Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5251
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 13:18

pol013 schreef:
Joyce: zoek eens of teeltondersteunende maatregelen wel mogen. Dan ga je hazelnoten kweken ofzo.

Maar echt een haag klinkt geweldig. Maar
-die moet dan wel gemene stekels bevatten (meidoorn bijvoorbeeld)
-duur
-duurt laaaaang voor je die veilig hebt. Eerst 5 jaar groeien, dan op een bepaalde manier vlechten, dan weer 2 tot 3 jaar groeien.
-arbeid
-zicht



Komt goed uit we hebben dit jaar een hazelaarboom geplant :+

Ja die haag zie ik ook niet zitten. Maar ik wil idd wel eens op zoek naar eventuele manieren waarop het wel kan. Moet ik er fruitbomen voor neerzetten nou vooruit, er staat ook nog een notenboom, heb nog ergens een appelboomstruikje in een pot staan :')

Kijk als je een vraag stelt dan weet je dat ook nee een antwoord kan zijn. Maar kwam wel even hard binnen. In die zin ik wil ze graag veilig hebben en er tenminste voor proberen mijn best te doen. Hier in de buurt al zeker 4 die een hogere omheining hebben, op planviewer het perceel hetzelfde kleurtje heeft als die van ons. En dan heb ik het over omheiningen van rond de 1.80. Ben ik dan de enige gek die het netjes zou willen doen en het niet durft om zomaar wat neer te zetten? Heb ook niet echt een geldboom op de rug om dan te denken ach ja jammer dan. Want als ik deze omheining weg haal, andere neerzet en dan weer iets opnieuw neer moet zetten dat gaat denk ik niet om een paar 100 euro.

josien_m_
Berichten: 2447
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:56

Ik zou naar het mogen plaatsen van afrasteringen echt niet vragen maar gewoon doen.

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:00

Even helder: Écht wolfbestendige omheining is een illusie tenzij je Jurassic Park gaat met naar buiten buigende bovenkant, halve meter ingraven én stroom gaat.

Je kan het hooguit meer ontmoédigend maken. Verschillende lagen schriklint bv. Verder is het helaas weggegooid geld.

Lynn_Nikita

Berichten: 25569
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:27

josien_m_ schreef:
Ik zou naar het mogen plaatsen van afrasteringen echt niet vragen maar gewoon doen.



en dan duizenden euro`s uitgeven, dan een overactieve ambtenaar op de stoep krijgen en mag je alles weer afbreken.
Idem met (schuil)stallen, de ene partij wil graag dat dieren kunnen schuilen tegen alle weersomstandigeden maar je mag weer niks

Rizette
Berichten: 4450
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:36

bribro schreef:
Hier ongeveer dezelfde aanpak als Mac. In totaal 3,5 ha. 2,5 ha hebben we met gaas van 1.40 hoog omheind, eerlijk gezegd vooral om onze honden binnen te houden en de zwijnen buiten. Daarbinnen een haag van vooral meidoorn neergezet en daarbinnen de omheining met stroomdraad voor de paarden. Aan de buitenkant, waar nu gaas zit, kan evt. op termijn nog stroomdraad langs en boven.
De resterende hectare is omheind met dikke gaasmatten, 1.50 hoog, ook weer oorspronkelijk voor de honden en de zwijnen. Kan op termijn ook stroom op / over / langs. Daarbinnen staat rondom een oude dichtbegroeide bomen en struikensingel, waardoor het van buitenaf geen overzichtelijk terrein is. Ook lopen onze honden daar als ze buiten zijn altijd dus ik hoop dat die geur ook enigszinds afschrikt. Op dat terrein staat ons huis, de stal en de paddock. Binnen die hectare staan onze paarden dus 's avonds en 's nachts. Wij gaan nog een nieuwe stal bouwen en kiezen dan ook voor ruimere boxen, zodat we ze 's nachts op stal kunnen zetten mocht er in onze buurt meer problemen komen met de wolf. Op dit moment hebben ze bij ons in de buurt nog geen paarden/pony's aangevallen en ik denk dat dat komt omdat er nog heel veel wild is. Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet in dat je het echt 100% kunt voorkomen, dus dan kies ik er liever voor om om de paarden in ieder geval 's nachts op stal te zetten.

Geur van honden in het territorium van de wolf trekt wolven aan Wolven dulden geen honden in hun territorium

Desi_2409

Berichten: 903
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:22

Als wolven achter aantal stroomdraden zouden blijven, zouden ze dat ook wel in de dierentuin gebruiken... maar nee hoor, daar zitten ze achter een heel ander soort omheining..

DubbelFun

Berichten: 88927
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:38

Precies, maar dáár hoor je de 'kenners' niet over... 8-)

Rizette
Berichten: 4450
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:18

DubbelFun schreef:
Precies, maar dáár hoor je de 'kenners' niet over... 8-)

Terwijl er een paar "wolvenkenners" zijn die zelf thuis wolven hebben in een hele grote hoge kooi met stroomdraden daar weer op...........

hahahatsjoe

Berichten: 2412
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:45

joyce83 schreef:
Veekerende haag klinkt eigenlijk best super! Mooi natuurlijk en als het maar voldoende prikt wel zo fijn. Hier kan het denk ik niet, dit omdat de bewoners aan de straat waar ze aan staan anders geen vrij uitzicht meer hebben. Maar ik denk wel zeker een optie voor een vriendin.


In de Facebook No Wolf waarin in zit staat iets over een wolf die dwars door een dikke meidoornheg is gegaan. Kan ook makkelijk met die dikke vacht. Denk dus goed na voor je veel kosten maakt.

hahahatsjoe

Berichten: 2412
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:59

josien_m_ schreef:
Ik zou naar het mogen plaatsen van afrasteringen echt niet vragen maar gewoon doen.


Tsja dan loop je de kans dat je het weer weg moet halen. En dat moet je als je buren gaan klagen bij de gemeente, dan moeten ze iets doen. Ik had een mooie zeecontainer in de tuin, achter de hoge heg. Hadden ze gezien maar niets gedaan want het zag er netjes uit. Ging de buurman klagen bij de gemeente over een kalverhut, eind van het liedje was dat ik de zeecontainer weg moest halen, want ze konden niet meer doen of ze die niet gezien hadden. Dus wees voorzichtig.

Licor

Berichten: 2959
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:05

Renee1991 schreef:
Ik was benieuwd of wolven kunnen springen en kwam dit artikel tegen. Gaat dan wel over schapen, maar misschien hebben jullie er wat aan, omdat er ook uitleg wordt gegeven over het soort omheining.
https://www.natuurpunt.be/nieuws/zo-bes ... d-20180419


Dit hebben wij gedaan.. 5 stroomdraden aan t buitenkant van de paddock van 15 cm tot 125 cm oid.. ik weet t niet precies meer.. en dan sws nog minimaal 2 stroomdraden aan de binnenkant voor de paarden zelf

Ik weet dat de staleigenaar zelfs nog aan t overwegen is om 2 opgeleidde waakhonden (Pyrenese berghonden) tussen de paarden te zetten..

Moska

Berichten: 3417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:37

Het schijnt dat de honden uit de Maremma (Italië) ook geschikt zijn voor het verjagen van wolven. De Maremma paarden zijn ook leuk trouwens. Een vriendin van me heeft er nu twee, nadat haar vorige is overleden. In het verleden had ze ook nog een halve Maremma.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:00

Ik vraag me echt af hoe mensen die hondenbescherming voor zich zien? Bij een kudde in een wijds natuurgebied kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Maar in een weiland met paarden. Op 1 ha? Vaak toch ergens aan een weg?

DubbelFun

Berichten: 88927
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:08

Het gaat de hond om het beschermen van de kudde, hoe groot het gebied is waar die kudde loopt is voor de hond niet interessant :)

DuoPenotti

Berichten: 30334
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:25

DubbelFun schreef:
Het gaat de hond om het beschermen van de kudde, hoe groot het gebied is waar die kudde loopt is voor de hond niet interessant :)

Behalve dan dat hij in Nederland geen 3 seconden rust heeft.
Er zijn altijd vreemde mensen en honden in de buurt waar hij op aan gaat slaan...
Kijken hoe lang dat gepikt word door de buren.
En dan nog maar hopen dat fikkie niet een keer in de wei komt want dan is fikkie op...

DubbelFun

Berichten: 88927
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:43

Het is maar net hoe een hond getraind is. Ik ken kuddebewakings honden die alles buiten het hek met rust laten én alles wat 'met de baas is' ook vriendelijk bejegenen, maar kom niet bínnen het hek zonder begeleiding, dan wordt je afgeschrikt. Aánvallen doen ze alleen als de kudde direkt in gevaar is, dus aangevallen wordt.

DuoPenotti

Berichten: 30334
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:52

Naar wat ik lees over die rassen blijkt dat zo simpel niet te zijn

Daarnaast is de baas er meestal niet bij.

Maar het gaat hier geloof ik over omheiningen :)

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:05

DuoPenotti schreef:
DubbelFun schreef:
Het gaat de hond om het beschermen van de kudde, hoe groot het gebied is waar die kudde loopt is voor de hond niet interessant :)

Behalve dan dat hij in Nederland geen 3 seconden rust heeft.
Er zijn altijd vreemde mensen en honden in de buurt waar hij op aan gaat slaan...
Kijken hoe lang dat gepikt word door de buren.
En dan nog maar hopen dat fikkie niet een keer in de wei komt want dan is fikkie op...


Dat bedoel ik. Die hond moet dan wel heeeeeeeeel goed afgesteld staan. Lijkt mij best mogelijk maar ook heel knap om voor elkaar te krijgen.
In de categorie: in de vrije natuur kun je qua finetuning wel wegkomen met een B of L geklasseerde hond. Als je dat hier in de wei wil laten slagen moet de hond bijna Grand Prix zijn wil dat functioneren.

DubbelFun

Berichten: 88927
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:28

Over wolfwerende omheiningen kunnen we heel kort zijn :)
Wat er geadviseerd wordt is een lachertje en helpt niet en wat wel helpt maakt het buitengebied en eigen erf tot een gevangenis en gaat geen goedkeuring voor komen.

Rizette
Berichten: 4450
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:59

pol013 schreef:
Ik vraag me echt af hoe mensen die hondenbescherming voor zich zien? Bij een kudde in een wijds natuurgebied kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Maar in een weiland met paarden. Op 1 ha? Vaak toch ergens aan een weg?

Ja ergens aan de weg, en ze slaan op elke voorbijgaande muis of mens aan. En je moet honden blijven aanschaffen want in Hierden bijvoorbeeld zit nu een roedel van 9 stuks dus dan moet je minstens 10 honden hebben en als de kudden van honden enz los komt doordat de dieren door de draad worden gejaagd ben jij als eigenaar overal voor aansprakelijk. Denk dat je ook wel op moet geven bij de verzekering dat je zo'n hond hebt. Los daarvan is het ook nog eens dierenmishandeling honden voor de wolven zetten maar goed daar denken veel mensen anders over. Die vinden hondengevechten en stierengevechten ook prima, dit is nog net een graadje erger want deze honden worden levend opgevreten als ze verliezen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:35

Het probleem met de omheining is ook dat nu de zgn experts vinden dat een wolf fence afdoende is. Ga je daar niet mee aan de slag, bescherm je als veerhouder niet je dieren wat je verplicht bent. Ik hoorde een minister zelfs zeggen dat je je dieren dan op stal hoort te zetten. Dan begrijpen ze echt totaal niks van welzijn en weten ze ook nog steeds niet dat beschermen tegen de wolf niet 100% kan en het slecht is voor de natuur.
Ze jagen mensen op kosten en zoeken uit wie wat vergoed kan krijgen, maar zoals wij, paardenhouders zitten daar echt niet op te wachten. Je wil je paarden niet vergoed krijgen, je wil dat ze niet opgegeten worden.

En die zweet vent bij Beau was helemaal een lachertje. Die durft te beweren dat er jaarlijks zo een 10.000 schapen worden doodgebeten door honden. Maar daar hoor je natuurlijk de schapenhouders niet over............Dat vinden ze prima, tuurlijk.

De meeste dierenhouders kunnen de trekker echt niet overhalen, maar er zal wel iets moeten komen dat je de wolf echt mag afschrikken of desnoods dus doodschieten. Niks anders gaat helpen.

Janneke2

Berichten: 23019
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:40

DubbelFun schreef:
Over wolfwerende omheiningen kunnen we heel kort zijn :)
Wat er geadviseerd wordt is een lachertje en helpt niet en wat wel helpt maakt het buitengebied en eigen erf tot een gevangenis en gaat geen goedkeuring voor komen.


Volgens mij is dit meer humeur dan iets anders.

Een lachertje is een (goede!) haag van meidoorn etc beslist niet - en verboden is het ook niet.
De procedure hier loopt, en niemand op het gemeentehuis etc heeft geroepen 'dat dit niet kan ivm open landschap'.

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:46

Hier in de buurt zijn nu ook wolven gesignaleerd.
Ik zal dus haast moeten maken met de poorten tussen de weilanden.
Mijn idee is: metalen poorten met gaas onderin. Poorten aarden. Bovenlangs elastisch stroomkoord met het idee dat als hij gaat klimmen en op het koord leunt, het koord contact maakt met het hek en de wolf stroom krijgt. Het zou maar net kunnen helpen.

Huertecilla

Berichten: 26887
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:24

Desi_2409 schreef:
Als wolven achter aantal stroomdraden zouden blijven, zouden ze dat ook wel in de dierentuin gebruiken... maar nee hoor, daar zitten ze achter een heel ander soort omheining..


Dat schrijf ik al PÍNG!
Ik heb het over ontmoedigen.

DuoPenotti

Berichten: 30334
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:30

Mac schreef:
Hier in de buurt zijn nu ook wolven gesignaleerd.
Ik zal dus haast moeten maken met de poorten tussen de weilanden.
Mijn idee is: metalen poorten met gaas onderin. Poorten aarden. Bovenlangs elastisch stroomkoord met het idee dat als hij gaat klimmen en op het koord leunt, het koord contact maakt met het hek en de wolf stroom krijgt. Het zou maar net kunnen helpen.


Misschien kun je er ook nog 1 op 60 cm doen, als hij dn gaat klauteren heeft er al meteen 1 te pakken

Ik heb net als jij ook een gazen hekwerk en als ze hier dichtbij komen ga ik dat aan de buitenkant wel maken.

Niet dat het helpt als ze springen...maar oke...meer kan niet