laten ze je éérst je verhaal doen en foto's opsturen. Als zij dan vervolgens telefonisch (!!) inschatten, dat DNA-afname lastig wordt -of ze denken via de foto's te kunnen zien dat het geen wolf was- dan komen ze niet eens langs voor DNA-afname.

In Frankrijk kunnen dierenhouders (en/of dierenartsen) zelf DNA afnemen heb ik me laten vertellen. Dat systeem lijkt me vele malen eerlijker. En diervriendelijker, want met gewonde dieren ga je echt niet uren op BIJ12 staan wachten. En lang niet altijd zal een wolf en "nekbeet" toebrengen en dat lijkt wel een criterium van BIJ12.


Dat is inderdaad wel bijzonder. Want officieel horen die ook een lijst van andere roofdieren bij te houden. Dus vossen en honden, maar ook andere rovers.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 01:08


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 02:12

Ik weet nou niet of dat zo'n goede oplossing is. Als die honden met elkaar ravotten halen ze elkaar toch open? Of ze beschadigen de schapen?
Ze zouden met die halsbanden maar langs je benen strijken :=

Sansevieria
Berichten: 4227
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 05:42

Zulke honden ravotten niet met elkaar, en zullen ook niet zo snel langs je benen strijken.
Dat zijn kuddebewakingshonden, geen gezelschapsdieren.

In bijv. turkije is het niet ongebruikelijk een kangal bijv. met zulke halsbanden uit te rusten.
Iemand hier in dit topic wel eens filmpjes gezien van dit soort honden in gevecht op leven en dood met wolven?
Pas op, filmpje bevat schokkende beelden:
Spoiler:
https://www.youtube.com/watch?v=qMMZcTdlDRw
Laatst bijgewerkt door Coby op 30-12-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spoiler toegevoegd.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:38

Heel logisch dat ze zulke halsbanden dragen. Een wolf zal bij een aanval proberen om de keel van de hond te pakken te krijgen.

Quir

Berichten: 17380
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:42

Citaat:
Wolfwerende omheining
Volgens Welkom Wolf is er voor schapenhouders een véél betere manier om hun dieren te beschermen: een wolfwerende omheining. “In de praktijk zal zo’n omheining goed functioneren en 98 procent van alle wolvenaanvallen voorkomen als ze 120 centimeter hoog is, als de wolf er niet doorheen kan, én als ze minstens twee stroomdraden bevat: één op 15 centimeter van de grond en één op de bovenkant op 120 centimeter. Op die manier kan de wolf er niet onder en er ook niet over.”


_O- _O-

Hier zijn trouwens zo'n halsbanden en hele vesten met "wolven staal" (pinnen dus), overal zo'n beetje te verkrijgen.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:43

Ferme stekels idd :=

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:52

Gini schreef:
Pandora2 schreef:
Gister was er op het nieuws een interview met de man wiens wallaby's ook doodgebeten zijn in de regio rond Paal / Beringen.
Was nog een paar dagen voor degene waarover het ging in het artikel dat ik postte.

Zijn weide is stevig omheind. 1.80m hoog langs alle kanten. 1 wallaby lag nog op zijn land, half opgevreten.

Hier hebben ze wel haren bovenop de draad gevonden, dus die worden onderzocht.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.

https://www.hln.be/in-de-buurt/beringen ... ~afb9d39f/


Ook al vind ik het heel erg voor iedereen die een dier verliest, ik begin wel een beetje een déjà vu te krijgen. Ten tijde van de paardenbeulen in België en Nederland was ook ieder paard dat met een beetje een wonde van de wei afkwam een slachtoffer van de paardenbeul.
Maar goed, we zullen het resultaat moeten afwachten, maar om nu ieder aangevallen prooidier meteen aan de wolf te wijten, dat is ook niet nodig.


Tja...kan zijn dat het geen wolf was natuurlijk. Dat zal onderzoek van de haren uitwijzen.
Maar wat dan wel ?? Heb je de beelden van die wallaby's gezien ?
Zoveel grote roofdieren zitten hier niet volgens mij.

nine1987

Berichten: 8354
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:39

Sassy schreef:
Zulke honden ravotten niet met elkaar, en zullen ook niet zo snel langs je benen strijken.
Dat zijn kuddebewakingshonden, geen gezelschapsdieren.

In bijv. turkije is het niet ongebruikelijk een kangal bijv. met zulke halsbanden uit te rusten.
Iemand hier in dit topic wel eens filmpjes gezien van dit soort honden in gevecht op leven en dood met wolven?
Pas op, filmpje bevat schokkende beelden:
https://www.youtube.com/watch?v=qMMZcTdlDRw



En hoeveel eerlijker is dit naar een wolf? Een schaap is sielugh, sielugh.. Maar als een wolf verscheurd wordt, dikke prima..?

Oké.....

Ik kan hier niet achter staan, sorry.. Nee er is in NL geen plek voor (een roedel) wolven..

Maar als je schaapherder bent en je kudde buiten wil houden, dan ben ook herder en zorg dat je bij je kudde blijft.. Honden erbij, dikke prima.. Maar schiet een wolf dan gewoon af.. Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf..

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:44

Pandora2 schreef:
Gini schreef:

Ook al vind ik het heel erg voor iedereen die een dier verliest, ik begin wel een beetje een déjà vu te krijgen. Ten tijde van de paardenbeulen in België en Nederland was ook ieder paard dat met een beetje een wonde van de wei afkwam een slachtoffer van de paardenbeul.
Maar goed, we zullen het resultaat moeten afwachten, maar om nu ieder aangevallen prooidier meteen aan de wolf te wijten, dat is ook niet nodig.


Tja...kan zijn dat het geen wolf was natuurlijk. Dat zal onderzoek van de haren uitwijzen.
Maar wat dan wel ?? Heb je de beelden van die wallaby's gezien ?
Zoveel grote roofdieren zitten hier niet volgens mij.


Ik weet niet wat dan wel, daarom dat ik graag het onderzoek afwacht.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:51

nine1987 schreef:
Sassy schreef:
Zulke honden ravotten niet met elkaar, en zullen ook niet zo snel langs je benen strijken.
Dat zijn kuddebewakingshonden, geen gezelschapsdieren.

In bijv. turkije is het niet ongebruikelijk een kangal bijv. met zulke halsbanden uit te rusten.
Iemand hier in dit topic wel eens filmpjes gezien van dit soort honden in gevecht op leven en dood met wolven?
Pas op, filmpje bevat schokkende beelden:
https://www.youtube.com/watch?v=qMMZcTdlDRw



En hoeveel eerlijker is dit naar een wolf? Een schaap is sielugh, sielugh.. Maar als een wolf verscheurd wordt, dikke prima..?

Oké.....

Ik kan hier niet achter staan, sorry.. Nee er is in NL geen plek voor (een roedel) wolven..

Maar als je schaapherder bent en je kudde buiten wil houden, dan ben ook herder en zorg dat je bij je kudde blijft.. Honden erbij, dikke prima.. Maar schiet een wolf dan gewoon af.. Dit lijden is volkomen onnodig, voor zowel schaap als wolf..



Helemaal mee eens en ik snap niet dat de noodzaak gevoeld wordt om dergelijk filmpje te delen. Vreselijk.

Dierenleed is dierenleed. Het is te hypocriet om te staan jammeren wanneer een schaap iets overkomt en te juichen wanneer exact datzelfde met de wolf gebeurt. Dan is de kogel een schappelijker einde.

Kendra

Berichten: 8759
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:30

pien_2010 schreef:
Wat ik eigenlijk wilde schrijven met mijn stukje, is dat ik (zelfs vandaag nog) enorm onder de indruk ben van het prachtige dier dat de wolf is. Echt geweldig. De uitgestrektheid in Italië, Zwitserland, Oostenrijk waar deze dieren in kudde verband wonen. HOe ze leven, het enorme geknok van de moederwolf, de alfa die nadat haar partner (alfa mannetje) was aangevallen door een beer, bij haar mannetje bleef totdat hij dood ging. Hoe je zag hoe de oude kudde gelijk werd overgenomen door een nieuw alfa mannetje en haar dochter. Hoe ze een enorme reis ging maken en niet haar oude plekje opeiste in haar oude groep, maar alleen 1600 km weg trok om paar weken later haar puppies geboren te laten worden. HOe ze enorm als solitaire wolf moest vechten om haar puppies groot te krijgen. Wat het voor haar betekende de schapenkuddes die zo goed beschermd werden door een man met zijn honden. Hoe in Zwitserland door de boeren de jacht op de wolven werd geopend daar die hele kuddes hadden aangevallen bij de mensen thuis. Hoe zij met haar puppies in de nacht door het stadje!! liep over de brug en zo uit dat gevaarlijke gebied wist te ontsnappen om elders in de Alpen een verlaten rustig gebied te vinden met overdaad aan wild. En daar vond ze weer een nieuw mannetje.
Het was zo indrukwekkend, zo mooi wild dier en dappere dieren, dat iedereen die daar naar kijkt alleen maar vreselijk mooi kan vinden én concluderen dat de tijd dat de wolf in Nederland leeft echt definitief voorbij zou moeten zijn, want in Nederland is echt geen plek voor ze. Ze hebben zoveel terrein nodig om te jagen, ze reizen elke nacht wel 50 - 60 km als het moet, ik ben er nog meer van overtuigd dat dit prachtige mooie dier, alleen in echt uitgestrekte gebieden kan zijn. En dan nog zal het niet gemakkelijk zijn. Want ze lieten ook zien, hoe de wolven, in een gebied 45 schapen hadden gepakt in één keer tijd. Door een man met zijn honden te vragen, die alle kuddes bij elkaar deed en de bergen in ging, waren ze er al lange tijd in geslaagd om het aantal dode schapen van de 15000 schapen kudde terug te brengen naar maar 3 in een paar jaar.
Maar, het is niet eventjes, paar honden bij je kudde zetten, en het probleem is over. Daar komt veel meer bij kijken. Want ook dat werd goed in beeld gebracht.
Ik vond het een hele goede e documentaire, met oog voor het prachtige wilde wezen dat de wolf is, maar ook oog voor de mensen en hun leefwereld en hoe moeilijk zo niet onmogelijk het is om die twee bij elkaar te brengen temeer daar de wolven niet bejaagd mogen worden (werd en wordt dus toch stiekem gedaan).

Dank je wel voor dit verhaal. Ik quote het nog een keer omdat het voor mij de kern van het probleem aangeeft: een enorm mooi en interessant dier, maar niet geschikt als bewoner van ons übervolle landje...

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:34

Gini schreef:
Ik weet niet wat dan wel, daarom dat ik graag het onderzoek afwacht.


Precies, ik ben ook heel benieuwd.
Het is enkel te hopen dat we het resultaat ook ergens gaan lezen / horen :P
Zulke zaken worden soms nogal eens '' vergeten ''...