[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaV

Berichten: 3604
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:53

Daihyo schreef:
Hilary schreef:
Wij hadden ze voor de binnenomheining en expres goedkope omdat we dan wat flexibeler dingen konden uitproberen. Als er dan eentje breekt bij het uitgraven is het wat minder duur :D

Dat is ook een goeie!

Melissa: Tussen Zutphen, Apeldoorn en Arnhem.
Maar voor die prijs wil ik er ook wel wat voor rijden :D

DiantaM: niet pal aan het bos. De Veluwezoom is 20 minuten ongeveer. Wel door het dorp. Maar achter het landgoed is ook natuurgebied en landgoed waar je aardig kunt rijden. Beter dan waar we nu staan in ieder geval. Stuk rustiger ook. Dat is met die kleine ook wel fijn :j

Ik zoek het straks op en stuur je de link via pb :)

Anastasia24

Berichten: 2740
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:53

Wat gaaf ts! Ik zag inderdaad je topic met het wateroverlast, wat fijn dat dit stuk beschikbaar is voor je, en ook nog zo dichtbij! Heel veel succes! Ik volg zeker mee. :)

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 23:02

Bedankt Melissa!

Leuk al die volgers!

betadine

Berichten: 3245
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:41

Ik volg ook.

Qua palen heb ik goede ervaringen met simpele boompalen van 7cm diameter. Genoeg exotische houtomheiningen zien afbreken om daar geen geld aan te besteden. Die dunne houden het bij mij best lang vol en zelfs als er eentje breekt is die zo vervangen.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 09:08

Goed om te weten.
Voor de buiten omheining komt er sowieso kastanje en dan geïmpregneerd. Daar ben ik wel iets kritischer op. Deze komen op 1.20 de grond in, want 3/4 staat zo hoog en dan staat alles gelijk.
Voor binnen wordt het sowieso 1 meter. Achterin deels met prikpaaltjes, voorin wel volledig hout. Maar dan zijn die dunne inderdaad ook heel prima. We hebben al zo'n 40 palen, waarvan een deel gecreotiseerd (van die donkere, dat is toch gecreotiseerd?). Maar er moeten er nog zeker 60 bij :+
Ik wil die gecreotiseerde gebruiken voor de sluis, de 2e rij aan de voorkant, en voor de achterste wei en nog wat kleine stukjes zoals rond de bomen. En dan de dunne nieuwe voor de weitjes vooraan. Dan is het nog wel een beetje een eenheid. Door elkaar is ook zo'n suf gezicht.

Zertab

Berichten: 12423
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:14

Ik volg ook! :) Heel benieuwd wat je ervan gaat maken

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:33

Ik sla even aan op de klimop. Waarom wil je die weg? is echt een topper voor insecten en een fantastische nestgelegenheid voor vogels.
Hier probeer ik het juist te behouden maar de herten eten alle op.

Verder wat een fantastische plannen, Als je nog meer wilt weten over inheemse planten en struiken en bomen.....Voor onze tuin heb ik Gelders landschapsbeheer benaderd, die hadden/hebben ieder jaar een gebied die ze subsidiëren voor inheems plantgoed. Ik had toen iets van 100 bomen en struiken voor een habbekrats.
Is handig om daar even op te googelen.

cheybinky

Berichten: 863
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:02

Mag ik je een simpele tip geven?

Wij hebben een woning met +50 bomen verstikt door klimop gekocht, het is gigantisch werk om te verwijderen zeker in de stadia waar onze bomen ( en die van jou) in verkeren.

Hak vanaf de grond alle ‘stammen’ van de klimop door. Gaat even overheen maar uiteindelijk droogt het uit en gaat het dood. Veel makkelijker om het daarna te verwijderen :)

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:26

justkid schreef:
Ik sla even aan op de klimop. Waarom wil je die weg? is echt een topper voor insecten en een fantastische nestgelegenheid voor vogels.
Idd bijen en duiven waren er hier ook gek op. Er zaten wel 13 nesten in die boom!
Maar doordat de klimop de boom onderop in een 'wurggreep' houdt kan die niet breder worden als hij groeit en met de veel te zware kroon (vanwege de klimop) is de basis te smal om bij een fikse wind zichzelf overeind te houden. Omwaaien is dan ook een reëel gevaar.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 15:36

Bedankt voor de tips!
Voor de klimops gaan we even kijken. Misschien kunnen we er 1 of 2 houden staan achter hek.
We hebben de palen gehaald vandaag. Mooie geschilde kastanje palen, lekker robuust. Voor de buitenkant. En een bundel geschilde vurenpalen voor de binnenomheining. Zien er mooi natuurlijk uit.
Volgende week gaan we de hele buitenomheining doen. Palen er in, prikkeldraad weg en lint er omheen. Behoorlijke klus, maar wel heel veel zin in!

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:26

Wat fijn dat jullie een ander plekje zo dicht bij huis hebben gevonden! Ik ga de vorderingen ook volgen:)

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 09:17

Ja het is echt een lot uit de loterij. Heel blij mee :j

Op de oude plek hadden we in januari een haag geplant. Het heeft onder water gestaan, dus ik was bang dat ze niet meer zouden aan slaan. Maar dat valt alles mee!
Ik had nog wat teveel op elkaar staan, dus ik heb gisteren wat uitgedund en meegenomen naar huis. Daar staan ze nu tijdelijk in de voortuin. Een aantal had ik er al staan, die waren al over. De voortuin moet toch nog aangepakt worden, dus dat kon daar prima. Worteldoek moet nog helemaal weg en voor dit jaar wil ik een bijenmengsel zaaien. Zo hebben we een bloemenzee in de voortuin en geeft meteen wat langer de tijd om te kijken wat we met die voortuin willen. Maar goed, terug naar de paarden :D
Ik hoop dat het goed blijft gaan met de plantjes en dat ik ze binnenkort op de nieuwe stek kan planten.

Voor nu zou ik naast de schuilstal meidoorn willen. Ik heb er nu 4 staan. Het idee is om een meter af te zetten en zigzag de 4 plantjes te planten. Zodra ze groot genoeg zijn, gaat het draad dan weg en mogen ze ze zelf snoeien. Maar dan is de stal een soort van beschermd en kijken mensen er niet direct tegenaan.
En die met de blauwe lintjes zijn wilde appelboompjes. Voor 1 heb ik al plek. Ik denk dat ik voor de rest een hoekje in de kleine weitjes afzet. Duurt nog wel even voor dat echte bomen zijn.
Afbeelding

En verder nog een mix van 3 wilgenstruiken (boswilg en amandelwilg), hondsroos en een haagbeuk.
Daarvoor zet ik een stukje af aan de linkerkant van het perceel. Waar dat precies komt, zullen we zien als alle palen staan. Maar dat wordt dan een soort gemengd knabbelhoekje. Als de plantjes groter zijn :D
Ik zag in de voortuin zelf nog een framboos op komen. Die hoef ik niet per sé in de voortuin te hebben, maar is wel leuk om bij de paarden te planten als ik daar nog een plekje voor heb.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 16:00

Eindelijk! 1,5 week op moeten wachten, maar dan heb je ook wat :+
Afbeelding

deedee19

Berichten: 7936
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:09

Ik heb je vorige topic helemaal gevolgd. Wat een geluk bij een ongeluk dat je nou dit mooie stuk gevonden hebt. Ik ben benieuwd wat voor een moois je er van gaat maken :D

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:03

Ik ben kapot. Het zat wat tegen :+
Maar al het prikkeldraad is er af, palen zitten in de grond. Het deel waar we de omheining moesten verleggen bleek puin onder te zitten. Daar kwamen we niet doorheen met de benzineboor. Uiteindelijk heeft de buurman met een boor op de shovel geholpen.
Zelfs die had er moeite mee :=
Maar het staat *\o/*


De kastanje palen stonden er gelukkig wel zo in.
Tussen deze rij palen komt een bloemenstrook.
Afbeelding

We hebben aan 3 zijdes nu lint gespannen. Het ziet er echt prachtig uit, dat bruine lint. Heel blij mee! Foto houden jullie tegoed. Morgen weer verder.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 16:13

Stand na het weekend: prikkeldraad verwijderd, palen geslagen voor buiten en de buitenomheining is af. Inclusief 2 ingangen. Volledig bruin lint rondom.
Omdat er best een groot stuk vers gras bij is gekomen hebben we het afgezet. De shets hebben nu een klein stukje vers gras bij. En zo hebben we nog wat spul daar kunnen laten liggen waar de shetlanders ook niet bij kunnen.
Afbeelding

Het puin heeft gisteren echt wel vertraagd. Ik had graag ook al wat weitjes binnen in afgezet. Maar het is zoals het is. Volgende week weer verder. De rotste klus is in ieder geval gedaan. De rest is opbouwen en dat is het leukste :D

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 07:56

Yes! Ik heb mee gedaan aan een veiling in de buurt. En daar een partij hout (van speeltoestellen, o.a. 20 palen), een tuinfrees en verticuteermachine gewonnen. Voor een prijs waar ik het met 2x huren er al uit heb. Super fijn, want dan hoeven we niet te huren en kunnen we het gebruiken wanneer we willen.

Aankomend weekend is de bedoeling om de track uit te zetten. De palenboor was alweer gehuurd. Maar even afwachten wat het weer doet. Het is hier namelijk goed wit :+
Dus ik hoop dat dat gaat smelten en we morgen gewoon kunnen gaan boren. En het liefst meteen het lavagruis op de weitjes gooien, zodat dat er de aankomende week mooi in kan regenen.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 11:00

De 1e palen staan er in *\o/*
Jammer dat de grondboor steeds afsloeg. Contact gehad met Boels en nu is mijn man ‘m omruilen. Aan deze kant van de bomen gaan we 3 weitjes maken. Aan de andere kant van de bomen komt nog 1 wei van 20x40 die we in 2 kunnen splitsen of kunnen strippen. Maar eerst deze kant maar :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 15:07

Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12423
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:57

Hard gewerkt vandaag! :)

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 17:35

De 1e helft van de track is klaar *\o/*
Dat is zeg maar het onderste deel van de tekening. De palen rond de bomen staan ook al, maar het draad was op. 2 weken geleden al een nieuwe rol besteld, maar hij wordt deze week pas bezorgd. Bij Agrishop duurt het tegenwoordig lang van bestelling tot levering. De afgelopen 4 bestellingen was het 2 weken of langer. Dus we zijn gestopt. Het was ook wel mooi geweest. Ben kapot :=
Afbeelding

De huidige bewoners hebben het al geïnspecteerd. Of nou ja, de ene dan. De ander had gras :Y)
En is hoogbejaard, dus die maakt zich niet zo druk meer.
Hij vond het wel leuk geloof ik :):)
Waar wij staan met de prikpalen is tijdelijk omdat er nog teveel zooi (palen, bielzen, berg zand) ligt en we dit even veilig af moesten zetten. Maar dat komt er dus nog bij. Alles in fases :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:40

Mijn god wat een koddig drafje <3 Pony’tje kan straks mooi de rondleidingen verzorgen voor Jim en Noura :))
Die andere pony denkt :evaw: mij nie belluh!

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:45

Wat gaan jullie snel, gaaf! En die shet, helemaal in zijn element :))

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 17:47

Hij is leuk hè <3
Hij ging echt de boel verkennen. Je zag ‘m denken: oh, hier is een hek. Hee, daar kan ik wel heen. Oh nog een pad.
Het was zo grappig. Ik hoop dat hij en Jim straks een klik hebben en samen de boel op stelten zetten.

We hebben overigens de paden op zijn smalst op 3 meter. Maar het meeste tussen de 4 en 5 meter. Met een chill/eetplek bij de bomen en vooraan. Soort van trechter vorm. Maar het is lastig te zien door het rood/bruine koord. Zo mooi hoe dat weg valt in de omgeving. Heel blij mee!

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:58

Gaan jullie de paden nog freezen? Is de ondergrond zandgrond?