Schuilstal: in-regenen voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:20

Eerder heb ik onderstaande vraag gepost:

Ik heb een stalletje waar mijn paard en haar gezelschapspony met dit slechte weer vrij regelmatig in gaan staan. Ze lopen veel blubber naar binnen en plassen en poepen letterlijk waar ze staan.
Nu heb ik als bodembedekking vlas, maar na 1 dag is dit al een grote bende: ontzettend veel natte plekken. Ik wil ze niet in de natte plekken laten staan, dus haal ik die natte plek weg. Helaas beslaat dit dan wel de helft van de stal. Dit betekent dus dat ik 1x in de twee dagen wel een nieuw pak vlas in de stal mag gooien. Dit vind ik wel erg prijzig worden.

Nu is mijn vraag of jullie nog een idee / gouden tip hebben?
Ik heb inmiddels de helft van de stal vlas en de ander helft stro om te bekijken wat beter bevalt...

Ik hoop dat jullie met me willen meedenken. Alvast bedankt!!


Het bleek ook dat het ontzettend veel inregende. Ik heb dit probleem opgelost door een flappengordijn te maken van pvc flappen (20cm breed). Zie http://www.flappies.nl. Voor 30 euro was ik klaar en bespaar ik ontzettend op de vlas-kosten. Het regent en waait niet meer in in de stal en het houdt ook nog eens de warmte buiten in de zomer.

In het begin vonden de paardjes het eng, maar na een paar uur was het al heel normaal (en stoer) om er doorheen te lopen. Dus ook nog eens een goede (schrik)training voor de paardjes!

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:55

Mooie oplossing maar ik denk toch echt dat die van mij weigeren naar binnen te gaan....

marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:02

Dat dacht ik bij die van mij ook.

Ze hebben heel lang zo staan kijken:
Afbeelding

Nadat mijn 'held' eenmaal in de stal stond (omdat ik voor haar de flappen opzij had gehouden), dufde ze er niet meer uit. Ze heeft ontzettend lang in de stal gestaan en rondjes gelopen. Op een gegeven moment moet ze haar angsten toch overwinnen en durft ze de flappen al aan te raken:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik bedoel te zeggen: hoe bang ze ook zijn, ze móeten er wel doorheen als ze de stal in willen om te schuilen of te eten. En er uit omdat ze ook graag weer naar buiten willen.
Bij mij was het een kwestie van uren. In het begin rende ze nog de stal in en uit, maar nu blijft ze rustig stil staan onder de flappen.

Vooral belonen als ze er doorheen gaan, prijs ze de hemel in of geef ze een brokje. Dat stimuleert ontzettend ;)

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:24

Erg leuke foto's! Gaan ze er niet aan trekken nu het 'enge' eraf is?

marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:31

Nee ze blijven er netjes van af.
In het begin deed ze dat wel, natuurlijk even uitproberen. Maar gelukkig zit het vast op een balk, met daaroverheen nog een balk. En is het geheel met heel lange en stevige schroeven vastgezet. Dus ze trekken het er niet zo af. Maar het is eigenlijk niet interessant genoeg om aan te trekken. Daarbij is het ontzettend paardentanden bestendig pvc.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:35

Hey super dank voor het adres, ik was al opzoek naar zoiets. Nu gebruik ik 2 dekens als gordijn. Welke mm heb jij genomen en hoeveel overlapping?

Je natte stal probleem, potstal maken.
In het begin alleen drollen wippen en vlas/stro bij gooien tot je een lekkere laag heb. Ik doe het zelf met stro, in de onderlaag komt de urine en houdt de bovenlaag schoon. Daarna is het in de bovenste laag zoeken naar de drollen, weer dichtgooien en event. weer op strooien.
Het echt een gedoe in het begin, je moet tegen je denken in gaan en niet de onderlaag opruimen. Ik zit ook altijd met die neiging weghalen. Door een keer behoorlijke last van mijn rug heb ik een paar dagen alleen drollen gewipt en op gestrooid, en ja hoor de laag was geboren. Na een tijdje zie je echt verschil tussen nieuw nat en ouder nat.
Persoonlijk vindt ik er 1 nadeel in. zucht 2 x per jaar helemaal uitmesten, de dampen zijn niet altijd even fijn ;)

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:02

Potstal is echt de enige manier om met vlas te werken, en het werkt perfect.

Bluestar: ik mest nooit meer helemaal uit. Eens in de zoveel tijd haal ik de bulten die ontstaan op de favoriete mest- en piesplaatsen zo veel mogelijk weg, strijk het weer glad, en ga vrolijk verder met potten. Grote voordeel is dat je niet iedere keer opnieuw zo'n nieuwe onderlaag hoeft te kweken.

Even wat meer on topic: Tegen inregenen is er maar één remedie: een overstek aan het dak maken.

Evelyne80
Berichten: 118
Geregistreerd: 18-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:24

Inderdaad niet zo schoon willen zijn en oppotten! Dat doe ik hier ook met mijn twee stallen die gebruikt worden als inloopstal. Ik heb nog nooit zo weinig vlas gebruikt. Het is nu zo'n dikke, stabiele onderlaag dat er weinig mee gebeurt. Alleen elke dag even drollen wippen en twee keer per jaar mesten. Ook dan haal ik niet alles weg maar gebruik het 'schone' weer als onderlaag voor de volgende keer. Hier doe ik dan 1 of 2 nieuwe pakken op en dan weer lekker laten liggen.

Succes!

marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:44

Het vlas blijft nu schoon (de paarden doen hun behoeften meestal buiten), dus dat probleem is opgelost.

Omdat ik geen schuin dak kon / wilde maken heb ik voor deze (goedkopere) oplossing gekozen en dit is ook een remedie tegen inregenen. Geen spatje regen komt er meer binnen. Als het waait wil er nog weleens een randje van een paar cm bij de ingang nat worden, maar daar kan ik niet wakker van liggen ;)

@bluestar: ik heb stroken van 20cm besteld en ze op maat laten snijden. 7 stroken van 2.10m had ik besteld, maar er kon nog 10cm vanaf. Houd bij het meten dan ook rekening dat de flappen de grond niet raken (ivm het erop kunnen gaan staan door de paarden). Overlap is zo'n 4/5 cm geworden, heb ik op het oog gedaan. Als je de maten van de doorgang weet kun je flappies ook even mailen, dan bepalen zij hoeveel je nodig hebt. Je legt de flappen 'om en om', dus flap 2 komt over flap 1 en flap 3 komt weer onder flap 2 enz.

Ik heb de flappen op een latje geschroefd en er vervolgens nog een latje overheen geschroefd:
Afbeelding

TIP: voordat je gaat schroeven de pvc flappen even voorboren, dit voorkomt dat ze gaan meedraaien tijdens het schroeven.

Kimmie_girl

Berichten: 102
Geregistreerd: 12-09-09
Woonplaats: Beverwijk

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:40

Mooie oplossing!! Ziet er erg proffesioneel uit!!!

marieke1983
Berichten: 397
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: In Gelderland

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:44

Bedankt, kimmie_girl!

En als je bedenkt dat ik het met een paar oude latjes en wat schroeven in elkaar heb gezet ;)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:02

Ik heb het systeem al eerder gezien. Ik geloof dat er bij de HITactief stallen ook gebruikt wordt gemaakt van 'flappies'en ik ben er zelf ook een keer achteraan gegaan voor bij ons op stal.

Wat je bij bange paarden ook kunt doen is eerst aan de zijkanten 'flappies' hangen en het midden nog even open laten.
Als dit goed gaat kun je het langzaam aan 'dicht'gaan maken.

IPV strooisel zou je matten in de stal kunnen leggen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Schuilstal: in-regenen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:07

Dank je wel voor de info marieke. Ik ga hun zeker mailen. Helaas bezit ik een mol van een pony en ben ik bang dat de onderlaag er toch uit moet. Ik zal dit keer helemaal moeten mesten aangezien we de onderlaag op nood hebben bewerkt met zand, tegels planken en een rubber mat. We willen een laagje beton storten zodat de urine ook kan aflopen naar de grub. Volgende keer kijk ik even of de dan jaarling is gestopt met graven, en ik de onderste laag kan behouden.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:59

Erg oud topic, maar die flappen denk ik al een tijd over na. Bevallen ze nog steeds? Wapperen ze niet erg in de wind?