[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:39

Mijn paard heeft wel ijzers en gaat vaak 's nachts liggen.
Kleine maas van 3x3 en het net hangt op hoogte van de borstkas. De bovenkant is ook een klein stukje open zodat hij langs die kant ook hooi kan pakken. Ik doe het net goed vol, maar niet dermate dat het enorm gaat doorhangen van gewicht ofzo. Daardoor kan je net op termijn uitrekken, en dan komt het wel lager.

Als je weet hoe je paard meestal gaat liggen of rollen, dan kan je je net zodanig bevestigen dat hij niet in de buurt komt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:07

Ik heb nu een heel groot net van de action aanhangernetten gemaakt voor over een grote baal. Ik ben er nu uit dat het systeem goed kan werken als ik sterker net heb en met kleinere mazen. Mijn tinker eet alsof er niks om heen zit. Dus ik zou ander net moeten hebben. Maar zoveel net kost nog wel wat. En omdat te testen of ze die bv niet kapot bijten? Nu had ik al wel een voernet gezien het was van bruin net veel dikker en steviger, maar die worden alleen in kleine netten verkocht.

Wie kan mij verder helpen met een goed idee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:13

Die van ons hebben geen ijzers. Maar toen ze nog dekens hadden en wel op stal stonden 's avonds heeft de shetlander ooit vastgezeten met zijn deken aan het net.
We kwamen aan en hij stond heel geduldig bij het net. Geen idee hoelang en of hij zich los had kunnen trekken, als hij dat had gewild. Hij is heel rustig, dus er was geen paniek, maar wij hebben daarna de dekens verandert, omdat ze toen nou eenmaal zo stonden. Was een net aan de stalwand.

DubbelFun

Berichten: 88920
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:19

Bij bepaalde dekens heb ik ook een strook ductape over de voorsluiting gedaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:26

kvulden schreef:
Ik heb nu een heel groot net van de action aanhangernetten gemaakt voor over een grote baal. Ik ben er nu uit dat het systeem goed kan werken als ik sterker net heb en met kleinere mazen. Mijn tinker eet alsof er niks om heen zit. Dus ik zou ander net moeten hebben. Maar zoveel net kost nog wel wat. En omdat te testen of ze die bv niet kapot bijten? Nu had ik al wel een voernet gezien het was van bruin net veel dikker en steviger, maar die worden alleen in kleine netten verkocht.

Wie kan mij verder helpen met een goed idee.


Ik had er vorig jaar ook een actionnet omheen en heb een paar weken geleden van stevig net een voordroogbaalnet gefabriceerd (3x3 maas, 4mm dikte, van huck geloof ik). Nog niet in gebruik, nog even wachten tot de temperatuur nog wat verder daalt maar als je wil dan post ik een update zodra ik het net in gebruik heb. Is wel een zelfmaaknet maar was heel eenvoudig te maken.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:36

Ik kan hem ook maken. Geen probleem. Waar ik steeds tegenaan loop is dat als het touw mooi dik is boven 4mm dat de mazen dan te groot zijn.Dus ben erg benieuwd hoe die van jou houdt. Is het zo goed te zien dat het veel steviger materiaal is dan zo'n action net?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:45

DubbelDun schreef:
Bij bepaalde dekens heb ik ook een strook ductape over de voorsluiting gedaan.


Hier had ik nog nooit bij stilgestaan, dekens en slowfeeders....prima idee met ductape :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:47

Het deken wat mijn paard nu om heeft, sluit met een gewone gesp vooraan en het overschot zit weggewerkt. Zijn dikker deken heeft wel clips, maar ook daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:25

Wij ook maar 1x hoor, maar dat wil je dan niet nog een keer, dus doe je er wat aan. 3 hebben helemaal geen dekens meer op nu en we hebben geen netten meer hangen, dus komt niet meer voor.
Denk dat onze shet erg simpel is dat hij zo bleef staan. Misschien is het vaker gebeurt en kwam hij gewoon los. Denk dat een paard in paniek de boel wel kapot had getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:57

De mijne zou ook gewoon blijven staan :')

Hij maakt weinig en een dunne witervacht aan, eigen aan het beestje, dus deken is echt wel aangewezen. Zonder net ligt het hooi in no time overal door de stal heen. Minste aanraking met mest of urine en hij laat het liggen. De rest eet hij in amper een uurtje of 2 op.

Dan toch liever een groot net, minder verspilling en meer knabbelplezier.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:15

kvulden schreef:
Ik kan hem ook maken. Geen probleem. Waar ik steeds tegenaan loop is dat als het touw mooi dik is boven 4mm dat de mazen dan te groot zijn.Dus ben erg benieuwd hoe die van jou houdt. Is het zo goed te zien dat het veel steviger materiaal is dan zo'n action net?


Nou en of! Echt een wereld van verschil. Het is echt heel stevig, eigenlijk niet te vergelijken met de dunne touwtjes van de action. Heb het nu ook in gebruik in mijn frame en met het actionnet kon ik elke dag repareren maar bij dit net is er nog steeds niks stuk (klopt af).

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:21

Ze gaan me een stukje op sturen. Voor zo'n groot net kom je natuurlijk nog wel op een bedrag.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:25

Ik heb slowfeedwebakken gekocht maar er blijft veel water in staan bij een regenbui. Wat is de beste oplossing? Paar gaten in de bodem boren en zo ja hoe groot? Foto lukt even niet, maar het zijn van die kunststof kuubskisten.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:39

Voor gespen die blijven haken: ik heb de klittenbandsluitingen van oude peeskappen afgehaald en die er elke keer omheen gewikkeld. Dat paste precies doordat die even breed zijn als de gleuf van de gesp. Lastig uit te leggen, maar wellicht te begrijpen?

Voor verspillingen heb ik een hoop geprobeerd, maar het beste bleek toch gewoon het voeren uit een IBC vat. Daar hangen ze boven als ze eten, werkte echt perfect. Ik had deze half in de schuilstal en half er buiten. Het gedeelte schuilstal en ervoor was verhard. Dus ook geen gedoe met blubber.
Voor de regen zaten er gaten in geboord, maar die verstopte op zich vrij snel door alles wat met t hooi naar beneden zakt. Ook zat er een kraantje in mijn ibc vat die ik altijd open liet staan. Al kwam daar op een gegeven moment gras en mos in te zitten. :')

DubbelFun

Berichten: 88920
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:16

@xxx: even kijken waar het water precies blijft staan (=diepste punt) en daar 10/12 mm gaten boren. Ik heb aan de voorkant in de 2 hoeken en in het midden een gat zitten.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:19

Ik had nog een vergelijkingsfoto liggen van een huck net en het action aanhangernet.
Afbeelding

Scheelt veel maar zoals je ziet is ook een dik net goed kapot te krijgen :+

DubbelFun

Berichten: 88920
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:25

Dat is wel ernstig kapot ja.

Overigens heb ik voor mensen die interesse hebben nog een aantal netten liggen in verschillende mazen en diktes. Net heel meer (maar niet zo kapot als hierboven) en groottes.
Tegen verzendkosten mag het weg.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:51

Oké dankjullie, ik ga maar boren dan!

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:56

@Dubbeldun heb je er van 2x2 liggen ook of 3x3 ? Heb hier mini's dus van een net kan ik al snel terug een slowfeedertje maken voor hun voor op de trailer of dergelijke.

Verder hier het ook eens gehad dat een pony met zijn deken bleef vastzitten met een clip maar was niet aan een net maar aan het hek, bleef gewoon staan wachten tot we kwamen. Nu staan ze zonder dekens dan kan je dat niet hebben.

DubbelFun

Berichten: 88920
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:57

2x2 niet meen ik, 3x3 vast wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:47

De als je ze nog hebt
Zeker interesse

Jets

Berichten: 3559
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:49

Ik heb ook wel interesse in een net van 3x3 :) Heb je misschien een foto daarvan? :)

Wij hebben vandaag naast de aanhangernetten ook nog een touw aan een tak gehangen met een hooinet eraan :) Vooral omdat we een extra voerplek maakten nu er 3 paarden staan en mijne haar eten nogal verdedigt, maar hij zwiept ook heen en weer waardoor ze niet snel alles kunnen opeten :)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88920
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:54

Degene die zich als eerste melde krijgt alles. Ik ga verder geen fotos maken per net of uitzoeken hoe groot alles is. :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:17

Jets schreef:
Ik heb ook wel interesse in een net van 3x3 :) Heb je misschien een foto daarvan? :)

Wij hebben vandaag naast de aanhangernetten ook nog een touw aan een tak gehangen met een hooinet eraan :) Vooral omdat we een extra voerplek maakten nu er 3 paarden staan en mijne haar eten nogal verdedigt, maar hij zwiept ook heen en weer waardoor ze niet snel alles kunnen opeten :)
[ [url=m/hjEKxi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo heb ik het ook, ik vind het een supersysteem.

Ik heb ze alleen wel bijna op de grond hangen ivm de betere eethouding. Ook heb ik een pvcbuis om het hangende touw zodat ze zich daar nooit mee op kunnen hangen. En de lussen maak ik zo klein dat er geen hoef in kan.
Sommigen zullen het overdreven voorzichtig vinden, maar die paarden weten altijd wel weer iets te verzinnen waardoor dingen ineens toch gevaarlijk worden (en vorige week trof ik het net op de grond aan en was ik weer blij dat de lussen zo klein zijn).

Otti1977

Berichten: 3052
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:12

Je hebt pb dubbeldun.