Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30099
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:38

Wij halen het er ook niet uit.
Ze staan nu op het hoogste stuk want dat is al 18 jaar droog...nu is het een zwembad, maar trekt ook wel bij.

In het voorjaar gaan ze van dit stuk af, dan slepen we het een paar keer.
Maar dan heb ik het wel over een groter stuk dat wisselt.

Ook geen last van wormen. Zou denk ik wel een risico zijn al je vaak verloop hebt van paarden.
Maar hier zijn de paarden schoon, althans zo schoon als kan zijn

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:28

Wij maken onderscheid tussen zomer en winter.
In de zomer staan ze op kleinere stukken van het perceel die we per zomer meerdere keren gebruiken. Dan halen we de mest weg.
In de winter staan ze op veel grotere stukken waar ze alleen in de winter staan. Dan halen we de mest niet weg. Deels 'luiheid' omdat ik echt geen zin heb om in het donker nog over 1ha te gaan dwalen om mest te zoeken. Deels omdat we de mest toch weer gebruiken als bemesting op enig moment. Dus wat het nut dan is van leeghalen en weer terug scheppen....

In de zomer doen we het wel wel omdat:
- wormen dan actief zijn en eventueel eitjes leggen
- de paarden dan veel vaker op dezelfde stukken staan en dus erg verse mest zouden tegen komen/ last van schijtbossen
- het veel meer opvalt en ruikt in de zomer.

Lindsey_99
Berichten: 2525
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:31

jacomijn1 schreef:
En hoe doen jullie dat met bemesten?
Als je de poep steeds weghaalt?


Ik bemest niet met kunst- of koeienmest, daar krijgen die van mij dunne mest van. De mest laat ik composteren en die gaat (met de tractor) na omzetten weer over de wei in het vroege voorjaar. Na een jaar liggen blijft er 30% van de hoop over en dat kan ik makkelijk kwijt.
Er liggen achterin het land altijd 2 of 3 composthopen.
Voor loopruimte is er een track rondom het perceel, met erin 3 weides en 1 met wat fruitbomen waar ze ook af en toe mogen snoeien.
Met 1 shet en 1 paard, zonder wisselingen, en af en toe ontwormd of getest op wormeitjes zou ik me over wormen niet zo druk maken. Verweiden is wel prettig, dan kan de grasmat herstellen.

josien_m_
Berichten: 2440
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:15

In het weiland haal ik het nooit weg. Ik schop het uit elkaar en bemest het in het voorjaar extra met de oude gemengde paardenmest. Ik haal de mest namelijk wel weg uit de paddocks, de track en hun inloopstal. Op de mesthoop komt ook de mest uit de geitenstallen en de andere dieren. Ik doe dit ook al meer dan 40 jaar zo. Ik heb wel eens een wormenplaag gehad op onze vorige boerderij, maar nu al heel wat jaren niet meer. Ik laat de schapen zo nu en dan op de paardenweides voor het "oneetbare" gras of ik maai het. Ik heb 11 pony's en vind dit meer dan genoeg werk.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:19

Wij hebben iets wat lijkt op de Super Scooper achter de mini tractor. Die trekt mooi de weides leeg. Alleen nu het zo mega nat is, is het al maanden weer handwerk. :=

listiglistje

Berichten: 14410
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:21

Sanet schreef:
Soms komt er koemest overheen en anders strooi ik zelf kunstmest, ik heb nu zo’n mooie strooier die achter mijn zitmaaiertje kan. En zoeffffff

Die heb ik ook, heel handig ding, was ook niet super duur.

Ik heb deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/turfmaster- ... 104934956/

Vraagje , hoe lang mogen paarden niet op de wei na strooien kalk of mest?

Ibbel

Berichten: 49240
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:28

listiglistje schreef:
Vraagje , hoe lang mogen paarden niet op de wei na strooien kalk of mest?


In principe direct.
Nou kalk je meestal rond deze tijd, dat je paard uberhaupt niet in de wei staat.
En bemesten doe je omdat je groei wilt. Dus je paard in de wei zetten als je wilt dat je gras gaat groeien is nogal contraproductief.

Dus het kan gewoon, maar het is niet erg logisch om het te doen, want je werkt tegen wat je ermee wilt bereiken.

Lindsey_99
Berichten: 2525
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:33

Kalk kan het best met Aegir schelpenkalk. Dat hoeft maar eens per 3 jaar.
Kunstmest is voor een weide, voor het bodemleven niet goed. Koemestkorrels kan wel.

Voorheen zette de pensionhouder de paarden een dag of wat na injecteren weer op de wei, en dat werd haar door de loonwerker toch flink afgeraden, en het advies was 3 weken te wachten en hopen op regen; dan konden resten antibiotica en medicijnen uit de mest in de bodem spoelen. :roll:
Ik zou toch wel een week of 2 a 3 wachten de paarden weer op de wei te zetten. Dan is e.e.a. wel wat weggezakt, het gras aangegroeid, en is de kans dat ze korrels kalk of mest mee-opeten minder groot.

listiglistje

Berichten: 14410
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:37

Ibbel schreef:
listiglistje schreef:
Vraagje , hoe lang mogen paarden niet op de wei na strooien kalk of mest?


In principe direct.
Nou kalk je meestal rond deze tijd, dat je paard uberhaupt niet in de wei staat.
En bemesten doe je omdat je groei wilt. Dus je paard in de wei zetten als je wilt dat je gras gaat groeien is nogal contraproductief.

Dus het kan gewoon, maar het is niet erg logisch om het te doen, want je werkt tegen wat je ermee wilt bereiken.

Ik heb een wei van 6500m2 voor een mini pony 80cm en haflinger van 1.36, deze deel ik op in 2 stukken.
ze lopen 24/7 buiten met schuilstal, ik heb de wei wel in 2 stukken opgedeeld.
1 deel doe ik dicht in het voorjaar om het gras te laten groeien.

Ik wil deze maand kalken en april bemesten, vandaar mijn vraag :o
ik heb sinds afgelopen jaar pony's aan huis. Dus nog een leek wat betreft wei onderhoud.

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:38

Kunstmest is niet zo goed voor ze als ze dat binnen krijgen, dus als je kunstmest strooit, wacht je toch best tot de korrels weg zijn voor ze er weer op gaan.

Hier halen we ook geen mest weg, zou een dagtaak zijn…
Ze gaan wel telkens in andere weides en dan worden de lange stukken die ze niet eten en waar ze mesten, met de weidebloter kort gezet en de mest wordt zo ook opengegooid.

De stalmest van in de winter, komt op de mesthoop en in het najaar wordt die uitgereden op de weides, paarden komen daar niet in de winter en tegen het vooorjaar is alles weg.

Hier wordt in het voorjaar kunstmest gestrooid.

Kalk gooien we niet.
Onkruid is met de rugsproeier een keer of 5 door de weides tijdens het weideseizoen, vooral om distels te lijf te gaan.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:38

jacomijn1 schreef:
Ik doe dit nu zo’n 23 jaar…
Ik wou weten hoe anderen dit doen en zit ook wel met die schrale wei dus dacht twee vliegen in één klap te slaan door het te verspreiden.
Maar wormbesmetting heeft me altijd tegen gehouden dit te doen en idd die plekken waar ze mesten laten ze staan maar die maai ik eraf met een zitmaaier

Na 23 jaar kan ik het mij wel heel goed voorstellen je het ruimen wel een keer beu bent!

Wij ruimen ook dagelijks 5 weides ( 2.5 hectare)
Maar mijn paarden staan er enkel van april tm oktober op.

Zand paddocks (8x) ruimen we dagelijks minstens 2x
Met nadruk op we want alleen kun je dit niet vol houden.
Het blijft wel mooi netjes.

Kun je niet om de 2 dagen poep ruimen?

Ibbel

Berichten: 49240
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:42

listiglistje schreef:
Ik wil deze maand kalken en april bemesten, vandaar mijn vraag :o
ik heb sinds afgelopen jaar pony's aan huis. Dus nog een leek wat betreft wei onderhoud.


Dan lijkt me in 2 stappen bekalken en bemesten vrij logisch.
Eerst de wei die dicht is bekalken, na 2 weken de paarden kort even omweiden naar de 'dichte' wei (die dan dus al bekalkt is), de winterwei bekalken, na 2 weken terug naar de winterwei, dichte wei bemesten (minimaal 6 weken na het bekalken), zodra het gras daar voldoende gegroeid is paarden die wei in, en dan de winterwei bemesten en over op je normale omweidschema.

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:53

En wat doe je met de mest die al een jaar ligt, ik heb hier in de buurt een buurman die t ophaalt maar als ik t zelf kan gebruiken voor mn eigen stukkie land…
Heb al wel eens geïnformeerd maar er is geen loonwerker die dit wil doen, veel te klein.
Maar zelf doen met de hand is denk ik niet te doen.
Hoe doen jullie dat?

listiglistje

Berichten: 14410
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:22

Ik heb een lieve boer als buurman, ik mag gratis mest brengen bij hem en hij sleept/maait ook mijn weide.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:33

jacomijn1 schreef:
En wat doe je met de mest die al een jaar ligt, ik heb hier in de buurt een buurman die t ophaalt maar als ik t zelf kan gebruiken voor mn eigen stukkie land…
Heb al wel eens geïnformeerd maar er is geen loonwerker die dit wil doen, veel te klein.
Maar zelf doen met de hand is denk ik niet te doen.
Hoe doen jullie dat?


Met de hand inderdaad. Althans, we hebben een grond/kiepbak achyer de trekker. Daar scheppen we het met de hand in. En dan op hopen verdelen en met de hand weer verspreiden.
Of met de trekker op een hoop in de wei gooien en de loonwerker met de mestspreider laten komen.

Als je denkt dat het te weinig is en toch wil uitbesteden: Gewoon tegen de loonwerker zeggen dat je niks tegen een minimum bedrag hebt.

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:02

listiglistje schreef:
Vraagje , hoe lang mogen paarden niet op de wei na strooien kalk of mest?

Officieel zodra je de korreltjes niet meer ziet. Maar paarden eten de korreltjes eigenlijk niet en het kan ook niet zo heel veel kwaad als ze het wel binnen krijgen.

jacomijn1 schreef:
En wat doe je met de mest die al een jaar ligt, ik heb hier in de buurt een buurman die t ophaalt maar als ik t zelf kan gebruiken voor mn eigen stukkie land…
Heb al wel eens geïnformeerd maar er is geen loonwerker die dit wil doen, veel te klein.
Maar zelf doen met de hand is denk ik niet te doen.
Hoe doen jullie dat?

Je hebt ook kleinere vaste mest verstrooiers, maar het is een hoop scheppen denk ik. Je wilt ook niet te grote bulten ergens, want dat verteert nooit goed dan.
Maar nogmaals je zit mogelijk dus wel met wormen. Dat is wel iets waar je eventueel rekening mee moet houden.

Cioccolato

Berichten: 6665
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:07

Hier paddock in de winter. Die mest ik af en toe eens voor t zicht maar met die blubber is dat geen doen..
In de zomer op de wei verweiden en maaien dus niet mesten. En er wordt mest over uitgereden.

DuoPenotti

Berichten: 30099
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:55

Paddock zou ik dus juist zo goed mogelijk bij willen houden.
Anders staan ze in de stront de hele dag.

Cioccolato

Berichten: 6665
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:57

Oh nee hoor. Staan ze niet :')
Dan heb je een te kleine paddock.

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:02

Ik kan echt niet de hele winter niet uitmesten. Plus ik vind het wel zo fijn dat ze echt gewoon zo schoon mogelijk kunnen staan. Dan gaat de afwatering ook veel beter. Maar mijn paddock is sinds de verbetering ook bijna altijd (minus tijdelijk met stort stortregens of dagenlang regen) gewoon droog.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:29

Mest is een crime voor afwatering en je drainage. Heb ik geleerd van onze loonwerkers.
Daarom beter wel verwijderen.

Cioccolato

Berichten: 6665
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:01

Ik heb gelukkig geen drainage en nat is het met en zonder mest sws. Dus als er geen kruiwagen door gaat blijft de mest liggen. En in de zomer maanden kost t wat meer tijd en geld om het weer goed en mooi te krijgen. Maar dat is prima.
Geen enkel probleem in mijn situatie. Maar zat andere situaties waar ik wel mest zou weg halen. Droge paddock, 24 7 op een paddock bijvoorbeeld.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:08

Cioccolato schreef:
Hier paddock in de winter. Die mest ik af en toe eens voor t zicht maar met die blubber is dat geen doen..
In de zomer op de wei verweiden en maaien dus niet mesten. En er wordt mest over uitgereden.


Aan welke afmeting moet ik dan denken? Hier is de paddock niet klein, maar moet er niet aan denken om de hele winter niet uit te mesten........ Ik denk er wel aan om een stuk wei om te vormen naar paddock omdat die toch heel vaak te nat is, maar zelfs dan.

Cioccolato

Berichten: 6665
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:28

Geen idee.
Ik heb het gelukkig ook niet over een hele winter niet mesten. Alleen als het nat is. Op de droge momenten gaat t er wel uit :D

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:46

Hier gaat dagelijks de mest er uit, zowel zomer als winter, wei als paddock. Nu in de winter wil dat best met 1 kleine kruiwagen, in de zomer is het vaak 2x per dag een kleine kruiwagen of 1 grote.