[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:06

Ik zou eerst wel een stukje afgraven en dan worteldoek en grind er op.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:09

Stille meelezer hier, maar ik zag de vraag over het grind en wilde toch even reageren :)
Wij zitten op veengrond en hebben zowel gebroken puin als grind gestort op de ergste modder. Helpt geweldig, we kunnen er nu ook goed met auto’s overheen rijden en de paarden kunnen met droge voetjes lopen. Over het puin lopen sommige niet zo graag, dus we leggen altijd een ‘rode loper’ van matten eroverheen. Maar dat is maar net aankijken hoe je paarden het erop doen.
Het is wel een korte termijn oplossing. Wij hebben een klein stukje en 5 paarden dus het wordt heel intensief belopen. Onze laag was misschien 5 a 10 cm dik. Het had wat dikker gemogen en denk sowieso dat het elke 2 a 3 jaar wel bijgevuld moet worden.
Mijn ervaring is dat het zowel op droge grond als op modder gegooid kan worden, de paarden stampen het toch wel plat.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:16

Jij hebt geen worteldoek gebruikt begrijp ik? Goed om te lezen dag het werkt overigens :j

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:51

Nee gewoon zo op de modder gelegd. Had een goedkope oplossing nodig en er was overal modder, dus heb 20 kuub laten komen en dat met kruiwagens verplaatst (dat is niet aan te raden overigens).

Zo zag het eruit na de eerste winter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is nu, na winter 2:

Waar de pony ligt wordt weinig gelopen dus dat ligt er nog prima bij.

Afbeelding

Hier wordt heel veel gelopen dus zie je nu wel echt slechter worden. Nog wel vrij stevig overigens. Waar die plassen liggen heeft nooit puin gelegen. Ik moest toen nog een buis ingraven daar dus had het overgeslagen met puin leggen.
Je ziet dus wel duidelijk verschil.

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:00

Dat valt mij reuze mee hoe dat er uit ziet op veen.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:09

Nou inderdaad. En ik zit op zandgrond, dus dat zou alleen nog maar beter moeten zijn.
Dit is ook een beetje wat ik voor ogen had. Wij hebben niet eens hele diepe modder, maar vooral die gladheid. Het moet stroever worden, dat gaat dit wel doen.
Ik denk dat ik het gewoon een stukje ga proberen. Het zijn de kosten niet, dus dat is wel het proberen waard.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:30

@suus: dat ziet er wel echt top uit hoor. Niet de mooiste oplossing maar wel hoogst effectief zo te zien.
Fijn om zo'n ervaring te delen.


En wat merk je aan de hoeven?
Kan me voorstellen dat ze zich daar in een rustige stapje nog wel op redden maar ik zie ze daar hier al in volle galop bovenop knallen. En dan zou ik wel bang zijn voor de blote voeten. Maar dat is op geen enkele ervaring gebaseerd dus ik ben heel erg benieuwd.

IK snap wel dat voeten kunnen wennen aan hun ondergrond en in theorie dus steviger worden. Mijn paarden zijn allemaal echt probleemloos ijzerloos ondanks een aantal normaal verharde delen. Maar echt hobbelig stenig ken ik niet.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-04-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:32

Bolletje29 schreef:
Equisync schreef:
Ik heb afgelopen maandag ook mijn "zitmaaier" aangezwengeld om de track en wei te slepen :')

[ [url=m/DMlgwH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig droogt alles hier echt mega snel op dus voor de regen ff alles lekker vlak gesleept en de mest uit elkaar getrokken op de weide.
Dat kan dan deze week nog fijn inregenen en vanaf volgende week hopelijk beginnen te groeien!

Wauw, hoe leuk is dit?! Ik wil dit ook zo gaan doen! Wat hang je er juist achter? Gewooon een band? Ik heb een momenteel nog grastrack op kleigrond, dus als ze een keertje hard rennen ploegen ze alles om en blijven er zo van die lastige putten achter. En zeker als het dan eens regent, dan is het helemaal hopeloos. Maar wanneer alles dan weer opdroogt, dan blijven dit putten wel staan -O- Ik dacht er dus ook al aan om te gaan slepen maar ben er nog niet uit hoe ik dit ga aanpakken

Bij deze hoe de band vastgemaakt wordt:

Afbeelding
En aan de binnenkant ziet het er zo uit;

Afbeelding

Allemaal echt super stevig gemaakt dus ik ben heel blij dat ik deze band van mijn lieve ex stalgenootje mocht hebben :)


Andere vraag: wat voor isolatoren gebruiken jullie op de hoekpalen?
Gister heeft mijn blondje alweer eens de draad gesloopt en hij krijgt het voor elkaar om dan van de track de volledige hoekisolatoren eraf te rukken. Nu is dat natuurlijk ook maar een beetje plastic dus niet super stevig.
Van de ene kant ben ik blij dat hij zelf er niks aan over houd maar dit schiet ook niet op..

Ik gebruik tot nu toe deze: https://www.agrishop.nl/25x-schroefisol ... -40mm.html

Het moet dus wel geschikt zijn voor breed lint.

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:43

Wij hebben deze winter dus 3 maanden de schuur niet gebruikt en als alternatief onze kapschuur als schuilstal gebruikt. Om daar te komen moeten ze over grindkorrels van 5 tot 8 cm lopen. Dat gaat gelukkig heel erg goed. De voeten zien er toch nog weer beter uit dan normaal. Ik hoef veel minder te bekappen, heel tof om te zien. Wat merk ik precies: zoolmateriaal slijt netjes weg, steunsels blijven kort en hoefwand krijgt uit zichzelf meer een mooie afronding. Volgens het boekje; leuk om te zien.

Ik ga deze zomer een stuk track voorzien van lavasplit na deze ervaring. Denk dat ze het daar wel goed op gaan doen.

Overigens wennen ze snel aan dit soort ondergrond en worden ze handiger. Mijn vorige paard was een echt 'randstad paard'. Ik reed buiten over asfalt of over zandpaden. Toen ik verhuisde en op de Veluwe ging rijden kwam ik ook ineens paden tegen met flinke kiezels/grote grindstenen/boomwortels. Het eerste half jaar vond hij dat lastig, struikelen en onhandig doen. Na een jaar had hij het in de vingershoeven en konden we probleemloos over dit soort paden in galop. Heel gaaf!

Samenvatting: voorzichtig uitproberen Polo, ze kunnen vaak meer hebben en worden snel handiger!

@ Equisync; ik heb draad dus ik kan je geen tips geven. Wij hebben er eentje lopen die het draad regelmatig sloopt. Eigenlijk ben ik altijd wel blij dat de isolatoren breken (of dat het draad losgaat op de verbindingsstukken). Ik ben bang hij zich anders verwondt. We hebben 1x een paard in het draad gehad , die gleed in rengalop uit in de bocht. Been landde op het draad dat niet loskwam maar wel om het been heen sloeg (hoe dan!?). Paard lag dus vast en bij elke keer trekken trok hij de strop strakker aan. Er stond flink stroom op. Ik zag het gebeuren dus kon goddank gelijk stroom uitzetten en paard losknippen. Maar nu ik het opschrijf wordt ik er weer beroerd van. Wat vreselijk was dat. Paard is 3 maanden uit de running geweest door deze wond. Was een ander overigens dan degene die nu de boel graag sloopt. Maar sindsdien heb ik liever dat alles loskomt. Al heeft dat ook zijn nadelen (en sta ik ook flink te vloeken als ik de boel weer moet herstellen).

Jemig, lang verhaal zo. Ik ga maar es wat nuttigs doen hier, hondje uitlaten. :evaw:

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:53

Hmm dat klinkt inderdaad flink naar! Hier staat er (nog) geen stroom op de binnen draad omdat ze er eigenlijk prima vanaf blijven. Maar die frikandel rolt zich altijd te kort op die draad.. ookal hebben we dat stuk al breder gemaakt en andere grote plekken waar ze kunnen rollen, hij blijft het doen. Gister zag ik het inderdaad gebeuren. Tijdens het rollen komt zijn been onder de draad door en in het opstaan trekt hij dan de hele boel mee.

Ik had nu isolatoren gezien waar de draad niet vast zit, maar eventueel wat kan mee schuiven. Dacht misschien is dat wat. We hebben inmiddels toch al een aantal stukken aan elkaar moeten maken met lint verbinders, dan zouden ze daar uit elkaar gaan mocht er teveel druk op het lint komen. Maar dan hoef ik in ieder geval niet elke maand 50 nieuwe isolatoren te kopen :')

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:09

Ik gebruik ei isolatoren. Maar dat is alleen voor draad.
Voor lint zou ik dan deze nemen: https://www.agrishop.nl/4x-voss-farming ... -bout.html

Hmm Irr, Handig zijn ze op zich wel, al is handiger voor een eventing paard altijd nog beter. Boomwortels zijn we wat dat betreft dan weer wel gewend (in stap en draf). Maar het is meer dat ik bang zou zijn dat ze 'pats'op zo'n steen springen en dan omslaan of een kneuzing oplopen. Het gaat er nogal fel aan toe hier soms.....

In de categorie handig: die merrie (de effen donker bruine) hier is echt watervlug. Als ik die bezig zie met haar beentjes en lijf _/-\o_
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 757774136/
Het zou meer over die donkerbruine met snep en kol gaan. Die is meer van de domme brute kracht. Dat is er zoeen die ook permanent een wondje op zijn hoofd heeft ergens omdat hij dan weer schrikt/dom doet en ergens met zijn kop tegen knalt.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:20

pol013 schreef:
Ik gebruik ei isolatoren. Maar dat is alleen voor draad.
Voor lint zou ik dan deze nemen: https://www.agrishop.nl/4x-voss-farming ... -bout.html

Hmm Irr, Handig zijn ze op zich wel, al is handiger voor een eventing paard altijd nog beter. Boomwortels zijn we wat dat betreft dan weer wel gewend (in stap en draf). Maar het is meer dat ik bang zou zijn dat ze 'pats'op zo'n steen springen en dan omslaan of een kneuzing oplopen. Het gaat er nogal fel aan toe hier soms.....

In de categorie handig: die merrie (de effen donker bruine) hier is echt watervlug. Als ik die bezig zie met haar beentjes en lijf _/-\o_
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 757774136/
Het zou meer over die donkerbruine met snep en kol gaan. Die is meer van de domme brute kracht. Dat is er zoeen die ook permanent een wondje op zijn hoofd heeft ergens omdat hij dan weer schrikt/dom doet en ergens met zijn kop tegen knalt.

Ja, die in de link was ik nu aan het overwegen inderdaad :j

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:39

pol013 schreef:
Hmm Irr, Handig zijn ze op zich wel, al is handiger voor een eventing paard altijd nog beter. Boomwortels zijn we wat dat betreft dan weer wel gewend (in stap en draf). Maar het is meer dat ik bang zou zijn dat ze 'pats'op zo'n steen springen en dan omslaan of een kneuzing oplopen. Het gaat er nogal fel aan toe hier soms.....

Als je echt een grind'bak' maakt komt dat wel goed denk ik. Het is meer een losse steen die zomaar ergens ligt waar je dat mee hebt zoals jij beschrijft.

Ik kan je fb link niet openen. Maar onze jongens doen ook behoorlijk ruig hier af en toe...

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:10

pol013 schreef:
In de categorie handig: die merrie (de effen donker bruine) hier is echt watervlug. Als ik die bezig zie met haar beentjes en lijf _/-\o_
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 757774136/
Het zou meer over die donkerbruine met snep en kol gaan. Die is meer van de domme brute kracht. Dat is er zoeen die ook permanent een wondje op zijn hoofd heeft ergens omdat hij dan weer schrikt/dom doet en ergens met zijn kop tegen knalt.

Haha heel herkenbaar, dat “braaf grazen” ohnee, alles omploegen :D

Tof Ir dat je zo’n verschil aan de hoeven gemerkt hebt! Dat is dus ook waarom ik een stuk lava wil. En dan op een stuk track waar ze zelf voor kunnen kiezen, niet noodgedwongen er over heen moeten.

En Daihyo, ik zou niet afgraven, gewoon doek op het zand. Als het iets verdicht is wel proberen die verdichte laag los te krijgen (of gaten er in boren), zodat het water goed weg kan zakken.

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:37

Over grind en hoeven: de hoeven van mijn paarden hebben er nooit zo goed uitgezien en zo weinig onderhoud nodig gehad als toen ze op lava split stonden. Dat komt er hier dus ook zeker weer op.

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:40


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:35

Suus19, wat voor puin was het?

Wij hebben eigen sloop puin gebruikt voor een stuk pad waar we met de auto de mestkar trekken. Dat is al een keer bijgevuld en "mooi" geworden, maar durf dat niet bij de paarden. Heb straks weer steenpuin, maar bang voor scherpe hoekjes en zij het niet snel genoeg kapot lopen zeg maar.

@Equisync, we hebben lint in de bak en heb daar deze https://www.agrishop.nl/10x-voss-farmin ... gKSCfD_BwE
Die hebben we in de hoeken en het midden om strak te trekken. De rest zijn gewone schroef dingen. Lint blijft mooi strak hangen hiermee.
Heb ze ook bij een perkje om een boom.

Ik wil ook dat alles kan breken, dus toen ze bij het perkje er doorheen gingen braken de anderen.

Ben paar dagen niet thuis geweest en tref het met het mooie weer :) Ga de shet even harken :)

jitskenienke

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:47

Leuk om te lezen over lavasplit. Ik ga zelf ook een stukje track aanleggen met lavasplit. Welke grootte raden jullie aan?

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:42

Ik had 8 tot 16 milimeter en dat was voor het uitmesten net te grof omdat ik de grootste steentjes meenam met de vlasvork. In mijn geval niet heel erg want ik composteer de mest en houd het op eigen terrein. En voor de compost is het een mooie toevoeging. Maar als je het afvoert wel erg zonde. Ik zou dus voor een maatje kleiner gaan.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:43

Het is gewoon gebroken puin, van de goedkoopste soort. Inderdaad zit het vol met scherpe hoeken en er zit wel eens een steentje in de hoeven. Maar eigenlijk geen enkel paard die er echt hinder van ondervindt.
Eentje maar, die loopt heel snel gevoelig. Gelukkig is dat mijn eigen en geen pensionpaard. Mijn andere pony dendert er in volle galop overheen zonder er iets van te merken. De pension paarden zitten er een beetje tussenin, die stappen er rustig overheen.
Maar daarom hebben wij er dus matten overheen, dan kunnen ze kiezen.

Slijtage van de hoeven valt mee, alleen als het erg nat is hebben sommige wat gevoelige stralen. Maar of dat meer van de nattigheid of meer van het puin komt kan ik niet zeggen.

Bedenk wel dat het op een gegeven moment allemaal als een soort laag de grond in is gelopen. Dan steekt er niks scherps meer uit, dat is alleen in het begin.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:51

superpony schreef:
Suus19, wat voor puin was het?

Wij hebben eigen sloop puin gebruikt voor een stuk pad waar we met de auto de mestkar trekken. Dat is al een keer bijgevuld en "mooi" geworden, maar durf dat niet bij de paarden. Heb straks weer steenpuin, maar bang voor scherpe hoekjes en zij het niet snel genoeg kapot lopen zeg maar.

@Equisync, we hebben lint in de bak en heb daar deze https://www.agrishop.nl/10x-voss-farmin ... gKSCfD_BwE
Die hebben we in de hoeken en het midden om strak te trekken. De rest zijn gewone schroef dingen. Lint blijft mooi strak hangen hiermee.
Heb ze ook bij een perkje om een boom.

Ik wil ook dat alles kan breken, dus toen ze bij het perkje er doorheen gingen braken de anderen.

Ben paar dagen niet thuis geweest en tref het met het mooie weer :) Ga de shet even harken :)

Thanks, die zitten inderdaad ook op de buitendraad van de wei in de hoeken. Misschien is dat ook een idee om te proberen. Wil sowieso eerst een 1 of 2 palen andere isolatoren proberen voor ik ze allemaal aanpas. Als het dan alsnog allemaal kapot gaat kan ik beter die goedkope steeds vervangen :')

Al hoop ik dat de mormels snel de wei op kunnen. Dan zijn ze ook minder geneigd om veel op de track te rollen denk ik/hoop ik.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:59

_suus19_ schreef:
Het is gewoon gebroken puin, van de goedkoopste soort. Inderdaad zit het vol met scherpe hoeken en er zit wel eens een steentje in de hoeven. Maar eigenlijk geen enkel paard die er echt hinder van ondervindt.
Eentje maar, die loopt heel snel gevoelig. Gelukkig is dat mijn eigen en geen pensionpaard. Mijn andere pony dendert er in volle galop overheen zonder er iets van te merken. De pension paarden zitten er een beetje tussenin, die stappen er rustig overheen.
Maar daarom hebben wij er dus matten overheen, dan kunnen ze kiezen.

Slijtage van de hoeven valt mee, alleen als het erg nat is hebben sommige wat gevoelige stralen. Maar of dat meer van de nattigheid of meer van het puin komt kan ik niet zeggen.

Bedenk wel dat het op een gegeven moment allemaal als een soort laag de grond in is gelopen. Dan steekt er niks scherps meer uit, dat is alleen in het begin.


Oke, ik vind puin best fijn. Bij de auto daar is het prima. Maar ik was bang dat de paarden het niet goed kapot en de grond in krijgen.
We hebben binnenkort weer puin, dus hou het in gedachte, thanx

Hier wel nette blote hoefjes gelukkig. Maar scherpe punten vind ik gewoon "eng"


Equisync schreef:
Thanks, die zitten inderdaad ook op de buitendraad van de wei in de hoeken. Misschien is dat ook een idee om te proberen. Wil sowieso eerst een 1 of 2 palen andere isolatoren proberen voor ik ze allemaal aanpas. Als het dan alsnog allemaal kapot gaat kan ik beter die goedkope steeds vervangen :')

Al hoop ik dat de mormels snel de wei op kunnen. Dan zijn ze ook minder geneigd om veel op de track te rollen denk ik/hoop ik.


Ik heb deze alleen op de hoekpalen en dan in de bak zeg maar op de helft een keer. Heb 3 rijen lint en ze blijven zo mooi strak hangen. Met alleen die schroef dingen hng het te slap en die vind ik wel echt heel snel los en kapot gaan. Al diverse geprobeerd.

Heb alleen wel een afwijking dat ik alles gelijk of symmetrisch wil. Kan er erg slecht tegen als er verschillende isolatoren door elkaar heen zitten. Er moet iets van gelijkheid en systeem in zitten.

Heb verder overal koord, dus de gewone isolatoren.

jitskenienke

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:17

Malenka schreef:
Ik had 8 tot 16 milimeter en dat was voor het uitmesten net te grof omdat ik de grootste steentjes meenam met de vlasvork. In mijn geval niet heel erg want ik composteer de mest en houd het op eigen terrein. En voor de compost is het een mooie toevoeging. Maar als je het afvoert wel erg zonde. Ik zou dus voor een maatje kleiner gaan.



Dankjewel ! Wij willen de mest ook voor de compost gaan gebruiken maar ik zal eens kijken voor een maatje kleiner!

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:19

Misschien kun je met een trilplaat over het puin heen om het sneller plat te krijgen en heb je sneller geen enge punten er meer tussen.

belle_boef

Berichten: 10763
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:22

Wat een mooie ontdekking dat dat zo veel doet Ireen. Hoe ziet jou pad er uit? Is het van dat gestorte puin of echt steentjes?