[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:22

Ligt eraan hoeveel je zo aanbiedt en hoe je de rest aanbiedt.....

Als je kijkt hoe ze van struiken en bomen eten rekken ze zich vaak uit en maken allerlei bochten. Dat is eerder best goed, dan heel slecht. Maar je moet ze niet vragen non stop in zo een houding te eten.

Alleen maar met de kop naar de grond eten heeft ook nadelen.

Daarnaast zie ik ze wat pakken en het in een normale houding wegkauwen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:35

Hoi allemaal! Mijn paard komt voor het eerst in zijn leven op een stalletje te staan voor de nacht en ik wil hem graag een hooinet bieden met grote mazen zodat hij de hele nacht eten heeft, maar ook niet alles door de stal heen loopt. Een beetje vies en hij eet het niet meer namelijk. :') Hij is al wat ouder en hoeft echt niet minder te eten (eerder meer) dus alle informatie over de kleinste mazen hier heb ik helaas minder aan. :+

Voor degene die wel een net met grote mazen hebben: wat vinden jullie een ideale maat maas? Ik zie ze van 4cm, 4,5cm en 6cm als ik kijk naar die grote rechthoekige netten die aan de stalwand kunnen. Gevoelsmatig neig ik naar de grootste maas, maar die zijn ook wel gelijk flink duur. Hij heeft op de trailer een net met mazen van 5cm. Daar kan hij prima mee overweg, al ligt er vaak een hoop op de vloer na een ritje, maar dat komt mede doordat het nu veel kort hard hooi is. Op zijn huidige plek heeft hij een net over het hooi met enorme mazen en kan hier lekker uit eten. Al pratende lijkt de grootste maat dus prima, maar ik heb één kanttekening: ik niet wil dat hij al te grote plukken in 1x naar binnen kauwt want dan maakt hij nu wel eens proppen (hij moet weer even wennen aan de overgang van kort stengelig spul naar zacht voordroog). Als hij weer gewend is aan dat hij hier weer anders op moet kauwen zal dat verder geen probleem meer zijn, kleine plukjes tegelijkertijd gaat namelijk ook gewoon gelukkig.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:17

Celebi schreef:
Hoi allemaal! Mijn paard komt voor het eerst in zijn leven op een stalletje te staan voor de nacht en ik wil hem graag een hooinet bieden met grote mazen zodat hij de hele nacht eten heeft, maar ook niet alles door de stal heen loopt. Een beetje vies en hij eet het niet meer namelijk. :') Hij is al wat ouder en hoeft echt niet minder te eten (eerder meer) dus alle informatie over de kleinste mazen hier heb ik helaas minder aan. :+

Voor degene die wel een net met grote mazen hebben: wat vinden jullie een ideale maat maas? Ik zie ze van 4cm, 4,5cm en 6cm als ik kijk naar die grote rechthoekige netten die aan de stalwand kunnen. Gevoelsmatig neig ik naar de grootste maas, maar die zijn ook wel gelijk flink duur. Hij heeft op de trailer een net met mazen van 5cm. Daar kan hij prima mee overweg, al ligt er vaak een hoop op de vloer na een ritje, maar dat komt mede doordat het nu veel kort hard hooi is. Op zijn huidige plek heeft hij een net over het hooi met enorme mazen en kan hier lekker uit eten. Al pratende lijkt de grootste maat dus prima, maar ik heb één kanttekening: ik niet wil dat hij al te grote plukken in 1x naar binnen kauwt want dan maakt hij nu wel eens proppen (hij moet weer even wennen aan de overgang van kort stengelig spul naar zacht voordroog). Als hij weer gewend is aan dat hij hier weer anders op moet kauwen zal dat verder geen probleem meer zijn, kleine plukjes tegelijkertijd gaat namelijk ook gewoon gelukkig.


En zo’n vierkant net met kleine mazen en daarnaast nog een hooinet met grotere mazen? Hier kan ik los hooi neer leggen in hun stal, het witte net met 3x3 mazen gaat eerst op.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:49

Mensen hier een tip voor een geschikte slowfeerder voor in de stal?
Mijn paard heeft astma en mag van de dierenarts absoluut niet uit een ruif of hooinet eten omdat het dan veel in de neus komt het stof. Hij moet dus met gestrekte hals van de grond kunnen eten.

Ik zoek dus een een soort slowfeeder bak voor in de stal.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:17

Van de grond eten geeft dan misschien íets minder stof, maar lost het stofprobleem nog niet op; het stof dwarrelt net zo goed omhoog als je paard vanaf de grond aan het hooi rukt. Zolang hij blijft ademen tijdens het eten krijgt ie stof binnen!
Je zult het hooi nat moeten maken c.q. stomen of voerdroog gaan voeren.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:22

DubbelFun schreef:
Van de grond eten geeft dan misschien íets minder stof, maar lost het stofprobleem nog niet op; het stof dwarrelt net zo goed omhoog als je paard vanaf de grond aan het hooi rukt. Zolang hij blijft ademen tijdens het eten krijgt ie stof binnen!
Je zult het hooi nat moeten maken c.q. stomen of voerdroog gaan voeren.


Je denkt dat ik dat niet doe? Advies was van de dierenarts dit bovenop die maatregelen.

Ik snap dat natuurlijk zelf ook wel . Maar ik merk gelijk verschil als die wel een keer uit een net gegeten heeft. Hij is met een net altijd als een gek aan het trekken en rukken. Van de grond doet die dat niet maar schranst het in no time op.

Bovendien vond de dierenarts de houding vanaf de grond eten ook beter voor een astma paard tov van een net die hangt. Hij krijgt nu al maanden vanaf de grond wat goed gaat. Alleen hij schranst het zo snel op.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:29


Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:30

Bedankt! Ik had ook wel zo'n kerbl hooibak gezien maar dan heb je een metalen rek. Ik weet niet hoe dat met tanden gaat?

Mijn paard houd zich niet in zegmaar.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:28

Spenk schreef:
Bedankt! Ik had ook wel zo'n kerbl hooibak gezien maar dan heb je een metalen rek. Ik weet niet hoe dat met tanden gaat?

Mijn paard houd zich niet in zegmaar.


Jims dier en hulpmiddelen maakt ook bakken op maat. Frame met Maasnet. Miss is dat ook nog interessant?

Zelf geen ervaring mee overigens

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:41

Hoe doen mensen het hier met een slowfeeder om een hele ronde baal?
Wij laten meestal het plastic tot halverwege zitten en trekken dat steeds iets naar beneden, maar ik blijf soms wat bang dat ze iets aan het plastic gaan knabbelen.

Hoe doen andere mensen dit?
Ik ben bang dat als we het plastic volledig weghalen, ze aan de zijkant gaan eten, de complete baal instort en het alsnog een zooitje wordt.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:59

Wij hebben deze ruif om onze ronde baal, twee action aanhangwagennetten aan elkaar gemaakt en die zit met een touwtje aan de ruif geregen. Echt, dit is zo ontzettend ideaal! Ik hoef maar een keer in de anderhalve week een nieuwe baal erin te doen. Dit scheelt me enorm veel tijd. Met zijn zessen (twee volwassen kwpn'ers, twee twenter kwpn'ers en twee mini's) doen ze er dus anderhalve week over, nu ze nog op het gras kunnen, kunnen ze er 's nachts van 22.30 tot ongeveer 7.30 onbeperkt van eten. Daarna komt er een draadje voor en eten ze dus gras. In de winter, als ze niet meer op de wei kunnen eten ze er ook nog van 12.00-18.00 onbeperkt van. Dan doe ik ongeveer een week met een baal. Ben zo onwijs blij met deze oplossing, eerder vulden we zo'n 3x per dag hooibakken, maar dat kostte zoveel tijd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:59

Lyona schreef:
Ik kom even binnenvallen als dat mag.
Ik zoek een hooinet waar grote hooibalen in passen, met een maas van 3 cm, of als dat bestaat in maatje grote hooibaal (diameter 150 cm) 2 cm maas. 2 cm is het meest ideaal maar ik weet niet of die er zijn?
Het moet wel echt stevig spul zijn, Haflinger proef zeg maar.
En krijgen paarden ook echt wat uit die hooinetten met 2 cm maas?

Ik heb nu 4.5 cm maas, ik had net zo goed niks kunnen doen, ze vreten even hard. Totale geld verspilling dus -O-
Ik zoek er echt een waar een hele baal in kan, hoogte van de baal is trouwens 120 cm ongeveer.


Ik heb voor mijn twee haflingers 2x2 , houden m heel en eten hier heel goed uit.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:25

martinev schreef:
Wij hebben deze ruif om onze ronde baal, twee action aanhangwagennetten aan elkaar gemaakt en die zit met een touwtje aan de ruif geregen. Echt, dit is zo ontzettend ideaal! Ik hoef maar een keer in de anderhalve week een nieuwe baal erin te doen. Dit scheelt me enorm veel tijd. Met zijn zessen (twee volwassen kwpn'ers, twee twenter kwpn'ers en twee mini's) doen ze er dus anderhalve week over, nu ze nog op het gras kunnen, kunnen ze er 's nachts van 22.30 tot ongeveer 7.30 onbeperkt van eten. Daarna komt er een draadje voor en eten ze dus gras. In de winter, als ze niet meer op de wei kunnen eten ze er ook nog van 12.00-18.00 onbeperkt van. Dan doe ik ongeveer een week met een baal. Ben zo onwijs blij met deze oplossing, eerder vulden we zo'n 3x per dag hooibakken, maar dat kostte zoveel tijd!

[ [url=m/yzM4KF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9yHcsw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zbZcmP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zoiets zou ideaal zijn inderdaad, maar ook heel erg prijzig.
Ik houd markplaats in de gaten, maar voorlopig nog even doen met een losse baal :D .

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:00

Josien_ schreef:
martinev schreef:
Wij hebben deze ruif om onze ronde baal, twee action aanhangwagennetten aan elkaar gemaakt en die zit met een touwtje aan de ruif geregen. Echt, dit is zo ontzettend ideaal! Ik hoef maar een keer in de anderhalve week een nieuwe baal erin te doen. Dit scheelt me enorm veel tijd. Met zijn zessen (twee volwassen kwpn'ers, twee twenter kwpn'ers en twee mini's) doen ze er dus anderhalve week over, nu ze nog op het gras kunnen, kunnen ze er 's nachts van 22.30 tot ongeveer 7.30 onbeperkt van eten. Daarna komt er een draadje voor en eten ze dus gras. In de winter, als ze niet meer op de wei kunnen eten ze er ook nog van 12.00-18.00 onbeperkt van. Dan doe ik ongeveer een week met een baal. Ben zo onwijs blij met deze oplossing, eerder vulden we zo'n 3x per dag hooibakken, maar dat kostte zoveel tijd!

[ [url=m/yzM4KF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9yHcsw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zbZcmP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zoiets zou ideaal zijn inderdaad, maar ook heel erg prijzig.
Ik houd markplaats in de gaten, maar voorlopig nog even doen met een losse baal :D .


Ja wij hebben hem ook via marktplaats, omdat ze nieuw inderdaad prijzig zijn. Wij hadden toen echt een mazzeltje, dus zou het zeker in de gaten bijven houden!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:52

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb nu hooinetten gemaakt van 2 cm mazen van barefoot. Maar daar trekt 1 van mijn paarden echt heel snel gaten in. Zijn er nog andere bedrijven die voor een redelijke prijs 2cm mazen verkoopt?
Ik had al bij huck gekeken, maar dat draad lijkt dunner dan van barefoot en is waarschijnlijk niet echt de oplossing van mijn probleem. Plus dat het door de kleine bestelling toeslag best prijzig wordt.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 01:42

Josien_ schreef:
Hoe doen mensen het hier met een slowfeeder om een hele ronde baal?
Wij laten meestal het plastic tot halverwege zitten en trekken dat steeds iets naar beneden, maar ik blijf soms wat bang dat ze iets aan het plastic gaan knabbelen.

Hoe doen andere mensen dit?
Ik ben bang dat als we het plastic volledig weghalen, ze aan de zijkant gaan eten, de complete baal instort en het alsnog een zooitje wordt.


Wij hebben enkel een kuipje aan de onderkant, ze eten echt het plastic niet op. Bij ons vierkante balen en stort niet in bij ons
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:21

darkadia schreef:
Spenk schreef:
Bedankt! Ik had ook wel zo'n kerbl hooibak gezien maar dan heb je een metalen rek. Ik weet niet hoe dat met tanden gaat?

Mijn paard houd zich niet in zegmaar.


Jims dier en hulpmiddelen maakt ook bakken op maat. Frame met Maasnet. Miss is dat ook nog interessant?

Zelf geen ervaring mee overigens

Dan voor de tip :D ze hebben exact wat ik zoek dus bestel er 1. Ik zal tzt hier wel laten weten hoe het bevalt.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:31

Spenk schreef:
darkadia schreef:

Jims dier en hulpmiddelen maakt ook bakken op maat. Frame met Maasnet. Miss is dat ook nog interessant?

Zelf geen ervaring mee overigens

Dan voor de tip :D ze hebben exact wat ik zoek dus bestel er 1. Ik zal tzt hier wel laten weten hoe het bevalt.


Graag gedaan! Ben heel benieuwd! Overweeg er zelf tzt ook een paar aan te schaffen. Heb nu nog netten aan de muur.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:57

Veulen84 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb nu hooinetten gemaakt van 2 cm mazen van barefoot. Maar daar trekt 1 van mijn paarden echt heel snel gaten in. Zijn er nog andere bedrijven die voor een redelijke prijs 2cm mazen verkoopt?
Ik had al bij huck gekeken, maar dat draad lijkt dunner dan van barefoot en is waarschijnlijk niet echt de oplossing van mijn probleem. Plus dat het door de kleine bestelling toeslag best prijzig wordt.


Wel prijzig, maar mijn hafs hadden de barefoot netten ook snel kapot (binnen een uur de eerste gaten).
Heb nu deze https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/
Hebben m nu drie maanden in gebruik en nog helemaal heel.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:15

horsii schreef:
Veulen84 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb nu hooinetten gemaakt van 2 cm mazen van barefoot. Maar daar trekt 1 van mijn paarden echt heel snel gaten in. Zijn er nog andere bedrijven die voor een redelijke prijs 2cm mazen verkoopt?
Ik had al bij huck gekeken, maar dat draad lijkt dunner dan van barefoot en is waarschijnlijk niet echt de oplossing van mijn probleem. Plus dat het door de kleine bestelling toeslag best prijzig wordt.


Wel prijzig, maar mijn hafs hadden de barefoot netten ook snel kapot (binnen een uur de eerste gaten).
Heb nu deze https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/
Hebben m nu drie maanden in gebruik en nog helemaal heel.


Ooh ik had echt wat duidelijker moeten zijn. Sorry. Ik zoek 2cm mazen om zelf een hooinet van te maken. Dus los net. Dat om de passende maat te kunnen maken (2 meter bij 60)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 07:50

Veulen84: mijn ervaring van de barefoot netten is dat ze wel heel kunnen blijven afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Ik heb ze in een frame gehad, dat was een absolute flop. Ik heb hem nu als hooinet om een midibaal of ik vul het als een hooinet die ik dan in de palletbak heb liggen. Voorheen ook als een soortement liggend hooinet in een langwerpige bak gebruikt op die wijze ging het niet kapot.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:45

Maartje1990 schreef:
Veulen84: mijn ervaring van de barefoot netten is dat ze wel heel kunnen blijven afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Ik heb ze in een frame gehad, dat was een absolute flop. Ik heb hem nu als hooinet om een midibaal of ik vul het als een hooinet die ik dan in de palletbak heb liggen. Voorheen ook als een soortement liggend hooinet in een langwerpige bak gebruikt op die wijze ging het niet kapot.


Dat zou betekenen dat ze liggend of zonder hangende trekkracht wel stevig genoeg zouden zijn. Maar die ruimte heb ik gewoon niet.

Ik zag bij een Duits bedrijf 3 cm mazen met 5mm draad. Maar ik heb liever een nog kleinere maas die ook stevig is. Dus als iemand de tip heeft.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:44

Hier nu ruim een jaar de Barefoot 2x2 in gebruik en beiden nu wel 1 gat in gemaakt die ik weer heb dichtgeknoopt. Ik heb ze wel aan 4 hoekpunten vast aan de wand.
Afbeelding

Wil uiteindelijk toch naar die van zeldenrust erbij. Heb nu ook nog een 3x3 paard eerlijk net hangen. Heel degelijk maar eigenlijk eten mijne daar wel net te makkelijk uit.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:14

Maartje1990 schreef:
Veulen84: mijn ervaring van de barefoot netten is dat ze wel heel kunnen blijven afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Ik heb ze in een frame gehad, dat was een absolute flop. Ik heb hem nu als hooinet om een midibaal of ik vul het als een hooinet die ik dan in de palletbak heb liggen. Voorheen ook als een soortement liggend hooinet in een langwerpige bak gebruikt op die wijze ging het niet kapot.



Bij ons was het barefoot net ook als hooinetzak liggend in een kuubskist binnen drie weken kapot ;(

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:17

Mag ik vragen naar jullie ervaring met een net aan rek in een kist?

Ik kan kiezen 3cm of 4,5 cm. Ik neig naar 3 dat was zijn hooinet ook altijd. Of eet het net een rek lastiger?