[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:24

Prairy,
Die container weet ik niet zo. Heb je dan voldoende ventilatie en geen natheid?

Ik heb twee paarden en had midi balen in plastic. Later vierkante balen in plastic. Maar wat een gezeik was dat. Allereerst was het te rijk hooi en verder veel slechte plekken erin.

Heb nu grote baal hooi, zo’n rechthoekige en onverpakt. We hebben onze shovel wel nodig om hem op de plek te zetten. Zo’n baal weegt honderden kilo’s. Ben er heel happy mee. Mijn paarden krijgen gemiddeld 11 kilo per paard per dag. En ik doe zeker 5 weken met zo’n baal. Kost €50,- Onze tijdelijke oplossing is in de schuur.

Wat we gaan maken is een soort overkapping. Plat dak, schuin aflopend, hout aan achterkant en zijkant (idee van jouw stal) en voorkant weten we nog niet precies qua afdichting.
Daarin wil ik op pallets een stuk of 6 balen hooi en een paar 400 kilo balen stro bewaren. Dan is het beschermd tegen wind en regen.

Ik heb zoveel geld weg gegooid met het verpakte hooi… had er een jaar van kunnen voeren denk ik. Ben heel blij dat ik nu zie wat ik koop. Dat is echt zo veel fijner. Handzaam is het niet, maar als je het kan wegzetten en er steeds wat af kan halen, dan werkt het echt fijn vind ik.

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:27

Wij hebben hetzelfde met ingepakte vierkante balen. We hebben nu ronde balen en ik moet zeggen, dat is een stuk beter! Je moet ze wel goed open maken, zodat ze weer goed kunt afdekken.
Maar het is net aan met 4 paarden. In de winter gaat dat prima, maar in de zomer voeren we veel minder en dan zijn midibalen een beter idee. Maar goed, dat is iets voor volgend jaar. Heb nu 10 ronde balen staan :+

Prairy
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:59

Ik denk dat ik voorlopig voor kleine pakjes onverpakt ga en dan eerst maar even kijken hoe hard het gaat. Redelijk in de buurt zit een boer die volgens mij voldoende voorraad heeft het hele jaar en wat ik toen een keer gehaald had zag er goed uit.

En misschien dan ook nog wat verpakte iets grotere baaltjes die dan buiten kunnen staan voor geval van nood.

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:36

Ik voer alleen onverpakt spul, op dit moment alleen nog uit 2020. Weet niet wanneer er bij jullie in de buurt gehooid is maar bij ons 3(?) weken geleden? Ik laat hooi 6-8 weken rusten voor ik voer. Dus hier is het nog te vroeg voor hooi van dit jaar.

Wij voeren kleine baaltjes en sinds kort ook grote balen. Kleine baaltjes voer ik omdat ik die in de paardenschuur kwijt kan. Worden 4,50 per baaltje vertelde mijn hooileverancier me (voor balen van dit jaar dus). Verder hebben dus ook nog grote balen, geen idee van gewicht maar ik betaal er 75 of 85 eur voor. Zijn balen van vorig jaar.

Voor 3 paarden doe ik 3 weken met een grote baal en dan voer ik denk ik nog ruim 1 klein baaltje per dag. We hebben enorm zitten kloten met hooi het afgelopen jaar (bederf etc) dus ik heb geen idee meer wat ik nou eigenlijk echt verbruik. Maar ik ben vanaf 1 juli een zeer geordend systeem gestart om dat bij te houden, dus vraag het me over een jaar nog eens. :D

edit: tip, check even of je een voorraad kan reserveren voor een vaste prijs. Ik kon dat vorig jaar nog wel en dat was gunstig (voor mij). Voor hem niet zo gunstig dus dat kan vanaf dit jaar niet meer. Heel jammer. Maakt wel dat we zorgen dat we begin 2022 optimaal ruimte hebben in onze opslag om hopelijk voldoende in te slaan t/m aug zodat we niet knetterduur hooi hoeven bij te kopen in mei/juni...

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:47

Ik heb ook nog 2020 voordroog :j
Ik heb helaas binnen niet zoveel opslag, vandaar dat ik uit plastic voer. Ik meng wel met stro, dat ligt wel binnen en daardoor minder opslag voor hooi. En bij ons staan ze nu ook op de weide, dus ik voer sowieso maar de helft van wat ik in de winter voer. Daarom wil ik volgende zomer ook midibalen. Voor de winter gaan grote balen prima, maar voor de zomer zijn ze eigenlijk te groot tov het aantal paarden.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:42

Ik ga toch ook grote balen proberen. €60,- voor 400 kilo is een stuk beter dan €30,- voor 120kg en mijn 2 paarden eten samen zo'n 30kg per dag momenteel. Misschien dat we het in de zomer niet goed houden 2 weken lang. Maar in de winter gaat dat wel prima is mijn ervaring. Ik ga het dus nu maar proberen en dan bestel ik eventueel nog midibalen als blijkt dat het niet gaat.

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 06:56

Wat jij zegt Malenka: het is echt zo veel voordeliger. Niet alleen meer hooi voor minder geld, maar ook geen schimmel plekken door kleine gaatjes in het plastic die over het hoofd gezien zijn.

Uiteindelijk moesten we ook nog dubbel betalen omdat de mestbult zo vol was. Oh wat een ellende hebben we gehad.

Groot nadeel is dat je de grote balen onder dak moet kunnen plaatsen.

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:12

Tip voor onbruikbaar hooi; ik gebruik het in de (moes)tuin om te mulchen. Flinke laag (10cm of meer) neerleggen en je hoeft niet meer te wieden en er komt prachtige grond onder vandaan.

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:10

Ir111 schreef:
Tip voor onbruikbaar hooi; ik gebruik het in de (moes)tuin om te mulchen. Flinke laag (10cm of meer) neerleggen en je hoeft niet meer te wieden en er komt prachtige grond onder vandaan.


Echt? Kan dat ook om mijn rozenstruiken heen? Ik word gek van het onkruid daar. Hoelang duurt het voordat het verteerd is?

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:13

Krijg je dan geen last van het graszaad (en dus gras)? Interessant :j

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:18

Ik kreeg het idee van een bokker aangedragen, het is deze methode: https://harmonycenter.nl/groenten-verbo ... t-methode/

Ik heb gewoon plakken hooi in mijn border gelegd. Ook bij de bottelroos die ik in maart(??) plantte. Daar groeit wel wat gras door maar dat zijn de wortels van gras wat er al stond. Afbeelding

Ik heb het ook in 'schone' borders gebruikt (waar dus niet eerder gras stond) en daar groeit niks doorheen. Hoe lang het duurt voor het verteerd weet ik niet. Ik gok dat een laag van 10cm (een plak hooi zeg maar) van feb tot mei 1/3 geslonken is? edit: toen ik de laag weghaalde om planten te poten kwam er prachtige grond onder weg die krioelde van de regenwormen!

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:58

Hier is mijn oprit voorzien van gras door al het zaad dat uit het hooi komt. Dus ik weet niet of ik het aan zou durven als mulch.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:24

Nog een paar dagen en dan is het laatste deel van de track ook helemaal open. Dan nog bielzen plaatsen op het pad op de heuvel en dan zijn we helemaal klaar. Nou ja, tot we weer iets nieuws bedenken ;-)

Afbeelding

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:53

Malenka schreef:
Hier is mijn oprit voorzien van gras door al het zaad dat uit het hooi komt. Dus ik weet niet of ik het aan zou durven als mulch.

Dat zaad krijgt lucht en licht en ontkiemt dus. Zaad dat onder de mulch laag ligt krijgt dat niet en ontkiemt dus niet. Hier werkt het perfect. Terwijl het zaad uit het hooi dat rond waait inderdaad ontkiemt.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:07

Dat is waar. Zaad in de grond blijft echter (afhankelijk van de soort) lang goed. Maar misschien ga ik het wel op een deel van de tuin proberen. Heel veel meer gras dan dat er nu aan komt waaien zal er wel niet opkomen.

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:18

Iemand ook ervaring met beplanting op een plat dak? Wij willen plantjes op het dak van onze toekomstige schuilstal plaatsen. De paarden kunnen er niet bij om ervan te eten.
Ik las iets over sedum? Maar schrok een beetje van de prijs…

Prairy
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:34

Sedum en sempervivum kan (de laatste vind ik persoonlijk leuker eruit zien). Er zijn ook bloeiende soorten met soms echt mooie bloemen.

Je kunt ook wilde bloemen etc doen maar dat is zwaarder want meer aarde nodig.

Maar een groen dak is idd best prijzig helaas. Let wel op met de belasting van je dak want het is wel een stuk zwaarder als natuurlijk zonder.

Ik heb plantjes op marktplaats gekocht een keer bij een jongen die het voor de lol kweekte, ik betaalde toen 40 cent per plantje.

Je kunt sempervivum wel uitstekend splitsen dus dan heb je wel snel veel plantjes maar geduld nodig voor het vol gegroeid is (met kans op onkruid), tenzij je het eerst in potjes opkweekt.

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:45

Een groen dak is wel tof! Het isoleert ook heel goed en in de zomer sproeien en je stal blijft heel koel.

Olympia96

Berichten: 3304
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:50

Die zijn idd ook leuk Prairy. Ik heb een kas (moet ‘m nog even leeg ruimen) dus ik zou ze misschien kunnen opkweken ondertussen. De stal zou met een anderhalve maand klaar moeten zijn. Zaadjes zouden 25 dagen nodig hebben las ik net.

Het gewicht ben ik me van bewust inderdaad. We hebben zelfdragende platen gekregen, dus zal eens even kijken wat dat kan hebben. Onze natte herfst en winters moet het wel aan kunnen qua regen en gewicht.

Prairy
Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:06

Regen is vaak het probleem niet zo, sneeuw is erger, zeker als het al nat is. Goed checken dus inderdaad :)

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:18

Wel een mooi idee :j

Onze camera is geïnstalleerd *\o/*
Leuk om te zien. Toen wij weg gingen stonden de 2 blondjes achterin bij de hooibak en Noura en senior Crum bij stal. Toen wij thuis kwamen stond Noura alweer achterin op de wei, Crum achterin bij de hooibak en de blondjes bij stal. Weer een half uurtje later stond Noura bij stal en de ruinen bij de hooibak. En net stond Noura weer bij stal, ene blondje in de rijbak en de 2 ruinen weer bij de hooibak. Ze lopen dus aardig wat af in relatief korte tijd. Leuk om te zien :j

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:43

Daihyo wat voor merk camera heb je?

Wij zijn mega druk met ons nieuwe paradijsje!!
De wandeling naar ons nieuwe huis
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:52

Ik heb deze in pre order gekocht: https://www.4gcamera.nl/shop-2/draaibar ... -batterij/
Dat scheelde me 75 euro met de prijs nu :oo

Beeld is in SD en HD in te stellen. HD is super goed. Vreet alleen data, dus niet te vaak doen :+

Wauw mooi plekje zeg!
Ik ben jaloers op jouw zitmaaier :D

Ir111

Berichten: 12005
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:55

Tof zeg Marjo!!! :wow:

Wat een grote groep heb je staan. Lijkt me zo leuk, dat is echt een kudde. Gaat alles een beetje soepeltjes?

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:56

Ik vergat de foto’s :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding