[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:03

Prince schreef:
Maartje1990 schreef:
Veulen84: mijn ervaring van de barefoot netten is dat ze wel heel kunnen blijven afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Ik heb ze in een frame gehad, dat was een absolute flop. Ik heb hem nu als hooinet om een midibaal of ik vul het als een hooinet die ik dan in de palletbak heb liggen. Voorheen ook als een soortement liggend hooinet in een langwerpige bak gebruikt op die wijze ging het niet kapot.



Bij ons was het barefoot net ook als hooinetzak liggend in een kuubskist binnen drie weken kapot ;(


Hier komt er na ongeveer 2 dagen het eerste gat in. Ik heb nu de laatste hangen die ik gemaakt heb. Daar zitten nu 6 dichtgetrokken gaten in. Dat is in 5 maanden het vierde net.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:35

Ik heb de 2x2cm van barefoot hangen. Hangt er nu een maand en is nog heel. En mijn haflinger is echt niet zachtzinnig :=

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:49


Unravelation
Berichten: 304
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:44


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:18

Wij hebben dat zelf gemaakt van rubberen matten. Bevalt goed. Voordeel is dat het stevig is, maar wel meegeeft als ze bijv net fout gaan liggen.
Nadeel is dat wij ze best groot hebben en ik de bodem niet goed schoon krijg. Vanwege veulen hoefjes hebben we ze direct op de grond. Eventueel iets lager/kleiner zou ook kunnen, want er gaat veel hooi in.
Mijn man wilde er een dubbele bodem in maken, maar dan moet je onderin toch iets stugs plaatsen en dat wilde ik niet.
Bevestigen moest wel met flinke bouten. En we hebben het ook afgerond dat het mooi glad is.
Ik heb een foto. Let niet op de wand, want is een oude schuur en we moeten dat nog gaan doen. Dit was snel snel gemaakt toen mn oude merrie een blessure had en andere merrie was drachtig, dus voor de bevalstal ook gemaakt.

Afbeelding

Vetra

Berichten: 91
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:49

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik had een hangend hooinet van 2x2cm van HaystackZeldenrust (super tevreden over!) en die kreeg mijn fjord binnen een mum van tijd leeg.
Nu heb ik een automatische hooibak, naar het idee van Femke Dolle, met een net van 3x3cm van PaardEerlijk.
Alleen hier krijgen ze praktisch geen hooi uit. Komt dat omdat ons hooi gehakseld is? In de hangende netten zakte het mooi naar beneden maar nu los in de bak met het net erover, slaat het helemaal dicht.
Ik gebruik nu tijdelijk dus maar weer losse hooinetten, mijn fjord was zo gefrustreerd dat ze shet niet meer liet eten.
Het 3x3net ligt hier dus weer in huis..
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 01:09

Gehakseld hooi? Dat lijkt me de verklaring ja. En ook de reden dat het bij de ander juist zo snel gaat want dan valt het er bijna uit? Hier trekken ze e reen pluk uit en die blijft dan een beetje steken etc.

Vetra

Berichten: 91
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:22

Maartje1990 schreef:
Gehakseld hooi? Dat lijkt me de verklaring ja. En ook de reden dat het bij de ander juist zo snel gaat want dan valt het er bijna uit? Hier trekken ze e reen pluk uit en die blijft dan een beetje steken etc.


In het oude net werkte dat hetzelfde dat er plukken uit bleven steken die ze dan weer eruit trokken. Zo klein is het niet :) maar denk dat het inderdaad komt omdat het gehakseld is.

Ik heb nu een net met grotere maas en vooral dunnere draad en dat gaat super nu.
Afbeelding
Ideaal dat het automatisch 8x per dag beschikbaar is gedurende 1 uur

Mocht iemand interesse hebben in een slowfeeder-net van PaardEerlijk van 1.50×1.80m van 3x3mm mag me een berichtje sturen.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:28

darkadia schreef:
Spenk schreef:
Bedankt! Ik had ook wel zo'n kerbl hooibak gezien maar dan heb je een metalen rek. Ik weet niet hoe dat met tanden gaat?

Mijn paard houd zich niet in zegmaar.


Jims dier en hulpmiddelen maakt ook bakken op maat. Frame met Maasnet. Miss is dat ook nog interessant?

Zelf geen ervaring mee overigens

Nog bedankt voor de tip!


Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:53

Spenk schreef:
Nog bedankt voor de tip!

[ [url=m/z7rZE4.jpg]Afbeelding[/url] ]



Graag gedaan hoor! Hoe bevalt het tot nu toe? En hoeveel hooi gaat er ongeveer in? Deze staan hier ook nog op de wishlist ivm eet houding. Heb nu netten aan de muur hangen… doen ze het op zich prima mee, maar toch.

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:55

Mijn paard is behoorlijk beledigd en vind het nog moeilijk :)) ik heb wel het 3cm net ipv 4,5 cm. Maar daar went die wel aan.

Er gaan ongeveer 3 plakken hooi in deze. Maar dit is wel de kleinste! 70x50x50 cm. Maar ideaal zo voor ons met 3x daags hooi. Je hebt ze ook groter.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:25

Voor degene die graag goedkoop een vulhulp zoeken, gewoon een kapotte kledingrek doet het ook :')

Afbeelding

Nieuwe netten van shires. Ik zocht stevige netten van 2cm, maar is erg lastig te vinden helaas. Had die van barefoot maar helaas nu toch kapot na een maand of 2 a 3. Had ze in een frame kver een fruitkist. Nu netten voor erin te leggen, hoe maken jullie die dingen vast? Gewoon oogjes onderin en dan vastklikken met een musketon?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:23

Flynnieman schreef:
Voor degene die graag goedkoop een vulhulp zoeken, gewoon een kapotte kledingrek doet het ook :')

[ [url=m/QubYeo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nieuwe netten van shires. Ik zocht stevige netten van 2cm, maar is erg lastig te vinden helaas. Had die van barefoot maar helaas nu toch kapot na een maand of 2 a 3. Had ze in een frame kver een fruitkist. Nu netten voor erin te leggen, hoe maken jullie die dingen vast? Gewoon oogjes onderin en dan vastklikken met een musketon?


Mijn ervaring is dat die van barefoot in een frame niet overleven maar als los net wel. Wij hebben van die karabijnhaken die je dicht kunt schroeven. Zodat ze niet vast kunnen komen te zitten aan een paarden lipje. En inderdaad aan de bodem vast met een koort/karbijnhaak dus.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:26

Zijn de netten van Huck geen optie? Paar jaar geleden waren dit de netten die haast niet kapot gaan of waarbij het lang duurt iig :D

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:25

Ik dacht, pony die gaat met dit gigantische net wel 2 dagen vooruit kunnen.. Hij staat minimaal 10 uur buiten nu en vaak langer omdat ik 's avonds nog tot laat bezig ben. Maar hij eet het dus bijna helemaal op tijdens de nacht. :')

Afbeelding

Ook voor het eerst dat ie op stal staat hoor, hij was 24/7 buiten gewend, maar dat gaat nu even niet meer.

Priloh
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:25

Voor de mensen met ibc vaten als hooibak.
Ik heb 2 vaten die ik kan gebruiken,met kooi.
Maar de vaten moeten dus in 2. En ook de kooi. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Of ik denk er eventueel aan enkel de volledige kooi te gebruiken, om dan hooinet in te hangen. Maar twijfel als ze wel aan het hooi kunnen op die manier. Iemand ervaring daarmee?

De bedoeling is dat ik niet elke dag verschillende hooinetten moet vullen. Die hang ik nu allemaal in de schuilstal en een deel los hooi buiten.
Met een pasgeboren baby is dat soms moeilijk. Ze staan niet aan huis, op een weiland in eigen beheer. Ik kan dagelijks langs gaan, maar eens gewoon hun korrels geven als mijn kindje mee is, zou wel verlichting geven.
Het betreft grasland van bijna 1 ha, waar ze binnenkort wel op 1/3 van komen te staan. Daar staan 2 paarden op en 1 kleine pony.
Moesten jullie een ander, budget vriendelijk, idee hebben.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:24

Om de kooien en het vat te halveren heb je een slijptol en slijpschijf nodig, daarna moet je de scherpe randen afdekken om verwondingen te voorkomen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:13

Hoe is het momenteel met de verkrijgbaarheid van hooinet(ten) met 20mm maaswijdte volgens jullie, zijn deze al goed te vinden in materiaal dikker dan 3 mm....?

We bieden deze nu al best wat jaartjes aan, omdat we zelf destijds lang gezocht hebben naar deze maaswijdte en ik dat als extra service in de webshop wel aan klanten aan wilde bieden zodat die het wat makkelijker konden vinden. Want als wij er behoefte aan hebben omdat onze paardjes inmiddels alweer hele plukken uit de 25mm netten heen trekken....dan zullen anderen vast ook op zoek zijn weetjewel :=

Maar het is voor ons maar een extra artikel, met weinig marge. Dat knippen vind ik ook vervelend om te doen. Bieden het dus puur aan om mensen een plezier te doen :) En nu deze maand ineens 3x een mopperende klant vanwege slecht lezen / pech hebben met snel een gat er in trekken. Waar we voor waarschuwen dat dat kan gebeuren, maar natuurlijk is dat wel vervelend als je die pech hebt.

Als ik er klagende klanten door krijgt hoeft het van mij niet zo en stop ik er liever mee :o

Zou dat vervelend zijn voor mensen of is er inmiddels toch wel meer te vinden, hopelijk inmiddels ook in wat dikker materiaal dan wat ik destijds kon vinden in deze maaswijdte?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:33

pmarena schreef:
Hoe is het momenteel met de verkrijgbaarheid van hooinet(ten) met 20mm maaswijdte volgens jullie, zijn deze al goed te vinden in materiaal dikker dan 3 mm....?

We bieden deze nu al best wat jaartjes aan, omdat we zelf destijds lang gezocht hebben naar deze maaswijdte en ik dat als extra service in de webshop wel aan klanten aan wilde bieden zodat die het wat makkelijker konden vinden. Want als wij er behoefte aan hebben omdat onze paardjes inmiddels alweer hele plukken uit de 25mm netten heen trekken....dan zullen anderen vast ook op zoek zijn weetjewel :=

Maar het is voor ons maar een extra artikel, met weinig marge. Dat knippen vind ik ook vervelend om te doen. Bieden het dus puur aan om mensen een plezier te doen :) En nu deze maand ineens 3x een mopperende klant vanwege slecht lezen / pech hebben met snel een gat er in trekken. Waar we voor waarschuwen dat dat kan gebeuren, maar natuurlijk is dat wel vervelend als je die pech hebt.

Als ik er klagende klanten door krijgt hoeft het van mij niet zo en stop ik er liever mee :o

Zou dat vervelend zijn voor mensen of is er inmiddels toch wel meer te vinden, hopelijk inmiddels ook in wat dikker materiaal dan wat ik destijds kon vinden in deze maaswijdte?


Ik vind ze nog steeds erg lastig vindbaar en gebruik nu iets meer dan een jaar de netten van Barefoot. En ja er zijn inmiddels wat gaten in en weer gerepareerd. Maar hier gebeurt dat als ik weer een partij hooi heb die net wat grover is. Verder is de enige andere die ik ken met 2cm die van Zeldenrust. Maar heel ander budget, en geen flap-over model aan de bovenzijde. En de zijkant vind ik onhandig met vullen van het net, en dat koordje rijgen dagelijks vind ik echt een crime haha. Dus ik ben heel blij met jullie netten per strekkende meter :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:47

Ja het suffe is dat ze bij Zeldenrust niet echt info geven over het gebruikte materiaal, welke dikte dat nou eigenlijk is. Of ik kan niet goed zoeken ofzo := Al is het maar 4mm in plaats van 3, dat scheelt al enorm qua duurzaamheid.

Als we er mee zouden stoppen dan wil ik mensen wel graag iets kunnen aanraden, dat bij voorkeur op 1 of andere manier beter is :)

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:49

Die van zeldenrust had mijn paard in een paar maanden een gat in :=

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:08

Los is 2 cm bijna niet te krijgen. En die draaddikte al zeker niet. De mijne eten die van jouw ook op. Zou er niet over klagen trouwens. Want dat ligt toch echt aan het paard, niet aan de netten. Klagen is wel een soort nationale sport. Die van zeldenrust waar darkadia het over had die hengelen die van mij leeg en ook daar kwamen de gaten in. Dat vond ik dan weer wel erg. 120 euro is geen echt goedkoop grapje. De prijs van die van jouw is tenminste wel redelijk als ze besluiten ze toch in stukjes te eten.
Zeldenrust zegt dat het 4mm is met een breekkracht van 160 kg trouwens. Ik heb het nooit nagemeten.

Ik heb nu 2,5 cm mazen besteld in duitsland (ze hebben ook 2, maar die vond ik wat dun). Wil eigenlijk toch terug naar dubbele netten juist ivm het slopen. Dus ga nu kijken of ik een afwijkend modelletje kan maken met 4 cm mazen en dan 2,5cm maas eroverheen als 1 net gemaakt. Eens kijken wat de kwaliteit van die netten is en of dat genoeg remmend vermogen heeft.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:59

Ja het blijft toch lastig wat dat betreft, wat nou het beste werkt. Hier gebruiken we de 20mm netten niet meer. Waren voorheen voor Rena en Fjord van weidegenootje. Maar nu is Rena tegen de 30 en moest er snel vervanging voor de Fjord komen, dat werd een mini.

Op 1 of andere manier lijkt het alsof de mini geen hooi uit de 20mm netten krijgt, en Rena mag wel gewoon onbeperkt bunkeren op haar dagje-ouder.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:05

Ik heb wel een paar kleinere van Zeldenrust, die zijn 3cm Maas en hebben idd wel een wat dikkere draad dan die van Barefoot. Maar waar zij het vandaan halen, geen idee. Geheim van de smid vrees ik…

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:12

Oh het gaat mij er niet om om dat net te vinden hoor, die behoefte heb ik niet :)
Enige reden om 25mm net te gaan verkopen, was simpelweg omdat het er destijds niet was.

Als het wel goed verkrijgbaar is dan stop ik er lekker mee :=