[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:36

Ik denk dat het idd ook van de maaswijdte en de paarden die ermee om gaan af hangt of het op getild wordt en hoeveel lawaai daar vanaf komt. We hebben eentje gehad die altijd enorm liep te schudden met netten, ik denk dat die ook de frames omhoog getild zou hebben. De huidige dames zijn veel subtieler, daar zie ik alleen de losse netten wel eens met een pluk hooi mee omhoog bewegen.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:36

Nu maakt het net zelf helemaal geen geluid. Zit met stroomdraad oogjes vast aan de bodem. Helemaal geen bewegend metaal. De enige herrie komt van knieen tegen de bak aan of de bak optillen en weer neer laten kletteren. Maar we hebben er al rubber matten onder vast gemaakt. (en het gaat al 10 jaar goed dus dit geluidsniveau is prima)

Werkt super alleen wat gepiel soms. Al wordt je er heel handig in. Maar ik herken wat ze hierboven zeggen. Het kost soms wel wat kracht.

Dus dan zou mijn idee zijn: frame maken, net er los genoeg tussen en dan het frame bekleden.
Mijn eerste gedachte: die issolatie schuim worsten voor om verwarmingsleidingen....https://www.wildkamp.nl/product/armacel ... m/15374451

Of omwikkelen met paracord met een 'haakwerkje'.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:56

Dat isolatieschuim wordt aangevreten en gaat al dan niet bewust mee naar binnen.
De bak bekleden met een rubber mat werkt ook prima en ik heb ook wel eens rond mijn draadgaasmatten een opengesneden tuinslang gedaan en die met ducttape weer dichtgeplakt.

pmarena

Berichten: 48424
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:58

We hebben hier zowel met frame als verschillende varianten van netten gewerkt. Ik vond een hele ruime hooizak eigenlijk het meest praktisch. Zo ruim dus dat als je hem opentrekt, je de randen gewoon om kan klappen om de buitenkant van de hooikrat. Dank kun je dus makkelijk die hele krat volstampen met hooi, ook gerust met een kop erop zodat je niet zo vaak hoeft bij te vullen +:)+

Touw weer aantrekken en het geheel vastklikken of strikken door de sleufjes van de bak heen.

Of wanneer je van die rollen hooi hebt van rond de 100 kg. Groot net er overheen laten zakken. Rol omkeren. Net dichtmaken. Rol op de zijkant neerleggen. Hooibak op de zijkant neerleggen. Hooirol in de bak rollen. Bak weer op zijn pootjes zetten. Dan hoefden we er een weekje niks aan te doen met 2 D-ponies +:)+ En dat kon je gewoon in je eentje voor elkaar krijgen zonder dat het bizar veel kracht kost +:)+

Daihyo

Berichten: 88139
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:23

pmarena: zo'n enorme hooizak is wel heel interessant en inderdaad makkelijker dan een envelop denk ik. Welk formaat net gebruikte jij daarvoor? Of kocht je deze kant en klaar?

pmarena

Berichten: 48424
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:24

Ik weet niet meer hoe groot dat was eerlijk gezegd. We hebben gewoon een stuk van de rol gepakt en daarmee de krat bekleed := Mareentje is nu rond de 30 en heeft geen slowfeeder meer nodig.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:26

Daihyo schreef:
pmarena: zo'n enorme hooizak is wel heel interessant en inderdaad makkelijker dan een envelop denk ik. Welk formaat net gebruikte jij daarvoor? Of kocht je deze kant en klaar?


Wij hebben daarvoor een net bij pmarena gekocht/gebruikt.

Lengte was 4 meter... de breedte is de standaard breedte die ze zelf bieden 2?

Dit was even voor te passen dus met plastic erom, zo heb ik ze uiteraard niet gegeven :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88139
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:28

En dan heb je gewoon de zijkanten aan elkaar gemaakt en bovenin een touw door geregen?

pmarena

Berichten: 48424
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:30

Zo zag het er bij ons ook uit :j

Als je het touw door de bovenste opening lang genoeg maakt, dan hoef je na het openen zelfs niet opnieuw het touw er doorheen te halen om hem weer dicht te trekken :)

Sintara

Berichten: 7497
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:51

Op mijn vorige stal hadden ze het zo ja, net zulke netten als Maartje hierboven en dan vastgemaakt aan de ibc vatten. Werkt ook, maar duurde wel iets langer om te vullen en de onderlaag schoonmaken is wat lastiger.

Werkt verder wel goed :j

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:31

Ik heb hier meer geluidsoverlast van bak zonder frame dat door een paard wordt opgetild dan die met frame :') met andere woorden, ik hoor die met frame gewoon nooit.

Heb vanmiddag even wat foto's gemaakt voor de liefhebbers. Ik zweer bij onze oude fietsbanden waarmee het vast zit.

Aan 1 kant open
Afbeelding

Dan hebben wij het zo om te fixeren, met een oude (halve) fietsband.


Afbeelding

Hooi er in


Afbeelding


Frame weer dicht

Afbeelding


Even vastmaken
Afbeelding

Meestal doe ik 3 plakken, maar 4 zou ook kunnen met wat aan duwen. Bewust het net ruimer dan het frame, net op spanning gaat sneller kapot.

monsera
Berichten: 3098
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:25

Hoe zit die fietsband beneden vast?
Zelfde als bovenin?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:01

monsera schreef:
Hoe zit die fietsband beneden vast?
Zelfde als bovenin?

Beneden zit door een ring gehaald en dan dicht geknoopt. Met de knoop dus onder in. Heb dus een fietsband door de helft geknipt en dan heb je precies de juiste lengte.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:22

Bij de slappere IBC vaten kun je vrij makkelijk een houtje aan de onderkant als ankerpunt maken. Dat hebben wij ook. Gaat door het vat in het hout en je plastic gaat meteen minder snel kappot.

Maartje: thanks voor de foto's. Wij gaan maar eens aan de slag. Moeten toch nog hengen bestellen en datzelfde bedrijf heeft steigerpijpen. Kan altijd nog terug switchen naar mijn vertrouwde 'net in bak'.

Maar hopelijk is dit makkelijker. Wij zijn zelf zo gewend aan die mini worstel actie met het hooinet maar als iemand andere het een keer moet doen zie je meteen weer dat het wel wat techniek vraagt. Dus makkelijker = beter. En dan zouden we voor dagen dat we langer weg zijn er ook meer in kunnen gooien.

pmarena

Berichten: 48424
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:57

Ik vind die karabijnhaak me draaisluiting op de foto trouwens nog wel iets om even op te wijzen dat dat een hele goede keuze is +:)+ Bij allerlei klik-systemen is er toch een risico dat het wezen paard het voor elkaar krijgt om zich er aan te verwonden.....lip er tussen ofzo :x

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:10


pmarena

Berichten: 48424
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:12

Ja en als een ander het eventueel een keer doet of iemand niet oplet, dan is het natuurlijk toch altijd een groter risico dan zo'n dichtdraaier :)

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:17

Nadeel van die dichtdraaiers is dat het langer duurt en met wat vorst en vocht die dingen niet open/dicht gaan. Overigens hebben alle musketons daar wel eens last van.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:25

DubbelFun schreef:
Nadeel van die dichtdraaiers is dat het langer duurt en met wat vorst en vocht die dingen niet open/dicht gaan. Overigens hebben alle musketons daar wel eens last van.


Een tangetje en/of wd40 doet dan gelukkig wonderen :D

Ik heb deze ook voor m'n hangende hooinetten.

DubbelFun

Berichten: 88931
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:43

Ik ga soms met de gasaansteker op pad als het gevroren heeft :)

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:08

Ik hoop dat iemand hier de tip voor me heeft.
Wij hebben meerdere bakken met rekken maar wil nu in 1 bak een hooinet ( omdat ik geen zin heb om nog een rek te maken ). Nu gebruiken we in 1 bak een hooinet met knoopjes met een ring onderin waar het net makkelijk aan vast te maken is. Nu zoek ik iets soortgelijks maar dan knooploos, iemand een idee? Of een andere manier om de onderkant van het net vast te klikken in de bak. Gewoon aan het touw lijkt me zo slecht voor het materiaal

hwn
Berichten: 4791
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:24

Waarom zou dat niet lukken met een musketon aan het touw, en dan ringen in de bak monteren? Ik heb bij FVR Trading een net voor zo'n bak gekocht, is wel wat aan de kleine kant en scheef maar gelukkig licht elastisch, ze hadden ook een knooploze versie.

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:59

Nedlandic maakt netten met een stukje stof en ringen eraan. De zijkanten en de gaten voor de haken zijn dus verstevigd.

Josien_

Berichten: 9065
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:58

Heeft hier iemand de tip waar we grote stevige aanhangernetten voor een normale prijs kunnen kopen?
Wij doen deze om onze grote balen heen, maar willen graag een tweede gaan neerzetten. Echter veel netten zijn of heel duur of niet sterk genoeg.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:56

Josien_ schreef:
Heeft hier iemand de tip waar we grote stevige aanhangernetten voor een normale prijs kunnen kopen?
Wij doen deze om onze grote balen heen, maar willen graag een tweede gaan neerzetten. Echter veel netten zijn of heel duur of niet sterk genoeg.


Je wikt een aanhangernet of een stevig slowfeeder net?