Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:57

mirim schreef:
Nu is bekend dat hout een bepaalde bacterie kan geven wat invloed heeft op de hoeven. Zijn jullie daar met houtkorrel niet huiverig voor?


Als je die discussie begint, moet je eerst definiëren wat houtkorrel is.
In dit forum is al uitvoerig gepraat over "strokorrel", die van alles dekt, roggestro, tarwestro, gerst, triticale, mais en mengelingen van al deze soorten, alles wordt over 1 kam geschoren en wordt strokorrel genoemd.

Als je over houtkorrel begint, dan is het gamma nog wat uitgebreider.
Er is hardhout, zachthout, recyclagehout, tropisch hout ....
In spaanplaat wordt bvb maximum 5% beukenhout en eikenhout verwerkt

Een bacterie zal de verhitting bij het persen waarschijnlijk nietoverleven
Het gevaar bij houtpellets is eerder de aard van de grondstof en de fijnheid van het stof.

Maar dit past misschien beter in een ander forum

mirim

Berichten: 4427
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:03

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te beginnen over houtkorrel in dit topic:)
Het was puur een vraag, omdat 'het gevaar' er wel is met houtmot/ zaagsel.

strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:04

pmarena schreef:
Ik ben daar niet bang voor. Misschien naïef hoor maar ik heb het idee dat het allemaal wel mee zal vallen bij een gezond paard met een gezonde huisvesting, die niet de hele dag in een volgepist en ondergescheten hok rondjes staat te draaien :=

Maar misschien heb je wat meer info over in hoeverre zulk fijn houtvezel schadelijk kan zijn / hoe die bacterie er in kan komen en hoe deze te werk gaat om schade aan te richten?



Ik zou ook wel eens info willen horen over die bacterie, lijkt me gewoon stemmingmakerij.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:06

Je hoort het op zich wel vaker, dat "hout" als bodembedekking niet goed zou zijn.

En dat het ook minder praktisch zou zijn wanneer je dat als bodembedekking gebruikt, en het in je mestbult terechtkomt die je later weer over je land uitrijdt.

Maar of dat nu echt waar is of valt onder de categorie uitspraken die een kern van waarheid bevatten maar waarbij er heel veel mitsen en maren in het spel zijn waardoor het allemaal nogal meevalt of misschien zelfs juist totaal anders blijkt te zijn als je het hele verhaal kent...dat weet ik verder ook niet :)

strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:40

pmarena schreef:
Je hoort het op zich wel vaker, dat "hout" als bodembedekking niet goed zou zijn.

En dat het ook minder praktisch zou zijn wanneer je dat als bodembedekking gebruikt, en het in je mestbult terechtkomt die je later weer over je land uitrijdt.



Je kan moeilijk verwachten dat Strovan houtkorrel zal promoten.
Dat houtkorrels het beter of slechter doen dan andere strooisels, zuiver in de betekenis van strooisel, dat hangt af van gebruiker tot gebruiker, van geval tot geval,
iedereen mag strooien wat hij wilt, en gebruikt waar hij zich goed bij voelt

maar verhaaltjes starten over bacterie in houtkorrel om zo eigen producten te promoten vind ik niet kunnen. Als je zo iets lanceert, dan moet je feiten en bewijzen voorleggen, niet uitgaan van : ik heb gehoord dat...

Strokorrel heeft voldoende voordelen om zijn markt te vinden zonder dergelijke verhaaltjes te moeten verspreiden.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:43

Nouja, als het waar is dan is het natuurlijk nog wel goed te praten om je klanten er over te informeren, maar dan inderdaad wel graag een beetje onderbouwing :)

Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:44

Je hebt rood hout en wit hout, waarbij rood zaagsel vaak ook niet ontstoft is en ook eerder ontstekingen in de voet veroorzaakt (hoefzweren e.d. ) Maar dat rode zaagsel is vaak gratis of zeer goedkoop bij zagerijen af te halen. Daarom wordt het soms gebruikt maar daardoor heeft het ook de slechte naam gekregen. Op zich is wit zaagsel van een gerenomeerd merk prima (dus allspan, plospan, i.i.g. niet merkloos), en ook zaagselkorrels van bijvoorbeeld plospan is goed. Energiekorrels is het type zaagsel weer niet echt van belang en moet je daar dus zelf heel goed op letten.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:03

Wat strovan al opmerkt, er bestaan talloze strokorrels met verschillende kwaliteiten, van zeer slecht tot een goed en eerlijk product. Datzelfde geldt voor houtkorrels. Bij twijfel vraag het de fabrikant zelf; die moet meer informatie kunnen verstrekken en ook kunnen aantonen wat in het product zit (o.a. door analyses).
Ben het met strovan eens m.b.t. 'verhaaltjes over bacteriën'.
Wat gezondheid betreft van het paard; een slechte kwaliteit strooisel is altijd een aanslag op de gezondheid van het paard, om het even of het om strokorrel gaat of een houtkorrel. Let dus op wat je koopt en wordt argwanend als iets erg goedkoop wordt aangeboden (die fout heb ik ook ooit gemaakt door iets goedkoop in te kopen, wat uiteindelijk duurkoop werd...); een kwalitatief goed product kan meestal niet goedkoop worden aangeboden want zowel de grondstoffen als de bewerking brengen kosten met zich mee. En als een fabrikant gedetailleerde informatie wil verstrekken naar de klant kost dit ook extra geld in de vorm van etiketten, analyses, tijd voor voorlichting, etc. Voor kwaliteit/betrouwbaarheid betaald men eenmaal een prijs; alleen rommel is goedkoop.

chocky84
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:49

Mijn extreem vieze ruin staat nu een week op de strokorrels. In het begin beviel het me erg, inmiddels niet zo meer... Na jullie reacties op mijn vorige post heb ik iedere dag de stal doorgeharkt, de echt natte plekken verwijderd en natuurlijk de drollen.

Ik gebruik trouwens de strokorrels van de welkoop, tarwestrokorrels, aangezien de rest alleen per pallet leverbaar is en dit me te duur is om uit te proberen. Ik ben begonnen met 6 zakken (stal 3 x 3), en na 7 dagen een zak erbij gedaan.

Inmiddels is de stal donker verkleurd, al is de bodem niet nat te noemen, wel vochtig. Naar mijn gevoel te vochtig. Wat doe ik verkeerd?

Gini
Berichten: 17982
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:12

Is het een buitenstal of een stal die op het weer ligt?
Ik merkte bij mijn buitenstallen heel hard op dat de droogte van de stal mee bepaald werd door het weer. Met name bij natter of nevelig weer werden mijn stallen veel sneller vochtig.

chocky84
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:20

Het is wel een buitenstal, maar het is de afgelopen week wel droog geweest.

_TB_

Berichten: 392
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:33

@chocky84, Ik doe de natte plekken altijd weghalen en de drollen met de 'strokorrels-riek'. Zo hou ik mijn stal wel altijd lekker droog. Mocht het wat vochtiger worden dan is dat voor mij een teken om er een zak bij te gooien.

Hebben jullie misschien een tip om een 'zacht bed' te creëren voor mijn paard? Ik gebruik strokorrels op mijn geruwde vloer van beton maar voor mijn gevoel is het niet een lekker bed voor haar.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:57

We hebben hier een onderlaag van rubber drainagetegels, in principe kunnen ze daar al lekker op liggen.

chocky84
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 03:20

Bedankt voor de tips (ook via pb). Ik heb er vandaag toch maar een laagje stro over heen gelegd. Als ik meer in de box ga strooien is het niet meer rendabel. Zo kan hopelijk de strokorrel mooi de urine absoberen en kan mijn paard droog liggen.

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:37

Gini schreef:
Is het een buitenstal of een stal die op het weer ligt?
Ik merkte bij mijn buitenstallen heel hard op dat de droogte van de stal mee bepaald werd door het weer. Met name bij natter of nevelig weer werden mijn stallen veel sneller vochtig.


Klopt heb ik ook. De stallen staan wel dicht op het huis. De buitenste stal die meer op de wind en regen ligt is ook altijd natter dan de binnenste.

_TB_

Berichten: 392
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:36

Thanx Pmarena, Rubberen vocht doorlatende tegels had ik ook in de stal liggen. Helaas werkte dat niet voor mijn paard omdat hij op de punten van de tegels ging staan en dan draaide. Hierdoor kwamen de tegels steeds los en kwamen er gaten en scheuren in.

Chocky84, blijft je stal netjes als je er een laagje stro op doet? In principe zou ik dat ook kunnen doen voor een 'zacht bed', alleen wil niet dat het een bende wordt door het stro.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:33

Dan lagen ze gewoon niet strak genoeg denk ik? Of waren te dun?

Hier hebben we echte paardentegels van een cm of 5 dik die strak tegen elkaar en aan de randen opgesloten liggen. Daar krijg je echt niet makkelijk beweging in.

In de inloopstal hebben we trouwens wel dunnere liggen en daar ook geen probleem eigenlijk, misschien eens per 2 jaar ofzo een keer een puntje dat omhoog komt :)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:47

Ik krijg ze zelfs bijna niet uit...... ik moet er een schroevedraaier tussen steken om ze omhoog te wrikken.
Ik heb er trouwens ook nog een soort van roosters onder liggen.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:50

Hier in de schuilstal ligt er ook iets onder, van die stalen platen met die ronde gaten met opstaande randen. Dat lag er al, half 1 geworden met het zand :)

strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:35

_TB_ schreef:
Hebben jullie misschien een tip om een 'zacht bed' te creëren voor mijn paard? Ik gebruik strokorrels op mijn geruwde vloer van beton maar voor mijn gevoel is het niet een lekker bed voor haar.


Toevallig zondag niet gekeken naar De ZOO op VRT?
Voor de geboorte van een giraffe strooien ze eerst strokorrels welke ze heel goed bevochtigen, waardoor die sterk opzwellen en een zacht bed vormen
Er was duidelijk te zien dat er goed bevochtigd werd om toe te laten de strokorrels te laten opzwellen.
Het resultaat was een mooi zacht bed, droog en een goudgele kleur

Gini
Berichten: 17982
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:46

Ja, maar die stonden er met de tuinslang op. Het enige doel was een zacht dik bed voor het kalf en dan kan je inderdaad het best meteen de maximale verzadiging bereiken door de korrels goed nat te maken. Paardeneigenaars verlangen echter naast het dikke bed ook een andere functie, namelijk absorptie van urine. Dat gaat dan toch niet als alles al uit elkaar gevallen is en volgezogen zit met water.

Strokorrel is goed, begrijp me niet verkeerd, maar op korte termijn. Op langere termijn krijg ik toch altijd te vochtige stallen die aankoeken.

strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:18

Gini schreef:
Ja, maar die stonden er met de tuinslang op. Het enige doel was een zacht dik bed voor het kalf en dan kan je inderdaad het best meteen de maximale verzadiging bereiken door de korrels goed nat te maken. Paardeneigenaars verlangen echter naast het dikke bed ook een andere functie, namelijk absorptie van urine. Dat gaat dan toch niet als alles al uit elkaar gevallen is en volgezogen zit met water.

Strokorrel is goed, begrijp me niet verkeerd, maar op korte termijn. Op langere termijn krijg ik toch altijd te vochtige stallen die aankoeken.



Als ik het goed voorheb urineert een giraffe ook ::)
Als de korrels volledig opengevallen zijn, dan drogen ze ook , dat is de essentie van de werking van een strokorrel. Bij het drogen van de strokorrel vormt hij het volume.
Denk niet dat het de bedoeling is dat het kalfje op een doornatte ondergrond valt, nee het is de bedoeling om op een droge warme ondergrond te vallen.
Als je even googelt en foto's bekijkt, dan zie je ook nog korrels in het bed.
Als je kijkt welke hoeveelheid korrels ze hebben gestrooid, dan zou er toch heel veel water moeten gesproeid geweest zijn

Gini
Berichten: 17982
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:41

Uiteraard plassen giraffen ook. :D Maar wat ik bedoel is dat dit bed niet aangelegd is om langdurig een dier in huis te vesten. Dit is letterlijk het kraambed dat na een paar dagen volledig opgeruimd wordt. Dat het dan snel vochtig wordt, maakt niet zoveel uit. Een paardeneigenaar wilt de bodem meestal net iets langer gebruiken lijkt me. Dus die kan er (relatief) niet zoveel water op gooien, want dan is de bodem na een paar dagen al verzadigd. Mij werd door de strokorrelman juist aangeraden om niet te kwistig om te springen met water. Van zodra alle korrel uiteen is gevallen neemt het bed eigenlijk niet meer genoeg urine op. En dat is een beetje het probleem (of alleszins mijn probleem ;) ) met strokorrel. Ik had een zeer goed bed, prachtig, lekker zacht, lekker droog, gemakkelijk uit te mesten. En bij droge periodes was dat bed best duurzaam. Maar zodra het weer omsloeg in vochtigheid en regen, verdwenen die voordelen compleet. Geen enkele andere stalbedekking werd dan zo snel zo nat als de strokorrel.

strovan
Berichten: 99
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:22

Gini schreef:
Uiteraard plassen giraffen ook. :D Maar wat ik bedoel is dat dit bed niet aangelegd is om langdurig een dier in huis te vesten. Dit is letterlijk het kraambed dat na een paar dagen volledig opgeruimd wordt. Dat het dan snel vochtig wordt, maakt niet zoveel uit. Een paardeneigenaar wilt de bodem meestal net iets langer gebruiken lijkt me. Dus die kan er (relatief) niet zoveel water op gooien, want dan is de bodem na een paar dagen al verzadigd. Mij werd door de strokorrelman juist aangeraden om niet te kwistig om te springen met water. Van zodra alle korrel uiteen is gevallen neemt het bed eigenlijk niet meer genoeg urine op. En dat is een beetje het probleem (of alleszins mijn probleem ;) ) met strokorrel. Ik had een zeer goed bed, prachtig, lekker zacht, lekker droog, gemakkelijk uit te mesten. En bij droge periodes was dat bed best duurzaam. Maar zodra het weer omsloeg in vochtigheid en regen, verdwenen die voordelen compleet. Geen enkele andere stalbedekking werd dan zo snel zo nat als de strokorrel.


Tja, dan zal u een andere strokorrel gebruikt hebben.
Het lijkt me niet dat Dierenparken niet prijsbewust zijn en zo maar strooisel vervangen.

Gini
Berichten: 17982
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:35

Potstalsysteem met stro wordt meestal gebruikt voor 'stal'dieren.
De strokorrel die gebruikt werd in het programma waren volgens mij blanco zakken, dus ook geen strovan?

Maar goed, genoeg over mij. Ruimte en tijd voor andere ervaringen.