[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:42

Misschien is je hooi te langstengelig?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:57

Hier en daar een beginnetje maken, dan trekken ze het er verder zelf uit.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:02

woepsie90 schreef:
Thanks!

Hoe duur en hoe duurzaam zijn die action netten eigenlijk? En zijn ze zwaar? Misschien kan ik familie vragen er eentje op te sturen naar mij

Ik vondt de draadjes ervan in de mest terug (gezien hoe snel de gaten er in zaten ook niet gek.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:52

Zijn er ook mensen die paarden hebben zonder snijtanden? Hoe gaat dat icm slowfeeder?
Bij mij is het niet om te slowen maar tegen stofgevoeligheid en voorkomen dat het over de bak wordt gegooid. Al mijn huidige netten zijn 3x3 maar vraag me af of dat te klein is.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:11

Als je paarden hebt die stofgevoelig zijn kun je best geen netten gebruiken, want door het rukken aan het hooi komt er juist veel stof in de neus. Het maakt dan niet uit hoe groot de maas is. Die van mij waren 10x10 en dan nog moest ik het hooi nat maken anders kreeg mijn COPD'er er last van.

stormxlies
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:26

SBravour schreef:
Misschien is je hooi te langstengelig?


Ja dat kan wel, bedankt voor je rea :)

stormxlies
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:27

DubbelDun schreef:
Hier en daar een beginnetje maken, dan trekken ze het er verder zelf uit.


Ja heb ik gedaan maar na een paar hapjes is het hooi alweer weg :(

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:32

DubbelDun schreef:
Als je paarden hebt die stofgevoelig zijn kun je best geen netten gebruiken, want door het rukken aan het hooi komt er juist veel stof in de neus. Het maakt dan niet uit hoe groot de maas is. Die van mij waren 10x10 en dan nog moest ik het hooi nat maken anders kreeg mijn COPD'er er last van.


Het ging jaren goed met netten, juist nu hij zonder staaf gaat het weer mis. Misschien doordat hij at vanuit een ibc-vat met steigerbuisframe. Dat schudt anders dan als hij uit hangend net at. Hangende netten worden geweekt.

Maar het ging me meer om de snijtanden die verwijdert worden..

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:10

Mijn oudje had geen snijtanden meer maar die kon het makkelijk pakken. Alleen als ze er net uit zijn is het gevoelig en kreeg hij meer pap en luzerne tot het geheeld was

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:24

marengolike schreef:
Mijn oudje had geen snijtanden meer maar die kon het makkelijk pakken. Alleen als ze er net uit zijn is het gevoelig en kreeg hij meer pap en luzerne tot het geheeld was


Ah helder, goeie tip ook.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:14


Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:11

Even nieuwsgierig hoe jullie de frames vastzetten evt. met foto's?

Heb het nu met haken en elastiek. In de bodem van de palletbox zitten op 4 punten ringetjes waar ik de haken aan vast kan klikken. Dan een stuk elastiek en weer een haak. Deze wikkel ik (een paar keer) om het frame en zet het dan vast aan het elastiek. Mocht ik veel ruimte hebben dan probeer ik hem weer beneden in de bodem vast te zetten.

Maar is best wel een lastig karweitje omdat er niet zoveel ruimte is ivm het frame en ik heb ook geen kinderhandjes meer. Als ik echt loop te kl*ten :') en bij een wat korter elastiek (ze zijn niet alle even lang meer :D) dan zet ik het direct vast aan het hooinet (Huck) maar ben altijd bang dat het kapot gaat.

Het elastiek moet wel redelijk strak staan want we hebben er een lomperd }:0 tussen die er een spelletje van maakt om zo hard mogelijk aan het net/hooi te trekken. Daardoor gaat er toch regelmatig iets kapot, dus bokkers.. nog tips?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:47

Wij hebben twee punten echt vast, vast.
Twee punten met elastiek aan een tyrip met musketon haak.
Dus dan ff frame op spanning tegen houden en dan snel vast klikken.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:14

Joehoe! Mijn veelvraat fjorde met eczeem staat op de paddock met hooi in slowfeeder netten en heb hier altijd fijne tips kunnen lezen. Dat gaat super.

Nu heb ik nog een fjord gekocht en deze kan wel gewoon op de wei. Wij voeren nu hooi bij in van die grote bakken die iedereen heeft, maar nu verspillen we veel omdat ze een deel eruit gooien. Ook merken we dat ze het hooi niet echt willen eten als het wat nat geregend is. We voeren 3x per dag dus ze krijgen regelmatig vers hooi. Nu zoeken we dus iets waardoor we minder hooi verspillen en het zou mooi zijn als het direct wat droger blijft.

Mijn vriendin dacht aan een net hangen aan een van de hekken, maar de paarden staan net samen dus ze staan nog niet samen te eten van dezelfde voer plek. Daarom wilden we daarnaast ook netten in de bakken leggen. Alleen hij eet zo mooi rustig in tegenstelling tot mijn andere paard, dat ik hem niet wil frustreren met een te kleine maas waardoor hij wellicht wel zo wordt.. Een ophangen net trekt altijd strak waardoor het makkelijker eten is dan als hij in een bak ligt. Daarom dacht ik eraan 2 palen naast de bak te zetten zodat de restjes in de bak zelf vallen. Iemand die dit toevallig in de praktijk heeft?

Dus zoiets maar dan met een bak eronder:
Afbeelding


Alleen dan wordt het hooi alsnog nat. Dus we zaten te denken aan een hooiruif en dan de ruit eruit slopen en de netten ophangen.. maarja als ik op marktplaats kijk vraag ik me af of die dingen dan blijven staan haha.

Via Google vond ik dit. Ziet er best handig uit.
Afbeelding

Nu ben ik benieuwd of iemand een geniaal idee heeft haha. En of iemand een goed stevig envelop vorming net weet met een grote maas die niet slowt :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:41

Heb je mijn frame in mijn bak gezien? En je kan ook net met grote mazen in je bak bevestigen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:16

Ik heb een tijd niet gevolgd, maar nu bijgelezen.

Wij hebben nu al jaren ibc vaten met netten overdwars erin. Binnenkort verhuizen we naar huisje met grond en dan ben ik vrij om te doen wat ik wil dus daar zou ik graag meer variatie gaan aanbieden.

Mn eerste voorkeur heeft hooi van een andere hoogte. Er staan wel wat bomen, maar nog even zien hoe stevig en wat kan blijven staan qua giftige boom/plant.

Op een andere plek wil ik misschien een wilgen mat neerzetten en daar hooi gaan verstoppen, maar dan waait het ook weg.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:09

Ik heb al heel wat pagina's terug gelezen maar het antwoord nog niet gevonden.
Misschien hier iemand ervaring mee?

Ik zit te denken om een net te doen over een hooibaal van ong. 120kg. Maar hoe werkt dat als ze de helft van de baal op hebben? Dan hangt het net er toch helemaal bij?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:39

Klopt maar dat schijnt niet ik de weg te zitten. Op deze Facebook gebruiken ze de hooibaal netten van Trickle Nets en ziet er als het leger raakt nog steeds prima te doen uit. Ze plaatst heeeeeel veel foto’s dus even scrollen ;)

https://www.facebook.com/gawsworthtracklivery/

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:53

Dankjewel woepsie90! Heb de foto's gebonden. Wel belangrijk dat de maas niet te groot is denk ik, ze moeten er niet in vast komen te zitten.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:35


SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:00

Hoe voeren jullie hooi uit die houten fruitkisten?
Hebben vorig jaar ook uit deze kisten gevoerd en toen klikten we zo'n "rond" net overdwars in de slowfeeder (op 2 plekken vastklikken aan de bak). Dat ging oke, maar vond dat we vrij weinig hooi in zo'n net konden doen. Nu zijn die netten versleten dus ben ik op zoek naar een andere manier om te voeren uit zo'n kist. Zijn er mensen die hier ook een frame in hebben gemaakt? Twijfel of we zo'n zelfde systeem kunnen gebruiken als veel voor palletboxen worden gebruikt. Door de houten latjes ben ik een beetje bang dat het net niet helemaal mooi rondom aansluit. Of zijn er andere creatieve oplossingen hier om te voeren uit een fruitkist?

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:16

Ik heb een XXL net van zeldenrust voor in mijn hooibak. Daar past bijna een hele midi baal in (of 2-3 kleine balen), alleen even de paar buitenste lagen er af halen en je schuift het net er zo overheen. Hij is wel erg prijzig maar het werkt hier heel goed en het net is nog altijd als nieuw. Ik klik hem in de vier hoeken vast aan een musketon zodat ze hem er niet uit kunnen trekken.

Een frame heb ik ook gehad, werkte helaas niet. Op een of andere manier vonden ze altijd een manier om dat ding eruit te trekken of er langs heen te eten.. :')

Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:21

xJitskee, heb jij 3 of 4,5 cm maaswijdte? De shet is te schattig <3 kleine ukkepuk met enorme stapel hooi :D

Ik twijfel tussen een frame of net. Ik heb een RVS frame laten lassen maar op de een of andere manier slopen ze iedere voerbeurt het net van het frame af :(

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:24

Ziet er goed uit Jitske! Ik ben bang als ik midibalen ga voeren dat mijn paarden binnen de kortste keren tonnetje rond zijn :P . Ik heb er helaas een die geen rem kent...

Maar klik jij het net aan een zo'n maasje vast? Is dat stevig genoeg? Ik heb nog een los stuk net, ooit gekregen van iemand die er vanaf wilde. Maar gaat zo'n net niet scheuren als ze er eraan gaan trekken? Want dan zou het wel wat makkelijker zijn. Op iedere hoek karbijnhaak, en evt. nog in het midden? Ben wel benieuwd of ze met kleinere hoeveelheden niet langs het net eten eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:30

Er zit op elke hoek van het net een D-ring, dus ik klik dit zo vast aan een musketonhaak.
Afbeelding
Er langs eten gaat ook niet, het is een groot vierkant net en de bovenkant (zijkant als hij in de bak ligt) rijg ik met het koord dicht, ze kunnen er dus eigenlijk niet langsheen eten. Ik heb maas 3x3, 4,5x4,5 vind ik eigenlijk alweer te groot en van 2x2 worden de dames een beetje gefrustreerd :Y) :')

Die van mij vreten gelukkig niet door, ik heb deze bak, twee XXL hooinetten van Equiculinair en twee hooikussens maat L. Daar doen ze in de winter zo anderhalve week mee :)