[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bertvr
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:54

opisop_shop schreef:
Ja er hangt een ruif aan de muur maar volgens mijn schoonzus eten ze daar niet uit


Ook niet als de hooinet weg is? Want dat eet sowieso makkelijker.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:06

Ik meen van niet, het hooinet is dacht ik nieuw. Maar bevalt niet ivm knoeien

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:12

En een gewone grote bak/metselkuip oid ??

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:19

Lastig, en iets van rubberen matten dat aks het op de grond ligt dat het niet in de modder ligt, zouden ze het dan wel eten?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:22

Wij hebben een tijdje terug nieuwe netten gekocht. Icm 4 voerklikos nog maar eens in de 2 weken vullen (of soms minder!) Wat een heerlijkheid

Gisteren weer alles gevuld
Afbeelding

tamary

Berichten: 29178
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:27

Is er een voerhek te maken voor de varkens? Of willen ze hun kop daar niet door steken? Varken eet van de grond, wat niet erg is zolang hij er niet doorheen kan lopen en het droog blijft, maar iets als schot alleen moet vrij laag zijn en dat maakt het schoon blijven al lastig. Qua rantsoen is 1% van het lichaamsgewicht aan hooi genoeg, dus inderdaad minder tegelijk geven zal een stuk helpen met versmeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:38

Wij hebben ook 2 varkens, maar die lopen de hele dag en avond bij de paarden. Pakken hooi dat op de grond ligt, maaien kantjes en gaan mee op de wei.

Als ik hun hooi geef, gooi ik het in hun eigen uitloop en eten ze er wel even van, maar niet heel veel. Rest blijft liggen en maken ze een nestje van.

Oud hooi eten ze ook niet, net als de paarden, dus alles wat blijft liggen hier=dikke pech voor ons.

Heb in hun uitloop weleens een net opgehangen met grote gaten, maar deden ze niks mee.

Ik zou op ene bestraat stuk een kleine plank maken en daar het hooi achter gooien, maar steeds kleine porties.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:12

Bedankt voor jullie input!

Hoe lang ben je bezig met vullen Maartje haha dat zijn er nogal wat.
Hier hangen we elke dag drie netten op voor drie paarden, ik heb zes netten zodat je evt om de dag kunt vullen als je een keer geen tijd hebt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:17

opisop_shop schreef:
Bedankt voor jullie input!

Hoe lang ben je bezig met vullen Maartje haha dat zijn er nogal wat.
Hier hangen we elke dag drie netten op voor drie paarden, ik heb zes netten zodat je evt om de dag kunt vullen als je een keer geen tijd hebt.


Ik denk half uur tot drie kwartier? Ik heb zo'n soort van olievat (heeft nooit olie ingezeten) en daar hang ik ze in en dan is het zo gepiept

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:22

Wij vullen 5 netten en die hangen we in de schuilstal, pal naast hooiopslag. Maar moet ook nog rondlopen om de bakken te vullen.
Meestal vult mijn man de netten en die is ongeveer 20minuutjes bezig. Maar die trapt het ook flink aan. Hebben de XL netten en daar gaat best erg veel in.

Bertvr
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:54

Bertvr schreef:
[ [url=m/zm7H3y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierbij trouwens een rechtstreekse foto van het product.



Niemand dus met ervaring met dit product?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:03

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende:

In stal heeft mijn paard een hoekbak waar ik zijn hooi in doe. Het idee was het hooi er los in te leggen, maar hij trekt alles eruit zodat het alsnog een zooitje wordt :+
Nu doe ik het hooi dus in een hooinet met mazen van 4,5 cm. Er gaat veel hooi in zodat er altijd hooi over is de volgende dag, ongeveer 20 kilo.

Omdat mijn paard snel te mager wordt, hebben we nu heel mooi fijner hooi voor hem. Alleen het hooi krijgt hij nu lastiger uit de kleine mazen. Hij hoeft absoluut niet te” slowfeeden” dus nu zoek ik een net met grotere mazen, waar wel eenzelfde hoeveelheid hooi in kan. Liefste mazen van zo’n 8 cm. Ik krijg het nog niet gevonden, de meeste netten zijn te klein of de mazen gaan niet groter dan 5 cm.

Dus wellicht iemand hier de gouden tip?

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:10

8 cm heb ik ooit nog nooit gezien, ik denk dat je dan op 10 cm uit komt.
Zelf heb ik een net van 6 cm die ik niet meer gebruik omdat ze daar flinke plukken uit krijgen (slowt ook niet echt meer).

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:37

Kijk eens op huck.nl daar heb je veel verschillende maaswijdtes. Moet je er wel zelf een net van maken.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:52

meiske1577 schreef:
Omdat mijn paard snel te mager wordt, hebben we nu heel mooi fijner hooi voor hem. Alleen het hooi krijgt hij nu lastiger uit de kleine mazen. Hij hoeft absoluut niet te” slowfeeden” dus nu zoek ik een net met grotere mazen, waar wel eenzelfde hoeveelheid hooi in kan. Liefste mazen van zo’n 8 cm. Ik krijg het nog niet gevonden, de meeste netten zijn te klein of de mazen gaan niet groter dan 5 cm.

Dus wellicht iemand hier de gouden tip?

Wij gebruiken deze netten, 6x6cm. Passen 3 dikke plakken in, ongeveer 10-12kg. Wellicht mogelijk om er 2 in de bak te bevestigen? Ik heb geen netten gevonden met grotere maas. Behalve dan de ouderwetse netten waar net 1 plakje in past.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:58

Sinds kort hebben wij een automatische hooibak en het werkt super!! We hebben het nu een paar weken in gebruik en het is echt een feestje!

De kist gaat automatisch 7x per dag één uur open en dan weer 2,5 uur dicht. We gooien er twee in netten verpakte hooibalen in, daar doen ze ongeveer 1,5 a 2 dagen mee. Het voordeel is dat ze niet in een keer veel hooi eten en ook 's nachts gedoseerd kunnen eten. We merken dat ze al veel rustiger eten en ook kalmer overkomen.
De mijne is nogal een vreetzak en een plofkip, die begint nu mooi af te slanken.
Voor de deksel opener hebben we een motorsysteem van een rolluik gebruikt. Hier hebben we een programmeerbare timer op aangesloten en hier 7 programma's in gezet.

Hier ging hij voor de eerste keer open.



Afbeelding

Zo gaat de baal er in (omgekeerd zodat de sluiting onder zit). In de kist zitten aan de zijkant twee haken waar we het net mee vastklikken zodat ze de baal er niet uit kunnen tillen.
Afbeelding

Er komt nog een rek in het midden van de bak, een soort stand, zodat ze recht voor de bak moeten staan. Zo kunnen ze elkaar nooit blokkeren of makkelijk wegjagen.

Blije paardjes!

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:03

Dát is een mooi en handig systeem !!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:58

Mooi systeem, maar gaat bij ons met 5 paarden niet werken.

Ik vraag me ook af wat je verder aanbiedt? Ik wil juist dat ze veel bewegen, op zoek gaan naar voer etc. Wissel dus ook af welke bakken we vullen. Met 1 zo een bak of desnoods 2, vind ik dat ze te vaak rond 1 plek hangen.

Voor ons dus. Verder echt mooi gemaakt en ideaal als het zo goed gaat.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:25

superpony schreef:
Mooi systeem, maar gaat bij ons met 5 paarden niet werken.

Ik vraag me ook af wat je verder aanbiedt? Ik wil juist dat ze veel bewegen, op zoek gaan naar voer etc. Wissel dus ook af welke bakken we vullen. Met 1 zo een bak of desnoods 2, vind ik dat ze te vaak rond 1 plek hangen.

Voor ons dus. Verder echt mooi gemaakt en ideaal als het zo goed gaat.

Op de andere momenten lopen ze op de track op zoek naar sprietjes, etc. :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:39

Zag al zoiets langskomen op Facebook. Vind dat wel eng ogen met zo'n kabel eraan. Niet echt hufterproof zeg maar. Mijn jonge ruin moet overal aan bijten of op stampen, daar durf ik dit niet mee aan.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:12

opisop_shop schreef:
Zag al zoiets langskomen op Facebook. Vind dat wel eng ogen met zo'n kabel eraan. Niet echt hufterproof zeg maar. Mijn jonge ruin moet overal aan bijten of op stampen, daar durf ik dit niet mee aan.


Ik had een vergelijkbare constructie gezien waar ze een schrikdraadje mee hebben laten lopen met de stang. Dus als ze met de stang spelen de kans groot is dat ze het schrikdraadje meepakken en een tik krijgen. Het was bij die mensen, waarbij dit de eerste dag ook een probleem was, direct afgelopen met het klieren met de kabel.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:10

Hoe zijn jullie ervaringen met Equiculinair?

Ik heb vorige week een bestelling gedaan die volgens de site op voorraad was. Ik heb nog niks binnen en krijg geen enkele reactie op mail chatbericht via Facebook.

Hebben jullie weleens besteld hier en hoe is dat verlopen? Duurde het lang?

Op de site staat dat ze 2 keer per week verzenden maar heb nog geen verzend bewijs oid gehad.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:20

Meelezer meldt zich. Ik weet niet meer hoe het proces ging maar ik heb meerdere keren bij hen besteld en die orders zijn netjes afgehandeld.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:26

meiske1577 schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met Equiculinair?

Ik heb vorige week een bestelling gedaan die volgens de site op voorraad was. Ik heb nog niks binnen en krijg geen enkele reactie op mail chatbericht via Facebook.

Hebben jullie weleens besteld hier en hoe is dat verlopen? Duurde het lang?

Op de site staat dat ze 2 keer per week verzenden maar heb nog geen verzend bewijs oid gehad.

Alles is altijd aangekomen maar had een speciale voorkeur doorgegeven en daar is bijv. nooit op gereageerd en ook niets meegedaan

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:55

meiske1577 schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met Equiculinair?

Ik heb vorige week een bestelling gedaan die volgens de site op voorraad was. Ik heb nog niks binnen en krijg geen enkele reactie op mail chatbericht via Facebook.

Hebben jullie weleens besteld hier en hoe is dat verlopen? Duurde het lang?

Op de site staat dat ze 2 keer per week verzenden maar heb nog geen verzend bewijs oid gehad.


Ik heb wel eens besteld (en ook ontvangen) maar communicatie problemen hebben we ook gehad dus wij bestellen nu bij paard eerlijk.