Afspuiten na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 11:41

Mijn paard vindt het dus absoluut niet lekker, ik doe hem er echt geen plezier mee. En sinds hij hoest/heeft gehoest ben ik helemaal voorzichtig geworden met de spuit erop zetten.
Liever pak ik een spons en spons hem met lauw water af.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 13:19

hmmm ik heb toch toen ik van de week een uur prive les had gehad en magnifiek helemaal bezweet was is ze ook lekker af gespoten natuurlijk daarna wel goed met het zweet mes het ergste nat er af gehaald...
maar ja het is lekker warm dus voor de rest droogt ze wel anders krijgt ze nog wel eens een zweet deken op...

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 19:28

Ik heb de raad van Fitzroy opgevolgd en een soort douchekop gekocht die ik op de tuinslang kan zetten. Heb 'r vanmiddag mee afgespoten, ze leek het zalig te vinden!
Bedankt voor alle reacties!
Groetjes

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 21:19

ahum Kusje
dat was mijn tip bit..... Knipoog
ik zei tegen fitz dat wij zo'n douchekop gebruiken om op de slang te zetten en met lauw water dan afspoelen.... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:28

ik ben er ook nog neit uit hoor. Op mijn vorige stal werder de sportpaarden altijd lauw afgespoten vanwege een te snelle afkoeling van de spieren wat een te grote belasting voor het hart zou geven.

Ik heb ook al eens een stuk van Dr. Greve gelezen die een groot voorstander is van koud afspuiten. Tender heeft heel duidelijk uitgelegd wat het idee daar achter is.

Met erg warm weer spuit ik mijn paard altijd koud af maar wel met zo'n Gardena hulpstuk zodat je geen harde straal hebt maar het water meer verneveld. Ik ga toch voor de theorie van het sluiten van de porien. Als het niet zo warm meer is gaat Lois altijd onder de lauwe kraan. Bij koud weer wordt hij gewoon warm afgespoten.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:44

wij spuiten de paarden altijd met lauw water af na t rijden. meestal gewoon onder de slang, maar als ze daarna nog de wei op gaan ook nog wel eens gewoon afsponsen. paardjes vinden t allemaal heerlijk om ff helemaal afgespoten te worden, vooral Ray. die probeert altijd de waterstraal te pakken... Verward *LOL*

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 23:24

Mijn pony vind het niet echt prettig, maar als je eenmaal bezig bent, heeft ie er geen problemen mee. Wij MOESTEN altijd de benen en de borst afspuiten, verder niet. ( Mag wel bij warm weer..) Je moest het wel langzaam opbouwen, anders kunnen ze spierbevangen Verward worden is mij verteld. Nou ja, dan volgen we dat advies wel op. En dan wandel ik gelijk een beetje tussen alle meningen door, Haha! Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 23:48

Wat ik wel eens heb gehoord als achterliggende gedachte is dat als een paard warm is hij de bloedvaten verwijdt om zo de warmte kwijt te raken. Spoel je hem met koud water worden de aders te snel weer vernauwd en kan de warnmte het lichaam nog niet uit. Vandaar liever warm water. Ik spoel mijn paard sowieso onder koud water af, simpelweg omdat er geen warm water voor handen is. Moet ik er wel bijzeggen dat ik een cooling down in mijn training heb, zowel op buitenrit (laatste 10 minuet alleen maar stappen) als na dressuurmatig rijden (5 tot 10 minuten afstappen, afhankelijk van de intensiviteit). Dus de ergtse warmte is mijns inzins dan al weg, ik wil alleen de zweetplekken verfrissen, en lekker de voetjes wassen.
Vandaag hb ik haar trouwens met een emmer water en spons behandeld (minder vliegen als op de "spoelplaats".

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 00:15

Uhm...Visje...Imaverol bijvoorbeeld tegen schimmel gebruiken...enne...ik leg wel ijs op een kneuzing of peesblessure (bij mezelf dus he Knipoog), maar m'n spieren houd ik toch liever wat warmer...Is het trouwens niet zo dat ze de paarden bij bijvoorbeeld endurance wedstrijden veel koelen met koud water op de hals?!!! (Hals omdat daar de aderen het meest aan de oppervlakte liggen geloof ik, dan koelt het paard het beste af...als ik me niet vergis...) BTW, Escala spons ik toch eerer even af dan dat ik haar helemaal afspuit...dat doe ik af en toe, en dan eigenlijk met koud water dat niet ijs en ijs koud is zeg maar...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-07-07 00:17 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 00:20

De laatste dagen zet ik IJsco elke ochtend als het heel zonnig is onder de tuinslang met koud water. Ze vindt dat echt heeeeeeeerlijk als het warm weer is. (heeft misschien toch iets met de naam te maken??) Ze staat dan echt te genieten (met de oortjes naar voren, voetjes op de grond schrapen en zich echt tegen de slang aandraaien) en dan daarna lekker rollen zodat ze een dikke laag zand op zich heeft waardoor ze aanzienlijk minder last van vliegen heeft dan de andere paarden.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 10:05

Oh sorry Sanderijn!
Dus even opnieuw:
Ik heb de raad van Sanderijn opgevolgd en een douchekop ....!
Groetjes

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:42

sonja spuit ik met warm weer ook altijd lekker af met koud(niet ijs) water. als je bij de benen begint en zo rustig aan verder gaat is het alleen maar goed voor de bloedsomloop en de meeste paarden vinden het dan nog lekker fris ook nog dus ik zie niet in waarom ht slecht is. Natuurlijk moet je wel je paard eerst uitstappen en op adem laten komen.
groetjes claudia

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 23:26

Ik spuit Omega ook altijd koud af na het rijden, daarna droogmaken met een zweetmes en dan met badstof deken op even verder uitstappen in de stapmolen. En ja ik stap na het rijden wel eerst goed uit. Ik heb het idee dat het nog even uitstappen goed is voor de spieren omdat ze toch wel afkoelen door zo'n koude waterstraal en dat ze dan niet zo stijf worden. Maar dat kan ook hersenspinsel van mijzelf zijn.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 07:54

Ik ben het niet met je eens Fitzroy. Je kan een paard gerust met koud water afspuiten. Maar begin eerst bij zijn benen, onder z'n knieen. Ga maar eens bij jezelf na, als je gaat zwemmen, voel je ook eerst met je voeten hoe koud het water is. Als je met je voeten eraan gewend bent dan glijd je langzaam in het water. Zo werkt het bij paarden precies hetzelfde. Als een paard een "heatstroke" heeft, dan gooi je koud water over zijn schoft heen. Daar loopt het grootste gebied in spieren die hij gebruikt. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je paard in shock raakt of ter plekke dood neer valt. Koud water is absoluut niet slecht voor een paard...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 10:11

Ik ben het met Fitz eens! Ik heb ook altijd geleerd dat je je paard bij warm weer wel af mag spuiten met koud water, mits hij niet bezweet meer is.
Zelf doe je ook eerst je cooling down, je zit nog even rustig en dan ga je douchen na het sporten....meestal niet koud overigens Party!! Party!! Party!! Party!!
Ik spuit mijn paard met dit weer wel elke dag af met koud water. Ik stap eerst goed uit, dan nog even buiten stappen aan het halster. Dan zet ik hem een kwartiertje in de paddock, zodat hij kan rollen etc, ondertussen ruim ik dan mijn spullen op. Daarna spuit ik hem af...

Groetjes Suzanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 10:45

Ik spuit de paarden bijna altijd af als het mooi weer is. Als ze niet warm meer zijn maar nog wel nat worden ze direct afgespoten en gaan ze de stapmolen in.
Wij beginnen dan met op de grond spuiten en dan bij de knieen hals enz. Maar we spuiten NIET op de kont. De theorie die ik gehoord heb is: die spieren heb je het hardst laten werken en zijn helemaal doorbloed als je daar een slang opzet krijgen ze een giga klap en hebben ze dagen spierpijn.
WE spuiten als het fris weer is met lauw water af of helemaal niet. En met warm weer gewoon met koudwater.
Bye

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 11:42

ik doe het zelf ook altijd als het warmer is buiten doe ik haar helemaal en als het wat kouder is alleen haar benen. Ik heb juist weer gehoord dat het goed is voor de spieren

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:02

't is jammer dat ik alle bladen weggooi nadat ik ze gelezen heb, maar ik heb over dat koude afspuiten toch echt een stuk van een dierenarts uit Amerika gelezen, ivm met de Olympische Spelen in Atlanta.

Dus helaas kan ik niet 'quoten' maar het klonk mij heel reeel in de oren, niet koud afspuiten na hard werken. Nou verstaat de een onder hard werken weer iets anders dan de ander maar ik zag gewoon aan mijn paard dat hij het echt niet fijn vindt, dus dat is voor mij het beste bewijs dat het geen prettig gevoel is.

En ik heb nog steeds geen mensen gehoord die onder een echte koude douche staan dus .....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 13:51

daarom doe ik dus lauw warm water...........

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 10:27

Sorry voor het ophalen van dit pude topic, maar ik heb er nog eens over nagedacht. Tender was gisteren behoorlijk nat door het werk, dus even afgespoten. Wij hebben geen warm water, alleen maar koud, en het was mooi weer en bovendien zou Ten toch meteen op stal gaan, dus even lekker gespoten! Paard blij, ik blij!

Toen dacht ik ineens aan het argument dat het koude water een kap zou gevenb op die warme spieren, maar dat is mijn insziens een beetje kul, want je hebt het paard immers een fatsoenlijke cooling down gegeven? Dus alle spieren zijn weer lekker ontspannen, het paard is afgekoeld en wordt nu tot slot van de cooling down nog even schoongespoeld!

En OK, als je de beschikking hebt over lauw water, dan is dat misschien wel lekker, maar als je alleen koud water hebt, dan lijkt me daar niets mis mee hoor! Niet met de buitentemperaturen die we nu hebben! En de vergelijking met mensen die niet meteen onder een koude douche stappen gaat niet echt op, want er zijn wel meer dingen die paarden lekker vinden, die er bij mij toch echt niet ingaan hoor!!!! Sorry, maar paard=paard en mens=mens!!

Nogmaals sorry voor het oude topic, maar ik moest het nog even kwijt! Zo zie je maar: bokt zet je aan het denken!!!

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:59

ik spuit die van mij af naar behoefte. Als het niet erg warm is doe ik alleen de benen en anders helemaal. Is het nog wat koel, leg ik er daarna gewoon een zweetdeken overheen. Beetje dubbel, maar het werkt goed.
Ik heb alleen geleerd dat je van de hoeven omhoog moet gaan voor het hart, maar niet dat koud water slecht zou zijn. Afgekoeld is ze dan toch al een heel eind.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 13:05

Ik hoor alleen Caballo hier over dat je eerst de benen moet doen voordat je verder naar boven gaat, want gelijk de koude kraan erop zetten werkt niet echt bevorderend voor het hart, denk maar aan jezelf. Ik vind dat toch wel iets wat heel erg belangrijk is als we het hebben over afspuiten met koud water!!! eerst de benen, dan voorzichting de borst, en dan de rest........veel spetterplezier!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 13:55

Gewoon eerst met de benen beginnen en dan pas de rest van het lichaam. Geen probleem hoor.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 14:04

ik spuit als tink niet erg hard gewerkt of gezweet heeft alleen de benen met koud water af.daarna goed afdrogen

hebben we een warme dag en is ze bezweet geweest doe ik eerst met koud water de benen en dan met lauw warm water begin ik bij de borst hals en dan pas de buik rug

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 14:18

ja, over het bij de benen beginnen hoeven we denk ik geen discussie te beginnen, dat is neem ik aan algemeen bekend (hoewel het geen kwaad kan het nogmaals te benadrukken!!!).

Maar het ging over al dan niet koud water gebruiken!

Ik zelf spuit niet vaak af, alleen als het heel warm is, of als een paard gewoon echt hard gezweet heeft en de buiten temperatuur het toelaat!